Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:53

Mijn paard viel in de lagere prijsklasse, was 4 jaar en net onder zadel. Voor mij waren dat juist redenen om behalve de klinische keuring ook röntgenologisch te laten keuren. Ik wilde eventuele addertjes uitsluiten op het moment van koop juist omdat ie jong en vrij goedkoop was, ookal had ik geen bedenkingen bij de verkopers maar ja, je hoort zoveel andere verhalen. Liever op dat moment diep in de buidel tasten dan later spijt.
Als ie 10 was geweest en bijvoorbeeld al wat jaren probleemloos wedstrijden had gelopen had ik t misschien wel gelaten bij een klinische keuring.

nessinator
Berichten: 1796
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:59

Wij hebben geen van onze 7 paarden laten keuren.
* Naïeve onwetendheid bij paard 1
* paard 2, 3, 4, 6 en 7 waren gratis en/of met bekende medische historie en/of kenden we al heel lang
* paard 5 is halsoverkop aangeschaft om paard 4 niet alleen te laten staan, dus keuring overgeslagen. Ook was hij 3 dus nogmaals naïeve ik dacht, wat kan er mis zijn aan een paard dat alleen nog maar in de wei heeft gestaan? (dit is de enige bij wie een aankoopkeuring problemen aan het licht had kunnen brengen, maar ik denk dat ik hem dan alsnog meegenomen zou hebben)

Dus sluit ik me qua voors en tegens eigenlijk aan bij de tweede post in dit topic: Altijd keuren tenzij je het paard en zijn medische historie al lang kent/het paard bedoeld is als grasmaaier (of in ieder geval niet als werkpaard)/het paard te jong is om te keuren

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:00

Fly_high schreef:
Anouk_H schreef:
Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren. Ik had geen budget voor een röntchenkeuring toen der tijd. Paard zat ook in een lage prijsklasse. Hij was toen 2,5 kostte, €2200 en hij was nog onbeleerd, geen uitzonderlijk paard (voor hogere sport dus) en hij was vrij klein (154 toen.) Die 3 redenen opgeteld vond ik de prijs niet gek en durfde ik dat met alleen klinische keuring aan. Achteraf spijt. Ik heb hem nu 3 jaar, en hij heeft een maand geleden de diagnose hoefkatrolontsteking klasse 3 gekregen aan beide voorbenen. Ik dénk dat dat de rede van zijn prijs was, en dat dit er dus mogelijk uitgekomen was als ik hem toen wel op de foto had gezet. (Ik houd de handelaar nog steeds in de gaten wat hij verkoopt, en eigenlijk staat er overal al röntchen goedgekeurd bij, behalve bij mijn paard toen...)

Dus een eventueel volgend paard zou ik wel altijd ook op de foto gaan zetten.


Vergelijkbaar verhaal, alleen klinisch laten keuren, prijs was wat laag voor een paard met recente wedstrijdervaring maar dat viel weg te schuiven op kleine maat (160), lastig karakter, stalondeugden etc. Er bleek sprake te zijn van klasse 4 straalbeen met cyste :') achteraf gezien heb ik er spijt van dat ik rx keuring te duur vond - stallingskosten voor een paard waar ik maar weinig mee kon + facturen voor allerlei onderzoeken en behandelingen waren uiteraard bij elkaar stuk duurder. Om maar te zwijgen over emotionele kant van het verhaal.

Nieuw paard wel rx laten keuren, goedgekeurd en dan heeft die zich alsnog verongelukt in de wei := maar goed van binnen blijft die nog steeds in orde.

Als ik weer een rijpaard zou zoeken ooit in de toekomst dan wil ik weer rontgenologisch keuren. Wel alleen op de benen, ik ben niet echt overtuigd dat rugfoto's daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben.



Bij mij hadden er 2, die niet op de röntgen zijn geweest allebei kissing spines.
Dus vandaar dat ik rug fotos wel meerwaarde vind nu

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:04

Fly_high schreef:
Anouk_H schreef:
Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren. Ik had geen budget voor een röntchenkeuring toen der tijd. Paard zat ook in een lage prijsklasse. Hij was toen 2,5 kostte, €2200 en hij was nog onbeleerd, geen uitzonderlijk paard (voor hogere sport dus) en hij was vrij klein (154 toen.) Die 3 redenen opgeteld vond ik de prijs niet gek en durfde ik dat met alleen klinische keuring aan. Achteraf spijt. Ik heb hem nu 3 jaar, en hij heeft een maand geleden de diagnose hoefkatrolontsteking klasse 3 gekregen aan beide voorbenen. Ik dénk dat dat de rede van zijn prijs was, en dat dit er dus mogelijk uitgekomen was als ik hem toen wel op de foto had gezet. (Ik houd de handelaar nog steeds in de gaten wat hij verkoopt, en eigenlijk staat er overal al röntchen goedgekeurd bij, behalve bij mijn paard toen...)

Dus een eventueel volgend paard zou ik wel altijd ook op de foto gaan zetten.


Vergelijkbaar verhaal, alleen klinisch laten keuren, prijs was wat laag voor een paard met recente wedstrijdervaring maar dat viel weg te schuiven op kleine maat (160), lastig karakter, stalondeugden etc. Er bleek sprake te zijn van klasse 4 straalbeen met cyste :') achteraf gezien heb ik er spijt van dat ik rx keuring te duur vond - stallingskosten voor een paard waar ik maar weinig mee kon + facturen voor allerlei onderzoeken en behandelingen waren uiteraard bij elkaar stuk duurder. Om maar te zwijgen over emotionele kant van het verhaal.

Nieuw paard wel rx laten keuren, goedgekeurd en dan heeft die zich alsnog verongelukt in de wei := maar goed van binnen blijft die nog steeds in orde.

Als ik weer een rijpaard zou zoeken ooit in de toekomst dan wil ik weer rontgenologisch keuren. Wel alleen op de benen, ik ben niet echt overtuigd dat rugfoto's daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben.


Nu vind ik dit wel een interessante, want wat als paard artrose in de hals blijkt te hebben, of zeer ernstige kissing spines? Dan Zou het van die 150 euro van nek en rug extra afgehangen hebben?
Nu is kissing spines Niet Helemaal Een directe no go.... Maar er zijn vormen waar ze gewoon zeker last van krijgen (en sommige gevallen zijn met goed onderhoud juist weer goed te houden, maar dan moet je wel weten wat er zit).

Maar dat komt ook omdat ik vroeger een paard heb gereden dit uiteindelijk onregelmatig werd e artrose in de hals bleek te hebben...

office
Berichten: 812
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:06

Klinische keuren zou ik altijd doen kost misschien € 200 en kan al veel uitsluiten al constateren ze alleen maar een slecht gebit of losse knieën dan kan je dat al duizenden euro s schelen.
Je gaat je hechten aan je dier dus al kreeg je m gratis zeg je meestal nog niet makkelijk “laat maar slachten “.

Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:10

Eerste paard heb ik enkel klinisch gekeurd zij kostte mij 4500 euro en had een bemerking, achteraf had daar gewoon een fotoo van gemaakt moeten worden, want ik heb haar maar kort mogen hebben tot ze finaal werd afgekeurd door mijn dierenarts thuis.
Tweede paard daarom volledig door de molen gehaald en nu sta ik er alsnog 5 maanden naast ._. het is nooit een garantie zeggen we dan maar :)

anjali
Berichten: 15179
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:12

office schreef:
Klinische keuren zou ik altijd doen kost misschien € 200 en kan al veel uitsluiten al constateren ze alleen maar een slecht gebit of losse knieën dan kan je dat al duizenden euro s schelen.
Je gaat je hechten aan je dier dus al kreeg je m gratis zeg je meestal nog niet makkelijk “laat maar slachten “.

Zeker is dat zo! Maar je kent het spreekwoord Een gegeven paard niet in de bek kijken! Ik heb ook wel eens een paard voor een symbolisch bedrag gekregen en die laat ik dan niet keuren.

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:24

mijn eerste pony klinisch laten keuren, werd afgekeurd op buigproeven. Toch gekocht omdat we inmiddels verliefd waren <3 uiteindelijk is die pony 30 jaar geworden en hebben we er alles wat maar kon meegedaan zonder dat die een dag kreupel heeft gelopen.

2e paard kocht ik als veulen van 1 maand oud (van een dierenarts, met garantie :D ). Niet laten keuren, leek me vrij zinloos bij zo'n jong dier.

3e paard kocht ik ongekeurd, viel in lagere prijsklasse en op goed vertrouwen met de verkoopster. Pony staat hier nog steeds, inmiddels 30 jaar en nooit een dag ziek of kreupel (ja 1 x hoefzweer) geweest. gouden beestje!!

pony daarna was 2,5, rechtstreeks van de fokker, nooit wat mee gebeurd, dus dan was het risico in mijn ogen ook niet zo groot (ook lagere prijsklasse). Pony doet het nog steeds prima.

Andere paarden die we hadden zijn zelf gefokt, dus dan keur je ook niet.

Wel een aantal paarden ook laten staan vanwege een keuring, bleken toch scheef te zijn of niet rad. Helaas ook wel eens een miskoop gehad waarbij het karakter niet goed was, maar dat komt bij een klinische keuring en/of röntgenkeuring er natuurlijk ook niet uit.

Ik ben voor keuren, maar heb wel een aantal keer 'geluk' gehad door zonder keuren te kopen.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:37

Van alle aandoeningen die een paard kan krijgen kun je klinisch en rontgen toch al een hoop afvinken. Dat sluit niet uit dat het paard toch wat komt te mankeren, maar kun je toch al een groot aantal laten staan. Ik laat standaard klinisch keuren en boven de 3000 euro ook rontgen.
Paard die ik verkocht werd klinisch afgekeurd wegens hartfalen. Ik wist dat niet, maar heb hierop wel mijn verantwoordelijkheid genomen en het dier niet meer te koop aangeboden. Heel jammer, maar die kopers hebben er wel goed aangedaan dit paard te laten keuren.

Bij mij is kissing spines, artrose, spat, hoefkatrol en een chip op een erg ongunstige plaats een no go. Past gewoon totaal niet bij mijn doelen en ik vertrouw er op dat mijn dierenarts mij een eerlijk advies geeft. Mijn dierenarts heeft mij ooit behoed van een jong niet zadelmak paard te kopen die als jaarling of twenter door zijn kogels was gezakt. Verkoper was ook een goede klant van hem, maar ik kreeg toch een eerlijk negatief advies.
Een ander paard dat ik heb laten keuren bleek achteraf toch echt geen match qua karakter. Was echt een moeilijk oversensibel paard waar niet zomaar iedereen mee weg rijd. Opluchting dat ik deze zonder klinische en rontgen bemerking snel verkocht kreeg.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:02

Mijn eerste paard heb ik niet laten keuren en de 2e ook niet.
De haflinger reed ik al 1,5 jaar en in die tijd keurde je eigenlijk alleen dure sportpaarden. Hij is eigenlijk goed gezond 28 jaar geworden.

De fjord kocht ik als 4 maanden oud veulentje op de markt, viel niet veel te keuren. Hij is inmiddels 24.
Aan zijn skelet mankeerd niks en de peesblessure is een ongelukje met het hekwerk. Hij loopt nog een aantal dagen in de week voor de wagen.

Een eventueel volgend paard laat ik wel minimaal klinisch keuren.

SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:54

ik heb mijn huidige paard niet gekeurd ondanks dat het een flink aanschaf bedrag is. het gaat om een nu 2,5 jarige quarter en zo'n beetje alles wat je zelf kan testen heb ik gedaan (klinische test)

de redenen waarom ik hem nog meer niet heb laten keuren:
- ik ken het paard al vanaf vlak na de geboorte
- ik ken de eigenaar goed (goede kennis)
- ik ken de moeder van mijn paard (rij en verzorg ik ook)
- ik ken de hoefsmid van dit paard
- enige medische geschiedenis zijn castratie, entingen en ontworming.
Mocht ik iets willen weten krijg ik zo wat ik wil. de dierenarts waar mijn paard bekend is is toevallig ook mijn eigen veearts

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:57

Mijn eerste paard heb ik klinisch laten keuren. Dat was voor haar prijsklasse niet heel gebruikelijk maar ik vond het toch een fijn idee. Spijkerhard paard en daarom besloten om haar genen door te zetten :D Haar opvolger is inmiddels 12 jaar.

Ik merk wel dat het volledig keuren steeds gewoner wordt en de verwachtingen van mensen hoger. Een paard waar recreatief mee gereden wordt (en daar bedoel ik ook de basis dressuur en springsport mee) mag geen enkele bemerking hebben maar mag ook niet duur zijn want; recreatiepaard. Ook al zorgt die bemerking niet voor een negatief aankoop advies. En in mijn directe omgeving zie ik vooral de volledig door de molen gehaalde sportpaarden bij bosjes uitvallen. De garantie is tot de deur...

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:22

Ik heb niets laten keuren.
De pony's die er nu staan zijn er 4 bij mij geboren, 1 heb ik gekregen nadat ze al jaren bij me op stal stond(en ik wist wat er aan haar mankeerde) en 1 heb ik gekocht nadat ik hem een jaar verzorgd had.
Een van de zelf gefokte heb ik verkocht en jaren later terug gekregen na een heftige blessure, daarna nooit belast dus spannend hoe dat zou houden, maar die doet het prima zoals ze is.

Andere eerdere pony's heb ik zelf gefokt, gekregen of na een jaar op stal gehad te hebben gekocht.

Ik ben nog nooit zelf opzoek geweest naar een pony. Ze zijn tot nu toe altijd op mijn pad gekomen.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:20

Ik heb mijn huidige paard ook niet gekeurd. Er zat een keuringsrapport bij van een kliniek. Verder voelde ze gewoon echt goed tijdens het rijden. Ook nog onder het zadel over het harde laten lopen en daarnaast is ze nog op het harde gelongeerd. Ik was me er wel van bewust dat ik in de lagere prijsklasse een import paard kocht, dus had nog een extra potje voor eventuele mankementen (en was er mentaal op voorbereid). Tot nu toe in ieder geval nog niet nodig gehad *klopt af*.

Enige wat ze wel had en we niet gemerkt hadden, was dat ze een veulentje meesmokkelde :D Maar goed, met een keuring waren we daar ook niet achter gekomen.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:43

Rytir schreef:
Ik merk wel dat het volledig keuren steeds gewoner wordt en de verwachtingen van mensen hoger. Een paard waar recreatief mee gereden wordt (en daar bedoel ik ook de basis dressuur en springsport mee) mag geen enkele bemerking hebben maar mag ook niet duur zijn want; recreatiepaard. Ook al zorgt die bemerking niet voor een negatief aankoop advies. En in mijn directe omgeving zie ik vooral de volledig door de molen gehaalde sportpaarden bij bosjes uitvallen. De garantie is tot de deur...


Heel veel worden er helaas kapot gereden, er zijn mensen die paarden kunnen "maken" ongeacht hun bemerkingen en beperkingen en mensen die ieder paard "breken". Hoe gezond ze ook zijn.

Voor mij is een gereden paard altijd extra opletten om die reden, verder maak ik me niet druk om een ingekapselde OCD oid maar vind ik ongelijke voorvoeten een grote No-Go en ook erge toontreders zal ik altijd laten staan ongeacht de binnenkant. Van sommige dingen weet je gewoon dat het tzt problemen gaat geven.

Sabbientje

Berichten: 4716
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:46

Sharonne - mijn eerste paard - heb ik wel laten keuren. Leuk verhaal, tijdens de keuring is ze losgebroken en het aardappelveld in gerend :') (Hebben overigens wel netjes aan de boer gevraagd wat de schade was)

Jan - Mijn tweede paard - was een veulentje toen we hem kochten. Die is niet gekeurd.

April - Is soort van gekeurd. Niet door de dierenarts, maar door de verzekering. Stelde toen niet zoveel voor. Maar vond ik voldoende. Ik kende haar al enige tijd. En ze ging toen toch de verzekering in.


Als er een nieuw paard zou komen, zou ik deze wel laten keuren. In ieder geval Klinisch.

Flubberboot

Berichten: 2929
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:49

Wij doen tegenwoordig bij aankoop zowel röntgen als klinisch keuren. Eerder alleen klinisch maar nadat een paard van ons wat klinisch perfect is en nooit een stap kreupel heeft gelopen, op de röntgen een dikke 3 voor straalbeen heeft gekregen, doen we ook röntgen. Je kunt na de keuring altijd nog met de dierenarts overleggen wat hij of zij zou doen. En dan op basis van alle informatie die je hebt, kijken of je de gok wilt nemen als er toch iets uitkomt.

Wonkeydonkey

Berichten: 155
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Sprookjesbos

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:53

Ik heb een veulen gekocht, deze moet eerst de opfok in natuurlijk, maar daarna wil ik hem graag rondom op de foto hebben.

Mijn paard hiervoor heb ik ook vanaf veulen gehad en nooit laten keuren.
Ik heb hem verkocht aan een oud stalgenootje voor een klein bedrag, die heeft hem niet laten keuren.
Wel heeft ze heel erg veel plezier met hem.

Anoniem

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:07

Mijn 1e paard heb ik alleen klinisch laten keuren, een half jaar later heb ik die laten inslapen.
Mijn 2e paard heb ik volledig röntgen laten keuren, een half jaar later heb ik die verkocht.

Mijn huidige 3 paarden heb ik er 2 klinisch laten keuren en de ander zaten recente foto's bij van hals rug en hoofd en een klinische keuring.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:34

Ik heb mijn paard niet laten keuren. Het was een jaarling. Bij veel ruiters om mij heen werd niet gekeurd en gewoon op gevoel gekocht. Daar komt nog bij dat ik een fokker kende die een 4 jarige had die absoluut niet goed was, maar met een truukje kon je die door de klinische keuring krijgen (zorgen dat die ongeveer 10 minuten voordat de dierenarts kwam los gestapt was en dan kon je die ongeveer 5 minuten op stal zetten zonder wat te zien). Paard kwam bij de dierenarts van de koper glansrijk door de klinische keuring. 2 of 3 weken later stond die volledig kreupel, ook niet meer met alleen niet goed eerste 100m vanuit stal. Met voorrijden idem, je moet vaak een 100m stappen tot aan de bak, je leidt de koper wat af en eenmaal in de bak liep het dier goed. En daarna bleef het ook goed, totdat het weer tot rust kwam op stal.
Dat heeft mij toch wel een heel andere kijk op keuren gegeven.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:47

Mijn huidige paard is niet gekeurd (zelf gefokt).

Mijn vorige paarden zijn beide klinisch en röntgen gekeurd. De 1e was recent klinisch en röntgen gekeurd, die heb ik niet over laten keuren. Paard is altijd top fit geweest, had nooit wat. Is helaas uitgevallen door een ongeval, maar dat is door een keuring niet te voorkomen.

Mijn 2e paard zelf klinisch en röntgen laten keuren, echt tiptop in orde met sublieme foto's. Paard was toen 3 jaar en een half jaar zadelmak. Heb alleen maar ellende met dat dier gehad, mankeerde altijd wat. Er is denk ik geen lichaamsdeel van dat paard wat niet op de foto en/of scan is geweest. Ik denk dat we in totaal 2 jaar hebben kunnen rijden met haar. Inmiddels is ze 16 jaar en al een flink aantal jaar met pensioen :(

Mijn goedgekeurde New Forest hengst heb ik als veulen gekocht, deze is röntgen gekeurd op 2,5 jarige leeftijd omdat ik niet wil fokken met een hengst die verhoogde kansen geeft op afwijkingen.

Keuren is niet heilig, maar wij mensen willen graag alles uitsluiten wat ik ook wel begrijp. Ik merk wel dat ik minder waarde hecht aan goede röntgenfoto's bij een sportpaard. Want op röntgenfoto's kun je niet rijden. Niet elk paard met afwijkende foto's zal ook daadwerkelijk last krijgen, maar een paard met de perfecte foto's kan wel degelijk ergens last van krijgen. Niet alles is te voorkomen namelijk.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:59

Al zou ik een paard gratis krijgen, dan nog zou ik hem laten keuren als ie bedoeld is als rijpaard. Financiële schade is 1, maar de emotionele schade als je bv een jaar lang met veel liefde, energie en tijd een paard gaat opleiden en dan zou blijken dat het paard nooit het werk van een rijpaard aan zou kunnen, vind ik net zo zwaar wegen. Ook wil ik weten of je met zaken rekening in de training/opleiding moet houden.

Wel denk ik dat een hele hoop paarden aangeboden worden voor een aankoopkeuring, waar een kundige en kritische blik al vooraf had kunnen vaststellen dat dat dier beter niet aangeboden had kunnen worden. Als ik lees hoeveel paarden niet door de aankoopkeuring heen komen, dan vraag ik mij wel af hoe goed heb je zelf van te voren gekeken. X-Rays zijn niet altijd te voorspellen (hoewel je soms/vaak ook wel veel kan zien aan hoe de gewrichten eruit zien). Ik keur sowieso altijd inclusief X-rays omdat ik paarden koop die nog niets/niet veel gedaan hebben en omdat ik altijd een paard in de verzekering doe.

Maar idd, zoals eerder vermeld, je krijgt bij een aankoopkeuring alleen een positief of negatief aankoopadvies voor het beoogde doel.
Als je na een aankoopkeuring een paard wilt verzekeren, wordt ie wel of niet geaccepteerd door de verzekering. Ook dan geldt geen goed of afkeuring maar wel of niet geaccepteerd (evt met uitsluitingen op bemerkingen).

Afkeuring geldt alleen bij een reeds verzekerd paard, dat door een blessure wordt afgekeurd voor het verzekerde doel. Dan betekent afkeuring dat het dier wordt uitgekeerd voor de verzekerde waarde en is daarna ook onherroepelijk afgekeurd. Hierna kan het dier of ingeslapen worden, of kun je het dier (in het geval dat het dier geen pijn heeft) overnemen van de verzekering voor de restwaarde (lees slachtprijs) om nog bv als fokmerrie te dienen of gewoon het paard een fijn pensioen te geven. In dat geval komt er een aantekening in het paspoort te staan dat het dier is afgekeurd. Die aantekening is dat het dier niet meer doorverkocht mag worden of uitgebracht in de sport. Vroeger werd het dier gebrandmerkt met een "A" op de kont van afgekeurd, maar dat mag tegenwoordig gelukkig niet meer. Ha ha, wel eens een heel naïef iemand tegen gekomen die een paard met een A op de kont had gekocht en dacht dat dat de A van arabier was :+ M
Laatst bijgewerkt door oji op 03-11-22 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:03

Moratoetje schreef:
Keuren is niet heilig, maar wij mensen willen graag alles uitsluiten wat ik ook wel begrijp. Ik merk wel dat ik minder waarde hecht aan goede röntgenfoto's bij een sportpaard. Want op röntgenfoto's kun je niet rijden. Niet elk paard met afwijkende foto's zal ook daadwerkelijk last krijgen, maar een paard met de perfecte foto's kan wel degelijk ergens last van krijgen. Niet alles is te voorkomen namelijk.


Meer daarover, is wel in het duits maar met google translate redelijk goed te vertalen.

Röntgen wir unsere Pferde kaputt?
https://holsteinerausbayern.wordpress.c ... esundheit/

En dit:
https://www.st-georg.de/wissen/roentgen ... n-pferden/

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Aankoop paard: Waarom wel/niet keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:45

Even nieuwsgierig, stel je voor je bent op zoek naar een nieuw paard, paard staat in de buurt.
Paard is 9 mnd geleden röntgen gekeurd door je eigen dierenarts zou je dan nogmaals keuren?

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:45

Ik heb afgelopen zomer mijn 11-jarig paard verkocht en zelf vooraf helemaal röntgen laten keuren. Ik had haar destijds bij aankoop als 3-jarige alleen over de benen laten keuren en klinisch maar dit ging nu om een behoorlijke vraagprijs en wilde ik zeker weten dat mijn paard geen bemerkingen had.

De verkoper heeft de foto's laten bekijken en nog een klinische keuring uitgevoerd. Ze is naar India verkocht en daarvoor waren ook nog diverse bloedonderzoeken nodig maar gelukkig kwam ze er met glans doorheen.

Vervolgens een 3-jarige onbeleerde B pony gekocht voor een heel ander budget (en dus leeftijd). Daarom deze pony niet laten keuren.