Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 02:58

Er heeft toevallig net nog iemand gereageerd (dat had ik op dit tijdstip niet meer verwacht). Mocht dat niets worden, welke groep(en) raad je me dan aan?

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:39

Hij is verkocht, toch bedankt voor de tip van Facebook! :)

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:47

Fijne tips voor mooie sidepull hoofdstellen?
Liefste met kaakriem en een stabiele, stevige bevestiging van de ringetjes aan de zijkant. Bij oa de micklem ben ik op een of andere manier altijd bang dat het een keer knapt of scheurt..
En goede pasvorm..

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:20

Muze schreef:
Kent hier iemand de scawbrig van waldhausen?
Fijn?
Of snoert het echt teveel aan?


Ik rijd mijn schimmel hiermee en ook m’n andere paard loopt er fijn op. Maar voor het beleren zou ik inderdaad net als de anderen hier eerder kijken naar een sidepull.

Teveel aansnoeren heb ik zelf geen last van, waar ik dit bij kingekruist wel had en de paarden ook niet fijn op reageerden. Maar sidepull gingen ze toen we wat meer dressuurmatig gingen trainen op hangen, dat doen ze hierop bij mij niet. Krijg gewoon fijne aanleuning. Maar het is wel per paard verschillend hoe ze op de systemen reageren.

Ik weet niet welke regio je zit want er zijn ook bitloze passervices bijvoorbeeld. Dan kun je zelf ervaren en kijkt er iemand mee.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:24

Ik had de QHP sunna gekocht, een fantastisch mooi hoofdstel (maar alleen zonder de touwtjes vind ik, dus puur als soort sidepull). Dressuurmatig gaat het op zich prima, maar je moet niet met een springpaard gaan dressuren in een bak waar ook hindernissen staan. Mevrouw is tot 3 keer toe uitgebroken om even een sprong te nemen. En het hoofdstel krult erg op, je ziet de bakstukken bol komen staan. Erg jammer. Maar voor dit paard is het niet het beste hoofdstel.
Dus weer terug naar de lelijke micklem (ik kan er niet aan wenen, zo'n lelijk ding, al die micklemachtige dingen zijn echt lelijk).
Een sidepull gaat ook fijn. En scawbridge ook.

Ik heb de star scawbridge en ook de xline. De xline moet ik nog passen, die is echt nieuw, is wat luxer leer dan de star, maar de star vind ik er sterker uitzien.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb kaakgekruist, kingekruist, meerdere sidepulls, de micklem, wat hackamores zoals de muziekscharen, de bloem, enz, de scawbridge, de jumping hackamore, mag best eens geprobeerd worden. Ik heb eigenlijk elk denkbare bitloze variant hier wel liggen zeg maar.
(want tja, practise is what you preach, dus als je adviseert of lesgeeft moet je ook weten hoe iets kan werken. Heb zo ook enorm veel bitten).

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:06

Muze schreef:
Fijne tips voor mooie sidepull hoofdstellen?
Liefste met kaakriem en een stabiele, stevige bevestiging van de ringetjes aan de zijkant. Bij oa de micklem ben ik op een of andere manier altijd bang dat het een keer knapt of scheurt..
En goede pasvorm..



Die van Lovelance vind ik persoonlijk echt prachtig, de kwaliteit is ook heel fijn. Prijs valt ook echt mee voor de kwaliteit die je krijgt.
https://www.lovelance.nl/collections/bi ... ofdstellen

Afbeelding

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:59

Nou, sorry hoor, maar 138 euro voor een hoofdstel ZONDER teugels is echt duur. Je krijgt vergelijkbare kwaliteit (echt waar) van andere merken inclusief teugels voor 80-90 euro. Dus zeggen dat de prijs meevalt, nee. De prijs was matig tot ok geweest als ze kwaliteitsteugels meegeleverd hadden.
En dan het liefst kiezen: leer, stof en biothane.

Als je een micklem al niet vertrouwt, ga dan zeker niet voor hoofdstellen van zgn. 'Duits' of 'Engels' leer, want dat leer is altijd zacht en smal. Ga dan voor biothane of laat zelf wat maken, of ga voor een westernsidepull. Dat leer is altijd dik en sterk. Maar een micklem is sterk genoeg hoor. Ik heb nog nooit een bitloos hoofdstel kapot getrokken. Er is maar 1 model waar ik over twijfel, en dat is die met die oogjes in de neusriem, maar ook daar is het tegenwoordig met nylon versterkt.

HopeDreamer

Berichten: 973
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 09:30

Muze schreef:
Fijne tips voor mooie sidepull hoofdstellen?
Liefste met kaakriem en een stabiele, stevige bevestiging van de ringetjes aan de zijkant. Bij oa de micklem ben ik op een of andere manier altijd bang dat het een keer knapt of scheurt..
En goede pasvorm..


Hooks heeft een paar mooie sidepull modellen!

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:02

Germie. Er is maar 1 model micklem. Ik zeg toch dat ik de oogjes die er vrij “ los” aanzitten niet vertrouw? Heb t niet over t leer zelf. Dat geloof ik wel.

Zijn die van hooks fijn? Zal eens even kijken..

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:15

germie schreef:
Nou, sorry hoor, maar 138 euro voor een hoofdstel ZONDER teugels is echt duur. Je krijgt vergelijkbare kwaliteit (echt waar) van andere merken inclusief teugels voor 80-90 euro. Dus zeggen dat de prijs meevalt, nee. De prijs was matig tot ok geweest als ze kwaliteitsteugels meegeleverd hadden.
En dan het liefst kiezen: leer, stof en biothane.

Als je een micklem al niet vertrouwt, ga dan zeker niet voor hoofdstellen van zgn. 'Duits' of 'Engels' leer, want dat leer is altijd zacht en smal. Ga dan voor biothane of laat zelf wat maken, of ga voor een westernsidepull. Dat leer is altijd dik en sterk. Maar een micklem is sterk genoeg hoor. Ik heb nog nooit een bitloos hoofdstel kapot getrokken. Er is maar 1 model waar ik over twijfel, en dat is die met die oogjes in de neusriem, maar ook daar is het tegenwoordig met nylon versterkt.



Zo ook goedemorgen :')
Ik had inderdaad beter kunnen zeggen 'ik vind de prijs meevallen voor de kwaliteit die je krijgt'.
Ik vind die van Lovelance echt niet vergelijkbaar met de hoofdstellen van 80-90eu, en ik heb ondertussen de meeste merken die op de markt zijn wel in handen gehad ;)

Persoonlijke keuze natuurlijk, maar het hoofdstel wat ik aanraad past wel 100% in de wensen van @Muze die de vraag stelde.

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:24

Hey wat een leuk topic! Ik rij nu onze 9 jarige Welsh merrie Anita, 2,5 jaar bitloos. Ik ben veel meer met mijn zit gaan rijden (vind ik een voordeel) en merkte dat ik daarvoor teveel op wou lossen met de teugels. Mijn merrie werd hier echt super onrustig van. Mijn dochter rijd f proefjes met haar. Afbeelding
Afbeelding

Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:09

Leuk topic!
Mijn dochter rijdt haar pony ook bitloos, met een qhp hoofdstel kingekruist.
Ook de wedstrijden rijdt ze bitloos.
Gister zelfs op het NK in Ermelo, ze was de enige maar toch een mooie 4e plaats behaald!

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:36

Ja wat leuk...!

Ik vind het prachtig 'dat het mag', maar het is ook fijn om te horen dat mensen ook mooie punten krijgen!

miereneter

Berichten: 2590
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:02

Mooie merrie Ingrid. Leuk dat je dochter ook bitloos rijdt.

Muze: ik ben heel tevreden over mijn sidepull van Petra Mensink (PMC), maar die zijn geloof ik enkel nog tweedehands te krijgen. Beetje IJslands model, enkel bakstukken, neus- en kinriem. Geen keelriem, en toch blijven de bakstukken weg van de ogen. Ik heb ook een mooie kaptoom van Marjoman die als sidepull te gebruiken is (ook tweedehands, weet het model dus niet precies). Beide hoofdstellen zitten als een huis en zijn fijn zacht met brede neusriem.

Ooit had ik eentje van Kramer, was ook echt prima voor zijn geld. Mijn Arabier paste die niet zo mooi (tussen twee maten), dus die heb ik doorverkocht. Maar mits passend, zijn die wel heel goed om uit te proberen of het wat is, een flink stuk goedkoper dan de bekende merken.

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:08

Marjoman heb ik gehad maar rare pasvorm voor de
Mijne. De pmc is idd mooi.
Maar zonder kaakriem wil ik niet, veel te bang voor eraf glijden.
Zie een mooie lovelance sidepull op mp maar geen contact met de verkoper te krijgen, helaas.

Kaatastrof

Berichten: 6268
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:27

Muze schreef:
Fijne tips voor mooie sidepull hoofdstellen?
Liefste met kaakriem en een stabiele, stevige bevestiging van de ringetjes aan de zijkant. Bij oa de micklem ben ik op een of andere manier altijd bang dat het een keer knapt of scheurt..
En goede pasvorm..

Ik heb een FRA Flandy en ben daar echt erg tevreden over. :j Maar ik weet niet of dat is wat je zoekt?

Afbeelding
Ik had mijn teugel wel aan het verkeerde ringetje gehangen hier perongeluk :+

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:31

Die kan ook, als t ringetje maar stevig bevestigd zit. Dat vind ik belangrijk.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:40


Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:58

Dit is toch niet bitloos?

Kaatastrof

Berichten: 6268
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:01

Muze schreef:
Die kan ook, als t ringetje maar stevig bevestigd zit. Dat vind ik belangrijk.

Ik vind van wel persoonlijk. Het zit echt verwerkt in de neusriem, niet met zo'n dun riempje dat je tegenwoordig wel eens durft tegenkomen. Als je wil kan ik wel eens detailfoto's voor je maken. :)

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:24

Ik heb er eentje door een Britse zadelmaker met de hand laten maken :+ Kan het niet aanraden voor de portemonnee, maar het is verder echt een heerlijk hoofdstel. Nu is dit ook een lastige maat (pony's die tussen Shet en pony in zitten qua maatvoering) dus ik had weinig goede opties. Voor paarden en cob maatjes valt er genoeg regulier spul te krijgen denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:43

Muze schreef:
Dit is toch niet bitloos?


Klopt, maar is gecombineerd hackemore en bit. Wat denken jullie in deze combinatie van de de hackemore wat wel als bitloos wordt gezien.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:53

Ik vind het een veel te heftige combi, meer een baby versie van zo'n optoming wat je soms bij topsport springen ziet dan iets wat je zou doen op basis van welzijn.

Eapy

Berichten: 1744
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:33

Lithya schreef:
Klopt, maar is gecombineerd hackemore en bit. Wat denken jullie in deze combinatie van de de hackemore wat wel als bitloos wordt gezien.


Dit is een vrij heftig ding. Deze soort hackamore staat niet bekend om z’n vriendelijkheid, zeg maar. En ik denk toch dat de meeste mensen in dit topic juist bitloos zijn gaan rijden voor de diervriendelijkheid.

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:02

Eapy schreef:
Lithya schreef:
Klopt, maar is gecombineerd hackemore en bit. Wat denken jullie in deze combinatie van de de hackemore wat wel als bitloos wordt gezien.


Dit is een vrij heftig ding. Deze soort hackamore staat niet bekend om z’n vriendelijkheid, zeg maar. En ik denk toch dat de meeste mensen in dit topic juist bitloos zijn gaan rijden voor de diervriendelijkheid.


Vandaar dat ik graag jullie visie eens wilde. Zag hem bij toeval langskomen op instagram. Heb er een die het bit niet altijd fijn vindt. Nu in dubio of ik haar bitloos wil proberen, of eerst met kunststoffen bitje. Aangezien de meesten heel positief over bitloos zijn, neig ik daar naar, maar waar begin je om uit te vinden wat fijn voor je paard is?