Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:51

Art_Ificious schreef:
Maar als ze gaan hangen is er toch teveel gewicht op de teugels. Dan heb je toch druk op het hoofd ook.

Buiten rij ik ook gerust met losse teugel en teugels in 1 hand. Heerlijk relax


Ja, en dat vind ik dus niet prettig. Maar even het contact loslaten lost het niet op. Ze raakt daar niet van uit balans en wordt alleen nog maar langer en op de voorhand.
Met bit kan ik haar wel makkelijk bij elkaar rijden met heel weinig druk.

Texas02

Berichten: 4644
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:27

manubres schreef:
Texas02 schreef:
Maar met de Nalanta mag je dus geen wedstrijden starten en met een gewone sidepull wel? Wat raar eigenlijk.. Geldt dit ook voor Working Equitation wedstrijden?


Zover ik weet heeft de Nalanta een soort hackamore functie op bepaalde standen....


Hij heeft een kleine hefboomwerking als je hem om een bepaalde stand hebt, ja. Maar ik vind het zo apart dat je hem niet op de gewone stand mag gebruiken. Niet alleen dit hoofdstel hoor, alle hoofdstellen.. Als ze volgens de regels ingesteld zijn, moet dat toch gewoon mogen?

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:07

Wellicht in de toekomst?

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:36

Maar een hackamore mag wel bij springsport? Althans ik zie dat toch veel gebruikt worden bij jumping.

Texas02

Berichten: 4644
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:38

In de hogere klasses geloof ik? Iig niet in de B en de L.. Toen ik nog sprong niet iig..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:05

Ja in de hoge klasse zie ik ze vaak bij jumping idd. :)

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 05:21

Vanaf Z als ik het goed zeg

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:51

Hartstikke leuk en interessant

topic!
Happy_Hippie schreef:
Nalanta hoofdstel wil ik graag maar hoor daar enorm veel wisselende verhalen over waardoor ik denk ik toch afhaak van dit hoofdstel.
Zit nu te denken aan FRA Alizée Mistral Side Pull Bitless Bridle.

Heb weinig rij fotos of fotos met hoofdstel aan haha

[ [url=m/Utblvk.png]Afbeelding[/url] ]

Mooiste foto van onze merrie :+

[ [url=m/gAuzEV.jpg]Afbeelding[/url] ]



Mooie foto! Ik heb een hele nette FRA Alizée Mistral full te koop, mocht je interesse hebben. Boterzacht leer. Heel vriendelijk hoofdstel. Je kunt mij altijd een pbtje doen voor foto's, prijs hoor.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:45

Ik kom even binnen vallen!
Ik ben voor mijn haflinger op zoek, ik wil graag een sidepull. Wel eentje met een beetje een leuke frontriem! En die ook anatomisch gevormd is, en zacht is.

Oh en toegestaan op wedstrijden!

Wie heeft een goede tip daarvoor?


Edit: hoeft absoluut niet scherp te zijn, is een hele fijne en licht te rijden paard.

Eapy

Berichten: 1736
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:47

Frontriem kun je natuurlijk altijd los kopen :) ik vind de frontriem van mijn sidepull saai en heb dus een andere erin gebouwd.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:20

Eapy schreef:
Frontriem kun je natuurlijk altijd los kopen :) ik vind de frontriem van mijn sidepull saai en heb dus een andere erin gebouwd.


Dat snap ik inderdaad, maar vind ik een beetje zonde van de 'dubbele' kosten. Beetje leuke frontriem is toch gouw ook alweer +30.

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:00

Iemand de gouden tip.

Bijrijd tinker heeft de neiging zich zelf sterk te maken op de linkerkant. Wij proberen hier zo min aan te zitten maar dan haalt hij alles uit de kast om ons toch aan links te laten zitten.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:00

Ah kijk dit is een topic naar mijn hart <3
Wat een fijne plaatjes worden er al gedeeld!

Mijn Diego heb ik zelf bitloos ingereden en ik heb nog geen reden gezien om over te stappen op bit (ookal kent hij het ondertussen wel).

Ik ben ook echt een dressuurruiter, vind het heerlijk om samen te puzzelen en die harmonie te vinden ookal is het niet allemaal even makkelijk voor ons. Wedstrijden doen we nog niet aan, ik vind het voor nu te stressvol voor ons voor wat het mij op zou leveren.

Afbeelding
Momenteel is het prachtige hoofdstel van Lovelance echt wel favoriet

Afbeelding
Maar ik heb ook een hackamore waarmee ik met twee teugels kan rijden voor net een beetje meer oprichting


Afbeelding
En gebruik ook graag de H&H kaptoom, met dubbele teugel ook aan de bosal, met enkele teugel aan de kaptoom ringen of met dubbele teugel en een bit voor net weer een ander level van inwerking.


Afbeelding
Of soms proberen we eens wat met de neckrope (maar is tot nu toe het minst succesvol :') ), welke overigens ook weer van Lovelance komt.

Ik wissel ze allemaal af en heb dan per periode een andere favoriet hahah
Net afhankelijk van wat mijn paard en ik nodig hebben <3

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:04

SsSimonee schreef:
Iemand de gouden tip.

Bijrijd tinker heeft de neiging zich zelf sterk te maken op de linkerkant. Wij proberen hier zo min aan te zitten maar dan haalt hij alles uit de kast om ons toch aan links te laten zitten.


In mijn ervaring komt sterk worden voornamelijk uit lichamelijke disbalans, probeer eens te voelen als hij dan links stek wordt of hij dan zijn hoofd naar rechts beweegt en met zijn schouder tegen jouw linker been aan duwt. Als je kan voelen wat er in zijn lijf gebeurt (waar zijn zn billen, waar zijn zn schouders en wat heeft dat voor effect op zijn hoofd/hals) kan je daar ook invloed op uitoefenen en zal hij 'automatisch' zacht in de hand worden :j

Maar om je tips te geven hoe het in het moment aan te pakken is het moeilijk om dat te doen via een schermpje helaas.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:20

Cera_D schreef:
Ah kijk dit is een topic naar mijn hart <3
Wat een fijne plaatjes worden er al gedeeld!

Mijn Diego heb ik zelf bitloos ingereden en ik heb nog geen reden gezien om over te stappen op bit (ookal kent hij het ondertussen wel).

Ik ben ook echt een dressuurruiter, vind het heerlijk om samen te puzzelen en die harmonie te vinden ookal is het niet allemaal even makkelijk voor ons. Wedstrijden doen we nog niet aan, ik vind het voor nu te stressvol voor ons voor wat het mij op zou leveren.

[ [url=m/HjGvaK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Momenteel is het prachtige hoofdstel van Lovelance echt wel favoriet

[ [url=m/IOXc9L.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar ik heb ook een hackamore waarmee ik met twee teugels kan rijden voor net een beetje meer oprichting


[ [url=m/v9AQkl.jpg]Afbeelding[/url] ]
En gebruik ook graag de H&H kaptoom, met dubbele teugel ook aan de bosal, met enkele teugel aan de kaptoom ringen of met dubbele teugel en een bit voor net weer een ander level van inwerking.


[ [url=m/9gmjNi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of soms proberen we eens wat met de neckrope (maar is tot nu toe het minst succesvol :') ), welke overigens ook weer van Lovelance komt.

Ik wissel ze allemaal af en heb dan per periode een andere favoriet hahah
Net afhankelijk van wat mijn paard en ik nodig hebben <3


Een beetje offtopic; is dat een LaBona pad? <3

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:50


Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:54

Phrono schreef:
Cera_D schreef:
Ah kijk dit is een topic naar mijn hart <3
Wat een fijne plaatjes worden er al gedeeld!

Mijn Diego heb ik zelf bitloos ingereden en ik heb nog geen reden gezien om over te stappen op bit (ookal kent hij het ondertussen wel).

Ik ben ook echt een dressuurruiter, vind het heerlijk om samen te puzzelen en die harmonie te vinden ookal is het niet allemaal even makkelijk voor ons. Wedstrijden doen we nog niet aan, ik vind het voor nu te stressvol voor ons voor wat het mij op zou leveren.

[ [url=m/HjGvaK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Momenteel is het prachtige hoofdstel van Lovelance echt wel favoriet

[ [url=m/IOXc9L.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar ik heb ook een hackamore waarmee ik met twee teugels kan rijden voor net een beetje meer oprichting


[ [url=m/v9AQkl.jpg]Afbeelding[/url] ]
En gebruik ook graag de H&H kaptoom, met dubbele teugel ook aan de bosal, met enkele teugel aan de kaptoom ringen of met dubbele teugel en een bit voor net weer een ander level van inwerking.


[ [url=m/9gmjNi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of soms proberen we eens wat met de neckrope (maar is tot nu toe het minst succesvol :') ), welke overigens ook weer van Lovelance komt.

Ik wissel ze allemaal af en heb dan per periode een andere favoriet hahah
Net afhankelijk van wat mijn paard en ik nodig hebben <3


Een beetje offtopic; is dat een LaBona pad? <3


Klopt! Eentje om te passen via Buitenzinnig, helaas niet van mij haha

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:56

Cera_D schreef:
SsSimonee schreef:
Iemand de gouden tip.

Bijrijd tinker heeft de neiging zich zelf sterk te maken op de linkerkant. Wij proberen hier zo min aan te zitten maar dan haalt hij alles uit de kast om ons toch aan links te laten zitten.


In mijn ervaring komt sterk worden voornamelijk uit lichamelijke disbalans, probeer eens te voelen als hij dan links stek wordt of hij dan zijn hoofd naar rechts beweegt en met zijn schouder tegen jouw linker been aan duwt. Als je kan voelen wat er in zijn lijf gebeurt (waar zijn zn billen, waar zijn zn schouders en wat heeft dat voor effect op zijn hoofd/hals) kan je daar ook invloed op uitoefenen en zal hij 'automatisch' zacht in de hand worden :j

Maar om je tips te geven hoe het in het moment aan te pakken is het moeilijk om dat te doen via een schermpje helaas.



Hier kan ik wel wat mee dankje wel. Ga morgen weer aan de gang met hem.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:14

Ik ben bij mijn baby een poging aan het doen een stuur er op te zetten. We werken nu met het kaptoom hieronder op de foto (ander paard, maar zelfde kaptoom)
Afbeelding
Ik maak de teugels nu vast aan de buitenste ringen bovenop, maar die hulp vindt ze in ieder geval niet fijn en niet duidelijk. Bij een sidepull zitten de ringen ook vaak meer opzij denk ik? Zou ik ze aan de ringen waar de riempjes aan zitten kunnen bevestigen, of kan ik beter gewoon op zoek naar een goed hoofdstel?

miereneter

Berichten: 2560
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:57

Bij mijn sidepulls (en mijn kaptoom, maar die heeft meer ringen) zitten de ringen meer opzij, ja. Mijn paard reageert daar het beste op. Positie verschilt niet heel veel van het bit (behalve hoger op het hoofd). Bovenste ring van de kaptoom kan ik bij hem sowieso niet gebruiken, hij wordt heel narrig van het touw bovenop zijn neus.

Sidepull werkt hier als een tiet. Wij rijden sinds een paar weken los in de bak (hij is nog groen) en ben vandaag voor het eerst (en tevens in ons eentje) naar buiten gegaan. Geen seconde het gevoel dat ik met de sidepull minder stuur of rem heb dan met een bit. We doen nog niets verfijnd qua dressuur, maar denk dat we een eind kunnen komen met de sidepull, hij reageert er erg fijn op.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:39

dan ga ik toch op zoek naar een fijne sidepull voor de volgende stap.

Voor degene die mee willen denken: ik zoek een bruine, maat cob, waar ik in de toekomst eventueel mee mag starten :+

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:04

Ja ik ben dus echt fan van de PMC hoofdstellen. Alleen is zij gestopt volgens mij. Misschien tweedehands nog te vinden? Ik vind de pasvorm echt mega fijn. Ik heb een donkerbruine leren gehad, superfijn leer. Nu al een tijd de biotbane bijpassend bij mijn andere harnachement. Maar ook FRA heeft mooie hoofdstellen. Wat ik wel echt een must zou vinden: een kaakriem.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:11

thx, ik ga marktplaats even in de gaten houden

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:25

De mijne mag weg. Is eerder cognac kleur heeft mij 20€ gekost mag dus voor enkel de verzendkosten weg eventueel.

Zelf wil ik voor een FRA sidepull gaan.

Hier nog nieuw, inmiddels is het meer soepeler
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2560
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:27

Phrono schreef:
Ja ik ben dus echt fan van de PMC hoofdstellen. Alleen is zij gestopt volgens mij. Misschien tweedehands nog te vinden? Ik vind de pasvorm echt mega fijn. Ik heb een donkerbruine leren gehad, superfijn leer. Nu al een tijd de biotbane bijpassend bij mijn andere harnachement. Maar ook FRA heeft mooie hoofdstellen. Wat ik wel echt een must zou vinden: een kaakriem.


Eens, ik ben ook fan van PMC. Ik koop ze tweedehands. Had eerst eentje van leder, die heeft paard stukgetrokken, nu dezelfde in biothane. Kwaliteitsspul dat (bij de mijne toch) echt heel mooi op het hoofd past. Heb daarnaast een prachtige kaptoom van Marjoman, waarmee ik ook kan rijden. Ook van marktplaats.