Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:55

Ik heb hem vandaag binnen gekregen en gepast! <3 Morgen of overmorgen wil ik er graag mee rijden! Ben zo benieuwd! Hij past in ieder geval goed, maar even een domme vraag. Zit de neusriem op de juiste hoogte? Ik heb hem net als bij een normaal hoofdstel 2 vingers onder het jukbeen. Zit dat zo goed? Ook met het ringetje? De andere teugels komen er nog aan hoor, even voor de foto deze er snel aan geklikt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

HopeDreamer

Berichten: 973
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:25

Texas02 schreef:
Ik heb hem vandaag binnen gekregen en gepast! <3 Morgen of overmorgen wil ik er graag mee rijden! Ben zo benieuwd! Hij past in ieder geval goed, maar even een domme vraag. Zit de neusriem op de juiste hoogte? Ik heb hem net als bij een normaal hoofdstel 2 vingers onder het jukbeen. Zit dat zo goed? Ook met het ringetje? De andere teugels komen er nog aan hoor, even voor de foto deze er snel aan geklikt!

[ [url=m/z4l741.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nkLLnS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yAk73n.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9038r8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het mooi zitten zo!

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:33

Jawel hè? Dan ga ik hem zo laten! Dankjewel! Ik ben echt benieuwd hoe hij ermee is!

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:45

Ik heb er vandaag even mee gereden en het ging best goed! Hij liep ook soms al nageeflijk, nog niet de hele tijd maar we moeten er natuurlijk allebei even aan wennen. Dus verbeterpunten zijn er zeker, maar daar gaan we aan werken! :)

miereneter

Berichten: 2590
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:10

Klinkt goed Texas! Uiteraard even wennen, de hulp komt natuurlijk anders door dan met een bit. Gaat vast snel, ze hebben het meestal vlot door.

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:18

In ieder geval doen sturen en remmen het allebei nog steeds, dus dat is al goed :D Dat is natuurlijk ook gedeeltelijk op zit, maar ik kan me toch voorstellen dat dat ook anders is voor hem nu. En ik denk inderdaad ook dat het gewoon even wennen is, ook voor mij hoor!

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:21

Hoe vallen die andere onderleggers als kleurtjes? Zit dat wel goed vast? Jij gebruikt nu eerst alleen zwart?

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:26

Ik heb nog niet verwisseld, nee. Ik had er een groen dekje op, dus daar vond ik de zwarte wel het mooiste bij. Ik heb er een andere frontriem in gezet, één van de makkelijk verwisselbare van Horse Boutique. Maar vooral de blauwe onderlegger voor de neusriem vind ik erg mooi, die ga ik zeker nog gebruiken. De witte vind ik ook heel chique en de rode ook, maar bij de rode moet je net iets hebben wat er bij past. De beige is dan weer niet zo aan mij besteed, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik heb hem nog niet losgemaakt, maar de zwarte zit er heel netjes op. Die zit echt goed vast, ik had er gisteren bij het passen en vandaag bij het rijden geen problemen mee. De neusriem is ook mooi zacht voor het paard met de onderlegger! Als ik het niet vergeet wil ik het morgen wel even uitproberen met verwisselen en hoe het dan zit!

Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:50

Ik heb nu wel verwisseld, ik heb met de rode gereden en die past mooier bij mijn Bordeaux dekje dan ik dacht! :) Heel blij mee! Ze zijn heel makkelijk verwisselbaar, maar het zit wel echt goed vast. Het klittenband zit over de gehele lengte en breedte van de neusriem, dus je moet even goed aantrekken om het los te krijgen. Het gaat dan ook zeker niet vanzelf los. Of dat na lange tijd gebruiken wel gebeurt weet ik natuurlijk niet, ik kan me wel voorstellen dat je het klittenband mooi schoon moet houden voor een goede werking.

Het ging nog weer beter dan gisteren! Alleen de galop nog niet, maar dat gaat ook driedubbel nu. Galop is moeilijker voor hem omdat hij een Draver is, bitloos is nieuw voor ons (op de keren met halster na) en ik zit met dit koude weer echt weer vast in mijn rug. Dus ik ben bang dat hij ook voor mij compenseert. Dus we doen echt even een kort galopje nu, ik wil het hem niet moeilijker maken. Dat komt wel weer.. Stap en draf gaat in ieder geval heel fijn! Galop verder ook wel hoor, maar hij houdt zich iets vast en probeert de kop de andere kant op te gooien, vooral rechtsom (dus kop naar links bij rechtsom rijden). Ik weet wel vrij zeker dat dit door mij komt, ik kan nu niet goed zitten in galop. Dus dat wordt wel weer beter bij iets warmere temperaturen, dat is iedere winter weer drama. We hadden dat vast met bit ook gehad. Ik heb alleen het idee dat ruiterfouten bij bitloos rijden nog meer naar boven komen dan met bit, kan dat kloppen?

Zo zit het klittenband erop:
Afbeelding

Dit zijn de kleurtjes die erbij zitten (ook voor de frontriem die erbij zat):

Afbeelding

En de rode had ik al in het hoofdstel gezet (nee, ik heb geen gebrek aan halsters :+ ):

Afbeelding

En op paard <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SelinaJarig

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:53

Tof dat je dat kan wisselen!

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:54

Lijkt zeker mooi hoor.

Rensjee

Berichten: 399
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:45

Wat een leuk topic.
Jaren geleden heb ik mijn merrie ook bitloos gereden. Ze had erg weinig ruimte in haar mond en liep bitloos echt zoveel fijner dan met bit. Veel stillere aanleuning en kon er echt meer aan rijden.

Destijds liep ik er tegenaan dat bitloos maar toegestaan was tot L2. Benieuwd of dat inmiddels veranderd is?

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:19

Ja t/m ZZL als ik dat goed zeg

Rensjee

Berichten: 399
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:56

Oh wauw wat een goede ontwikkeling zeg!

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:06

Klopt! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:27

Hier (Engeland) mag het dus nog steeds niet. -O- Niet dat ik héél fanatiek wedstrijden wil gaan rijden, maar ik zit er wel aan te denken om hier en daar wat RoR (Retraining of Racehorses) wedstrijden mee te pakken. Voor de lol en om het initiatief te steunen. Helaas volgen zij dus de regels van British Dressage en daarbij mag je niet bitloos starten... Begin volgend jaar dan maar even kijken voor een bithoofdstel erbij, en dan afwisselen. :=

Ik heb Auroch gisteren even wat serieuzer gereden, maar ze is nog wel echt een jong (ren)paard: lekker om zich heen kijken en stelling, wasda? :)) Ze dramt er zo nu en dan ook wel een klein beetje doorheen, maar ik heb haar nog nooit met bit gereden, dus geen idee of ze dat met een bithoofdstel ook nog zou doen. Ik herken het wel van de jonkies in de rensport, die met bit gereden worden, dus hopelijk lost het zich vanzelf op.

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:56

Zijn hier ervaringen met bitloos rijden met een rambo micklem multibridle? En welke manier gebruiken jullie dan? :)

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:32

Lisanne_M schreef:
Zijn hier ervaringen met bitloos rijden met een rambo micklem multibridle? En welke manier gebruiken jullie dan? :)


Ik doe alles met de Rambo als sidepull, dressuur, springen, eventing, buiten rijden. Loopt ze tot nu toe het fijnst op, maar moet wel zeggen dat ik niet heel veel andere heb geprobeerd.

Afbeelding

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:08

Melisje_92 schreef:
Lisanne_M schreef:
Zijn hier ervaringen met bitloos rijden met een rambo micklem multibridle? En welke manier gebruiken jullie dan? :)


Ik doe alles met de Rambo als sidepull, dressuur, springen, eventing, buiten rijden. Loopt ze tot nu toe het fijnst op, maar moet wel zeggen dat ik niet heel veel andere heb geprobeerd.

[ [url=m/BGuR38.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, wat een mooi paard en wat loopt ze mooi! <3

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:36

Melisje_92 schreef:
Lisanne_M schreef:
Zijn hier ervaringen met bitloos rijden met een rambo micklem multibridle? En welke manier gebruiken jullie dan? :)


Ik doe alles met de Rambo als sidepull, dressuur, springen, eventing, buiten rijden. Loopt ze tot nu toe het fijnst op, maar moet wel zeggen dat ik niet heel veel andere heb geprobeerd.

[ [url=m/BGuR38.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een fijn beeld!! Ik vond de rambo als sidepull ook heel prima, uiteindelijk werd ie wel wat lelijk (na 2j) dus ben ik over gestapt op de Lovelance sidepull.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:39

Hier gisteren een clinic van Mireille den Hoed bitloos gevolgd :D
Het was giga leerzaam en hij deed zo zn best <3


Afbeelding
Afbeelding

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:12

Bedankt allebei, ben ook erg blij met dit beeld!

Cera_D fijn dat je clinic goed ging, ziet er lekker ontspannen uit

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:13

Ik ben wel benieuwd :o

Afbeelding

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:12

Iemand hier die de shape it neusriem van barefoot heeft?
De “ oude”, niet de soft.. is die ook wel zacht?
Fijn?

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:17

Melisje_92 schreef:
Lisanne_M schreef:
Zijn hier ervaringen met bitloos rijden met een rambo micklem multibridle? En welke manier gebruiken jullie dan? :)


Ik doe alles met de Rambo als sidepull, dressuur, springen, eventing, buiten rijden. Loopt ze tot nu toe het fijnst op, maar moet wel zeggen dat ik niet heel veel andere heb geprobeerd.

[ [url=m/BGuR38.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die heb je lekker lopen, zo hoort een paard te lopen...in verbinding, de hals laten vallen en het achterbeen eronder <3