Delen door aantal paarden of eigenaren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:23

Aantal paarden.

Zou even lekker worden bijvoorbeeld met mestonderzoek dat het onder eigenaren word verdeeld.
Jij staat er met bijvoorbeeld 1 paard en de rest allemaal met 2 of meer .. wat op mijn vorige stal zo was.
Merendeel stond er met 2 paarden en ik maar 1 :')


Onze dierenarts splitst de kosten gelukkig al per paard op op de factuur, zodat we niet zelf nog aan de slag hoeven.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:26

Mellow schreef:
Ow wauw 1 paard met 9 eigenaren. Moet de eerste nog tegenkomen.

De dierenarts rijd toch niet meer kilometers voor Skessa en minder voor die andere 2?


Daarom: delen door 2.

Voor 1 paard dubbel zoveel voorrijkosten laten betalen dan voor 2 paarden dat is natuurlijk gewoon belachelijk.
Als de 2 paarden evenveel voorrijkosten betalen als het ene paard, dat is wel best fair.

Simpeler gezegd :)
Als die andere eigenaren de veearts laten komen voor hun ene paard, betalen ze 40 euro voorrijkosten.

Wil Skessa bij dat DA-bezoek meteen aanhaken met haar (twéé) paarden, wat zou dan fair zijn?
Dat zij maar 13 euro van die 40 euro voorrijkosten mee betaalt?
Of dat ze gewoon (minstens) de helft betaalt?

Skessa_
Berichten: 10691
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:32

pmarena schreef:
Mellow schreef:
Maar Pmarena, voorrijdkosten betaal je voor de gereden kilometers en niet per paard.

Als jut en jul met zijn 2en waren geweest dan was het toch ook elk de helft? Maar omdat Skessa er dan bij zou komen hoeven zij ineens nog maar 1/4 te betalen en moet zij ineens de helft betalen.

De kilometers en visite kosten blijven hetzelfde.


Tja, ik ben het gewoon helemaal eens met voorgaande reacties die het goed uitleggen, zoals Marije_Jiplover en Ibbel :j

Als de eigenaar van de 2 paarden zelf de veearts had laten komen voor haar 2 paarden, had ze zelf de volledige 40 euro voorrijkosten moeten betalen. Nu doet paard nummer 3 ook mee, en bij een normale verdeling scheelt dat haar de helft van de voorrijkosten.

Om met je 2 paarden te verwachten dat een paard nr 3 (als die gelijk mee doet) méér dan de helft van de voorrijkosten op zich gaat nemen, vind ik extreem naar jezelf toe rekenen.

Vast niet slecht bedoelt. Maar gewoon niet eerlijk :=



Nou ja zo zie ik het niet. We laten met 3 man de dierenarts komen, dus we betalen dat ook met z'n 3en. Het aantal paarden maakt weinig uit, die kosten blijven toch hetzelfde.

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:33

Aantal kilometers gedeeld door 3, dat is het eerlijkst.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:36

Daphara schreef:
ingvdh schreef:
Ik zou dus niet accepteren als ik voor een enting van een paard onevenredig veel voorrijkosten zou moeten betalen, maar goed, Ik laat de dierenarts gewoon iedereen een rekening sturen.
Die stuurt echt geen twee halve facturen naar beide eigenaren. Die stuurt een factuur naar een van de eigenaren en hoe zij het verdelen is aan hun.

In het geval van Skessa zouden de voorrijkosten 50/50 zijn.
Dat vind ik de meest eerlijke verdeling in deze situatie.


Oh onze DA stuurt wel een aparte rekening met gedeelde voorrijkosten. Ik had de afspraak al staan voor mijn 2 paarden, stalgenootje haakte met 1 paard aan bij het bezoek. We kregen beiden de rekening apart en op beide rekeningen werd hetzelfde deel bedrag gerekend voor het voorrijden. Stalgenootje vond dat ook niet helemaal eerlijk, maar goed, haar factuur dus haar probleem, dat moet ze zelf maar met de betreffende DA uitzoeken. Ik heb mijn factuur gewoon betaald.

Als ze zelf de DA had laten komen was ze het dubbele kwijt geweest, dus ik snap niet waarom er moeilijk gedaan moest worden over de helft.


Ik heb het, denk ik, niet handig beschreven want we bedoelen hetzelfde.

Mijn DA zal per factuur de kosten verdelen. Maar hij zal voor het paard met twee eigenaren maar een (1) factuur sturen. Geen twee. In dit geval twee facturen, een voor Skessa en eentje voor het andere paard naar een van de eigenaren. 50/50 verdeeld.


@Mellow, soms moet je iets in het absurde trekken om duidelijk te maken hoe vreemd redeneringen kunnen zijn. Maar ik denk dat wij daar verschillende meningen over blijven houden,
Daarnaast er zijn vaker paarden met vele eigenaren dan je denkt. Sport paarden op hoog nivo hebben vaak meerdere eigenaren, of dravers in eigendom van een vriendengroep.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:38

Skessa, ook ik ben het niet met je eens. De voorrijkosten worden 1x gerekend door de dierenarts, omdat hij 1x dat aantal kilometers rijdt. Dat deel je dan door het aantal paarden wat behandeld wordt. Tenzij een eigenaar 2 paarden heeft die behandeld worden, dan betaald die persoon maar 1 keer. Simpel. Iets anders is gewoon niet eerlijk.

Mijn dierenarts weet vantevoren voor hoeveel paarden hij komt. En deelt op de facturen voor verschillende personen zelf al "deel voorrijkosten" in de juiste delen.

Maar nou ben ik toch wel héél benieuwd om welke kosten het gaat, ik hoop dat TS nog even wat laat weten!

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:38

Mellow schreef:
Aantal kilometers gedeeld door 3, dat is het eerlijkst.


Nope dat is het niet Y;(

Als er verwacht wordt dat je met 1 paard méér bijdraagt (niet eens hetzelfde - maar méér) dan een stalgenoot met 2 paarden.... dan zou ik daar geen fijn gevoel bij hebben hoor, maargoed, ieder zijn ding :=

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:41

Maar als de 2 eigenaren nou moeder en haar 11 jarige dochter zijn.
Ga je dan ook dat geld aan die dochter vragen?

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:46

In het absurde doorgetrokken zou dit betekenen dat voor een paard met twee eigenaren 2x stalkosten betaald moet worden :))

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:51

Nav de veearts rekening discussie ben ik eens gaan kijken hoe het bij ons gedaan werd.

Veearts regelt dit nml zelf.
Voorrijkosten was bij ons per factuur gedeeld en elke eigenaar die geregistreerd staat op naam van de pony’s een eigen factuur.
Dus niet door aantal pony’s.

Voorbeeld
Ik 2 shetten
stalgenoot 2 - shet + pony
Stalgenoot 3 - 1 shet
Dus dat was voorrijkosten :3 eigenaren en niet door 4 omdat mijn bijrijdster vond omdat de veearts moest komen voor het gebit van 1 van mn pony’s,dat zou wel een vreemde redenatie zijn.

De rest vd factuur is alles natuurlijk per pony dus ik betaal 2 x inentingskosten en sedatie naar het aantal ml per pony ect.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:52

Wat een discussies hier terwijl niemand weet over welke kosten TS het heeft.

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:55

Sunnda schreef:
Nav een discussie op de stalapp gisteren ben ik benieuwd naar jullie mening wat 'fair' is.

Deel je gezamelijk kosten door het aantal paarden of eigenaren?
En waarom?



Ik lees even mee, maar ben net zoals de andere denk ik wel benieuwd om welke kosten het dan gaat? Daar staat of valt alles mee.

Bij ons op stal moet binnenkort de mest worden opgehaald. Dat werd altijd gratis gedaan, dus geen kosten. Als ik er nu voor moet gaat betalen, dan wordt het gedeeld door het aantal paarden. Mijn shet en veulen reken ik dan als 1 paard.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:11

Overigens rekenen zowel de zadelmaker als de veearts als de tandarts zelf al de factuur door.

Voorrijkosten door aantal eigenaren, behandeling verder per paard (waarbij, mocht een paard meerdere eigenaren hebben, dit gewoon telt als 1 eigenaar).

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:44

Irritant dit. Je plempt een vage nietszeggende vraag neer en reageert gewoon 2 dagen niet.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:09

pillow schreef:
Irritant dit. Je plempt een vage nietszeggende vraag neer en reageert gewoon 2 dagen niet.


Ja de TS laat ons echt met een cliffhanger wachten zeg.

Ben benieuwd hoe ze dit drama ooit te boven komt.

Mri

Berichten: 15310
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:47

pillow schreef:
Wat een discussies hier terwijl niemand weet over welke kosten TS het heeft.



Dus dit :')

Wel vermakelijk om het topic te lezen :P

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:17

Cchanny schreef:
Aantal paarden.

Zou even lekker worden bijvoorbeeld met mestonderzoek dat het onder eigenaren word verdeeld.
Jij staat er met bijvoorbeeld 1 paard en de rest allemaal met 2 of meer .. wat op mijn vorige stal zo was.
Merendeel stond er met 2 paarden en ik maar 1 :')


Onze dierenarts splitst de kosten gelukkig al per paard op op de factuur, zodat we niet zelf nog aan de slag hoeven.


Je leest niet goed, algemeen consensus is: individueel onderzoek of behandeling wordt per paard berekend, vaste kosten (zoals voorrijkosten DA) per eigenaar.

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:31

Daphara schreef:
Cchanny schreef:
Aantal paarden.

Zou even lekker worden bijvoorbeeld met mestonderzoek dat het onder eigenaren word verdeeld.
Jij staat er met bijvoorbeeld 1 paard en de rest allemaal met 2 of meer .. wat op mijn vorige stal zo was.
Merendeel stond er met 2 paarden en ik maar 1 :')


Onze dierenarts splitst de kosten gelukkig al per paard op op de factuur, zodat we niet zelf nog aan de slag hoeven.


Je leest niet goed, algemeen consensus is: individueel onderzoek of behandeling wordt per paard berekend, vaste kosten (zoals voorrijkosten DA) per eigenaar.

Nouja zo veel staat er ook niet bij de vraag. :')

Als ik alleen de dierenarts laat komen voor individueel onderzoek betaal ik zelf alles.

Dat we toen de paarden lieten enten ging het door het aantal paarden. :)

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:19

Voorrijkosten gaat hier door het aantal eigenaren, de directe kosten voor de paarden door het aantal paarden. Als ik zelf de dierenarts laat komen voor mijn eigen 2 paarden zijn ze net zo hoog als dat ik of een ander ze laat komen voor 1 paard, dus wel zo reeel om ze over het aantal opdrachtgevers te verdelen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 20:31

pillow schreef:
Irritant dit. Je plempt een vage nietszeggende vraag neer en reageert gewoon 2 dagen niet.

Y;( hartverscheurend om te lezen hoe ik mensen teleurstel, sorry!

_O-

Bedankt voor de vele reacties! Ik ben in ieder geval wijzer geworden.
Het was ook wel algemeen bedoeld, maar in deze situatie:

Ik sta dus met een van mijn (geblesseerde) paarden momenteel op een stal waar ze in de groep naar buiten gaan.
Hier wilde men voor de winter hooibakken, netten, e.d. aanschaffen om het eten te beheersen' en iets minder een 'vreetschuur' want nu ligt het los in een hooibak.
Grote vraag was dus of deze benodigheden door het aantal eigenaren ging of door het aantal paarden.

MyWishMax

Berichten: 25448
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:39

Heb je zomaar een leven buiten bokt? Foei :D

Hmm, ik zou dat ook zien als door aantal paarden denk ik. Omdat aantal dat je nodig hebt ook bepaald wordt door het aantal paarden.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:40

Ah ja, kan me daar het dilemma best voorstellen. Dit zijn wel materialen waarbij slijtage en de aantallen die je aanschaft voor een groot deel bepaald worden door het aantal paarden dat er gebruik van maakt.
Mijn gevoel in deze zou zijn per paard.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Delen door aantal paarden of eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:42

Ja, kosten delen door het aantal paarden, omdat het benodigde aantal inderdaad afhangt van het aantal paarden dat er gebruik van maakt.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:42

Sunnda schreef:
pillow schreef:
Irritant dit. Je plempt een vage nietszeggende vraag neer en reageert gewoon 2 dagen niet.

Y;( hartverscheurend om te lezen hoe ik mensen teleurstel, sorry!

_O-

Bedankt voor de vele reacties! Ik ben in ieder geval wijzer geworden.
Het was ook wel algemeen bedoeld, maar in deze situatie:

Ik sta dus met een van mijn (geblesseerde) paarden momenteel op een stal waar ze in de groep naar buiten gaan.
Hier wilde men voor de winter hooibakken, netten, e.d. aanschaffen om het eten te beheersen' en iets minder een 'vreetschuur' want nu ligt het los in een hooibak.
Grote vraag was dus of deze benodigheden door het aantal eigenaren ging of door het aantal paarden.


Ik neem aan dat het aantal paarden bepaald hoeveel hooibakken men nodig heeft. Dus in deze lijkt het mij logisch de kosten te verdelen over het aantal paarden en niet het aantal eigenaren.

Immers heeft iemand met 8 paarden 2 hooibakken (minimaal) nodig/in gebruik en iemand met 1 paard maar een kwart hooibak (bij wijze van dan).

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:16

Sunnda schreef:
pillow schreef:
Irritant dit. Je plempt een vage nietszeggende vraag neer en reageert gewoon 2 dagen niet.

Y;( hartverscheurend om te lezen hoe ik mensen teleurstel, sorry!

_O-

Bedankt voor de vele reacties! Ik ben in ieder geval wijzer geworden.
Het was ook wel algemeen bedoeld, maar in deze situatie:

Ik sta dus met een van mijn (geblesseerde) paarden momenteel op een stal waar ze in de groep naar buiten gaan.
Hier wilde men voor de winter hooibakken, netten, e.d. aanschaffen om het eten te beheersen' en iets minder een 'vreetschuur' want nu ligt het los in een hooibak.
Grote vraag was dus of deze benodigheden door het aantal eigenaren ging of door het aantal paarden.


Volgens mij denk ik er weer helemaal anders over. _O-

Dergelijke benodigdheden lijkt mij iets dat voor de staleigenaar is en niet voor de eigenaren. Ik veronderstel dat je betaald om daar te staan. Dan hoef je toch niet ook nog eens te betalen om diens accommodatie te verbeteren?

Ik heb een paar jaar geleden een gelijkaardige kwestie gehad, staleigenaar wilde de loopstal "tegelen" en wilde dat bedrag laten betalen door de eigenaren van de veulens. Tenzij ik mijn "deel" van de tegels mee meg nemen als ik op stap zie ik niet in waarom ik daar aan mee zou doen. :+

Wij zijn nu ook bezig met een accommodatie inrichten. Als daar dingen bij moeten komen dan is dat op mijn kosten. Niet op die van de mensen die betalen voor er te staan. Als één eigenaar nu perse iets wil dat niet "nodig" is, dan zou ik zeggen "dan koop je het zelf en pak je het weer mee wanneer je vertrekt."