Het allerlaatste paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:18

Nee dit zijn niet de laatste, maar wel de laatste warmbloeden. Ik wil al járen een Iberisch paard maar op een of andere manier kom ik altijd met iets anders thuis. Nu heb ik er 3 en de 4e onderweg, op een dag nog 1 Iberisch paardje en dan ben ik helemaal gelukkig. De warmbloeden zijn super leuk en zelf fokken is het einde maar de wens voor die Iberische blijkt toch groter te zijn dan ik altijd dacht.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:40

chinou schreef:
Ik denk dat stoppen met het houden van paarden niet altijd met leeftijd te maken heeft, maar met veranderende interesse of leefomstandigheden.

In sommige gevallen wel, maar als ik naar mijzelf kijk heeft het daar niets mee te maken in directe zin. Durf wel te zeggen dat ik nog topfit ben en zeker nog vele uren achter elkaar zou kunnen rijden.

Bij mij is het zeker niet de leeftijd, maar idd andere interesse, besef dat ik mijn paard niet meer kan houden op de manier die ik wil. Het kostenplaatje in verhouding tot het plezier dat ik er van heb. Het weegt niet tegen elkaar op.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 19:46

Ik heb ook altijd gezegd dat dit mijn laatste paard is. En eigenlijk zou ik hem ook moeten verkopen, want ik doe er niets mee. Maar ja, het is zo’n braaf paard, die vind ik niet meer. Stel dat ik spijt krijg ..

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:40

Ik koop in elk geval geen rijpaard meer en ik zal ook niet meer zo'n joekel kopen. Hij is een KWPN nu 14 jaar en met zijn 1.84 flink aan de maat.

Mijn verhaal in het kort...Ik kan zelf niet meer rijden dus heb ik hem pas laten beleren voor de wagen om zo toch nog beetje bezig te zijn met hem. Ik heb hem al 10 jaar maar op het gebied van mennen moeten we elkaar weer even opnieuw uitvinden wat echt hele nieuwe ervaring is.

Doordat ik dus met hem een nieuwe weg ben ingeslagen komt het plezier wel weer wat terug. Maar als ook hij weg valt, dan is de kans er groot dat ik geen nieuw dier meer koopt.

Er zijn nog zoveel plannen die uitstel staan als men paarden (aan huis heeft staan) heeft dus ik denk dat het dan tijd wordt om lekker te gaan reizen ofzo.

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:29

pfff, met dit herfstweer krijg ik steeds minder zin in de paarden. Dekens, paddock, gezeul met hooi en water. Meer uitmesten want meer op stal. Ik ben er wel klaar mee.
de 3 jarige is onlangs verkocht, die heeft een fijne nieuwe eigenaar gevonden. blij mee!

Er staan er nu nog 3.
Het paard is eigenlijk van mijn dochter, zij studeert en woont in Wageningen, zo'n 40 minuten enkele reis. Dus voor haar is het best een belasting om dagelijks te komen. Ze is wel op zoek naar stalling bij haar in de buurt, maar ja, dat kost ook wel wat, en stallen die ze leuk vindt is vaak een lange wachtlijst. Ik heb er een dubbel gevoel over. Zou blij zijn als het paard vertrekt, maar aan de andere kant ben ik bang dat ze het financieel heel lastig krijgt om hem volledig te verzorgen. Nu staat ie aan huis en zijn de kosten beperkt.

De oude merrie (30 jaar) is nog goed, maar begint wel oud te worden. ze is toch wel afgevallen en heeft nu al wel een deken nodig.
En dan nog een 8 jarige welsh. Mijn kinderen kijken er nauwelijks naar om. Er komt af en toe een meisje op rijden, maar ook onregelmatig. Ik span haar af en toe voor de wagen, dat vinden we nog wel leuk. Ik weet nog niet wat ik met haar doe als de oude merrie er niet meer is. verkopen is het meest logisch denk ik.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:31

Ik snap je wel.
Ik zit er ook steeds vaker aan te denken om hem te verkopen.
Ik heb niet zo veel plezier met rijden meer.
Misschien als echt de juiste persoon zich aan doet, ik misschien toch overstag ga.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:45

Ik heb mijn ruintje afgelopen week al kunnen verkopen. En ja daar zou hij het goed hebben.
Maar heb mijn merrie van 7 hier nog aan huis staan... dus toch maar nee gezegd.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:19

Ja die staat dan alleen natuurlijk.
Dat snap ik dan wel

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:23

Ik kan de mijne niet verkopen. Ik heb hem zelf gefokt, nooit een andere baas gehad en inmiddels 22,5 jr. Hij heeft ook zo zijn gebruiksaanwijzing met rijden, het is zo een lief dier, maar gewoon onhandig. Doe gaat alleen met de pootjes omhoog weg. Maar hoop ook niet dat dat nog jaren gaat duren.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:13

Ja dat snap ik de dan wel inderdaad.
Die van mij is ook zelf gefokt,maar pas 5 en door de meeste gewoon makkelijk te rijden.

huricane
Berichten: 794
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:33

Ik heb ook mijn laatste, ook zelf gefokt en inmiddels 23 jaar.
Ze staat privé bij iemand aan huis en hoeft alleen nog maar gras te maaien :D
Rijden heb ik geen behoefte meer aan, er komt dus geen andere meer.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:33

chinou schreef:
Ik denk dat stoppen met het houden van paarden niet altijd met leeftijd te maken heeft, maar met veranderende interesse of leefomstandigheden.

In sommige gevallen wel, maar als ik naar mijzelf kijk heeft het daar niets mee te maken in directe zin. Durf wel te zeggen dat ik nog topfit ben en zeker nog vele uren achter elkaar zou kunnen rijden.


Het is niet alleen het rijden, zeker als je ze aan huis hebt staan, dan komt het werk er ook bij kijken wat het voor sommige lastiger maakt. Staan ze op een pensionstal is het weer anders denk ik.

Heb jaren terug een ongeluk gehad, er alles aan gedaan om weer te kunnen rijden, helaas het was niet meer voor mij weg gelegd. Heb de overstap gemaakt naar het mennen, is leuk maar zeker niet zo leuk als rijden voor mij. Heb nu nog een oudere fries staan, door hoefproblemen al een aantal jaar niet kunnen mennen. Dus het is nu alleen nog maar zorgen voor het paard en het mennen is weg gevallen. Juist de combinatie maakte het voor mij zo leuk, nu mis ik de voldoening. Dus als onze fries weg valt is het klaar met de hobby, denk dat we dan maar een paar schapen op de wei zetten om de boel bij te houden.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:57

Bij mij is nu het puur een geldkwestie, Als ik écht geld over zou hebben was er wel weer een paard misschien maar zeker belangrijk is dat ik een paard hier niet kan bieden wat ze nodig hebben!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:56

Bij mij kan ik juist door ze aan huis te hebben wel blijven genieten van mn hobby. In pension stonden we nooit all in, dus hadden wel elke dag extra werk naast het rijden.
Aan huis vind ik het extra daar bovenop hartstikke meevallen.

Ik heb al jaren auto immuun ziekte's en 1 daarvan is reuma. Door ze aan huis te hebben kan ik mn taken verdelen over de dag. En ik geniet meer van ze, omdat ik ook zomaar even naar ze toe kan lopen, of kan zitten kijken.
Heb ze nooit als fiets gehouden, uit de stal, rijden, in de stal en doei.....Ik vind het ook fijn om ze te zien en bij ze te zijn. En sws iets extra's te kunnen doen, zeker omdat we oudere paarden hadden/hebben en nu ook veulens.

Het staat bij mij echt los van leeftijd. Rij al mn hele leven, mn ouders reden ook, dus weet niet beter.

Binck8
Berichten: 430
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:11

Ja, ik heb mijn laatste eigen paard aan huis staan.
Hij is mijn alles op paardengebied, vanaf het eerste moment. Ik heb hem nu bijna 14 jaar en hij is 22. Zowel hij als ik hebben in de afgelopen jaren fysiek veel in moeten leveren. Ik kan hem al 10 jaar niet meer rijden daardoor. Maar hij is gewoon ontzettend belangrijk voor mij en ik heb hem heel hard nodig, als ik verdriet heb hang ik om zijn nek.
Maar vanwege mijn gezondheid, de kosten en de zorgen is hij echt de laatste. Er staat een leenpony bij hem als gezelschap en ik zorg iedere dag met liefde voor hem. Ik geniet van zijn aanwezigheid en kan me niet goed voorstellen hoe het ooit zonder hem zal zijn.
Daarnaast is het hier dan dus ook leeg... Echt leeg. Niets meer in de stal of in de wei. En wat moeten we dan met het huis, willen we hier dan daarna toch blijven of gaan we elders wonen zonder faciliteiten voor paarden? Ik vind dat nog het meest lastige. We wonen mooi en rustig, maar zonder paarden is de noodzaak wel wat weg om zo te wonen. We hebben een grote tuin en ook groot oud huis en ook die zaken kosten veel energie en zorgen om bij te houden. Dat lukt fysiek ook niet lekker.
Ik vind het echt erg moeilijk...

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:29

Ja, hier nog een. Ik heb mijn allerlaatste rijpaard al van jongs af aan, ondertussen bijna 14 jaar, en zij mag tot haar dood rondwaggelen, zolang ze het trekt :)
Ik rij afentoe nog eens in het bos met haar, maar vanwege lichamelijke problemen bij zowel haar als bij mij, is dit de laatste paar jaar maar sporadisch.
Aangezien ik al jaren geleden heb besloten geen rijpaard meer te willen, maar toch nog graag wel wil mennen, heb ik vorig jaar mijn 1-jarige appaloosa NMPRS gekocht, in eerste instantie als weidegenoot voor m'n moeder's Shetlander, en zodat ik daar (hopelijk) de komende 30 jaar nog plezier van heb, hij gaat komend jaar voor de wagen. Al zou hij ook prima als grasmaaiertje, en kinderpony door het leven mogen gaan. Hij is wel heel bewust mijn állerlaatste éigen paardje. Ik wilde toch ook erg graag het héle proces eens zelf gaan doen, van babypaard tot oude opa.

Ik heb toen ik jong was behoorlijk wat heftige ongelukken te paard gehad, en heb erg veel slijtage in mijn onderrug en bekken. Op vreemde paarden stap ik sowieso niet meer, te groot risico :')

Voorlopig zit ik er dus nog wel even mee, gelukkig. Op korte termijn geen eigen paard meer, zou me toch te snel gaan.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:54

Ik dacht toen mijn vorige pony zwaar hoefbevangen was dat ik er nooit meer eentje zou kopen. Wat een verschrikkelijke tijd was dat...
Maar twee maanden nadat ze is ingeslapen stond er toch weer een jong ding. Ik kan echt nog niet zonder. Als deze 25 wordt is ze misschien wel de laatste. Maar ik durf het niet te hard te zeggen, je weet maar nooit.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:39

wat een mooi maar ook confronterend topic!
Ik heb begin 2021 mijn paard in moeten laten slapen, ik had hem vanaf 1,5 en hij heeft is net geen 8 jaar geworden, veels te jong dus..

Na een intensieve zoektocht echt een geweldige pony gevonden, waar ik eigenlijk al snel alles mee kon doen, hij was 3 dat ik hem kocht en we hebben eerst alles aan de hand gedaan volgens de methode van Greetje Hakvoort, pas sinds dit voorjaar begonnen met rijden. Helaas staat hij nu op 4,5 jarige leeftijd met een tussenpeesblessure...

Vorig jaar met oud en nieuw had ik het echt slecht, het besef van een nieuw jaar maar ook een jaar waarin je dus nooit weet wat er allemaal gaat gebeuren. Het inslapen van mijn vorige paard heb ik eigenlijk nooit verwerkt denk ik, het heeft een plek maar daar is ook alles mee gezegd. Ik heb zovéél stress gehad na het kopen van mijn nieuwe d-pony. De stalhouder had 2 kuddes ging samengevoegd, dat is helemaal mis gegaan, zo mis dat er een paard door is overleden. Gelukkig is alles weer gescheiden en staat mijn jonkie echt top op zijn plek verder, maar wat een stress kan in pension staan geven.

Ik riep bij mijn vorige paard dat het de laatste was, maar de bedoeling was dat hij minstens 25 zou worden, dat werd slecht 8. Sinds ik de nieuwe pony had hebben we zelfs druk gezocht naar een huis waar paard aan huis kon en dan zou er nog 1 bijkomen, maar nu met de blessure, zoveel stress, oude emoties die terug komen.. wat als dit niet goed komt.. wat als... ik probeer echt positief te blijven, maar het is echt niet makkelijk.
We hebben sinds kort ook een pup en wat een genot dat je daar 'alleen' een goede uitlaatservice voor hoeft te regelen. Daarom denk ik echt dat dit mijn laatste paard/pony is. Geen stress meer om pensionstalling, dat afhankelijk zijn van een ander, ik trek het bijzonder slecht in tijden dat het niet goed gaat;(

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:19

-O- Net mijn 2 pony's opgeladen op trailer koper. Beste, maar het doet verrekte zeer.

DuoPenotti

Berichten: 29973
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:28

tamary schreef:
-O- Net mijn 2 pony's opgeladen op trailer koper. Beste, maar het doet verrekte zeer.

:knuffel:

sterkte

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:11

Ik begrijp het,maar je maakt deze beslissing niet zomaar.
Sterkte

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:10

Sterkte. Niet leuk, maar je weet dat het het beste is.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 17:13

Ja, maar rationele kant en emotionele kant zijn wel behoorlijk in conflict nog. Vanmorgen lading spullen laten ophalen en dat was even rot. 1e keer weer wei op zonder gepruttel hallo.
Zeker ook omdat beslissing deels genomen is wegens weg moeten van weide. Nu nog 4 schaapjes die ik gvd toch wil houden!

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:45

tamary :knuffel:

ik hoop dat je voor je schaapjes een oplossing vindt!

Hier ook ontwikkelingen, mijn dochter heeft een betaalbare stalling gevonden voor het paard, dus die verhuist binnenkort naar haar woonplaats. Dus dat scheelt er weer een. :)

anjali
Berichten: 15179
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:40

Ik vind dat de omstandigheden voor het hebben van paarden steeds moeilijker worden. Als je ze met veel weidegang wilt houden.Die toestanden met wolven enzo. Als mijn huidige paardje door een wolf gedood zou worden dan zou ik het niet meer aandurven om een nieuwe te nemen die hetzelfde zou kunnen overkomen.