Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:15

Geen pension (want teveel negatieve ervaringen waar het in de basis al misgaat) maar eigen beheer.

Ik train bijna niet meer want ben te druk met alles klussen, werk en opleiding.
Maar paarden zijn 24/7 buiten en kunnen naar binnen als ze willen. Onbeperkt hooi en nu weidegang met strookbegrazing.

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:24

Sinds februari staat mevrouw 24/7 buiten.

Ze staat met 24/7 hooi in de netten met twee vriendjes. Een shet ruin en een Haflinger ruin.

Ze hebben een paddock van 15*40 met daaraan vast, 8 bij 150 meter track.
Op de 15*40 is de een derde stelconplaten en staat er een ruime inloopstal.

In de ochtend krijgen ze een beetje luzernebrok. (Zet ik zelf klaar)
Hooi wordt aangevuld. Water wordt aangevuld. En eventueel gaan ze dan naar achteren, het land op.

Wat zal het zijn, 80*100 meter? Met een bak er bij in van 20*40.
Ook hier hangen verschillende netten met hooi.

In de avond gaan ze weer terug de paddock op. Daar krijgen ze vitamine korrel met wat luzernebrok.

Dagelijks wordt er gemest. En zelfs met dit pokken weer staan ze op de stelconplaten droog.

Ik rijd, longeer, speel op verschillende dagen. Straks pak ik het rijden weer op en zit ik er 2/3 x per week op. En dan nog één x longeren of spelen. Andere dagen heeft ze vrij.

Na een maand of drie trainen, krijgt ze standaard twee weken training vrij. Ik voel wel aan haar, of ze dat nodig heeft. Dan gaan we lekker naar buiten, of spelen, of wandelen.

Eens per zoveel tijd krijgt ze ook gewoon echt rij vakantie. Dan doen we letterlijk niks.. behalve poetsen en knuffelen.

Slecht leven, als ik mijn tekst zo terug lees. :')

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:57

Bijzonder. TS vraagt duidelijk om dagen van paarden die wel op stal staan en mensen blijven reageren dat hun paarden 24/7 buiten lopen of aan huis staan. :roll:

Ik heb twee paarden aan huis staan en eentje (helaas) nog in pension, op die laatste kom ik morgen terug :D

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:04

Mijn paardjes worden wakker in kuddeverband in een weiland. Zo gaat voor de oudste eigenlijk elke dag al zo.

De dag bestaat uit vooral grazen, met soortgenoten spelen en kroelen, keer een sprintje trekken en opzoek naar de waterbak. Of even buurten bij mensen die langs de wei komen.

Ik rij onregelmatig dus een paar keer per week gaan ze mee naar stal en ga ik rijden / longeren / uitgebreid poetsen / wandelen. Wel eigenlijk altijd wat op dezelfde manier. Soms kom ik ook gewoon even controleren en knuffelen maar haal ze niet op bijvoorbeeld met dit hondenweer van vandaag.

Paarden worden door de staleigenaar zeker 1x per dag gecheckt. Hele dag door komen er wel mensen en we letten ook goed op elkaars paarden.

In de winter krijgen ze hooi maar dit doen de staleigenaren zelf en ik heb hier geen werk van. Aantal keer worden ze verweid soms met hulp van ons maar soms is het ook gewoon een draadje open zetten.

Ze staan op een wei die hoger ligt dus het water stroomt mooi af. Alleen bij de in en uitgang ligt soms wat modder maar voor de rest is de wei heel mooi droog. In de zomer worden ze regelmatiger verweid.

Bijvoeren doe ik zelf maar alleen in de winter en meer voor mijn oudje.

Ondanks hun volle wei met gras en eten , vriendjes en alles erop en eraan komen ze regelmatig naar mij toe gelopen als ik er ben. Dit is ook wel wat erger geworden sinds ik er 2 heb. Ze zijn soms best een beetje jaloers op elkaar. Mijn oudje komt er nu ook vaker aangelopen sinds haar dochter er staat maar ze volgen elkaar overal. Dan bestaat hun moment vooral uit tegen mij aanschuren en aandacht vragen ( uiteindelijk draait het allemaal om wat lekkers krijgen natuurlijk)


Ik wil eigenlijk tzt wel een stal hebben voor de jongste. Is net even wat makkelijker met afvallen en het voeren meer onder controle krijgen

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:14

Oh dus echt op pensionstallen. Ik heb zelf maar 1 paard de ander staat hier op pension.

Ook goed. ik heb niks gezegd.

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 23:54

Mijn paarden staan op een sportstal.
Eten op stal, dan in de molen ( half uur), dan naar buiten 2,5 uur, weer eetmoment, en die van mij gaat dan vaak nog een keer buiten en dan weer eten. ik plan mijn rijden zoveel mogelijk buiten zijn buitenstaan. . Meestal in de avond

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 00:11

Mijn paard staat in pension en wordt jaarrond (365 dagen per jaar) 's ochtends rond half 7 naar het land gebracht. In de herfst/winter rond 4 uur naar binnen. Bij extreem rotweer wel eens eerder. In de lente/zomer bij mooi weer gaan ze later naar binnen (rond 6/7 uur).

Zoiets zou ik ook aanhouden mocht hij aan huis komen. Hij heeft voorheen wel 24/7 buiten gestaan maar dat wil ik in de herfst en winter nooit weer.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 00:20

Toen ik nog op pensionstal stond:

Ochtend brok
Middag brok
Wei van 13-16 uur
19 uur kuil

Dan probeerde ik er nog 1 keer per dag te zijn en deed een stal genoot nog een keer per dag ze er even uit halen om te stappen ( of ik 2 keer ). Als ik er was ook ruwvoer vervangende brok extra.
1 keer per week 15 km buitenrit, 1 keer dressuur les 1 keer balkjes draven.

Pensionstal 2

4 keer per dag hooi ( ook op de weide ) en 3 keer per dag brok wat ik kon klaar zetten.
Weide van 8.30-17.00 ongeveer.
3 keer per week dressuur les 1 keer per week 40 km buitenrit.

Pension stal 3 was 24/7 buiten maar daar stond hij meer apart in een blessure box dan iets anders.

Nu 24/7 weiland in eigen beheer. toegang tot verharding en eigen stal. 24/7 hooi op meerdere plekken. En 1 keer per dag krijgt hij brok.
1 water training, 1 dressuurmatige buitenrit of tempo rit, 1 lange buitenrit ( 35+ km )

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 06:35

Ik sta op een kleine pensionstal. Wij hebben paddock die uitloopt naar weiland. Het weiland werkt met strookbegrazing en hij staat met 2 vriendjes.

S ochtends tussen half 8 en half 9 wordt hij gevoerd (muesli met luzerne) en buiten gezet. Buiten heeft hij een flinke portie rijk hooi en onbeperkt arm hooi in waterdichte bakken.

Tussen 6 en 8 komen ze weer op stal. Daar heeft hij een hooinet met 10 a 12 kg rijk hooi en een net arm hooi. Tussen 9 en 10 worden ze afgevoerd.

In de winter staan ze vaak eerder binnen, ergens tussen 4 en 5. Dan ga ik zoveel mogelijk s avonds nog rijden/longrren/ wandelen met hem.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:43

Nu staat ze nog 24/7 buiten maar ik zal het winterseizoen omschrijven :)

Rond 7.30 brok en hooi

Rond 9.00 -9.30 het weiland op, in de merriekudde van rond de 10 paarden.

Als het donker wordt 16.30, hartje winter, of anders rond 18.00 gaan ze naar stal. Bij extreem weer weleens eerder. Daar is hooi en een handje brok.

Doordeweeks kom ik in de avond en ga dan rijden, longeren en op haar vrije dag wandelen. In het weekend ben ik er overdag en staat ze dus de hele avond op stal. Maar vaak heeft ze dan wel meer kilometers in de benen van een lange buitenrit.
Als ik op stal ben krijgt ze haar slowfeederhooinet gevuld en nog een bak voer (grasmix/mineralen/muesli).

Ze heeft een buitenbox en kan over de deur contact hebben met haar buurpaard, tevens haar bff.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 07:58

zomer: 24/7 op weide met strip begrazing. 2 x per dag komt er iemand volgens een rooster ( 1 persoon in de ochtend en 1 in de avond) om te mesten en te voeren, dekens, oornetjes etcetc. op en af en voor de nacht naast de weidegang krijgen ze dan onverpakt arm hooi in slowfeeders

winter/voorjaar: overdag naar buiten ( tussen 6-8 uur afh. van wie er buitenzet) in zeer grote zandpaddock
nog steeds 2 x per dag komt er iemand voor te voeren dekens etc.
avonds tussen 18-20 uur naar binnen op stal waar elk paard eigen hooinet met hooi krijgt.
1 persoon heeft dan " buitenzetdienst" en 1 persoon de binnenzet dienst.
sky heeft de grootste stal ( ongeveer 5x3)

het mesten en voeren gaat op rooster, We zijn met een paar meiden en iedereen heeft zijn dagen. De pensionhouder heeft zelf de meeste paarden en neemt ook het meeste werk op zich. De andere meiden zijn eigenlijk maar 1 of 2 x per week aan de beurt ( ik 2 x) Het werk is in de zomer ongeveer 1-1.5 uur per dienst en in de winter mest je morgens als je dienst heb alle stallen uit en dan ben je wel langer bezig. echter heb je die dienst dan 1 x per week en worden de andere dagen voor je gedaan.
We doen altijd alles voor de andere paarden, dus een deken op en af, supplement geven etc. we communiceren dat in een groepsapp. Dit gaat prima, we staan met 5 paarden.

Ik ben erg content met dit schema, ze komen in de winter iig 10-12 uur buiten. Het liefst zou ik mijn paard op een pp willen hebben met track en een inloop of schuilstal, rijbak etc maar dat is hier in de omgeving niet.
We wonen aan de kust dus het kan hier soms echt guur zijn en er is geen beschutting buiten waar ze knap kunnen schuilen ( mag niet van de gemeente) In de zomer proberen we schaduw te creëren door doeken op te hangen en parasols neer te zetten en voor de wind hebben we een schutting staan en een oude trailer maar dat is het ook wel. De schutting staat redelijk uit het zicht maar kan zomaar zijn als die gezien wordt we een brief krijgen dat hij weg moet

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:10

Ik heb meerdere paarden, 1 daarvan kan helaas niet thuis staan.

Thuis staan ze 24/7 buiten met de stallen open. Enkel bij heel slecht weer de nacht op stal (kleigrond)
24/7 toegang tot diverse hooipunten op de track.

Mijn andere jonge paard gaat eerdaags over van 24/7 kudde naar pensionstal...de pensionstal is tevens eigenaar van de 24/7 kudde optie.
Ik weet nog niet exact de tijden maar wel dat ze zo veel mogelijk buiten staan op paddocks in de winter, altijd met hooi en (mits mogelijk) met vriendjes.
Stallen zijn daarnaast voorzien van slowfeeders.
Binnen/buiten wordt geregeld door stal behalve op zondag.
Weideseizoen is zo lang mogelijk, ze hebben daar wel tot november op de weide gestaan. Keuze uit dagdeel of 24/7 weidegang.
Alle faciliteiten zijn aanwezig.

Ik ben ook wezen kijken bij een 24/7 buiten stal voor hem, wél met de mogelijkheid om via een gang zelf de stal in te lopen. Echter was het plafond hier heel laag en de gang heel smal.
Mijn paard heeft 1,5 jaar geleden schedelbreuken opgelopen in zo'n soort stal (elkaar verdrukken) hierdoor durf ik dat niet meer aan.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:18

Mijn 2 oudjes staan 24/7 buiten.

Mijn rijpony staat op een stal waar dit het ritme is (7 dgn per week):

rond 8 uur pluk hooi
rond half 9 brok
paddock (met hooi) van ca. kwart voor 9/half 10 tot 17.30 (afhankelijk van het weer/het licht)
17.30/18.00 op stal met nog meer hooi
rond 20.00 uur brok
rond 23.00 uur hooi voor de nacht

In de zomer als het heel warm is, gaan ze 's nachts naar buiten op de paddock met onbeperkt hooi (van ca. 17.00/19.00 afhankelijk van hoe warm het is, tot een uur of 10.00 in de morgen). En als ze dan binnen komen ligt daar ook weer hooi.

Qua ruwvoer/brokverdeling vind ik het bij ons op stal echt perfect verdeeld. Als ik ze aan huis zou hebben staan, zou ik een heel eind hetzelfde ritme aanhouden.....(zeker voor de paarden die geen onbeperkt hooi kunnen i.v.m. overgewicht)

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:13

Die 2 van mij staan op een niet al te grote stal waar ze in de zomer van 's ochtends vroeg tot dat het donker wordt in de kudde op de wei (2 kuddes zijn er; pony's en paarden apart) Daarbij hebben ze uitloop naar de paddock waar waterbakken staan en waar ze heel vaak allemaal midden op de dag gaan liggen tukken.

In de winter gaan ze in dezelfde kuddes in de paddock. Ook van 'ochtends vroeg totdat het donker wordt. Grote paddock dus, waar zo nodig nog wat afgezet kan worden voor paarden die apart (moeten) staan. Zoals die 2 van mij nu, die aan het revalideren zijn.

We hebben een buitenbak met een hele goed bodem en een kleine binnenbak.
Verder een dubbele poetsplaats met warm water, grote zadelkasten en een gezellige kantine.

Mijn pony's zijn hier zo ontzettend happy. Groot verschil met de stal waar we eerder stonden. Vooral echt genoeg buiten en met vriendjes maakt voor hen duidelijk dat verschil.
Verder wordt ook alles gedaan; onbeperkt ruwvoer en krachtvoer naar wens wordt gegeven (bij ons alleen vitaminebrokje)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:37

Heb er twee op pension gehad.
Pension 1: Om 06:00 's ochtends de weide op in groep. Om 17 a 18:00 kwamen ze weer binnen. In het weekend spraken de eigenaars van de "groepen" onderling af wie binnen haalde en/of buiten zette. Door de week werd het gedaan door de stalhulpen. De weides waren vrij te gebruiken dus als je ze na het rijden nog even een uurtje wilde laten lopen kon dat gewoon. Tenzij je afsprak met iemand uit je groepje was dat dan wel alleen (of als je toestemming had om er eentje bij te zetten was dat ook geen probleem maar dan moest je dus wel ook zorgen dat ze weer binnen stonden voor de nacht. :+)

Pensionstal 2: Daar gingen ze tussen 05:00 en 07;30 naar buiten (pension eigenaar had hele wisselende werkuren, was chauffeur bij het openbaar vervoer). In de winter gingen ze naar binnen als het donker begon te worden. In de zomer hetzelfde. Bij noodweer werd er wel eens in de chatgroep gevraagd of er mensen beschikbaar waren om ze wat eerder binnen te halen als de eigenaar nog aan het werken was.

Op stal hadden ze daar altijd hooi, 2x per dag krachtvoer. Zelf klaarzetten of van de pension eigenaresse.

Ik zou nooit ergens willen staan met mijn paarden waar ze maar een paar uur per dag buiten komen. Dan stop ik met paarden houden.

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:45

Eigen stal aan huis, mag dat ook?

Ten eerste hebben ze bij ons allemaal een eigen voermanagement en dus niet allemaal hetzelfde merk of soort krachtvoer/vitaminebrok etc. Bij ons krijgen ze ‘s ochtends en bij het op stal komen na buiten staan voer in de bak en bij de laatste voerronde alleen hooi, tenzij het medisch gezien anders moet.

Wij voeren ‘s ochtends rond 6.30/7.00.

In de zomer staan de paarden met hitte ‘s nachts buiten en overdag op stal met zo goed als onbeperkt hooi. Met normaal weer ‘s ochtends vroeg tot later in de avond buiten. Tussendoor eventueel (kracht)voer brengen, afhankelijk van hoe lang ze buiten staan en hoe hun voermanagement eruit ziet.

In de herfst / winter, of eigenlijk gewoon met slecht en nat weer, gaan ze ‘s ochtends naar buiten totdat ze het zat zijn, meestal is dat ergens tussen 16.00 en 18.00. In de paddock voeren we hooi. Als ze dan binnen komen hebben ze voer in hun bak en hooi klaar liggen in stal. Tussendoor gaan we nog kijken en eventueel nog een extra ronde hooi. ‘S winters rond 21.00 laatste ronde hooi.

Qua trainingstijden: hoe het mij het beste uitkomt icm werken.

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:35

Die van mij staat overdag in een gedraineerde paddock met onbeperkt hooi, de keus in de zomer is of 24/7 buiten of snachts op stal, in t najaar gaan ze allemaal savonds naar binnen.
Om haar meteen in een ritme te krijgen gaat zij snachts op stal, ze staat er pas sinds 1 augustus, waar een volle ruif hooi zit wat ze in een avond en nacht niet eens op krijgt.
2x per dag krijgt ze dr eigen voer, pavo vital, bodybuilder en muesli

Paarden blijven zo lang mogelijk buiten, in de zomer mogen ze ook een paar uur op de wei.

Ze doet t er super goed, er is rust en regelmaat
De stal en paddock worden elke dag gemest.

Trainen doen we zo'n 4 a 5x per week

Ingrid_ms
Berichten: 212
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 06:15

Die van mij staan op pension. In de zomer staan ze 24/7 buiten. Maar ze gaan deze week weer in de nacht op stal. Hun schema ziet er dan zo ong. uit:
Uurtje of 8 plukje hooi.
Tussen half 9/9 uur krijgen ze grasmix met brok.
Tegen half 10 naar buiten. Zolang er gras staat gaan ze de wei op, daarna in een paddock.
Nu gaan ze ong. om 19 uur weer naar binnen en in de winter tegen 16/17 uur.
In de stal hebben ze hooi in slowfeeders en krijgen ze hun avondmaaltijd die bestaat uit grasmix, brok en supplement.
Mijn PRE rij ik 4 X in de week en de dagen dat ik niet rij wandelen we of doen we grondwerk.
Mijn Arabier is nog jong en staat de hele dag lekker buiten. In de avonduren wandel en/of poets ik hem.

limilou

Berichten: 802
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:42

In de zomer staat ze in principe 24/7 buiten met enkele uitzonderingen als het echt slecht weer is.
In het stalseizoen is het in volpension
7:00 brok en hooi
9:00 naar buiten
9.30 hooi op de wei
16.00 naar binnen met hooinet voor de hele nacht en evt brok
tussen 22:00 en 23:00 extra controle

Maar het fijne is dat het een doe het zelf stal is en je zorg in kan kopen wat je zelf prettig vind. Ik heb die van mij graag langer buiten dus haar schema is :

7:00 brok en hooi
tussen 8:00 en 9:00 naar buiten met onbeperkt hooi
tussen 6 en 9 op stal (afhankelijk van het weer) met een flink hooinet waar ze altijd nog wat van overheeft in de ochtend en brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:44

Ik heb 2 pony’s op een pensionstal in de Randstad. In de zomer staan ze 24/7 op de wei. Inmiddels staan ze sinds een weekje weer op stal en dan ziet hun schema er zo uit:

Rond 7:00-7:30 hooi en daarna krachtvoer
Rond 9:00 naar de wei
Ik haal ze binnen tussen 18:00 en 19:00.
21:00 laatste voerronde
De pony’s staan jaarrond op de wei tenzij het echt te slecht is maar dat is hooguit voor een week of 2.

In de wintermaanden gaan ze eerst een uurtje in de paddock voordat ze naar de wei gaan.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:00

2 paarden in volpension en dit is de eerste stal die mij goed bevalt.

Paarden krijgen 's ochtends brok en gaan in de zomer daarna het land op. Naarmate de dagen korter en natter worden staan ze minder lang buiten. Nu nog max 12 uur denk ik. In hoogzomer langer. Als ze 's avonds binnen komen krijgen ze weer een portie brok.

Op stal hebben ze onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en ze staan op stro. Boxen worden goed schoon gehouden.

In de winter is het weiland geen optie. Ze staan dan hele dagen met zn allen in een paddock. Voorheen stonden ze in de rijbak, maar daar komt nu verandering in. De paddock is deels verhard en deels met een zandbodem. Er wordt op de paddock ruwvoer gevoerd zodat ze de hele dag kunnen eten.

Ik hoef in principe alleen maar te trainen met mn paarden. De rest wordt gedaan :)

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:05

Nu staat hij nog 24/7 op de wei maar in de winter ziet zijn dag er als volgt uit. Wij staan op volpension.

Rond 6:00 hooi en later krachtvoer
Rond 8:30 naar de paddock met z'n vrienden
Rond 15:30 naar stal, waar z'n ruif weer vol hooi gevuld is en een schoon bed
Rond 22:00 laatste voerronde

In de winterperiode probeer ik zoveel mogelijk 's avonds te komen zodat hij er dan nog even lekker uitkomt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:10

Buiten het weideseizoen:

8.00 ruwvoer
8.15 krachtvoer
8.30 paddock (door stalhouder)
11.30 naar stal waar nog ruwvoer ligt
14.30 plukje ruwvoer
16.30 ruwvoer
16.45 paddock (door stalgenoot)
17.45 naar stal waar ruwvoer en krachtvoer ligt
19.30 aandacht en beweging
21.00 paddock (door mezelf) en slobber
22.15 naar stal
22.30 ruwvoer en krachtvoer

Ik vind het behoorlijk afwisselend, ik zie dit liever dan een enkele langere periode op de paddock en verder binnen.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Pensionstalling hoe ziet jouw paard zijn dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:19

Ik heb een kleine pensionstal aan huis, telt dat ook?
8.00u op stal krijgt elk paard hooi in slowfeeders
Rond 10u naar buiten, in principe jaarrond in de wei, s zomers volop in het gras en s winters zoveel als mogelijk op het gras, maar als het kaal is, staan ze op de kale wei.
Voor het donker naar binnen, s winters dus eind van de middag en s zomers rond 20.00u.
Op stal krijgen ze allemaal weer hooi in slowfeeders en brok indien gewenst. De huidige collectie paarden en pony’s krijgen maar 1x per dag krachtvoer.
De meeste pony’s en paarden lopen onder het zadel, sommige 3x per week en sommige dagelijks, net wat men wil.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:25

LaDonna75 schreef:
Ik heb een kleine pensionstal aan huis, telt dat ook?
8.00u op stal krijgt elk paard hooi in slowfeeders
Rond 10u naar buiten, in principe jaarrond in de wei, s zomers volop in het gras en s winters zoveel als mogelijk op het gras, maar als het kaal is, staan ze op de kale wei.
Voor het donker naar binnen, s winters dus eind van de middag en s zomers rond 20.00u.
Op stal krijgen ze allemaal weer hooi in slowfeeders en brok indien gewenst. De huidige collectie paarden en pony’s krijgen maar 1x per dag krachtvoer.
De meeste pony’s en paarden lopen onder het zadel, sommige 3x per week en sommige dagelijks, net wat men wil.



Als ze dan op de kale weide staan, voer je dan niet extra een keer hooi bij?