Weer starten op een manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1093
Geregistreerd: 18-05-09

Weer starten op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 19:22

Van jongsafaan paard gereden op een manege, hierna als tiener tot begin 20 mijn eigen paard gehad en bij rijverenigingen gereden en op pensionstallen gestaan.
Inmiddels ben ik eind 20 en heb ik al een paar jaar niet meer gereden maar begint het toch weer te kriebelen.
Ik heb mij aangemeld voor een proefles bij het Ruitersportcentrum in Zwolle (manege in Zwolle Zuid).
Wat zijn de ervaringen van mensen die weer zijn gestart op een manege.
Het voelt voor mij dubbel, aan de ene kant wil ik graag weer paardrijden maar aan de andere kant twijfel ik over het welzijn van paarden op maneges. Daarnaast ben ik bang mij te gaan vervelen in lessen, omdat je de figuren en tempo wisselingen op comando van instructie rijdt en niet echt zelf een creatieve invulling aan het rijden kan geven. Het doel wat ik nu maar in mijn hoofd probeer te houden is vooral om les te nemen voor mijn eigen houding en technieken en om ervaring op te doen met verschillende paarden, zodat ik in de toekomst wellicht een bijrijdpaard of ooit weer een eigen kan nemen.

Wat zijn jullie ervaringen met de overstap van eigen paard naar manegeruiter en zijn er ook ervaringen over deze specifieke manege? Ik hoor het graag!

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Weer starten op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 23:29

Ik heb bijna 11 jaar niet meer gereden en had dezelfde twijfel die jij ook had.
Ik heb er echter eerst voor gekozen om een leuk bijrijdpaardje te zoeken.
En eerlijk geweest. Dat ik al ruim 11 jaar niet meer gereden had. Paar afwijzingen gehad omdat ik dan niet meer kon rijden. Maar nu rijd ik al weer bijna een jaar op een super leuk paard met een enorm lieve eigenaresse.
En ben ik blij dat ik niet op een manege ben gaan rijden