Miskoop op de paardenmarkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Miskoop op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 11:51

Veel mensen kopen een paard, pony of veulen (soms onbedoeld :+ ) op de paardenmarkt. Er zijn genoeg leuke verhalen over mensen die een heel leuk paardje van de markt af hebben gehaald ,maar meestal worden die, ook door de eigenaren, gezien als meevallertjes of geluk hebben.

Dus ik wil weten, zijn er ook mensen die een enorme miskoop van de markt hebben gehaald en wat is je verhaal?

Brand los!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Miskoop op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:55

Ik vraag me af wat je met dit topic wilt bereiken. Volgens mij is het helemaal geen leuk nieuws als je een verkeerde aankoop hebt gedaan, vooral niet omdat het dier daar vaak de dupe van is... :)

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Miskoop op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:03

Dat zijn geen redenen om het tot een taboe te verklaren, vind ik :)

Interessante vraag, draagt bij aan een realistisch beeld.

Ik volg, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:08

Muurp schreef:
Ik vraag me af wat je met dit topic wilt bereiken. Volgens mij is het helemaal geen leuk nieuws als je een verkeerde aankoop hebt gedaan, vooral niet omdat het dier daar vaak de dupe van is... :)

Vraag is duidelijk toch?
Een leuke aankoop wordt gezien als gelukje, dus moeten er (heel veel) mensen zijn die ook een miskoop hebben gedaan en ts is benieuwd naar die verhalen en waar dat dan in zit.

TS: je kunt prima paarden op de markt kopen mits ze niet ouder zijn dan 2, shetlander of heel soms een particulier die het probeert en die pik je er wel tussen uit.

Al het andere heb ik genoeg voorbeelden van waarom je de gok niet moet nemen.

Ik weet nu ook weer een paard wat ik bij een handelaar zag staan, waarvan ik weet dat de eigenaar hem heeft weggedaan naar een 'super huisje' omdat ie kapot was. Dier oogt zo op het gezicht prima, maar is stuk aan de benen. Die komen veel op de markt uit.

Gezond kan ook hoor, maar de kans is zo klein.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:12

Ik volg!

littleroosie

Berichten: 6064
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Miskoop op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:07

Vorig jaar een 14 jarige pony merrie gekocht. Dier was eigen helemaal niet lief, ik was thuis de enige die haar uit de stal kon halen. Zat gelukkig goed papier bij en is verkocht als fokmerrie. Was de bedoeling om haar te beleren maar je kan haar nog niet zonder gevaar uit de stal halen, laat staan poetsen.
Afbeelding

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:37

littleroosie schreef:
Vorig jaar een 14 jarige pony merrie gekocht. Dier was eigen helemaal niet lief, ik was thuis de enige die haar uit de stal kon halen. Zat gelukkig goed papier bij en is verkocht als fokmerrie. Was de bedoeling om haar te beleren maar je kan haar nog niet zonder gevaar uit de stal halen, laat staan poetsen.
[ [url=m/AM5obM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat vervelend, ze ziet er wel heel leuk uit. Was het echt een stalprobleem of was ze ook moeilijk in het land?
Gelukkig heb je haar toch nog naar een geschikter plekje kunnen verkopen.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:48

Ik vraag me alleen af of zo'n dier met zo'n karakter/gebruiksaanwijzing wel geschikt is om mee te fokken?

Hier gelukkig alleen maar positieve ervaring met kopen op de markt. Al was Hans wel een klassieke impulsaankoop. Ik was op op de markt om te fotograferen, niet om een pony te kopen. Maar ik werd op slag verliefd en ik heb veel te veel geld betaald. En daarna pas gekeken of het wel een merrie was. Maar da was niet :') Ik heb in het begin wel echt spijt gehad van deze koop, ook omdat de derde wereldoorlog thuis uitbrak toen ik het nieuws moest vertellen. Ik woonde toen nog bij mijn ouders en die wilden absoluut geen dieren er meer bij.

God wat heb ik gevloekt op die naarling toen. Ik had het idee opgedaan om hem gescheiden te houden van de merries tot hij geruind zou zijn, maar hij ging binnen 5 seconden al door de draden heen naar de dames toe. En ik heb de eerste weken iedere dag achter hem aan kunnen vangen als hij weer ontsnapt was. Want zo mak als die boer beweerde dat hij was was hij ook niet. Beest was doodsbang als ik dichter dan 1.5 meter in z'n aura kwam en dus ook niks gewend. En toen kreeg hij ook nog hoge koorts en moest de dierenarts er een aantal keer bijkomen. Uiteindelijk is het goed gekomen en hij is echt m'n maatje. Maar ik heb veel te stellen gehad met die kleine draak.

Anoniem

Re: Miskoop op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:27

Ik volg O:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:42

capopjekop schreef:
Ik vraag me alleen af of zo'n dier met zo'n karakter/gebruiksaanwijzing wel geschikt is om mee te fokken?

Hier gelukkig alleen maar positieve ervaring met kopen op de markt. Al was Hans wel een klassieke impulsaankoop. Ik was op op de markt om te fotograferen, niet om een pony te kopen. Maar ik werd op slag verliefd en ik heb veel te veel geld betaald. En daarna pas gekeken of het wel een merrie was. Maar da was niet :') Ik heb in het begin wel echt spijt gehad van deze koop, ook omdat de derde wereldoorlog thuis uitbrak toen ik het nieuws moest vertellen. Ik woonde toen nog bij mijn ouders en die wilden absoluut geen dieren er meer bij.

God wat heb ik gevloekt op die naarling toen. Ik had het idee opgedaan om hem gescheiden te houden van de merries tot hij geruind zou zijn, maar hij ging binnen 5 seconden al door de draden heen naar de dames toe. En ik heb de eerste weken iedere dag achter hem aan kunnen vangen als hij weer ontsnapt was. Want zo mak als die boer beweerde dat hij was was hij ook niet. Beest was doodsbang als ik dichter dan 1.5 meter in z'n aura kwam en dus ook niks gewend. En toen kreeg hij ook nog hoge koorts en moest de dierenarts er een aantal keer bijkomen. Uiteindelijk is het goed gekomen en hij is echt m'n maatje. Maar ik heb veel te stellen gehad met die kleine draak.

Ja. Ik heb een hele brave uit een moeder met een gebruiksaanwijzing komt. De moeder van de moeder had ook al een gebruiksaanwijzing maar de dochter is al een hele vooruitgang kwa karakter. Opvoeding is belangrijker dan genen en als je er van begin af aan bij kan zijn dan leren ze geen gewoontes aan die je er niet 100% uit krijgt.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:22

Ayasha schreef:
capopjekop schreef:
Ik vraag me alleen af of zo'n dier met zo'n karakter/gebruiksaanwijzing wel geschikt is om mee te fokken?

Hier gelukkig alleen maar positieve ervaring met kopen op de markt. Al was Hans wel een klassieke impulsaankoop. Ik was op op de markt om te fotograferen, niet om een pony te kopen. Maar ik werd op slag verliefd en ik heb veel te veel geld betaald. En daarna pas gekeken of het wel een merrie was. Maar da was niet :') Ik heb in het begin wel echt spijt gehad van deze koop, ook omdat de derde wereldoorlog thuis uitbrak toen ik het nieuws moest vertellen. Ik woonde toen nog bij mijn ouders en die wilden absoluut geen dieren er meer bij.

God wat heb ik gevloekt op die naarling toen. Ik had het idee opgedaan om hem gescheiden te houden van de merries tot hij geruind zou zijn, maar hij ging binnen 5 seconden al door de draden heen naar de dames toe. En ik heb de eerste weken iedere dag achter hem aan kunnen vangen als hij weer ontsnapt was. Want zo mak als die boer beweerde dat hij was was hij ook niet. Beest was doodsbang als ik dichter dan 1.5 meter in z'n aura kwam en dus ook niks gewend. En toen kreeg hij ook nog hoge koorts en moest de dierenarts er een aantal keer bijkomen. Uiteindelijk is het goed gekomen en hij is echt m'n maatje. Maar ik heb veel te stellen gehad met die kleine draak.

Ja. Ik heb een hele brave uit een moeder met een gebruiksaanwijzing komt. De moeder van de moeder had ook al een gebruiksaanwijzing maar de dochter is al een hele vooruitgang kwa karakter. Opvoeding is belangrijker dan genen en als je er van begin af aan bij kan zijn dan leren ze geen gewoontes aan die je er niet 100% uit krijgt.


Ik ben het er niet helemaal mee eens dat opvoeding belangrijker is dan genen, ik merk bijvoorbeeld bij onze alpaca's dat sommige hengsten nakomelingen krijgen met allemaal makkelijkere karakters en sommige zelfs "mensgerichte" (=voor een alpaca brutale) karakters. En ik ken ook een paardenfokker met twee hengsten waarbij de ene hengst meer terughoudende en vriendelijke veulens geeft (ook wat koeler in het hoofd en meer afwachtend van wat jij gaat doe) terwijl de andere hengst zelfdenkende, ongeduldige veulens geeft die iets meer een leider nodig hebben (niet gemeen, maar zelfstandig: "als jij niet zegt wat er gebeurt, doe ik het wel"). Wel is opvoeding een even belangrijke factor, van zowel de moeder als de eigenaar. Ik denk dat capopjekop vooral bedoeld dat de merrie je ook bij het veulen moet laten, anders valt die niet op te voeden door de mens. Tenminste, dat is hoe ik het interpreteerde.

Maar sorry, volgens mij dwaal ik af van het onderwerp.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Miskoop op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:30

Dan zou de vraag moeten zijn of je moet fokken met een merrie die je niet opgevoed krijgt.