[VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 00:31

Helaas zijn we woensdag in de vroege ochtend ook het veulen van Kaelynn verloren. Bevalling ging enorm snel, maar veulen leefde al niet meer. Het leek ook alsof de bevalling zelf haar enorm overviel, ze stond om 06:30u nog te slapen, om 06:40u was het veulen er.

Het is bizar, de dierenartsen staan ook voor een raadsel, Rhino wordt negatief getest, wat er uit de secties en onderzoeken komt is ‘pech’ en ‘niets aan te doen’. Omdat de eerste 2 van onze eigen Onyx was, hebben we hem laten onderzoeken maar ook hieruit is niets gekomen wat eventueel het aborteren kan verklaren.

Om het nog even extra dubbel te maken qua gevoel is Daisy woensdagavond bevallen van ,gelukkig !, een gezond hengstveulen. Ik had nachtdienst en heb denk ik iedereen wakker gebeld en geschreeuwd, inclusief stalhouder, toen ik na de overdracht zag dat ze onrustig werd. Gelukkig dankzij iedereen zijn snelle ingrijpen is haar zoon goed op de wereld gekomen. Ik had zelf een halve zenuwinzinking op het werk, maar wat was ik opgelucht toen ik zag via de camera dat hij leefde.
‘S Ochtends direct na de nachtdienst zelf even wezen kijken, ik vind mijn droomcombinatie echt onwijs goed gelukt

Afbeelding
Hier onder toeziend oog van vriendlief.

Afbeelding
Opgedroogd en wel in de ochtend

Afbeelding

Afbeelding
Mooi kapje erop

Afbeelding
En smiddags even lekker in de binnenbak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We noemen hem Torbjørn WFTM (Hij is geboren tijdens een onweersbui en we verwachten dat hij een flinke kerel gaat worden)
Hij is ontzettend mensgericht, nieuwsgierig en de terugweg van de binnenbak liep hij al voor mams uit om de wereld te verkennen. We zijn erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen de komende tijd.

Verder hebben we besloten om Onyx dit jaar even rust te gunnen qua dekken dit jaar. Vorig jaar heeft er best ingehakt tijdens het dekseizoen voor hem, we willen hem nog eerst verder laten ontwikkelen qua lijf en in zijn hoofd.

Hij vindt het erg leuk om te werken, ik denk dat we binnenkort serieus op zoek moeten gaan naar iemand die hem bij ons op locatie wil gaan beleren en verder rijden want hij is er wel aan toe.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onze vriendelijke knapzak <3

Zijn halfbroertje Ralph even spelenderwijs de longeercirkel laten zien, heel ander paard dan Onyx, maar hij is leuk op zijn eigen manier zeg ik altijd :+ Hij vindt zichzelf ook heel erg grappig vooral :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder zijn inmiddels Funny, Davina en Odessa geïnsemineerd met de hengsten die we hebben uitgekozen voor ze.

Funny en Odessa zijn gedekt met Krem’s Blue Miracle (Krem x Mc Jonnas x Modern x Satelliet)
Davina is gedekt met Matiz (Eebert x Vitens x Sirius)

Aankomende zaterdag is de hengstendemonstratie Gelders paard, we hopen dan definitief de keuzes te maken voor onze andere merries, vriendlief en in zijn er nog niet helemaal over uit.

Een hele update, maar dan zijn jullie weer een beetje op de hoogte van waar we mee bezig zijn en we hopen dat jullie met ons meeduimen voor een verder voorspoedig jaar.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 06:19

Nah zeg, hoe is dat nu toch mogelijk, wat een ontzettende pech. Wel goed dat je Onyx hebt laten onderzoeken, gelukkig kwam daar niks uit maar wat is het dan wel he? Ik weet niet waar jullie zitten maar ik las in Appingedam ook 3 veulens geaborteerd en in dat artikel stond ook geen rhino benoemd, maar de boel gaat daar wel op slot.

Ik hoop dat het gezonde hengstje je troost mag bieden, gefeliciteerd met hem! Hoeveel veulens verwacht je nu nog?

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:33

Wat een ellende. Dan hoop je gewoon dat er iets uit de onderzoeken komt en je een reden hebt, maar zelfs dat is jullie niet gegund. Sterkte! En ondanks alles gefeliciteerd met Torbjorn, ik hoop dat hij net zo gaaf wordt als zijn naam :)

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:50

Wat een pech hebben jullie zeg, bij zoveel toeval zou je bijna een staatslot kopen.

Maar ik moet wel zeggen dat ik HE-LE-MAAL gek ben op Torbjörn.
Die tweede foto, ik ging voor de bijl

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:57

O jeetje, ik had een tijdje niet bijgelezen in dit topic... maar 2 verloren.. wat een ellende ;(
Gelukkig wel een mooitje uit daisy, gefeliciteerd! Wederom benieuwd hoe hij zich ontwikkeld! Kan alleen maar mooier worden met daisy als mama.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:56

Echt wat onwijs veel pech dit jaar.
Ik zou Hexagons Ich Weis wel in overweging willen nemen. Past qua type en beweging wel bij de Gelderse. En mooi bloed.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:07

Wat een pech.
Gelukkig nu een gezonde jongeman in de stal!

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:31

Jeetje wat ontzettend zonde om er twee te verliezen op die manier. Heel veel sterkte gewenst!

Gelukkig heb je nu wel een gezond en prachtig veulen rondlopen.

En mooie combinaties gemaakt alweer voor het volgende seizoen.

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:24

Jeetje, wat een pech. Wel fijn dat de volgende bevallinggoed is verlopen. Knappe kerel hoor.

shaddy82

Berichten: 1849
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:25

Wat een pech weer, het zit jullie niet mee
Gelukkig nu een gezond en knap veulen erbij

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 03:02

@Muronia : We zitten in Enter, Overijssel. Ik denk zelf dat het niets met Rhino te maken heeft, het zijn 3 totaal verschillende oorzaken waarom de veulens het niet hebben gered. De merries waren allen prima gezond, hebben ook totaal geen ziekteverschijnselen gehad verder gedurende de winter of na het aborteren.

Klarrissa is nog drachtig voor 22 juni 2023, placenta is nagekeken, de dierenarts vond het een twijfelgeval dus 2 weken op de antibiotica nu en maar heel hard hopen dat het niks is.

@Eelmo : Dank je wel

@Rocamor : Ik ben bang dat ik alleen een abonnement heb op de minder leuke dingen en niet op de positieve dingen in dit geval. :o
Wij vinden hem ook erg goed gelukt !

@Bernoe : Dank je, wij zijn ook erg benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen :j

@Pillow : Ja helaas weer een jaar met veel pech. Die hengst kan een leuke optie zijn inderdaad voor de geldersen, maar niet voor onze fokkerij. (No schimmels allowed ;) )

@Balko : Zeker fijn om nu een jonge gezonde knaap te mogen hebben.

@Orange : Dank je wel, nog een paar definitieve combinaties te gaan, maar dat gaan we straks op de hengstendemonstratie nog maar eens goed bekijken

@Karijn : Dank je wel

@Shaddy82 : Nee helaas, we hopen dat het verder goed mag blijven gaan.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 00:49

Wij kunnen voorzichtig zeggen dat we 2 merries op de 16 dagen scan drachtig hebben, de 3e is nog even maandag overscannen, was niet helemaal duidelijk, maar ik denk zelf dat hij niet gelukt is.

Combinaties die (voorzichtig) drachtig zijn tot nu toe :

Fenyalenza (v. Vitens x Ahoy)

Afbeelding

X

Krem’s Blue Miracle (v. Krem x McJonnas x Modern x Satelliet)

Afbeelding

Davina (voorl. Keur v. Elegant x Zep)
Afbeelding

X

Matiz (Eebert x Vitens x Sirius)
Afbeelding

Hij zal bij ons ook Noalynn en de nieuwe merrie van mijn vriend gaan dekken dit jaar.

Van de eigenaresse van Chris hebben we heel lief een herdekking met Chris aangeboden gekregen voor Kaelynn, deze pakken we natuurlijk met beide handen aan en we hopen dan volgend jaar een prachtig levend exemplaar te mogen verwelkomen uit deze combi :j

Aankomende week gaan we ook met de rest van de merries beginnen, fingers crossed !

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 00:59

Zo die Matiz is gaaf!!

Fijn dat jullie nu eindelijk wel een gezond veulen hebben. Het heeft jullie niet mee gezeten. Ik hoop dat de laatste ook gezond op de wereld mag komen.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 01:52

Ja he, hij is geweldig !
Vandaag op de hengstendemonstratie :



Gisteren was Princessa ook helemaal blij, ze moet nog steeds meer bijkomen maar ze zit al zoveel beter in haar vel als een paar maand geleden.


karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:17

Princessa is leuk… mooi gangenwerkje zit daar op zeg.
En Matiz is zeker leuk!

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 23:33

Princessa is echt een scheet van een paard, zo heerlijk relaxed en altijd in voor een knuffel :j Daar gaat iemand straks heel blij van worden denk ik ;)

Wij hebben vanmiddag ons nieuwste lid van de ‘familie’ opgehaald : Charlotte (voorl. Keur v Larix x Droomwals), een 16 jarige merrie die ons gegund is door haar 83jarige eigenaar die door afnemende gezondheid niet meer met haar kon mennen. Hij zocht een onwijs goed blijvend thuis, ze kwam vorige week heel onverwachts via via op ons pad, vriendlief wilde graag zijn ‘eigen’ paard dus we zijn gaan kijken. Hij was direct verkocht (ik heel stiekem ook wel, mijn lievelingskleur vos).

Afbeelding
Ze liep zo mee de trailer in en heeft zich voorbeeldig gedragen tijdens het korte ritje.

Afbeelding

Afbeelding

Ze zal geïnsemineerd worden dit jaar met Matiz en zodra ze een beetje gewend is gaan ik en vriendlief met haar het mennen lekker oppakken :j

Ze heeft niet eerder met andere paarden gestaan, dus we gaan eerst met een draadje ertussen kijken bij wie ze matched, want wij hebben ze zelf liever wel in de groep staan.

We hadden ook kroamschudden bij ons vandaag en onze muiter zocht iedereen op voor een knuffel <3
Afbeelding
Heerlijk dier, van de week met het mooie weer lekker wat langer buiten spelen :j

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:40

Mooie merrie hoor!

Mendi

Berichten: 2288
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:24

Wat een knappe merrie! En gelijk een veulentje bakken voor volgend jaar. Heeft ze al eerder veulens gehad?

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:12

Hij heeft overduidelijk goed voor haar gezorgd :D .

Veel plezier met haar. Benieuwd naar haar Matiz veulen volgend jaar. Wat een retegave hengst is dat zeg!

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:31

Knappe merrie zeg!
En die kleine man geniet van de aandacht

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:06

Cheytjuh schreef:
Helaas zijn we woensdag in de vroege ochtend ook het veulen van Kaelynn verloren. Bevalling ging enorm snel, maar veulen leefde al niet meer. Het leek ook alsof de bevalling zelf haar enorm overviel, ze stond om 06:30u nog te slapen, om 06:40u was het veulen er.


wat vreselijk om mee te maken. Wat ik me afvraag, zo'n bevalling van een dood veulen, gaat dan de draai wel goed zodat ze wel op de buik met de voetjes naar voren geboren worden?

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 00:24

Mendi schreef:
Wat een knappe merrie! En gelijk een veulentje bakken voor volgend jaar. Heeft ze al eerder veulens gehad?


Jazeker, voornamelijk van Alexandro P en Henkie.

@Rocamor : Matiz is zeker gaaf, we verwachten voor dit jaar ook 1 veulen van hem en als alles goed verloopt hopelijk 3 voor 2024 :j Hij heeft zeker goed voor haar gezorgd, was ook echt wel een moeilijk moment voor hem toen we haar kwamen halen, maar gelukkig woont hij dichtbij en zijn ze altijd van harte welkom

@Tijn8 : De kleine man kan niet genoeg aandacht krijgen, heerlijk zo’n mensgericht veulen altijd :D

@Fokfanaat : Veulen kwam in de juiste positie naar buiten zo was het via de opgeslagen beelden te zien, ook was direct te zien dat het al niet meer leefde.
Merrie heeft er gelukkig verder niets aan overgehouden, maar het blijft ontzettend balen natuurlijk. Daar doe je het niet voor.

Vanochtend is Odessa opnieuw geïnsemineerd, helaas dus niet drachtig, wel een groot follikel, dus er weer bij en op het wachtbankje.
Charlotte en Noalynn zijn gescand, beide hengstig gespoten dus waarschijnlijk einde van de week insemineren als alles goed verloopt.
Kaelynn haar baarmoeder zag er goed uit, alles schoon en groen licht om haar over enkele dagen in de veulenhengstigheid ook te gaan insemineren. :j

Charlotte heeft altijd alleen gestaan bij haar vorige eigenaar, dus het is even voorzichtig kijken bij wie ze in de groep gaat passen. Ze lijkt vrij dominant en een typische merrie merrie zo met het draadje ertussen, maar hopelijk gaat ze straks met 1 van de groepen aansluiting vinden.

De kleine man heeft heerlijk in het zonnetje buiten gespeeld, Daisy was echter zo aan het rennen en vliegen omdat haar grote vriendin Klarrissa er niet bij in stond dat ik ze morgen maar gewoon samen ga zetten. Dan heeft de kleine man ook even rust en hoeft hij niet alleen in turbostand heen en weer langs het draad met moeders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn zelf helemaal blij met hoe hij zich ontwikkeld en uitvouwt.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 06:33

Gisteren het eerste rondje gedaan met Charlotte in het tuig. Eerst lopend erachter, ze was echt topbraaf

Afbeelding
Knappe dame

Afbeelding
Ze vond het erg leuk. Dat wordt genieten straks <3

Afbeelding
Verder is ons ventje helemaal niet arrogant ofzo hoor :o

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 07:56

Wat een heerlijke plaatjes! De kleine vouwt heel mooi uit. En de nieuwe merrie is ook prachtig.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 09:06

Orange schreef:
Wat een heerlijke plaatjes! De kleine vouwt heel mooi uit. En de nieuwe merrie is ook prachtig.


Dank je! De nieuwe merrie is echt leuk, ze had enkele jaren niks gedaan maar hup, tuig erop en gaan. Tussen de vrachtwagens en tractoren maar gewoon lekker doorlopen.

De kleine doet het zo onwijs goed, echt blij mee.