Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:42

Ziet er goed uit Igniss! Fijn ontspannen.

Manic, klinkt inderdaad alsof ze het allemaal niet helemaal kan bolwerken. Weglopen voor een kaptoom zou voor mij wel een duidelijk signaal zijn in ieder geval. Ben benieuwd of ze het fijner vindt met het hoofdstel straks.

Wiwabalia, heerlijk he die korte spanningsboog? :)) Fijn dat het longeren goed gaat!

Mason, fijn dat het zo'n verschil is met de nieuwe instructie. Ziet er goed uit op het filmpje!

Dino is inmiddels echt onder het zadel geweest! :D Ik doe dat niet zelf, heb er alleen 2x opgezeten in stilstand, maar heb iemand laten komen voor het eerste rijden die daar helemaal handig mee is. Hij deed het zo goed! Morgen weer, ben benieuwd hoe het dan gaat. Ben in ieder geval heel trots. :D

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:58

Vandaag bijna 2 uur gereden in stap met jaja 500 meter draf! Voor mij echt een overwinning en dit keer geen kramp en extreme spierpijn. Voor eerst stuk bos mee genomen en stuk dorp/industrie gehad. Was fantastisch en na 4 dagen niets te hebben gedaan dan weide vonden de paarden het echt geweldig. Dat was duidelijk te merken. Hopelijk kunnen we dit weekend nog minimaal 1x weg tussendoor de buien.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 19:41

@ Mandarijn; wat leuk! Jeuken je handen niey om er straks zelf op te gaan? Ik zou echt een ongeduldig kind zijn haha..

@ dierenfan; wat fijn, alleen is 2 uur niet erg belastend voor zo’n jonkie?

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:32

Let er met die rillige diertjes wel een beetje op dat ze het écht leren verwerken en niet gewoon alles op slot zetten en uiteindelijk in een staat van aangeleerde hulpeloosheid komen.
Tis best een dun lijntje van ‘effe doorzetten’ en niet durven/kunnen reageren.
(Mbt reactie bijzet)

Die van mij staat zich momenteel vol te vreten op de weide. Ik kom morgen terug van vakantie en kan echt niet wachten tot we weer wat kunnen gaan doen. :P

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:54

Ja dat is zeker zo en ga nu ook echt een paar dagen/weken nemen om het te laten bezinken. Ze doet het verder prima en vooralsnog is het de tweede/derde keer dan wel prima… maar ze heeft nu wel ff een mentale break nodig denk ik. Even iets simpels doen :D

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 20:55

Wiwabalia schreef:
@ Mandarijn; wat leuk! Jeuken je handen niey om er straks zelf op te gaan? Ik zou echt een ongeduldig kind zijn haha..

@ dierenfan; wat fijn, alleen is 2 uur niet erg belastend voor zo’n jonkie?


We hebben lekker poosje in de zee gestaan en dus 500 meter draf en verder enkel stap. Denk totaal ongeveer 7 kilometer. Ik heb bij hem totaal niet het idee dat het teveel is. Stroa een paar maanden geleden deed hij ook de hele rit mee (10/12 km) en september gaat hij mee naar de huybergse voor 1 dag. Na die beide dagtochten heeft hij wel week vrij. Hij is enorm nuchter en zit qua bouw erg goed in elkaar. Ik zie er persoonlijk geen probleem in. Hou altijd rekening met z'n kunnen en hij was absoluut niet druk/overprikkeld bij terugkomst maar gewoon zijn relaxte zichzelf. Wij vragen ook geen dressuurmatige houdingen maar laten gewoon in balans lopen aan ontspannen teugel. Uit zichzelf loopt hij overigens al goed recht en in balans. Het was grotendeels onverhard maar fijne ondergrond.
Elk paard is anders natuurlijk. En zelf nog nooit op hem gezeten, ik laat alles over aan ervaren ruiters en ga zelf mee op de oude ervaren rot. Vind ik persoonlijk ook belangrijk verschil

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:12

manic schreef:
Ja dat is zeker zo en ga nu ook echt een paar dagen/weken nemen om het te laten bezinken. Ze doet het verder prima en vooralsnog is het de tweede/derde keer dan wel prima… maar ze heeft nu wel ff een mentale break nodig denk ik. Even iets simpels doen :D


Super!! :D

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:54

@dierenfan; ik heb daar wel een andere mening over.. het lijkt mij niet goed om met een jonkie van 3/4 over het strand te banjeren voor 2 uur. Je zit er natuurlijk wel met je gewicht (of een andere ruiter) op, en vaak is een rug nog niet goed getraind om een ruiter zo lang te dragen.

Dressuur (op een correcte manier) is er voor het paard, niet de ruiter en heeft juist als doel om een rug die niet bedoeld is om op te zitten (want ookal gaan we erop zitten, daar zijn paarden niet perse voor geboren) sterker te maken zodat de slijtage minder hard gaat.

Zodra Pien zadelmak is, word er maar een keer of 3 pw gereden en max 20 minuutjes, ik geloof erin dat belasting kan maar wel opgebouwd moet worden.

Maar dat is mijn visie erop. You do you. ;)

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 05:19

Uhmmm strand? Heb ik dat genoemd? Nee hoor. Wij gaan via verharde boothelling de zee in. Tenminste gisteren gedaan. Wij zijn over fietspad/berm daar naartoe gegaan. Geen strand op geweest. Wel gezien maar we hebben hier amper strand (100 bij 50 meter?)dus in deze maanden komen wij daar sowieso nooit. Hij is ook niet 3/4 maar ruim 4. Hij wordt gewoon rustig getraind naar wat hij kan en sowieso nooit 3x per week bereden. Meestal 1 soms 2x en betuigd of grondwerk daarnaast. Regelmatig ook enkel betuigd en grondwerk/sleepwerk.
Je mag zeker een andere mening hebben maar vind jou eerder veroordelend ipv andere mening. Kan zijn natuurlijk dat ik het anders op vat omdat het mezelf betreft. Je vult echter ook dingen in waar totaal geen sprake van is! Zelfs onze oudste zou ik geen 2 uur op strand laten lopen. Zijn onze paarden gewoon niet geschikt voor.
Ik schrijf waarschijnlijk in andere termen maar verwacht dat je toch wel begrijpt dat als ik schrijf dat we goed opletten dat hij recht en in balans loopt (waar we eigenlijk zelden in hoeven helpen/corrigeren) dat dit wel duidelijk is? Jij noemt dat kennelijk ook dressuur ik hou het op recht richten. Dressuur is voor mij meestal in de bak (hebben wij niet) kunstjes laten doen zoals je ziet als je dressuur sport van verschillende niveaus kijkt. Hij kent daar wel wat dingen van maar enkel in vrijheidsdressuur. Onder het zadel vragen we dat zelden tenzij we eens sporadisch elders wel in een bak trainen. Zover was hij echter afgelopen winter nog niet. Komende winter wordt dat mogelijk wat meer opgepakt. De focus ligt hier meer op ontspannen buitenritten voor paard en ruiter (ook in die volgorde).

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:29

@ dierenfan; joh voel je niet zo aangevallen, iedereen doet het anders. Daarom zeg ik; you do you. Doe wat goed voelt. Alleen mijn visie erover is anders en dat is oke.

Zoveel mensen, zoveel wensen. ;)

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:07

Wiwabalia schreef:
@ dierenfan; joh voel je niet zo aangevallen, iedereen doet het anders. Daarom zeg ik; you do you. Doe wat goed voelt. Alleen mijn visie erover is anders en dat is oke.

Zoveel mensen, zoveel wensen. ;)


Oke ;) absoluut hoor maar omdat je dingen invulde die niet geschreven en gedaan zijn kwam het hier hard aan. Juist omdat ik heel bewust met hem bezig ben zit ik er zelf nog nooit op. Voor hem was dit in elk geval ruim binnen zijn kunnen en dat blijven we ook. Wil heel lang van hem genieten <3

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:11

Ik realiseerde me in eerste instantie ook niet direct dat die van jou een jaartje ouder die en ook nog eens trekpaard (toch?). Echt heel ander type als ik gewend ben dus juist leuk om te zien hoe je dat weer aan pakt.

Ik had ff stapje terug gedaan en alleen wat grond dingetjes opgepakt die ze eigenlijk al heb. Ben bezig haar achterhand laten draaien en dat snapt ze heel goed, zolang ik aan de kant sta waar ze van weg moet draaien, maar van boven op het krukje over haar rug heen snapt ze nog niet helemaal dat ze om moet :D

Maar verder heeft ze wat clickeren al een hoop opgepikt en is het simpel werk voor haar. Op een gegeven moment was ze het wel echt zat en ging de voor zichzelf beginnen dus toen was de les afgelopen. Nog even stukje laten grazen aan de hand met hondje erbij… was echt hele lekkere middag zo.

Ben nog steeds super blij met mijn pup.

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:29

Manic idd trekpaard. Ik zeg niet dat ik het goed doe hoor. Trekpaard wereld is wel heel anders merk ik. Daar helemaal niet gek dat ze op 2/3 jarige leeftijd al echt flink aan het werk zijn. Ik kan niet zeggen dat het fout is omdat veel van die paarden gewoon werkend oud worden. Het is echter niet mijn ding. Wij zijn pas begonnen met ruim 3 jaar dus ongeveer 1 jaar geleden. Hij is echt onwijs makkelijk en wil niets liever dan werken. Wat we ook deden hij vind het een dikke prima. Afgelopen winter ingereden met niet eens wekelijks rijden. Verder dan dit bouwen we overigens ook niet op. Onze ritten zijn nooit langer maar 9 van de 10x wel korter ;)

Soms heel goed om een stap terug te doen! Ik pak ook nog regelmatig halster en touw en samen wandelen en wat hersen werk en lekker riet eten en weer terug. Iets met mensen ondernemen hoeft echt niet altijd werk te zijn he. Uitgebreid poetsen en massage staat ook hoog op lijstje van heerlijk samen bezig zijn.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:30

Even egopost, ik heb vanavond voor het eerst zelf even op Dino gereden! Eerst aan de longe en toen nog een stukje los. Ik ben zo trots <3 hij doet het zo goed. M'n knappe puppypaard. :+:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:38

Gefeliciteerd! *\o/*

@dierenfan; dat verklaart dan een hoop, dat gaat dan bij “jullie” in de trekpaarden wereld dan idd anders. Weer iets geleerd. ;)

Ik baal verschrikkelijk, wil graag verder met Pien maar lig helaas al bijna de hele week ziek op bed. En bij de aankoop keuring bleek ze twee wolfstanden die er eerst uitmoeten voordat ik verder kan qua bit/hoofdstel en nog geen passend zadel. Daarbij volgt nog dat mijn dames eind augustus gaan verhuizen naar een ander plekje waar ik ook het één en ander voor moet regelen, een bruiloft organiseren en ga zo maar door. Iets met alle ballen hoog willen houden. -O-

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 23:49

Joh paard loopt niet weg, dus niet gek laten maken.

Ik heb die kiesjes er ook gelijk uit laten halen. Was nog best een hak en breek werkje.

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 00:56

Ik lees al even mee en vind het zo leuk om alle verhalen te lezen. Ik wil me dan ook graag voorstellen.
Ik heb sinds december 2022 een super leuke (toen) 2 jarige gekocht. Hij is in april 3 geworden. Sinds 1,5 maand zijn we een beetje aan het longeren enz. Hij wordt thuis beleerd. Echt ontzettend leuk en leerzaam om te zien. In het begin was hij best wel rillerig en vond hij aan zijn lichaam zitten enorm spannend. Ondertussen is ie, mede door het “werk”, zo chill geworden. Hij wordt 3 x per week gelongeerd. Vorige week een keer gehangen. Wat kan je trots zijn op je eigen dier

Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 05:26

Mandarijn schreef:
Even egopost, ik heb vanavond voor het eerst zelf even op Dino gereden! Eerst aan de longe en toen nog een stukje los. Ik ben zo trots <3 hij doet het zo goed. M'n knappe puppypaard. :+:

[ [url=m/gqgHEz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MlRj3P.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0NH8OL.jpg]Afbeelding[/url] ]


*\o/* fantastisch joh! Lekker nagenieten nog!

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 05:28

Wiwabalia schreef:
Gefeliciteerd! *\o/*

@dierenfan; dat verklaart dan een hoop, dat gaat dan bij “jullie” in de trekpaarden wereld dan idd anders. Weer iets geleerd. ;)

Ik baal verschrikkelijk, wil graag verder met Pien maar lig helaas al bijna de hele week ziek op bed. En bij de aankoop keuring bleek ze twee wolfstanden die er eerst uitmoeten voordat ik verder kan qua bit/hoofdstel en nog geen passend zadel. Daarbij volgt nog dat mijn dames eind augustus gaan verhuizen naar een ander plekje waar ik ook het één en ander voor moet regelen, een bruiloft organiseren en ga zo maar door. Iets met alle ballen hoog willen houden. -O-


Als iets niet gaat dan is het zo. Wie weet komen jullie er beiden sterker uit na een periode dat het soms even moet zoals het gaat. Niet leuk! Maar gelukkig niet het einde van de wereld en in zomer seizoen dus waarschijnlijk weidegang en kan ze bewegen wat ze wil!

ElinaSK

Berichten: 2665
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:10

Goed bezig iedereen op hun eigen tempo/manier. Leuk om de progressie te zien bij iedereen. Sorry iets te lang niet mee gelezen om iedereen persoonlijk te antwoorden.

Hier ook weer wat stappen gemaakt, vorige week weer gehangen met hulp van een vriendin. Dat ging uiteindelijk toen ze de rust vond best wel goed. Progressie dus :j. En verder afgelopen vrijdag weer een les gehad, die zijn altijd wat pittiger voor haar. Zadel is inmiddels helemaal geen issue (was het nooit eigenlijk) dus een stapje verder gegaan door plastic er aan te hangen wat uiteindelijk mijn benen simuleert. Daar moest ze wel even aan wennen :') .

Jaimy_Liam

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:23

Hi allemaal!

Even een update vanuit Liam en mij:
Liam en ik rijden 3x in de week 20 minuutjes, soms iets langer, soms iets korter.
Ook rijden we sinds vorige week bitloos en dit pakt Liam echt onwijs goed op. Het sturen, rijden op zit, reageren op been doet hij bijzonder goed, in stap. In draf gaat het wat stugger, maar wanneer ik de juiste hulpen op de juiste momenten geef gaat het meteen een stuk beter.
Merk wel dat Liam een stuk rustiger loopt zonder bit dan met bit.

Lekker slow en steady :D
Ik herhaal elke keer als we wat doen die dag 'Work with the horse you have today', dus als het even niet goed gaat, dan is dat helemaal niet erg, dan doen we het gewoon nog een keertje opnieuw _/-\o_

Babootje

Berichten: 26477
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:37

lauret schreef:
Ik lees al even mee en vind het zo leuk om alle verhalen te lezen. Ik wil me dan ook graag voorstellen.
Ik heb sinds december 2022 een super leuke (toen) 2 jarige gekocht. Hij is in april 3 geworden. Sinds 1,5 maand zijn we een beetje aan het longeren enz. Hij wordt thuis beleerd. Echt ontzettend leuk en leerzaam om te zien. In het begin was hij best wel rillerig en vond hij aan zijn lichaam zitten enorm spannend. Ondertussen is ie, mede door het “werk”, zo chill geworden. Hij wordt 3 x per week gelongeerd. Vorige week een keer gehangen. Wat kan je trots zijn op je eigen dier

[ [url=m/KIFzCW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welkom, wat een leuk paard. Mooi hoofd zo. Wat voor afstamming heeft hij dat ie zo ril is/was?

Koekie73

Berichten: 2698
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 21:12

@mandarijn, wat moet dat goed voelen!!

@lauret, wat een knap hoofdje!

Ik krijg net bericht dat onze dame naar de zadelmal-maak-stal mag zaterdag *\%/*
Hahaha het voelt net alsof mijn kleuter voor het eerst naar school gaat.
Nu nog even snel een paardentaxi regelen. Ze gaat super de trailer op maar we hebben nog niet echt gereden met haar, dus voor de zekerheid maar ff een taxi regelen.

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:41

Lekker bezig zo met Liam!
Spannend hoor Koekie73 zo'n stap verder richting toekomst als rijpaard. Hopelijk gaat de reis en het beleren voorspoedig!
Hier staan ze met dit weer stil. Lekker de weide op met schuilstal en succes mannen!

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:11

Zeker spannend! Ben benieuwd hoe ze het gaat doen? Hoe lang blijft ze daar staan?

Mijn dametje snapte bitje en bijzetje al stuk beter van de week. Heb ook mijn springzadeltje maar van zolder gehaald en even ingevet zodat we die er zo nu en dan spelenderwijs alvast op kunnen leggen.

Het is wel gruwelijk zomerweer, wel echt jammer.

Afbeelding