een nieuwe pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
donnatella1
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-08-22

een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 11:30

Beste Bokters, ik lees al een tijd mee op dit forum, maar nooit gepost ....ik zit een beetje in de knoop en dacht , hey waarom stel je de vraag niet aan Bokt :) .

onze bijna 9 jarige dochter is een fervente pony ruiter en ze wil graag wedstrijden rijden. vorig jaar kochten we een pony , wat later een klein paard bleek te zijn ....tja mager en onderkomen en met wat juiste aandacht en voeding , bloeide onze donna helemaal open. Ze werd 4 toen we stilaan met haar aan de slag gingen om haar zadelmak te maken en te trainen met natural horsemanship. helaas liep het verhaal nefast af...ze kreeg botulisme en moest worden ingeslapen.....dochter ontroostbaar en ook voor mij een zware slag.

4 maand geleden viel onze dochter voor een prachtige sportpony....een 3 jarige merrie met eigenzinnig karakter maar we zagen wel potentieel zodat ze samen verder zouden kunnen groeien...mits de juiste training voor beide.....dus nu 4 maand later is de droom voorbij....ze had vaak last van een patella fixatie en we brachten haar naar de paardenkliniek in Merelbeke . Daar vonden ze echter een onderliggend probleem ... ze heeft een afgescheurd ligament aan de buitenpees van de hak/sprong, niet te herstellen met een operatie of revalidatie ....dus einde verhaal voor haar voor ze echt begonnen was ....tijdens de medische keuring had de veearts dit niet opgemerkt ....dochter helemaal ontroostbaar.

Maar omdat ze graag verder wil werken aan haar droom en uiteraard haar training kijken we uit naar een nieuwe pony en kennissen van de eigenaar van de pensionstalling waar onze Trudy staat, want ondanks ze niet bereden mag worden, doen we haar niet weg , wist een pony staan waar ze de "knepen" van het vak wel zou mee leren. De pony werd samen met de dochter getest of de klik er wel was en dochter vond haar wel leuk en de trainer van haar zag wel potentieel....dus nogmaals getest en dan komt de vraag wat we gaan doen....op zich zoeken we een fijne leerpony waarmee ze kan verfijnen in het paardrijden en al eens wat wedstrijdjes mee kan doen zodat ze samen kunnen werken tot ze de overstap naar de paarden maakt ....maar toen las ik de leeftijd op de documenten en slaat de twijfel toe....ze is net 18 geworden ...de trainer maakte geen punt van de leeftijd...als ze in conditie is , nog eens medisch laten keuren zodat ze geen ongemakken heeft , kan ze nog gerust mee tot de overgang paarden er is .Hij stelde dat we dan wel niet veel meer voor haar zouden krijgen, maar dat is bij ons niet het doel om haar terug te verkopen. De bedoeling is dat ze haar oude dag op de weide kan doorbrengen met onze afgekeurde Trudy. Wat denken jullie , zou het een goed idee zijn haar toch te kopen als leerpony? zou ze nog wedstrijdjes kunnen rijden ? Na 2 jonge vierbeners weet ik wel dat er geen garanties zijn ...maar is 18 al "te oud" ? De eerste foto is onze dochter met de afgekeurde Trudy en tweede foto is de pony die we op het oog hebben .

donnatella1
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 11:33

Afbeelding onze afgekeurde Trudy .
Laatst bijgewerkt door donnatella1 op 19-08-22 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:38

Hoe groot is de 2de pony? Over een paar jaar zal je dochter groter geworden zijn, en misschien gaan overstappen naar een paard? Dan zijn beide pony´s overbodig...of wil je pony 2de dan verkopen? Dan kun je beter een nu en jongere pony kopen.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:40

Ik zou geen punt maken om de leeftijd, een goede leerpony is goud waard.

Daarnaast zijn er zat meiden die op hun 14e al te lang zijn voor de meeste ponies en de overstap naar paarden maken. Een gezonde 18-jarige kan die jaren nog prima mee.

Persoonlijk ben ik zelf meer voorstander van een oudere, ervaren pony om mee wedstrijden te gaan rijden, dan een jonkie wat eerst nog een hoop moet leren.

donnatella1
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 11:40

ThreeFingers schreef:
Hoe groot is de 2de pony? Over een paar jaar zal je dochter groter geworden zijn, en misschien gaan overstappen naar een paard? Dan zijn beide pony´s overbodig...of wil je pony 2de dan verkopen? Dan kun je beter een nu en jongere pony kopen.


ze is 1,42....een D pony en neen we willen haar niet verkopen maar bij de ander pony op de weide zetten zodat ze aar har oude dag kan doorbrengen en onze jonge trudy een weidemaatje heeft .

dioni

Berichten: 843
Geregistreerd: 05-08-12

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:47

Ik zou ervoor gaan, mits ze gezond is. Van deze pony kan je dochter veel leren, en als ze wil ook eerder een wedstrijdje starten.
Met een beetje pech is ze uit een jonge pony gegroeid voordat ze echt een team zijn, of wordt het een draak als hij gaat puberen.

donnatella1
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 11:48

Afbeelding

de pony van 18.
Laatst bijgewerkt door donnatella1 op 19-08-22 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sydney_Zorro

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:56

Ik zou van de leeftijd zeker geen probleem maken mits inderdaad gezond.

Mijn huidige paard hadden wij met 20 jaar gekocht, tot 24 jarige leeftijd wedstrijden gereden. Nu met 26 jaar nog goed fit en gaat regelmatig nog mee naar buiten.

Heb heel veel geleerd en veel vertrouwen gekregen van hem. Dat komt weer van pas voor later :D

silvia58

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:28

Afbeelding
Deze pony is ruim 26 jaar en gaat geregeld op wedstrijd :D

Als ze gezond zijn en goed in conditie dan zegt leeftijd niet zoveel.
Gekocht met 22 jaar

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:55

Als een pony met 18 jaar nog gezond en fit is, heb je meer kans dat je dochter er nog 5-10 jaar leuk mee kan rijden dan wanneer je een jonge pony koopt die nog helemaal niet onder het zadel is.

Ik heb onlangs een 24 jarige gekocht voor mijn 9 jarige dochter. Haar vorige pony was 22 toen we haar kochten en die is met 30 plots overleden aan koliek, werd nog meerdere keren per week gereden.
Zo'n oudje is goud waard, voor een onervaren ruitertje.

Ik vind het mooi dat jullie beide ponies willen houden, ook als ze niet meer gereden kunnen worden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:17

Hier verschillende ervaringen, maar ik zou die pony niet laten staan om de leeftijd.

Mijn vorige staleigenaar kocht een 18-jarige pony voor de kinderen voor springwedstrijden. Diertje is nu 22 en is nog steeds fit. Of ze dit jaar nog springen weet ik niet, maar vorig jaar heb ik ze nog regelmatig in de prijzen zien voorbij komen.

Een van mijn eigen ponies is helaas het afgelopen jaar erg aan het sukkelen geweest met blessures. Nu wel terug beter en we trainen terug 3-5 x maal per week maar het werk blijft aangepast. Bvb max 3x per week nog pistewerk en springen durf ik ook niet meer. Hij wordt binnenkort 18 jaar. Zou wel nog steeds ideaal zijn als leerpony en recreatie. Het is nooit een geschikte pony voor de sport geweest, dat terzijde.

Mijn instructrice heeft meerdere paarden, maar degenen die op pensioen zijn gegaan waren dat op 18, 12 (semi-pensioen, nog licht werk maar zit toch ergens iets mis) en 5. Dus leeftijd zegt helaas niet veel.

Elisa2

Berichten: 37559
Geregistreerd: 31-08-04

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:35

Pony's worden over het algemeen (gezonder) ouder en voor een pony is 18 nog helemaal niet zo oud dus. Ik zou er voor gaan, een leerpony is sowieso beter voor jullie dochter en deze heeft al het een en ander gezien en meegemaakt.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:39

As de pony gezond en fit is en je aanstaat, zou ik hem kopen. Ik heb laatst nog een pony van 22 gekocht.de perfecte leerpony.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:31

je dochter is echt nog wel jong, dan is zo'n ervaren pony echt wel goud waard (spreek uit ervaring)!

Maar dan moet je het ook zien zitten dat er een kans bestaat dat je over 5 jaar 2 ponies met pensioen op de wei te hebben. Er zijn zat mooie verhalen zoals silvia hierboven, met een pony van 26 <3 , maar vaak worden ze vanaf 22/23 echt wel een beetje ouder. En in 'actief pensioen' kun je nog heel erg veel plezier hebben van je pony, maar echt hele fanatieke richting topsport ambities zijn dan niet altijd helemaal fair. Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar toch...
Over 5 jaar is je dochter 14, als ze een wat groter/langer is is ze dan prima klaar voor een paard, maar als ze wat meer petite is, dan komt dat wel aan de vroege kant denk ik.....

Mijn pony was 16 ik 11, heeft heel fanatiek gedaan tot zijn 22e, toen ging ik een beetje ponies/paarden bijrijden en heb ik zn startkaart ook afgezegt, en heb hem uiteindelijk met zijn 24e volledig met pensioen gedaan, toen was ik 18 en kreeg ik een paard. en ik had, echt een pippielangkous pony tijd gehad, en we hebben wat kilometers gemaakt op buitenrit <3 maar geen kampioenschappen gereden oid.

dioni

Berichten: 843
Geregistreerd: 05-08-12

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:35

bettyvn, die pippielangkous tijd is toch onvervangbaar, wedstrijden rijden kun je je hele leven nog!

Kalea

Berichten: 416
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:42

Als de pony nog fit is zou ik hem ook niet laten staan omwille van de leeftijd. Ze kunnen er nog veel van leren.

En het komt misschien wat zakelijk over maar als je de pony wil houden nadat je dochter te groot is geworden kan je toch beter geen jonge nemen? Die ben je misschien nog 20 jaar aan het voeren ..

anjali
Berichten: 15183
Geregistreerd: 25-07-15

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:03

18 is voor een pony niet oud. En veel prettiger voor een kind dan een jonge groene pony want met een leermeester kan ze meteen gaan rijden.Mijn allereerste pony was ook 18 toen ik hem kocht en ik heb dankzij hem nog een plank vol bekers gewonnen en een reeks rozetten. Hij is op zijn 31de gestorven aan koliek\darmkanker maar tot het laatst toe goed berijdbaar geweest.En ik heb zeer veel van hem geleerd.

Lughnassadh

Berichten: 1817
Geregistreerd: 11-08-12

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:11

Ik zou hem op basis van zijn leeftijd ook niet laten staan. Het lijkt me voor je dochter ook heel fijn om zo’n oude rot in het vak te hebben waar ze veilig mee vooruit kan.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:20

dioni schreef:
bettyvn, die pippielangkous tijd is toch onvervangbaar, wedstrijden rijden kun je je hele leven nog!


Absoluut! en nu ik mijn paard eindelijk zo ver heb voor wedstrijden hoeft het van mij niet eens meer. Maar dat geld niet voor iedereen. En daar komt nog bij dat mijn pippielangkous pony echt heel veel harder werkte dan de gemiddelde wedstrijd (dressuur) pony.

Een kind van 9 bestempellen (en behandelen) als the next great champion is absoluut overdreven, maar ambieties kunnen op 14/15 jarige leeftijd behoorlijk veranderen. En die hoeven niet eens op topsport niveau te liggen om aan een 23/24 jarige pony te merken dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat, denk aan flink springen of eventing. En als ze groot genoeg is voor een paard en je het ook prima vind om er 3 te hebben, prima! Mijn vriendinnetjes maakte ook rond die leeftijd al overstap. Maar ik was heel petite, dat had voor mij nog niet gegaan.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:31

Zo'n ouder paard is juist fijn ts, ik heb mijn beste paarden tijden met een 18 jarige merrie gehad. Als je een brave hebt, zijn het echt gouden paarden. Ik crosste tuigloos door het bos, tja, dat gaat met mijn 6 jarige niet hoor. :+
Als zij echt wel een klik heeft met de pony en jullie haar ook haar laatste dag willen gunnen(dus niet verkopen als ze jaren heeft gediend) zoals je inderdaad al vermeld, dan denk ik dat ze nog veel plezier hebben van elkaar.
Sterkte met de andere 2 pony's en het verlies van de eerste, hopelijk kan ze nu genieten.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:37

Mijn pony is 24 en heeft wel cushing, maar sinds ze aan de medicatie zit is die aan haar 2e jeugd begonnen. Laatst is ze nog over het hek gesprongen naar een ander weiland toen ze de kolder in de kop had. Die zit nog top in haar vel. Dus leeftijd zegt niet alles. Als de pony nu fit is dan kan ze vast nog wel een paar jaar mee en dan is je dochter waarschijnlijk ook te groot geworden. Voordeel is wel dat gebreken in het gestel nu wel al tevoorschijn gekomen moeten zijn.

veranadautje
Berichten: 1295
Geregistreerd: 12-02-10

Re: een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:42

Als de pony gezond is zou ik hem omwille van leeftijd zeker niet laten staan. Ideaal zoon oude rot in het vak

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:05

Om bij het begin te beginnen, nee 18 is niet te oud. Branco was 21 toen wij hem kochten. Geen moment getwijfeld en ook na 2 jaar nog geen dag spijt van gehad. Hij is nu 23. En word nog 5 dagen in de week gereden, gaat nog graag mee op wedstrijd. Hiervoor heeft ze een leasepony gehad die tot en met haar 26e nog geregeld mee op pad ging.

Afbeelding

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:00

donnatella1 schreef:
ThreeFingers schreef:
Hoe groot is de 2de pony? Over een paar jaar zal je dochter groter geworden zijn, en misschien gaan overstappen naar een paard? Dan zijn beide pony´s overbodig...of wil je pony 2de dan verkopen? Dan kun je beter een nu en jongere pony kopen.


ze is 1,42....een D pony en neen we willen haar niet verkopen maar bij de ander pony op de weide zetten zodat ze aar har oude dag kan doorbrengen en onze jonge trudy een weidemaatje heeft .


Dan geef je zelf eigenlijk het antwoord al!

Dan kan een oudere pony de perfecte oplossing zijn.

donnatella1
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 22:55

Afbeelding

Dani je wel allemaal, deze avond hebben we besloten om Terece toe te voegen aan de familie