Pony’s beleren als bijbaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 19:08

Sizzle schreef:
Kinderpony is ook wel echt een moeilijke doelgroep als het gaat om ouders die ook geen idee hebben van paarden.
Ik ben nog in de war hoe het kan dat een beginner in staat is om een oerbraaf paard dat nooit 1 stap te hard liep (eerder te langzaam) binnen 10 minuten zo in de stress te brengen dat ik moest ingrijpen.
Dit is mij namelijk ovekomem. Ik heb de moeder aangeraden om vooral nog een jaartje verder te gaan met de manege lessen.

De fokker waar ik reed heeft er ook wel eens eentje tijdelijk teruggekregen omdat het dier binnen 2 maanden van bombroef naar volledig in de staak gegaan was inklusief stijgeren. Dat ruitertje is gelukkig zelf komen lessen nadat we het dier weer „gerepareerd“ hadden en dat is toen goedgekomen.

De selectie naar het juiste type dier dat niet onzeker en ook niet gevaarlijk wordt van tegestrijdige signalen en inconsequente aanpak is niet makkelijk.
Wat dat betreft is een wedstrijdpony „maken“ op B/L niveau misschien iets veiliger omdat die ouders vaak wat meer betrokken zijn.

Wellicht moet je gewoon geen doel stellen. Koop een leuke pony waar je wel wat in ziet en kijk waar het schip strand, als je er in eerste instantie maar plezier in hebt.


Ik snap zeker wat je bedoeld, ouders zijn vaak eerder het probleem dan het kind zelf _/-\o_
Een pony naar L/M niveau rijden is geen probleem voor mij, het enigste is dat ik zelf nog geen rijbewijs heb en ook geen ouders met een BE rijbewijs dus echt op wedstrijd uitbrengen is voor mij altijd lastig.

ponyhobbelen
Berichten: 16
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:57

Denk er ook goed over na welke gevolgen het kan hebben wanneer je er wél afkukelt of een minder "leuke" pony treft. Een keer goed hard vallen kan er best voor zorgen dat je weken/maanden last hebt. En niemand betaalt dan salaris door... sterker nog, de pony langer op stal kost alleen maar geld.

Dat is misschien even met de negatieve bril op hiernaar kijken, maar niet iets om te onderschatten.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:51

Om die reden moet je het inderdaad echt aangaan als hobby/passie en niet als een project om geld mee te verdienen. Het zijn levende dieren, er kan altijd wat misgaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:02

dierenfan schreef:
Ik verwacht dat er eerder geld te verdienen is met al gekochte pony's tegen betaling beleren. Dan brengen ze hun aanschaf naar jou en kun jij beleren. Je hoeft dan niets te kopen en verkopen met allerlei risico's maar enkel beleren en kwaliteit leveren

Dit!!!

Geen risico's want zij betalen stalling/dierenarts en het inrijden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:23

Daar zit veel meer druk achter. Mag meestal niets kosten en een hoop bemoei van de zijlijn.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:38

Sizzle schreef:
Daar zit veel meer druk achter. Mag meestal niets kosten en een hoop bemoei van de zijlijn.


Tja daar moet je dan tegen kunnen. Ik heb onlangs meegemaakt hoe dat ging met beleren voor de kar. Diegene vraagt er geld voor, wordt op zijn locatie gedaan en hij leidt paard plus eigenaar op. Wil dus dat de eigenaar minimaal 3x per week bij de training is. Ging fantastisch en vond het hele proces geweldig voor paard en eigenaar

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:09

Ik zou dan in jouw geval eerder jezelf ter beschikking stellen om ponies van anderen in te rijden en/of door te rijden. Zo heb je zelf niet de risico's zoals blessures van de ponie, of dat je ze om een of andere reden niet verkocht krijgt.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:27

Ts ik heb hier zelf ook serieus over nagedacht, vroeger altijd voor andere pony's ingereden en nu met mijn eigen weiland was het erg verlokkelijk, maar toen ik mijn eigen haflinger ging inrijden was het een ander verhaal, dat had ik 1. zeker niet alleen gekunt(want je hebt vaak iemand nodig op de grond) en 2. ben ik er zo hard vanaf gedonderd dat ik na een jaar nog angst heb.
Als ik jou was zou ik inrijden voor andere. Zo kun je ''oefenen'' voordat je zo met een eigen paard zit met de bijkomende kosten en of angst die het op kan leveren.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:54

dierenfan schreef:
Sizzle schreef:
Daar zit veel meer druk achter. Mag meestal niets kosten en een hoop bemoei van de zijlijn.


Tja daar moet je dan tegen kunnen. Ik heb onlangs meegemaakt hoe dat ging met beleren voor de kar. Diegene vraagt er geld voor, wordt op zijn locatie gedaan en hij leidt paard plus eigenaar op. Wil dus dat de eigenaar minimaal 3x per week bij de training is. Ging fantastisch en vond het hele proces geweldig voor paard en eigenaar


Die was vast niet minderjarig.
Maar als je in staat bent om je klanten „op te voeden“ en je niet onder druk laat zetten dan kan dat inderdaad ook in rust. Echter verwacht ik dat bij een minderjarige die eigenaren van de pony niet gemiddeld zo meewerkend zijn. Een hoop zullen dat zien als low-budget oplossing helaas.
Dat kan natuurlijk ook weer heel leerzaam zijn op zich.
Wel goed oppassen dat je niet zogenaamd een groene pony krijgt die eigenlijk gewoon gevaarlijk is.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:28

Sizzle schreef:
dierenfan schreef:

Tja daar moet je dan tegen kunnen. Ik heb onlangs meegemaakt hoe dat ging met beleren voor de kar. Diegene vraagt er geld voor, wordt op zijn locatie gedaan en hij leidt paard plus eigenaar op. Wil dus dat de eigenaar minimaal 3x per week bij de training is. Ging fantastisch en vond het hele proces geweldig voor paard en eigenaar


Die was vast niet minderjarig.
Maar als je in staat bent om je klanten „op te voeden“ en je niet onder druk laat zetten dan kan dat inderdaad ook in rust. Echter verwacht ik dat bij een minderjarige die eigenaren van de pony niet gemiddeld zo meewerkend zijn. Een hoop zullen dat zien als low-budget oplossing helaas.
Dat kan natuurlijk ook weer heel leerzaam zijn op zich.
Wel goed oppassen dat je niet zogenaamd een groene pony krijgt die eigenlijk gewoon gevaarlijk is.


Nee deze man is heel erg ruim meerder jarig zelfs haha. Dat geeft wel verschil inderdaad hoe mensen tegen je aan kijken en wat ze van je aan nemen.

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony’s beleren als bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:22

Goed beleren en zadelmak maken is een vak (of betuigen) en niet ongevaarlijk..je hebt sowieso een team nodig. Iemand op de grond waar je op kunt bouwen. Ik zou daar toch eerst een paar keer goed over nadenken..de risico's zijn erg groot.