Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:38

Leuk al die foto's en verhalen!

Hier zijn ze gelukkig ook allemaal heel erg braaf met enten, ze hebben het meestal niet eens door volgens mij, vertrekken in ieder geval geen spier. Ook wormenkuren zijn geen enkel probleem.
Phinne heeft toen ze 8 maanden oud was 4 weken op de kliniek in Utrecht gestaan, daar is ze wel gewend geraakt aan dierenartsen en prikjes en nog heel veel meer. Gelukkig totaal geen nare ervaring geweest voor haar, ze heeft er vooral veel van geleerd!

JJ4

Berichten: 644
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:25

Ik meld me ook even, maar dan voornamelijk voor tips en tricks ;)
Dexter is nu 2,5 jaar en zou hem theoretisch gezien volgend jaar op kunnen pakken, maar vind 3 jaar te vroeg voor hem. Er wordt al wel volop grondwerk met hem gedaan (zonder longeren) en dat doet ie onwijs leuk. Zijn trainster is enthousiast over hem, dus benieuwd wat ie voor ons in petto heeft.
Als ie ongeveer 4,5 jaar is mag ie aan de slag.

Doel: boscrossen en dressuur, ook in die volgorde ;)
Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:16

Welkom roosa knap paardje :)

Die van jou is ook knap JJ4!

Leuk om al jullie verhalen te lezen, de mijne is gelukkig ook makkelijk met enten. Tenminste als ik er bij ben als een ander haar vast heeft is het een beetje een monster :+ . Gisteren heerlijk gewandeld ook, ze is zo braaf in haar uppie. Wel overal naar snurken maar wel dapper doorlopen en bij me blijven. Dat wordt vast een fijn paard voor buitenritten :):)

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:27

Wat een leukerd JJ4!

Wij hebben gister nog even gelongeerd. Ze vind het donker mega spannend en was erg voorwaarts haha. Maar, linksom kan ik haar al op een mooi rondje sturen (ik gebruik afwisselend de hele bak en voltes). Rechtsom vindt ze allemaal heel moeilijk en valt ze naar binnen. Af en toe stopt ze dan en kijkt me aan met een: "dit was toch heel knap, baas? Ik wil namelijk niet meer ^) " blik :')

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:49

Leuk om mee te lezen. Mijn zelf gefokte merrie komt eind deze maand terug van de zomerweide. Ze is dan ruim 2,5 .
Ons plan is ook om haar volgend jaar rustig zadelmak te maken. Ik ga wel het komende half jaar als eens met haar in de bak bezig ( grondwerk ) natuurlijk niet dagelijks maar gewoon zo af en toe om al wat dingen te wennen

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:54

Leuk topic.

Ik lees al even mee. Heb er zelf eentje die volgend jaar juni 3 wordt. Die staat nog lekker in de opfok te genieten. Hij gaat deze maand of volgende maand RX gekeurd worden en dan kijken we even verder hoe of wat. Het plan is wel dat deze voor de verkoop gaat zijn denk ik. Heb namelijk nog een half broertje van hem staan die een jaar ouder is en we dit jaar zadelmak gemaakt hebben en ik vermoed dat die gaat blijven.

Dit is Alba v/d Horst Z (Arezzo VDL x Berlin x Zeus)

Afbeelding

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:15

Volgend jaar mag mijn Rixx ook lichtjes aan het werk.
Hij heeft dit jaar helaas een flinke blessure gehad en is daardoor al veel in handen geweest waardoor hij al redelijk bomproof is geworden.

Ik wil hem volgend jaar een beetje gaan longeren en wegwijs maken met een hoofdstel en zadel.
Het jaar daarop wil ik hem graag samen met iemand hem doorrijden, tips daarvoor zijn zeker welkom in regio midden nl.


Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:55

Welkom!

Beleren jullie je paard met of zonder peesbeschermers en waarom maak je deze keuze? Ik zat net naar de vlog van Feline te kijken die zegt dat ze ze om doet omdat een jong paard nog balans mist en der triggerede me. Ik doe alles zonder beschermers, ik heb ze dus niet, maar ging er daardoor wel over na denken

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:58

Zonder. Tenzij ik misschien een paniekvogel zou hebben, of misschien bij een eerste keer een hindernisje of dergelijk wel..

martinev

Berichten: 2588
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:03

Mijn andere merrie heb ik springschoenen omgedaan met zadelmak maken, en met doorrijden daarna. Zij heeft zoveel beweging en doordat ze nog slap was en op de voorhand liep, kon ze dat niet altijd even goed coördineren en waren haar voorbenen vaak te laat weg. Ze trapte dus haar eigen hoefballen kapot. Om dat te voorkomen dus die springschoenen. Verder rijd ik echt altijd zonder beschermers, behalve bij het springen en crossen dan. In principe ga ik ook zadelmak maken zonder, behalve als er dus een goede reden is om wel wat te gebruiken.

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:08

Ik heb zelf wel beenbeschermers om bij haar, ze is niet bepaald voorzichtig met zichzelf dus ik beperk de schade liever mocht ze wel gek doen (en dat doet ze wel regelmatig) :+

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:12

Lis is soms vooral onhandig met haar benen (voeten op elkaar zetten omdat ze op mij let ipv zichzelf) maar ik zie dan eigenlijk ook niet perse reden om haar iets om te doen

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:14

Allemaal verschillende meningen dus over het longeren.

Leuke dieren komen weer voorbij zeg.

Wat betreft de vraag van beenbeschermers ik doe eigenlijk zo veel mogelijk zonder ook met de andere gewoon rustig opbouwen krijgen ze mooie droge pezen van. Maar hij lijkt steeds meer op z’n moeder ook zo brokkenpiloot met haar benen altijd wondjes op de meest rare plekken. Beest spookt van alles uit maar nooit een pas kreupel, alhoewel hij van de week in de wei niet helemaal lekker liep maar hij was dan ook uitgebroken en door de sloot naar de andere wei gegaan en stond door leuk van die kant van het riet te eten. Dus wat onzuiver maargoed trekt wel weg lekker laten lopen hij had niks zichtbaars en is niet stokkreupel.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:03

Ik hijs mijn 3 jarige al volledig in tenue. Heb vorig jaar van de zadelmaker een oud zadeltje gekregen om mee te oefenen, die heeft ie nu 5x opgehad ofzo en ging heel snel prima. Nog geen stijgbeugels aan kunnen hangen want krijg de riemen niet om de haken :')
Ik probeer de meest gekke dingen bij het dier, om hem te desensibiliseren. Van de week heeft ie rondgelopen met een stuk plastic aan t zadel. Uitaardmet paniekknoop maar was niet nodig.
Begin november komt de zadelpasser om mij te adviseren wat voor echt zadeltje en bit hij nodig heeft.

Voor de rest merk ik de laatsteweken dat ie ineens zoon volwassen hoofd heeft gekregen.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:33

Wat leuk zon topic!
Mijn dame wordt in mei 3, afhankelijk van hoe ze verder groeit gaan we eind 2023 aan de gang.

Dit is Xiomara WH, een PRE merrie van ik schat nu ongeveer 1.57 hoog (achter haar mijn 20 jarige PRE Fedra, haar groottante).
Afbeelding

Momenteel kent ze een halster, kaptoom, meelopen, ze heeft 1 keer een deken opgehad, we hebben 3 rondjes gelongeerd en een keer een rondje buiten gelopen :+
Het is een koele kikker maar ze kan wel dramatisch zijn. Ben heel benieuwd hoe het proces gaat verlopen.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 01:42

Welkom Zoey! Mooi dier zeg <3

Betreffende wel of geen peesjes: Fedde krijgt ze wel om, gewoon om aan te wennen. Beleren wil ik gaan doen zonder peesjes, maar met kogelbeschermers. Hij is achter wat ongunstig gebouwd waardoor zijn achterbenen vrij dicht bij elkaar staan en hij zijn kogels langs elkaar schraapt als hij niet actief loopt :=

Mocht blijken dat het wel meevalt, doen we verder lekker zonder :D

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:56

Welkom Zoey!

Ik had gisteren een trots momentje, eerste keer zadel op en vast! Ze vond het wel prima. Ze kijkt niet zo blij maar dit is haar ontspannen hoofd :')

Afbeelding

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:15

Ik heb altijd peesbeschermers aan. Met alles eigenlijk. Altijd al gedaan en nog nooit problemen mee gehad.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:20

Een goed ademende beschermer heb ik niet zoveel problemen mee, met dikke bont beschermers of bandages wel..

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:21

ik was vorige week toen meneer per abuis door het hek probeerde te gaan om dat hij even vergat in een paddock te staan waar ie zo nu en dan de bocht om moet zo blij met die kappen om!

Ik laat ze de komende tijd dan ook nog wel even om, zeker met wat onbalans etc is het snel voor elkaar dat ze op hij eigen kogels trappen.
Dadelijk als Nico wat meer doorheeft wat zijn benen zijn en hoe dat werkt gaan ze wel weer af. Maar nu is alles bij mijn wereld vreemde paard nog spannend, brengt onbalans in het lijf en die benen gaan als gevolg daarvan echt alle kanten op :+

Heb overigens van die mesh dingen met harde schaal dus echt warm worden doet het niet.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:14

Ik gebruik geen beschermers, in mijn ervaring werkt dat meestal averechts (uitzonderingen daargelaten).

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:16

Betreffende peesjes; die van ons tikt zichzelf helemaal niet aan. Maar voor bijvoorbeeld balkjes of andere obstakels vind ik beenbeschermers wel prettig. Onze vorige ruin tikte zich heel vaak aan en had ijzers. Ook had hij achter een afwijkende beenstand waardoor zijn kogels tegen elkaar schaafde. Die beschermers waren echt wel nodig.
Ik heb verschillende beenbeschermers maar vooral voorkeur voor goed ademende flexboots of standaard peesjes met een harde buitenkant.

Die van ons heeft nu twee keer peesjes om gehad om te oefenen! :D


Hij geeft er niks om. Alleen de eerste stappen zijn even wennen. :P
Bandages vind ik overigens niet prettig, maar ik heb wel een paar setjes met bijkomende bandages voor bijvoorbeeld foto’s. :')

ElinaSK schreef:
Welkom Zoey!

Ik had gisteren een trots momentje, eerste keer zadel op en vast! Ze vond het wel prima. Ze kijkt niet zo blij maar dit is haar ontspannen hoofd :')

[ [url=m/fx7E8e.jpg]Afbeelding[/url] ]


Super goed zeg! Knappe meid heb je daar!
<3

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:32

Welkom Zoey, leuk je hier ook te zien!

Elina fijn dat ze zo braaf was met het zadeltje!

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:33

Haha ze doen altijd zo overdreven als je ze voor het eerst om doet, die van mij wilde eerst niet lopen want in haar hoofd kon dat niet meer _O- _O-

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:04

Oh wat een leuk dier Zoey!

Ik gebruik zelf bij mijn huidige paard wel bescherming, dit voornamelijk omdat hij in een stuiterbui zichzelf 4 kant aan tik. Dus om wondjes en plekken te voorkomen heeft hij bescherming om.

Mijn vorige paard had amper bescherming om, maar die heeft zichzelf ook nooit extreem aangetikt. Dus daarbij was bescherming onzin.