[VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 19:26

Skola had een chronische peesblessure. Waarschijnlijk ooit veroorzaakt door een struikel of overbelasting nog voor ze van mij was. Ringbandje was verdikt en bleef verdikken. Nooit 1 pas onregelmatig gelopen en altijd droge benen gehad, waardoor het te lang onopgemerkt is gebleven. Eenmaal ze symptomen begon te krijgen, was ik er snel bij (DA had een simpele peesblessure geconcludeerd, maar ik kon dat niet overeen brengen met haar snelle achteruitgang, dus niet afgewacht en naar Moerbeke gereden). Helaas was het te laat, pezen en bot waren al gerafeld en onherstelbaar beschadigd. Had ze maar eerder pijn laten zien, dan had ze er waarschijnlijk nog geweest... ;( Doordat de beschadigingen al zo ver waren, zou een operatie niet geholpen hebben.

We hebben haar toen laten inspuiten en hiermee was ze snel weer op de been. We wisten wel dat het een aflopende zaak was, dus ik heb toen Jona gekocht om haar rustig te kunnen beleren zodat Skola op pensioen kon. Volgens de kliniek kon ik gewoon verder trainen, maar ik gunde haar haar laatste maanden happy en relax op pensioen. Skola heeft haar pensioen een paar maanden volgehouden, maar werd steeds nijdiger en pissig naar haar kudde. Ik besloot haar heel lichtjes weer op te pakken en ze draaide als een blad aan een boom terug naar haar vrolijke zelf, ook al was het amper werk te noemen (wat rondjes stappen en een klein beetje tölt), ze had het mentaal toch nodig blijkbaar. Typisch Skola...

Op een dag in februari voelde ik even een onregelmatigheidje, meteen weer op de wei gezet natuurlijk. Elke dag werd ze slechter tot na een week ze alleen nog maar sliep en het leven weg was uit haar ogen. Opnieuw inspuiten zou ons misschien 3 maanden extra gegeven hebben. Voor mij was dat niet paardwaardig genoeg.

Ze is ingeslapen en ik heb oprecht nog nooit zoiets vredig meegemaakt, hoe vreselijk ik het ook vond, nu ik het typ staan de tranen weer in mijn ogen ;( Ze ging heel netjes liggen met de sedatie, ik ben naast haar gaan zitten en heb haar hoofdje op mijn schoot gelegd. Ben blijven praten tegen haar, ben haar blijven aaien toen de DA de overdosis gaf. Een zucht en ze was vrijwel meteen weg. Het was goed voor haar.

Ze leeft nu verder in mijn hart, voor altijd.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 01:48

Vandaag wordt Jóna 6 jaar :D
Gelukkige verjaardag lieverd!

Afbeelding

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:21

Gefeliciteerd Jóna **\O/**

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:37

Narcissa schreef:
Skola had een chronische peesblessure. Waarschijnlijk ooit veroorzaakt door een struikel of overbelasting nog voor ze van mij was. Ringbandje was verdikt en bleef verdikken. Nooit 1 pas onregelmatig gelopen en altijd droge benen gehad, waardoor het te lang onopgemerkt is gebleven. Eenmaal ze symptomen begon te krijgen, was ik er snel bij (DA had een simpele peesblessure geconcludeerd, maar ik kon dat niet overeen brengen met haar snelle achteruitgang, dus niet afgewacht en naar Moerbeke gereden). Helaas was het te laat, pezen en bot waren al gerafeld en onherstelbaar beschadigd. Had ze maar eerder pijn laten zien, dan had ze er waarschijnlijk nog geweest... ;( Doordat de beschadigingen al zo ver waren, zou een operatie niet geholpen hebben.

We hebben haar toen laten inspuiten en hiermee was ze snel weer op de been. We wisten wel dat het een aflopende zaak was, dus ik heb toen Jona gekocht om haar rustig te kunnen beleren zodat Skola op pensioen kon. Volgens de kliniek kon ik gewoon verder trainen, maar ik gunde haar haar laatste maanden happy en relax op pensioen. Skola heeft haar pensioen een paar maanden volgehouden, maar werd steeds nijdiger en pissig naar haar kudde. Ik besloot haar heel lichtjes weer op te pakken en ze draaide als een blad aan een boom terug naar haar vrolijke zelf, ook al was het amper werk te noemen (wat rondjes stappen en een klein beetje tölt), ze had het mentaal toch nodig blijkbaar. Typisch Skola...

Op een dag in februari voelde ik even een onregelmatigheidje, meteen weer op de wei gezet natuurlijk. Elke dag werd ze slechter tot na een week ze alleen nog maar sliep en het leven weg was uit haar ogen. Opnieuw inspuiten zou ons misschien 3 maanden extra gegeven hebben. Voor mij was dat niet paardwaardig genoeg.

Ze is ingeslapen en ik heb oprecht nog nooit zoiets vredig meegemaakt, hoe vreselijk ik het ook vond, nu ik het typ staan de tranen weer in mijn ogen ;( Ze ging heel netjes liggen met de sedatie, ik ben naast haar gaan zitten en heb haar hoofdje op mijn schoot gelegd. Ben blijven praten tegen haar, ben haar blijven aaien toen de DA de overdosis gaf. Een zucht en ze was vrijwel meteen weg. Het was goed voor haar.

Ze leeft nu verder in mijn hart, voor altijd.


Wat super knap van je en wat onwijs fijn dat het zo vredig gegaan is..

Ik hoop dat ze al haar positieve vibes naar Jóna stuurt!
Hoe heet Jóna trouwens van haar achternaam?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 11:30

Ze heet Jóna frá Borcht :)

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:19

Narcissa schreef:
Ze heet Jóna frá Borcht :)


Aah zon vermoeden had ik al gezien haar gedrag, op een of andere manier zijn de paarden van die fokker allemaal zo..

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 13:30

Het is iig een zekerheid dat ik van deze fokker nooit meer een paard koop... Ik vraag me af wat er in vredesnaam met die dieren is uitgestoken dat ze allemaal zo zijn?
Het lijkt bij Jona ook geen angst in het algemeen, ze is net erg nieuwsgierig en voor de duvel niet bang - zolang er geen mens in de buurt komt. De mensen die ze nu kent en vertrouwt (de trainster en ik) kunnen ermee overweg, andere mensen staat ze letterlijk stijf van angst (ik vermoed dat dat ook de reden was bij het wegrennen: onbekende ruiter in het zadel). Haar problemen zijn dus zeer duidelijk aan mensen gelinkt. Wat heeft ze in godsnaam moeten meemaken dat niet 1 dier, maar alle dieren daarvan zo zijn?

Ik ken uit dezelfde veulengroep nog 2 paarden, waarvan 1 het laatste veulen van mijn Skola. De trainster kent er ook nog 1 uit die groep. Allemaal dezelfde problemen, zonder uitzondering :(

Ken jij er toevallig waarbij het uiteindelijk wel is goedgekomen?

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:37

Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe het nu met die paarden van die fokker gaat.
Ik heb toen een hele lichting paarden gezien die getraind werden ervan. Maar ze waren allemaal zo wantrouwend en uit eindelijk ook hoe rustig je het aanpakte of hoeveel vrijheid je ze ook gaf. Uiteindelijk gingen ze vaak rennen. Het is vaak een lange adem dus vandaar net zoals bij jouw gingen ze dan weer terug naar de eigenaar en dan hoor je er vaak niet veel meer van.. Ik vind het erg ja,mer en vervelend voor de paarden, zo iemand moet stoppen met fokken maar helaas..

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 13:46

Bij mijn weten is hij nu (gelukkig) gestopt.

Het klinkt niet goed alleszins :( Ik ben bereid heel veel geduld en tijd aan Jona te besteden, maar het doel is uiteindelijk wel dat ze rijdbaar wordt. Paardrijden is het enige dat mijn slechte lijf nog een beetje goed houdt... Dat is dus uiteindelijk wel belangrijk voor mij. Geen probleem als dat pas over een paar maanden is, maar ik kan haar niet heel haar leven als grasmaaier houden :(

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:47

Gefeliciteerd met Jona!

Wat een apart verhaal van die fokker. Het gedrag doet mij een heel klein beetje denken aan nakomelingen van de voshengst Rauddreki (rode draak :+ ). Vroeger zeer veel gebruikt, ook veel lijnteelt mee geweest. Hij de overgrootopa van mijn ijslander. Rauddreki gaf veel rode wat stressgevoelige paarden.
Zit Rauddreki is de afstamming van Jona?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 18:14

Ik kan hem niet direct terugvinden

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 22:34

Zag dat die man ook met een aldenghoor merrie heeft gefokt. Dat zijn waren/zijn wel supermooie paarden. Zit dat toevallig nog in Jona?

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:15

Narcissa schreef:
Bij mijn weten is hij nu (gelukkig) gestopt.

Het klinkt niet goed alleszins :( Ik ben bereid heel veel geduld en tijd aan Jona te besteden, maar het doel is uiteindelijk wel dat ze rijdbaar wordt. Paardrijden is het enige dat mijn slechte lijf nog een beetje goed houdt... Dat is dus uiteindelijk wel belangrijk voor mij. Geen probleem als dat pas over een paar maanden is, maar ik kan haar niet heel haar leven als grasmaaier houden :(


Ik zou dit met Lara bespreken. Ze kent Jona nu goed. Het is maar raar dat al die paarden van die fokker dit vluchtgedrag hebben. Ik denk zelf dat ze heel weinig in handen zijn geweest als jong paard. Sommige fokkers willen dat ook niet, zo zouden ze meer respect voor de mens houden.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 00:09

Aldenghoor zie ik er ook niet in. Moeder is uit DK, vader was een net geïmporteerde IS.

Het lijkt erop dat de fokker hun enkel vast heeft gehad voor de entingen en ze verder op het land heeft gegooid zonder menselijk contact. Geen wonder dat ze allemaal bang zijn voor de mens. Net alsof je een wild paard uit de prairie krijgt :S

Ze komt iig 16 september naar huis, dan ga ik er zélf mee aan de slag, kijken of mijn manier van werken beter bij haar past. We kijken dan wel weer hoe ver we samen komen...

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:07

Narcissa schreef:
Aldenghoor zie ik er ook niet in. Moeder is uit DK, vader was een net geïmporteerde IS.

Het lijkt erop dat de fokker hun enkel vast heeft gehad voor de entingen en ze verder op het land heeft gegooid zonder menselijk contact. Geen wonder dat ze allemaal bang zijn voor de mens. Net alsof je een wild paard uit de prairie krijgt :S

Ze komt iig 16 september naar huis, dan ga ik er zélf mee aan de slag, kijken of mijn manier van werken beter bij haar past. We kijken dan wel weer hoe ver we samen komen...


Ik zou het gewoon proberen en kijken! Vaak als ze je vertrouwen dan komt het goed met geduld en kleine stapjes. En volgensmij kun je Lara altijd appen voor tips en dingen. Maar het gaat geen paard zijn waar je binnen no time op weg rijd. Maar vaak als het dan eenmaal goed gaat heb je wel zon goede band!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 11:27

Ik ga het inderdaad proberen :) Ik moet me laten leiden door mijn paard en niet door andermans gevoelens. En mijn paard is 1 van de werkwilligste die ik ooit gezien heb. Ze heeft echt die wil om het goed te doen voor haar baas en groeit van trots als ze geprezen wordt. Laat de 16de maar snel komen!!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:44

16 september pas, of bedoel je 16 mei?

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 13:57

16 mei, geen idee waarom ik hierboven september heb geschreven :O

Ze komt 16 mei naar huis :)

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:18

Ik ga ook mee volgen!
Wat fijn dat je haar alle tijd geeft!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:04

Narcissa schreef:
Het is iig een zekerheid dat ik van deze fokker nooit meer een paard koop... Ik vraag me af wat er in vredesnaam met die dieren is uitgestoken dat ze allemaal zo zijn?
Het lijkt bij Jona ook geen angst in het algemeen, ze is net erg nieuwsgierig en voor de duvel niet bang - zolang er geen mens in de buurt komt. De mensen die ze nu kent en vertrouwt (de trainster en ik) kunnen ermee overweg, andere mensen staat ze letterlijk stijf van angst (ik vermoed dat dat ook de reden was bij het wegrennen: onbekende ruiter in het zadel). Haar problemen zijn dus zeer duidelijk aan mensen gelinkt. Wat heeft ze in godsnaam moeten meemaken dat niet 1 dier, maar alle dieren daarvan zo zijn?

Ik ken uit dezelfde veulengroep nog 2 paarden, waarvan 1 het laatste veulen van mijn Skola. De trainster kent er ook nog 1 uit die groep. Allemaal dezelfde problemen, zonder uitzondering :(

Ken jij er toevallig waarbij het uiteindelijk wel is goedgekomen?



Ik heb ook een fra Borcht. In het begin ook erg bang. Nog moet ik bijvoorbeeld heel rustig vegen, omdat hij bang is voor de bezem. Mannen waren in het begin ook erg eng. En als ik op hem mopper zie je dat hij daar meer van schrikt dat nodig is. Maar verder is het helemaal goed gekomen! Het is een zeer brave makkelijke ruin die gek op aandacht is. En als ik er bij ben kunnen er ook gewoon kinderen op rijden :j <3

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 20:56

Bedankt voor je verhaal Jenny! Dat geeft me weer wat hoop :D

Nog exact 2 weken... Die mogen voorbijvliegen van mij. Ik kijk er zó naar uit om zelf aan het werk te kunnen met haar.

2 juni komt de osteopaat voor een check-up. Gezien ze die nog nooit echt heeft gehad, vermoed ik wel dat behandeling gewenst/nodig zal zijn. Tot dan doen we sowieso enkel grondwerk zonder zadel, elkaar even leren kennen en de basis weer bevestigen :)

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 14:33

Nog 6 dagen te gaan!
Aftellen :D

Jona komt hier aan het bos te staan. Ik vreesde voor het opdoen van een vliegenmasker, gezien de problemen die ze eerder had met het halster. Blijkbaar was dat niet nodig, bij L. staat ze er blijkbaar al een week zo bij:

Afbeelding

Weer een probleem minder :)

De maat zal wel even passen worden, maar ik wacht het even af tot ze thuis is. Ik heb namelijk geen idee of ze ook een vliegendeken nodig zal hebben. Ik hou haar liever dekenloos, maar als ze teveel last heeft van de vliegen, bestel ik 1 samen met het masker. Tot dan heb ik nog een vliegenfrontriem van Skola (die werkte elke kap binnen een uur uit :') )

Zelf ondertussen nog wat gewicht verloren, ondertussen 4,5 kg kwijt en nog 3 kg te gaan tot mijn streefgewicht van 65 kg :D Jona en haar welzijn is echt de beste motivator voor mij om die pondjes eindelijk een keer kwijt te geraken :)

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:16

Fijn dat ze bij je thuis komt binnenkort en ook fijn dat je aan je gewicht werkt voor haar! Bij mij is 65 kg ook de limiet ook nog op een IJslander te gaan zitten, het houdt mij inmiddels al weer ruim 30 jaar goed op gewicht!

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 11:24

Fijne reis vandaag Narcissa en Jóna!

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: [VOLG] De belevenissen van IJslander Jóna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 22:18

Jóna is thuis :D :D :D

En voorzien van een Tolt Saga zadel :)

Ze heeft zich echt súper goed gedragen. Geen problemen met de rit of het uitladen, deed ze allemaal zo goed. Trots op de kleine superpowny <3

De glimlach zegt genoeg denk ik :D

Afbeelding