Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:32

Hi allemaal!!

Liam doet het echt super goed! Vandaag heel veel leuke uitdagingen gehad!
Liam heeft aan de hand altijd moeite gehad met schapen, hij vind ze vreselijk! Blaast zichzelf helemaal op, begint te briesen en krijgt een zenuwachtig loopje. Vandaag onder het zadel rustig laten kijken, geen been, geen verwachting om naar voren te gaan, gewoon relaxed schaapjes tellen (kijken). Ik gaf Liam een snoepje en vroeg of we verder zouden lopen en hij stapt rustig verder waarna ik hem een schouderklopje geef.

Ook liepen we bulten op en af, Liam zette zijn achterhand er goed onderm dus zijn mooie billen zijn goed getraind vandaag. Hij wilde wel in draf omhoog en omlaag, maar bleef op vrijwel alle momenten stappen, op 1 momentje na, dus helemaal top!

Ook heeft Liam voor het eerst over 'wild roosters' gelopen. Ik heb hem lekker laten snuffelen, lange teugel gegeven en na wat snuffelen liep hij er rustig overheen. _/-\o_

Filmpje van onze buitenrit:
https://i.imgur.com/6LvWZ0a.mp4

--------------------------------------------------------------------------

Vraagje:
Hoe lang rijden jullie maximaal tijdens een buitenritje? Denken aan; stappen en draven.

Merkte aan Liam dat hij de bak zo zat was (bokken in galop) dat ik daarop de keuze heb gemaakt om hem alleen in de bak te longeren en onder het zadel lekker in het bos te gaan.

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 22:45

Lijkt safaripark beekse bergen wel met die "zebra's" haha

Braaf hoor! Lijkt me heerlijk als dat de omgeving is waar je buiten kan rijden. Bij ons is dat in de polders op een fietspad langs een 60 km weg :+

Ik rij nog niet op Stip, dus geen ervaring. Ik denk dat je het vanzelf wel merkt hoe lang het kan.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 07:03

Wij letten niet zo op tijden. Iets met minder weg kunnen dan dat wij willen en de paarden zijn in erg goeie conditie. Hier is 1 a 1,5 uur wel beetje het gemiddelde en natuurlijk stevige koudbloeden dus 80 a 90 % gaat in stap over het algemeen.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:36

Liam is enorm voorwaarts met de buitenritten, oortjes strak vooruit, dus denk dat ik wel kan stellen dat hij het super leuk vind. Als we draven draaft hij ook echt lekker door zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. We doen ook enkele stukjes galop, op commando. Ik zeg dan; 'Liam let op, gálop' en na een paar passen draven galoppeert hij echt super aan.

Wij draven wel iets meer, maar zodra ik merk dat Liam moe word blijven we gewoon lekker stappen. :D


-------------------------------------------------------------------------------

Vraagje; ik zou heel graag met Liam een wedstrijdje willen meedoen aan het eind van het jaar in Endurance. Wat vinden jullie; te jong/te vroeg?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:02

Wat heerlijk zo buiten kunnen rijden.
Zo lang die oortjes er op staan lekker doen!
Ik zou willen dat ik dat hier voor de deur had.

Nou daar is tie dan.
Muisje haar maatzadel van graziozo.
Voor haar korte rug.
Zo blij mee,zit als een huis.
Muis loopt ook heerlijk er onder.
Hier er daar nog wat aanpassingen gemaakt,beetje wol aan de voorkant er bij.
En rijden maar.
Ik ben niet zo van de kerstboom glitter maar muis is een echt meisje meisje dus toch maar een roze achterkantje gekozen.
Als ik t zat ben kan er ook weer een andere op.
Nu moet ze toch echt aan de bak :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We moesten even wachten want er werd nog wat aangepast,en dan moet ze altijd knuffelen.
Ze wil altijd kleffe waar je ook staat.
Afbeelding

Leedebee

Berichten: 2151
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:19

@Jaimy_Liam ik heb geen verstand van de belasting bij endurance, maar mijn gevoel zegt wacht nog een jaartje.

@roosa eindelijk je zadel! Mooi hoor!
Muis ziet er echt top uit :j

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:16

@Leedebee; wat ik weet is met zo'n eerste wedstrijd veel stappen en wat draven, bepaalde snelheden halen en de hartslag goed in de gaten houden. Denk dat ik het kan vergelijken met een buitenrit, alleen die buitenrit duurt langer. Qua belasting/intensiteit, lijkt het mij wel te doen. Je hebt ook 'vetchecks', dus als de hartslag te hoog is zou ik niet met vervolg mogen, niet zolang zijn hartslag te heftig is

ElinaSK

Berichten: 2661
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:38

Wat een mooi zadel roosa, lijkt me ideaal om uiteindelijk ook een maatzadel aan te kunnen schaffen :D

Lekker zo'n buitenrit Jaimy. Ik ben nog niet zo ver, maar op buitenrit let ik niet echt op de tijd. Ik stap ook veel buiten eigenlijk. Wat wedstrijden betreft ik zou persoonlijk ook gewoon nog even wachten.

Mijn merrie staat nu even stil, omdat ik zelf ook vakantie heb. Binnenkort weer oppakken. Ben benieuwd of we er binnenkort voor het eerst op gaan.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:08

Een 3 jarige is niet toegestaan op de endurance. En thuis zeker 1000 kilometer als training maken. Dus niet sjok-sjok. Tempo is, zeker voor de Tinkers, een van de zwaarste nekkers. Ik train al jaren endurance gericht met mijn Tinkers en start ook zo af en toe. Mijn dametjes gaan pas mee als ze 5 of 6 zijn, eerder niet. Gelukkig heb ik nog een 10-jarige Tinker merrie en diverse Haflingers te rijden :)

Als je wilt kennis maken en de sport vs Tinkers, mag je eind vh seizoen wel met mij mee als groom ;) het is namelijk wel een stuk pittiger en ingewikkelder als jij hier schrijft.

Overigens is over wild roosters rijden echt heel dom, nooit doen!!

__

Knappe muis <3 gaaf zadel! Haar kleur is echt prachtig nu met de appeltjes! Grappig hoe dat zo verschilt, mijn valkje is duidelijk een flinke tint lichter.

Mandarijn
Berichten: 9071
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:19

Mooi zadel roosa! Ziet eruit alsof ie fijn zit inderdaad.

Heerlijk die buitenritten Jaimy!

--------------------------------------
Hier doen we nog niet zoveel met de warmte. Van de week even gelongeerd met een los touwtje eraan en verder nog wat geoefend met sturen aan de lange lijnen.
M'n bijrijdster heeft nog les met hem gehad, maar verder lekker rustig aan. :))

Het inrijden is wel verzet ivm dat er een nieuw paard op stal komt dat weekend en er dus waarschijnlijk onrust is in de groep (en de nieuwe moet in de bak om te wennen), dus nu komt ze eind juli. Ook niet erg, geen haast. Ga er voor die tijd nog wel even gewoon op zitten denk ik.
Wil ook weer wat meer met de vrijheidsdressuur gaan doen, dat is er een beetje bij ingeschoten de laatste tijd.

Jaimy_Liam

Berichten: 194
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:19

@Caily; Liam is op paspoort 4, hij is van 2019, alleen zijn gebit zegt iets anders.

Uiteraard zijn mijn woorden anders, omdat ik er nog geen ervaring mee heb. Een stalgenoot van mij rijdt Endurance en ga ook met haar mee op wedstrijden als groom, in de toekomst.

De wildroosters waar ik over spreek was amper 30 cm diep, over de hele weg. De spijlen zaten ongeveer 5/7cm van elkaar af.


@ElinaSK; Groot gelijk heb je! Genieten is belangrijk, net zoals vakantie houden :D

@Mandarijn; Ja absoluut!! Kan zo intens genieten van die buitenritten! De temperaturen zijn idd wel een dingetje ja.. als ik met Liam op stap ga ga ik ook wel lekker vroeg in de ochtend. :D

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:28

Fedde is knap! Ik ben je gaan volgen :)

Leedebee, wat jij beschrijft qua band door jullie eerste les, voelt zo herkenbaar voor Liv en mij, bedankt voor het delen!

Heerlijk zo naar het strand dierenfan!

Manonnevot, wat een brave baby heb je daar!

Haha Elina, een vliegtuig. Heb ze persoonlijk liever zo dan niet vooruit te branden.

Always, vakantie is ook heerlijk! Zeker als ze hard groeien. Wat een hilarische hang foto.

Ik las nog iets over zadels. Hier heeft de zadelpasser het zadel van mijn oudste merrie op beide guppies bekeken, en met advies en juiste pad past die op alledrie (Side note, alledrie uit 1 merrielijn en daardoor soortgelijk type paard). Ik had zelf een tweede exemplaar van dit zadel opgesnord. Helaas iets andere boom en daardoor niet passend op ze. Maar met juist advies wel een tweede zadel gevonden wat goed ligt. Ik heb alleen de oudste gereden en zij heeft beide 3-jarigen gewoon ernaast goed kunnen beoordelen. Als ze iets meer ervaring hebben, komt ze terug voor de benodigde aanpassingen en beoordelen van het western zadel die ik tzt ook wil gaan gebruiken (maar vanwege gewicht en veiligheid nu nog laat liggen).

___

Ik deel hier veel te weinig, super jammer, want ik vind dit soort processen terug lezen altijd erg leuk en leerzaam.

Loulou is 15 mei 3 jaar geworden en had toen een keer of 6 iemand kort op haar rug gehad.

Eerste keren alleen zitten. Keren daarna spelenderwijs op het erf leren wat voorwaarts, halthouden en sturen was. Dit ondersteund door andere trainingen aan de fiets en lopend (stemhulpen) en lange teugels door het bos (stuur- en remhulp, en vooral; voorop lopen). “Verste” wat we waren geweest is een rondje om de kapschuur op eigen erf, a
140 meter. Oké, ik mag niet liegen, heb hem ook wel eens 2 keer rond gestapt, dus 280 meter :+ Spelenderwijs waren we ook al een keer aangedraafd. Loulou is een heerlijk nuchter paard, onwijs open en braaf, echt hoe ik ze het fijnste vind.

Op haar 3de verjaardag, besloot ik dat we wel toe waren aan ons eerste buitenritje. Lekker veilig achter de dikke billen van mamma aan, door het bos waar we al vanaf veulen aan veel komen.

Bij het erf af rijden kwamen er even ongelukkig heel veel prikkels, en stonden we opeens omgedraaid in de tuin van de overburen. Oepsie. Maar volledig begrijpelijk. Even diep adem halen en paard terug naar de dikke kont van d’r moeder gestuurd, en door. Het maakte de eerste paar honderd meter even extra spannend voor mij, maar gaande weg ontspanden we meer, en veel te snel waren we weer thuis. Wat een geweldige eerste ervaring!



In de weken die volgenden hebben we de dingen die we al langer deden buiten het rijden om, gewoon lekker verder gedaan. Nog 1 keer hetzelfde rondje achter mamma aan, en hetzelfde rondje alleen met iemand ernaast. Hoe gaaf is dit <3



Liv heeft uiteraard dezelfde trainingen gehad als Loulou. Maar Liv heeft toen ze jonger was veel last gehad van mentale kortsluiting. Dan kreeg ze het emmertje niet leeg en ontplofte als een rodeo stier, waarbij ik herhaaldelijk heb gedacht; blij dat ik er niet op zit. En ze is hierbij ook wel eens los gekomen aan de hand, in het bos. Overigens is ze nog nooit gericht gemeen geweest of zich bewust los getrokken. Maar het maakte wel dat ik met haar alles veel spannender vind, en minder vertrouwen durf te geven.

Niet eerlijk, want ze gaat al lange tijd zooooo onwijs goed en braaf! De keren erop zitten en rond stappen op eigen erf deed ze fantastisch, en ook de andere trainingen, inclusief schriktraining (in haar eentje) op vreemde locatie, en heen en terug, deed ze formidabel. Ik heb het idee dat dankzij het bitje ze beter kan afkauwen en ze mentaal echt stukje ouder is geworden.

Dus, wat Loulou kan, moest met Liv ook. Met haar 3de verjaardag het eerste buitenritje. Op die dag zelf kon niemand mee. Maar een paar dagen eerder was een mooie gelegenheid. Na wikken en wegen besloten niet Loulou haar moeder, maar Loulou zelf mee te nemen aan gezelschap. Phoebe heeft een mate van “fiets you” door bepaalde trauma’s, waardoor ik twijfelde als Liv wel zou ontploffen, of we Phoebe rustig bij ons zouden kunnen houden. Loulou vertrouwt altijd 200% op ons, en had al 3 keer laten zien hoe voorbeeldig ze het kon.

Moet wel expliciet erbij zeggen dat zowel mijn bijrijdster als ik, Loulou en Liv al vanaf de geboorte kennen, trainen, en in eigen beheer hebben. Door de jaren heen is er een basis opgebouwd waardoor dit kan. Met een vreemd trainingspaard zou ik dit never nooit op deze manier aanpakken. Van beide kennen we ook de ouders en verdere familie erg goed waardoor we een enorm compleet beeld hebben.

We begonnen, veiligheid voorop!, beide naast onze guppies. Mooi stukje lange teugelen, dat ze dames wel met hun koppies voor ons uit lopen.



Daarna ben ik als eerste opgestapt.



Liv was super braaf! Echt heel tof. Daarna zijn we weer beide een stukje ernaast gaan lopen zodat Liv eventueel emmertje weer kon legen.

En toen zijn we allebei opgestapt. Op het fietspad waar ze als veulentje met hun mamma’s, en later zonder, ook hun eerste stukjes wandeling maakten.



En na een tijdje was Liv het uitzicht op Lou haar billen wel zat, dus liep ze Loulou zo voorbij. Ook prima. Als zij aangeeft dat het kan.



Het laatste stukje hebben we er beide weer naast gelopen. Zuinig zijn op wat goed gaat! Ze zijn beide dus nog echt piepjong en groen. Maar wauw! Nadat mijn eerste eigen gefokte merrie overleed op 2 jaar en 8 maanden, is het nog eens extra bijzonder met deze twee dit te kunnen beleven! Had ik al gezegd hoe trots en dankbaar ik ben? Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:23

Fantastisch Caily!! Veel veilige kilometers gewenst met het jonge spul!

Wiwabalia

Berichten: 4699
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:06

Heb niet alles meegelezen, druk leven hier met twee paarden en een klein kind (maar geniet er erg van!)

Lijkt mij best zwaar een hele endurance wedstrijd voor een jonkie, want hoelang duurt zo’n wedstrijd? Ik zou er zelf persoonlijk niet langer op willen zitten dan max 30/40 min en dan 3 keer per week als Pien zadelmak is. Die kilometers rijden komen vanzelf wel (welke tak van sport je ook beoefend).

Omdat Pien zo groot is, wacht ik ook nog even een jaar met zadelmak maken. Vind dat ze op de grond ook nog genoeg moet leren, dus wij gaan hier eerst lekker grondwerken en ook situaties meepakken waar ik onder het zadel profijt van heb.

Vandaag is mijn instructrice langs geweest om even mee te kijken met wandelen/beginnetje gemaakt van longeren. Af en toe is zij mij 3 stappen voor en dendert door mij heen, ik miste net een signaal dus daar hebben we aangewerkt en daarna een begin gemaakt ter voorbereiding op het longeren (in stap op de cirkel om mij heen en de afstand wat groter maken).

Ze was erg moe, ik moe maar voldaan. Het is voor mij de eerste keer dat ik een jonkie van 0 ga opleiden, dus toch prettig die begeleiding. En ook fijn dat we sommige dingen wrl al goed oppakken. :j

Wist niet dat ik het zo leuk vond om ermee bezig te zijn. :)

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:45

Caily ook al zo 'n heerlijk bos voor de deur.
Mazzel dat je mams ook mooi mee kan nemen.
Vertrouwde billen van mamma om de kneepjes van het vak te leren.

Nu mis ik mijn ouwe trouwe roosie ook heel erg om muisje mee op buitenrit te nemen.
Loes is niet geschikt voor buiten helaas.
Die is zo bang voor langs scheurende auto,s.
Zo jammer.

Wat betreft endurance met een jonkie wat een twijfel geval of ie 3 of 4 is.
Bij twijfel gewoon nog een jaar wachten.
Ga lekker ritjes maken thuis waarom zo.n haast,wees zuinig op je vriendje.

Ik rijd muis 3 soms 4x in de week 30 minuutjes.
En ik hou de klok bij want ik vind dat meer als zat ook vanwege de warmte.
Ze kan makkelijk langer wat conditie betreft maar ik doe dat gewoon nog niet.

Wiwabalia heerlijk toch zo op het gemakje lekker bezig zijn met je jonkie.
Fijn dat je een juf erbij hebt die je helpt.

ElinaSK lekker vakantie,geniet er van!

oji

Berichten: 4261
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:30

@Jaimy_Liam: Ik zou die wedstrijd gewoon nog even uit je hoofd zetten. Met zo'n jonkie moet je niet trainen naar een evenement, maar hij is er aan toe wanneer hij eraan toe is. Zeker omdat de leeftijd bij jouw paard twijfelachtig is met een import paard en het gebit een indicatie geeft dat hij mogelijk jonger is als het paspoort. Kan zijn dat hij later met wisselen is, maar kan dan ook betekenen dat hij daadwerkelijk jonger is als het paspoort of dat hij gewoon later is met zijn gehele ontwikkeling. Waarom nu haasten en dat risico nemen, terwijl als je nu de tijd neemt je gewoon de komende 20 jaar alle tijd van de wereld hebt om leuke wedstrijden te rijden. Hartslag is bij zo'n jonkie niet het probleem, maar onvoldoende hardheid van alle pezen en banden, onvoldoende spierkracht is veel meer een issue en blessures die daaruit voortkomen door overbelasting zie je niet op de vetcheck, die kom je pas maanden later tegen. Daarom is voorzichtig opbouwen zo verschrikkelijk belangrijk, conditie is maar zo'n klein deel van het geheel en verreweg het simpelste en snelste op te bouwen. De rest is veel belangrijker voor langdurige gezondheid en kost veel meer tijd.

Overigens is wildroosters, in welke vorm dan ook, voor mij een no go om overheen te rijden. Veel te groot risico op dikke ellende.

Gisteren met Owen met de trailer op pad geweest en eens wezen rijden in de enorme buitenbak bij mijn springinstructeur (heb nog niet met hem gesprongen) om hem eens op ander terrein en vooral ook eens tussen andere paarden te laten lopen. Op mijn eigen stal rij ik altijd alleen in de bak. Na even duidelijk maken dat achter dat schimmeltje in de bak aansjezen NIET de bedoeling was, ging het daarna superbraaf. Was weer erg leerzaam en leuk. Nu weer even rust, mag hij erover nadenken.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:49

Wauw @Caily wat tof zeg. Fijn dat dat allemaal zo goed gaat.

@jaimy liam, met de anderen eens dat het me wel erg ambitieus lijkt met zo'n jonkie?

@wiwabalia hier ook 1 die ik half januari rechtstreeks uit de opfok heb gekocht. Ondanks dat me verteld was dat ze braaf is bij de hoefsmid, denk ik dat ze met een beetje geluk 1 of 2 keer een hoefsmid heeft gezien (vlak voor ze te koop kwam vermoed ik) dus die is deze week met praam bekapt na 3 keer ' gewoon' te proberen met heel veel oefenen tussendoor. Puur niet gewend.
Bij ons op stal wordt wel heel leuk gereageerd op alles wat wij haar aan het leren zijn, poetsplaats etc. En ik heb geluk dat ze enorm braaf is.
Hoefsmid en tuinslang zijn eigenlijk de enige dingen waar ze echt van in paniek raakt.

Verder liep ze zo 2x mee de trailer in met mijn dochter :j (heeft ze no nooit in gestaan) Echt onvoorstelbaar braaf. We hebben haar voor het eerst met een zadel op gelongeerd, dat vond ze helemaal ok. Toen mijn dochter naast haar wat druk op haar rug uitoefende met haar armen (nog net niet hangen, zeg maar :D ) vond ze dat wel heel spannend.

En over precies een week wordt ze 3 *\o/*

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:30

Gibbs heeft vandaag bijna gezwommen. Bijrijdster had hem lekker zonder zadel mee genomen de zee in. De eerste keer zo diep en hij vond het fantastisch! Niet verder gegaan omdat eerste keer zonder zadel mee en zo diep in het water wel genoeg was om weer te verwerken. Ik heb vanmorgen zijn nieuwe zadel gehaald en ben er super blij mee. Het zit hem fantastisch. Ik had zijn oude zadel mee om te vergelijken want hem 300 km in trailer hiervoor vervoeren vond ik niets. Dan bl8jft het nog een gok natuurlijk maar deze zadels zijn ook op veel punten aan te passen. Alle vertrouwen dat hij hieronder stokoud kan worden.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 11:13

Knijp me even?! <3 <3 _/-\o_
Afbeelding
Afbeelding

Nu op mijn roze wolk naar werk, ik zal later even verslag typen. Maar wat ben ik trots op Azu en mezelf <3 :+:

Mandarijn
Berichten: 9071
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:25

Wat goed! Gaaf gevoel he. <3

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 12:52

AlwaysH geweldig!!!!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:57

Yes! Goed gedaan.
Staat er heerlijk ontspannen bij.
Top.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:06

Dank jullie, zo gaaf! Had niet gedacht dat ik dat zo in mijn eentje zou doen. :+
Gewoon met de bbp, aan het halster en met het minst handige krukje ooit, haha. Vind het nog knap dat ik er op kwam. 8-) Het was niet een ideaal zonder-zadel-opstapkrukje. Heb nog niet eerder zo acrobatisch op mijn paard geklommen, dus die test is hij gelijk door. _O-
Echt een mega gevoel dit. Normaliter durf ik niet eens zomaar zonder iemand erbij te rijden (moet ik echt wel een paar keer vertrouwd hebben kunnen rijden voordat ik alleen opstap), laat staan zonder zadel op te stappen en zeker niet zonder normaal hoofdstel (iig teugels, haha). Ik ben echt wel een angstige ruiter dus mijn maag draait om als ik geen 99% zeker ben dat het goed gaat.

Maar hij voelt zo vertrouwd dat zelfs dit niet meer dan een verhoogde hartslag gaf. Echt zo mega gaaf. <3 <3

Natuurlijk is het nog niet perfect maar ik voelde me niet onveilig en hij ging super met mijn gekke gewiebel om!

Was nog helemaal niet van plan hem verder in te gaan rijden, maar ik wil er wel gewoon op kunnen stappen tegen die tijd. Voor nu houden we het lekker bij opstappen van beiden kanten en zitten. :)

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:50

Ik doe voorzichtig even een stipje bij dit onderwerp. Ik heb een 3 jarige merrie gekocht die nog niks kan. Wel veel in de hand geweest dus poetsen en aan haar lijf zitten, voetjes en vast staan kent ze gelukkig wel.

Verder nog niks gedaan.

Plan is om haar eerst rustig op te pakken met longeren en najaar misschien thuis keuring om te kijken hoe ze er voor staat en dan eventueel winter kijken of ze al een IBOP aan kan.

Mijn plan is vooralsnog om haar weg te brengen om zadelmak te laten maken, want daar vind ik mezelf tegenwoordig wat te bejaard voor

Ik ga in ieder geval mijn body protector en airjacket alvast afstoffen.

Leuk om jullie avonturen alvast te volgen!

Maartje7

Berichten: 122
Geregistreerd: 15-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:47

Graag melden wij ons ook! Na in 2015 ons paard Flash te hebben beleerd, gaan we nu onze Paso Doble WFTM beleren. Pumba is een 3 jarige Gelderse ruin.

Volgend jaar, als hij 4 jaar is, gaan we hem pas echt doorrijden. Voor nu zijn we bezig met grondwerk en rustig aan zadel mak maken.

Ontzettend trots op Pumba hoe hij het allemaal oppakt! <3 We hebben er nu voor de 3e keer opgezeten en wat gestapt. Erg leuk om het verschil tussen Flash en Pumba te merken! :D

(Bovenste 2 foto’s zijn van eerder dit jaar en de onderste van deze week)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding