Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanjaRietje

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:14

Maddy heeft officieel Madness Madelicious, toen we Maddy kregen vertelde de oude eigenaren dat ze maar Maddy noemde maar ze dus eigenlijk Madness Madelicious heet. Ze is naar de Engelse band Madness vernoemd. Wat ik begreep hebben ze er Madelicious achter gezet om de naam af te maken zodat het niet alleen Madness (krankzinnig) is maar ook Madelicious (lieflijk)
Afbeelding

Madelicious First Maestro
Helaas is hij overleden toen hij 9 maand was.
Madelicious is mijn stal naam voor de Welsh pony's deze naam krijgen alle veulens voor hun naam. Omdat Maddy mijn eerste paard is vond ik dit wel een mooie naam!
Madelicious First Maestro
First staat voor eerst. Maestro is mijn eerste gefokte Welsh veulen en het eerste veulen zou dit in de naam krijgen. Maestro heb ik gekozen als naam omdat ik zelf erg van muziek ben en omdat Maestro toch wel een mooie betekenis heeft als dirigent, leider enz enz. Vandaar de naam: Madelicious First Maestro
Afbeelding

Mo_Noah

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:46

Paspoortnaam is Noël (vernoemd naar de verzorgster van hem en zn moeder) maar dan vond ik een naam die paste bij een heel sierlijk paard en dat was hij niet >;)
Ik heb altijd geroepen dat als ik kinderen zou krijgen, ik er 1 Noah zou noemen.. maar toen wilde ik geen kinderen meer en kwam er een paard.
Noël is dus Noah geworden

Lys_PPA

Berichten: 1359
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:11

Piet en Abby, volgens paspoort Quin en Quint :+ Gekocht als veulen dus meteen veranderd. Vernoemd naar de opa en oma van m'n vriend: Pieternel en Abraham.

Picasso, paspoortnaam gekregen door de fokker.

Bart, ook paspoortnaam.

Kiran, volgens paspoort Kizan maar door vorige eigenaresse veranderd.

Hannes, paspoortnaam. Ondanks dat we m kochten als veulen is het ook echt gewoon n Hannes :')

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 23:23

Mijn paarden hebben geen betekenis

Mijn friese paard heet Zilver. Is zo genoemd door de fokker.
Haar nakomelingen heb ik Laventhe Joke (geboren op mijn oma haar verjaardag -> die Joke heet) , Silvester Thys (Mijn opa heet Thys. En dat is m'n broer zijn 2e naam) en Minthe Hanna. Gewoon omdat ik dat mooi vind

Mijn hond heet Alayna Ylva wat dan weer mooie wolvin betekent. En dat is ze <3
Afbeelding

KootMiraDrum

Berichten: 8332
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:36

Mijn eerste paardje (Fjord) heette toen ik hem kocht Kootje. Op zijn papieren stond dat hij Kees heette. Hij was het 80e veulen uit het K jaar (1990) toen. Geen idee waarom hij Kootje werd genoemd, misschien omdat hij geboren was in Kootwijkerbroek?
Jaren later freubelde ik een klein website'je over mijn dieren, waar ik het ook over zijn naam had. Ik kreeg na een tijd een mailtje van iemand die wist hoe hij de naam Kees had gekregen. De mailer was het voormalige buurjongetje van de fokkers. Zij hadden hem beloofd dat hij bij de geboorte van hun allerlaatste veulen mocht zijn, en dat als het een hengst zou zijn hij naar hem, Kees, vernoemd zou worden.

Kootje is in december 2020, tegelijk met zijn tinkerdame Mira, na een hersenbloeding op de leeftijd van 30 jaar en 7 maanden ingeslapen.

Afbeelding
Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:25

Wat leuk al die verhalen zeg :)

Mijn appie shet heette Nova Trinda Leslie toen hij bij mij kwam. Mijn andere pony, Jip, was net overleden en Larix stond alleen. Ik wilde een naam voor hem zodat we altijd aan Jip zouden denken. Toen kwam de Disney Film Coco net uit. In deze film staat eigenlijk het thema dood centraal. In de film wordt gezegd; als je de overledene herdenkt door bijvoorbeeld een foto in huis, dan bleef diegene in het mooie hiernamaals. Op deze manier dachten we iedere dag aan Jip en dus heb ik de nieuwe pony naar die film genoemd, Coco.

In april overleed Larix en kwam Coco alleen te staan. Er kwam een nieuwe merrie bij. Een pony alleen is natuurlijk niks. Een Super Nova is een hele grote explosie van een ster. Je ziet dat als een heel helder lichtpuntje aan de hemel. Larix werd natuurlijk het lichtpuntje aan de hemel en om hem niet te vergeten hebben we de nieuwe pony, die eigenlijk Pina Colada heette, vernoemd naar dit fenomeen en dus heet ze nu Nova :)


Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25375
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:33

Elmo heet eigenlijk voluit Anselmo met een lelijke stalnaam er nog achter.
Maar ik had al een Jip in de wei lopen en vond Anselmo daar absoluut niet bij passen.
Ansie wordt m ook niet voor een ruin, toen zaten we eerst op Selmo en de S er nog af gaf Elmo.
Toen had ik ineens 2 figuren uit mijn kindertijd en Elmo past ook echt bij hem.

En Jip heette al 18 jaar Jip op de manege voor die naar mij toe kwam, die naam pastte ook echt bij hem, dus die heb ik nooit meer veranderd toen die eenmaal van mij werd.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:42

De stamboek naam van mijn fjord is allcum.
Alleen, de fokker van haar vernoemde al zijn paarden naar een Latijnse bloem of plant.
Allcum is niets...Allium wel.
Waarschijnlijk is bij het geboortebewijs de i voor een c aangezien, en dus eigenlijk een verkeerde naam ten opzichte van de Latijnse namen.

Ik vond allcum niet mooi. Keek destijds vaak naar Grey's Anatomy, en vond karev wel mooi en Noord klinken. Vernoemd naar de Alex karev dus :D

Anoniem

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:00

Mijn merrie heet Talita wat meisje betekend. Mijn shetlander heet Kees, geen idee waarom. Eerst moest ik eraan wennen maar nu vind ik het wel leuk en mijn andere merrie heet MRS Smith omdat haar vader Brad Pitt heet :D

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:21

Duvel omdat hij gefokt is door een Belgische fokker, vlakbij de plaats waar men het Duvel bier brouwt. Zijn paspoort naam is Lancelot maar dat vond ik niet zo passen bij een stoere shet.

Pip zijn paspoort naam is Pybe en daar is Pip een afgeleide van.

Rocamor

Berichten: 10979
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:08

Een vriendin wist vorig jaar dat ik bij een bepaalde fokker ging kijken of hij iets had staan. Ze wist echter niet wanneer. Op de dag dat ik naar die fokker ging, zette zijn dochter, waar het jonge spul stond, een verkoop foto op FB (wat ik niet heb). Mijn vriendin stuurde die door, niet wetende dat ik uurtje later bij de fokker zelf zou gaan kijken.

Op dat fotootje dat mijn vriendin doorstuurde, stonden 1 zwarte en 3 vossen. De middelste vos vond ik wel gaaf, dus mijn reactie was: oeh die middelste vos is jummie.

Bij de fokker zelf stond niks voor mij, maar hij had bij zijn dochter nog wat jong spul staan, hij vond 1 jonge daar echt wat voor mij. Ik kreeg foto's en filmpjes doorgestuurd en aantal dagen later zijn we gaan kijken.

Het bleek dat het die middelste vos op dat kleine verkoopfotootje was.

Het dier stond me wel aan, heb haar laten keuren en inmiddels zijn we alweer anderhalf jaar samen. Jummie en ik.


Afbeelding

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 17:39

Rocamor schreef:
Een vriendin wist vorig jaar dat ik bij een bepaalde fokker ging kijken of hij iets had staan. Ze wist echter niet wanneer. Op de dag dat ik naar die fokker ging, zette zijn dochter, waar het jonge spul stond, een verkoop foto op FB (wat ik niet heb). Mijn vriendin stuurde die door, niet wetende dat ik uurtje later bij de fokker zelf zou gaan kijken.

Op dat fotootje dat mijn vriendin doorstuurde, stonden 1 zwarte en 3 vossen. De middelste vos vond ik wel gaaf, dus mijn reactie was: oeh die middelste vos is jummie.

Bij de fokker zelf stond niks voor mij, maar hij had bij zijn dochter nog wat jong spul staan, hij vond 1 jonge daar echt wat voor mij. Ik kreeg foto's en filmpjes doorgestuurd en aantal dagen later zijn we gaan kijken.

Het bleek dat het die middelste vos op dat kleine verkoopfotootje was.

Het dier stond me wel aan, heb haar laten keuren en inmiddels zijn we alweer anderhalf jaar samen. Jummie en ik.


[ [url=m/BMQlv0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi verhaal!

Mrs_Midnight

Berichten: 340
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:59

Sja, hij heet voluit Sir Timber Mountain Trooper, dat bekt gewoon niet zo lekker. Toen mijn man en ik hem voor het eerst ontmoetten heeft mijn man dat dus meteen omgedoopt naar Timmie *in zijn meest south park achtige stem* Dus. Tim it is. Of Timmetje, Timsel, Timselabim, Timmetje Teetje, Sjakie...... En als ik echt boos ben Sir Timber.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:16

Toen ik het paspoort van mijn paard kreeg te zien stond de naam "julius" erin. Ik vond dit echt vreselijk, ik vond het zo bekakt. :') Ik keek met oppas kinderen de film Brother bear, en daar liep een klein lief beertje genaamd Koda. Ik vond dit zo leuk klinken en passen, dat ik hem zo heb genoemd.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:10

Beide pony's hadden hun naam al en ga ik ook niet wijzigen
ik heb nu sinds 13 jaar:
Chantal een 24,5 jarige Haflinger

Afbeelding

En sinds 1 jaartje mosi een 2,5 jarige Welsh x mini
Al wil mosi ook nog wel eens de bijnaam Moos of kleine smurf krijgen :')

Afbeelding

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:01

Mijn pony z’n paspoortnaam is Rooster :') ik heb er Finn van gemaakt. Een Ierse naam voor een Ierse pony :D

Afbeelding

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:14

Afbeelding

Mijn paard heet Latino Ram, zijn moeder is Latina en vader Ninero Ram.
Latino's zijn Spaanse inwoners en/of burgers die een etnische, historische of culturele band hebben met voormalig Spaanse en Portugese koloniën in Latijns-Amerika.

Maar hij luistert gewoon naar Stinkie. :Y)

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:30

Toen ik vorig jaar op zoek was naar een nieuw paard had ik een Haflinger op het ook die echt een verschrikkelijke naam had. Dat moest dus anders, en ik liep maar met de naam Abby in mijn hoofd. Dat vond ik een prachtige naam, maar niet per se voor dit paard.
De Haflinger is het uiteindelijk niet geworden, en een paar weken later ging ik kijken bij een Welsh Cob die in haar paspoort Abbeyvale crème brulee bleek te heten, oftewel Abby :D. Ik had de goede naam, alleen nog niet bij het goede paard.

Mijn vorige pony heette Jolien, en dan is bij mij uiteindelijk Ivy geworden, paste gewoon beter hij haar. Mijn eerste haf heette Flappie. En hoeveel namen ik ook voor haar bedacht, het bleef toch Flappie :') .

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:17

Onze vorige ruim heette Nobblyneez. Dit was zijn racenaam die hij op de stoeterij in Ierland had gekregen. Noh-blie-nies is hoe je het uitspreekt.
Betekent knobbelige/grote knieën. Vond het altijd wel een hele leuke naam, dus wij gaven hem de roepnaam Nobli (Noo-blie).

Afbeelding

Onze huidige ruin heette voorheen Pirate Jack. Afgeleid van zijn vader Johnny Depp die natuurlijk vernoemd is naar de acteur die de rol van Jack Sparrow in the Pirates of the Carribean speelt. KWPN van 2020 dus de naam begint met een P. Pastte dus perfect er bij!
Ik vond zelf bij koop de roepnaam Jack echt helemaal niks omdat er al zoveel paarden Jack heten. :+
Wij hebben ervoor gekozen om er Pirate Jack’s Azumar van te maken! Azumar is een edelsteen met een azuurblauw kleur die tropische zeeën ook hebben (& en azuurblauw is mijn lievelingskleur). Azumar betekent dan ook ‘blauwe oceaan’ en zou de ‘energie van water meedragen’.
Deze steen zou helpen met het loslaten van negatieve emoties en leert jezelf sterker te maken en dat is precies wat wij nodig hadden na het verlies van Nobli.
Nu moet ik zeggen dat ik niet geloof in deze ‘krachten’, maar ik vind het zeker wel heel mooi om zo ons nieuwe paard een naam te geven. <3 :+:

Afbeelding

Rumble0106
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:02

Wat een leuk topic!

Op papier heet mijn merrie Hegina. Haar moeder heette weer Regina. De fokker koos voor de simpele weg.
Tijdens het starten van wedstrijden heb ik haar Hydanthé genoemd. Ze is in het jaar geboren waarbij de naam kwpn'ers met de H moesten beginnen.
Op stal bleek deze naam lastig voor sommige mensen dus sinds die tijd heet ze Danthe <3 .

Het kleine opdondertje op de foto heet Ready to Rumble := afgekort Rumble. Zijn naam moest met een R beginnen en de eerste paar daagjes ontdekte hij graag zijn achterbeentjes.


Afbeelding

EllyC

Berichten: 8148
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:07

Die van mij is echt vreselijk
W. Mellaers Wamailin M.
Ik moet elke keer goed nadenken hoe het ook al weer zit, vandaar dat we haar Cailin noemen met een knipoog naar Wamailin en deze naam komt ook voor in eerdere generaties.
W. moest beginletter zijn in Belgie
Mellaers is stalnaam van fokster
Wamailin komt van andere merrie van degene die de naam gegeven heeft
M. dat weet ik eigenlijk niet waar die voor staat.
Als die connemara's hebben van die vreselijk lange namen.

x_Nadia

Berichten: 1373
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:22

Onze oude pony heet op papier Jumper en werd Jumpy genoemd.

Ik heb hem omgedoopt tot Chase, omdat hij voor mijn zoontje van toen 3 zou zijn en hij in hart en nieren paw patrol fan is :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:33

Wat een leuke verhalen!
Eigenlijk noem ik alle pony’s die ik (gehad) heb gewoon bij naam die ze van fokker gekregen hebben. En vind het ook allemaal leuke namen.

Veulens krijgen namen met de eerste letter van moeders naam.
Lina haar eerste veulen heet Liv’in Fantasy. Omdat ik liv een mooie passende naam vond en ik een aantal dagen ervoor gedroomd had over een veulen die eruit zag als zij. Haar tweede veulen heet Lizzy. Echt een naam voor een eigenwijze vos merrie :P

Caia haar veulen heet Checkmate, vond dat al een stoere naam en beetje een overwinnaar. Geboren uit een redbag, net als Liv. Maar toch gered!

Verdere pony’s die ik gehad heb heten Yestin & Hayden. Vind beide mooie namen en kortte het dan altijd af naar Yes en Haydie :P

Afbeelding
Yestin & Hayden

Afbeelding
Lina

Afbeelding
Lina’s eerste veulen Liv & Caia

Afbeelding
Caia haar eerste veulen checkmate

Afbeelding
Lina’s tweede veulen Lizzy

Albert

Berichten: 5738
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:59


Britta31

Berichten: 13176
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hoe komt jouw pony/paard aan zijn naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:45

Mijn eerste pony heette Britta.Die naam had ze al.Ik had haar gekocht van de manege waar ze met pensioen ging.Misschien kennen sommige bokkers haar nog wel Britta van manege De Horst uit Groesbeek.
Afbeelding