[VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannelot
Berichten: 994
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:46

wat een schatje. zowel als veulen als groot paard

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:52

Hahahaha bijna idd :') de deken is een jurk :')

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 18:07

Thanks hannelot!

Chique hè, @Avalanche =:)

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:10

Staat wel echt he met deken :p maar moet hij daar dit jaar al aan denk je?

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 18:11

Hij krijgt sowieso een deken want ik wil niet dat hij in deze conditie ook nog veel energie in zn vacht moet gaan stoppen.
Mooi hè. :') :))

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:23

Oh zeker een deken opleggen hoor, ik ga vanavond even flink poetsen en dan zeker voor de nacht een pyjama aan :j

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 18:27

Daar twijfelen we ook niet over. Die beslissing stond gelijk vast. :o Vooral ivm regen en rugspieren.

Avalanche

Berichten: 16112
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:48

Wijs hoor, die jonge paarden goed warm houden, zeker als ze nog zo kaal zijn op de rug.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 19:02

Ja daarom. :j

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 16:26

Vandaag heeft Azu zijn eerste ‘les’ gehad. Of nouja, les… :D :P
Lekker wat lopen, achterwaarts onze ruimte uit en op afstand blijven. We mogen beiden wel bepalen waar die grens lig van onze ‘bubbel’, dat verschilt namelijk nog wel wat.
Hij deed het heel braaf. Tussendoor stond ‘ie lekker in het zonnetje te soezen. <3

:Z
Afbeelding

Wordt ‘ie niet knap? <3 <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Knuffels zijn ook heel belangrijk.
Afbeelding
Afbeelding

Hij vond het wel best!
Afbeelding
Afbeelding

Al met al halfuurtje bezig geweest met een flinke theoriepauze tussendoor. Het is wel fijn dat hij lekker zijn eigen ding gaat doen als wij even wat uitleg krijgen, want dan heeft Azu gelijk even rust! Afgesloten met een rondje over het erf en er was gelijk verbetering in het leiden van mijn moeder en de reactie van Azumar!

Freyr
Berichten: 696
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:24

Is die gegroeid of lijkt dat zo? Meet je hem eens in de zoveel tijd?

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 06:18

Ik de k dat hij er groter uit begint te zien nu hij zo in de breedte groeit. We hebben hem net een maand hè! Echt groter zal hij nog niet zijn. :Y)
We hebben wel een meetstok op stal. Die zullen we uiteraard binnenkort er bij pakken.
Voor zijn borstkas hebben we een meetlint.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 12:54

Ik kan zo genieten van paardje op de weide! <3 Grasmix met vlozaad was erg lekker vond Azumar. :P

Afbeelding
Afbeelding

Ik zit zelf met een oorontsteking. De pijn valt mee, maar dat gedreun en gesuis van de wind en de paarden is niet prettig. Klusjes gedaan en weer naar huis. :=

Edit; typo

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 12:06

Het wordt tijd voor een update! Is daar nog een beetje interesse in?


:+:
Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:10

Ik vind dat je een machtig dier hebt :j ben wel benieuwd naar updates

Zertab

Berichten: 12276
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:18

Knap dier! :D Ik ga volgen!

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:22

Zeker! Hij heeft zo’n leuk snoetje :) en komt lekker in zijn lijf te zitten zo te zien. Beterschap met je oor!

Mendi

Berichten: 2291
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 12:46

Jazeker :D ben een stille meelezer maar absoluut benieuwd hoe het nu gaat!

Muga

Berichten: 2080
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:00

Klaar voor een update hoor!! Ik geniet graag mee van hoe jullie van hem genieten.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 16:56

Leuk allemaal! Tegen mezelf l*llen kan ook, maar dan doe ik dat wel offline.
:') :j

Hannanas schreef:
Zeker! Hij heeft zo’n leuk snoetje :) en komt lekker in zijn lijf te zitten zo te zien. Beterschap met je oor!


Ja gaat super! Nu is de overgang van weide naar paddock en valt het gras weg, dus we verwachten dat het nu iets minder hard gaat.
We gaan even kijken of we wat moeten veranderen in het voerschema, maar zolang hij niet meer invalt houden we het zo. Hij krijgt overigens nu wel ons eigen hooi. Heel mooi droog en lang, dat is beter weg te kauwen en zorgt er voor dat er minder ontstekingen komen door het lage zuurtegraad. Helaas nog geen nieuwe opknap trailer gevonden, dus het is nu wel een beetje een gedoe, maar dat kont wel goed. *D

Inmiddels heeft hij een dekentje (185) en deze beschermt zijn rug en bespaart hem de nodige energie. Die vacht is nog niet helemaal top en erg dun, stoot geen water af. Hij deed het gelijk heel braaf met deken dus dat is fijn!

Afbeelding

Afbeelding

Voor de paddock heeft hij een nieuw vriendje, een 3,5 jarige Haflinger! Echt een onwijze druktemaker en Azu houdt hem wat rustiger, haha. Tegelijkertijd kan Azu nu wat meer bewegen en spelen. Of dit ook een weidemaatje wordt weten we nog niet, we zien wel hoe het gaat. :j

Afbeelding

Tevens hadden we hem vorige week even snel gemeten toen we op de spuitplaats aan het oefenen waren, en toen was hij alweer 1.59m. Dus hij gaat ook omhoog en dat vreet natuurlijk ook energie. We kregen nogal veel vragen ‘joh, is hij nou al zo gegroeid?’ :')

Ik heb helaas nog steeds last van mijn oor nu ik nogal verkouden ben geworden, maar het weerhoudt me niet om naar stal te gaan. We doen alleen niet zo heel veel. Gelukkig is ‘ie 2,5. _/-\o_ :') Wat wandelen voor de basis en het opdoen van de deken, poetsen etc is vooral belangrijk.
Qua grondwerk heeft hij echt al flinke stappen gemaakt! Natuurlijk heeft hij soms zijn momentje dat hij wat te enthousiast is en doordendert, maar over het algemeen let hij al erg goed op wat wij doen en reageert hij ook braaf buiten onze ‘bubbel’. Hij komt ook al sneller uit zijn errors, als hij het teveel vindt worden en stilstaat. Maar ik vind die reactie wel prettiger dan dat hij uit zijn plaat gaat, dus we nemen de tijd.

Het is gier op stal ook lekker blubberzooi en de voorste bak wordt verbouwd, dus echt veel ruimte om wat te doen is er nu niet. Gelukkig is dat toch niet nodig! :P

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 19:29

Vandaag wederom lekker gewandeld naar de overkant!

:+:
Afbeelding
Afbeelding

En toen hebben we Azumar over de brug begeleid die daar tussen het onkruid staat. :P
Twee keer er overheen en hij gaf geen kick, twijfelde niet of hij mams kon vertrouwen! Ik vind hem stoer! <3 <3 <3



Hierdoor wel wat inspiratie opgedaan om leuke dingen met hem te doen. Hij geeft ook wel aan dat hij het leuk vindt om met ons wat te doen. Stalgenootje zei ook al; 'hij is wel gek op jullie hè?' <3

Gisteren ook mooie mijlpaal bereikt; alle hoeven achter elkaar uit kunnen krabben. Nu nog verder uitbouwen en gewoon heel veel blijven oefenen. :j
Azu had gisteren ook het net en de bak met hooi op en toen heeft stal zelfs bij gegeven! Gelukkig hebben we daar dus een extra ton voor staan, hihi. *D Vanochtend ook weer hele bak op en toen was hij alweer aan het net begonnen. Hij doet het duidelijk beter op dit hooi. +:)+ Hopelijk houdt hij dat vol!
Aankomende maand komt de tandarts en ook de bindweefselmasseuse. Ben erg benieuwd.

Ik heb weer een kleine video gemaakt van leuke momenten afgelopen maand:


Moeten jullie trouwens eens kijken naar zijn geweldig mooie staart die inmiddels flink gegroeid is?? 8)7 zie je in de video's).

Muga

Berichten: 2080
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een nieuw avontuur! Pirate Jack’s Azumar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:17

Die maand bestond iig uit veel eten hihi. <3

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 20:26

Dat is ook wel het aller belangrijkste! Vindt Azumar niet zo erg. _O- :P

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 22:16

Tijd voor een update! Ik hoop op deze manier met wat langere posts iets minder vaak dit topic te bombarderen. Alhoewel… het is mijn eigen topic. :')
Ik kan elke dag wel kletsen en voor de kleinste overwinningen vier ik een feestje. :P *\o/*
Mijn glas is halfvol en ik probeer altijd zo positief te reflecteren op alles. Of nouja, met de paarden dan. ;)

Goed, 8 oktober (even de data er bij want ik moet alles noteren, anders vergeet ik de volgorde) zijn we lekker wezen wandelen en hebben wat wat gespeeld in de binnenbak!



Met pionnetjes en een zweepje hebben we wat ‘desensitizing’ gedaan. Voor mij ook eigenlijk de eerste keer dus ik moest ook even mijn draai vinden. Maar we hebben het inmiddels al vaker gedaan en hij is super stoer! En ik word natuurlijk ook handiger.

Van wandelen krijgen we nog geen genoeg. <3
Azumar ook niet hoor.

Afbeelding

Bijkomend hebben we de azuur blauwe peeskapjes voor de eerste keer geprobeerd. Enneh, ja, dat ziet er natuurlijk wel grappig uit voor de eerste keer. :Y)



Met wandelen en grondwerk af en toe even omdoen, maar hij heeft ze echt (nog) niet nodig dus ik wil zijn benen niet onnodig warm maken. In dat opzicht houdt hij zichzelf heel netjes heel. Lekker dubbeltongig. >;)

Naast het wandelen en dingen ontdekken is er ook wel sprake van een ruibui. :P
Poetsen is noodzakelijk, haha. Hij komt er wel lekker doorheen. Op zijn schoft en rug zijn wat kriebelplekjes dus zolang ik die ook af en toe even extra goed borstel vindt Azumar het wel leuk. :j
Zijn staart begint prachtig te groeien maar voor zijn manen moet ik nog wat geduld hebben. Al ziet het er wel beter uit dan zijn fresh-opfok kapsel. :')
Misschien nog ergens een toverdrankje voor een XXL voorpluk? Ik bedoel maar… size does not matter. :D

Afbeelding

En ik met mijn gekke ideeën:
Afbeelding

Met de zweep waren we natuurlijk al bezig. Hij vindt deze targetstick overigens wel iets spannender want het touw is langer en dat raakt dus zijn oksel ed. aan de andere kant (dat is ook juist de hele bedoeling), maar nog steeds super braaf en hij mag ook even nadenken. :o? Echter was de zak van onze Vitalbix Fiber mix leeg en vond ik dat wel een mooie attribuut voor onze sessie. Dus zak (waar hij écht niks eng aan vond) op zijn rug en dan de zweep er overheen. Heb natuurlijk eerst de zak en zweep los geïntroduceerd. Overal aanraken; buik, hoofd, oren, tussen de achterbenen, etc. Wat herrie maken en wat meer energie er in gooien. Hij deed het super braaf. 10 minuutjes in de round pen was meer dan genoeg want hij stond flink te kauwen en te likken dus hij was al flink bezig met het verwerken. Daar wil ik hem ook zeker de tijd voor geven. Zijn concentratievermogen is te vergelijken met een doperwt dus overvragen geeft alleen maar frustratie.

Gisteren hebben wij geprobeerd zijn benen af te spuiten. We hadden nogal wat verzet verwacht omdat hij het water laatst zo spannend vond. En aangezien Azumar nog NIKS niet heeft gedaan en zo onwijs chill is dacht ik; ‘hij kan ook niet perfect zijn.’ :+ Fout! (Ik ga nu wel even afkloppen want er komt vast nog iets heel onzinnigs dat Azumar doodeng gaat vinden *D ).
Slang d’r op en zo alle vier de benen afgespoten en de sokjes even gewassen. +:)+

‘Stomverbaasd’ is een understatement. Ik weet niet hoe ik dit paard van zijn sokken moet blazen hoor. Dacht ook dat ik zo’n schijterd was maar met Azumar is geen brug te ver lijkt het wel. Al scheelt het dat mijn glas überhaupt halfvol is. Ik vind ‘zet je paard op voor succes’ ook zo’n mooie quote. We proberen het wel mee te pakken. Ik verleg wel zijn grenzen (en de mijne ook trouwens) want anders lijkt hij braaf maar schiet hij straks wel uit zijn ruggengraat als hij een schaap langs de weg ziet. :wow:



Gisteren heeft Azumar een nieuw stalletje gekregen. Zelfde pensionstal hoor, gewoon andere stal. Dit ivm paarden die terugkwamen van de ‘opfok’. Dit was zo afgesproken voordat we hem hebben verplaatst. Nog steeds zelfde vriendje en paddock dus hij is vast met een paar dagen weer helemaal gesetteld. Hij vindt het buitenluik wel erg leuk. Ik mis alleen de goede TL-lamp. :') Luxeprobleem.

Vandaag is de tandarts geweest. We hebben vanmiddag nog even gewandeld voordat ze kwam.
Hij heeft wat minder goed gegeten vandaag omdat hij natuurlijk wat onrustig was, maar hij was vrolijk en zichzelf met wandelen.

Afbeelding

Anyhow; vandaag ging natuurlijk vooral om de tandarts en jullie zijn vast benieuwd. Ik moet eerlijk zijn dat ik (ga ik weer) mijn glas wel halfvol wil houden maar met dit soort dingetjes ga ik toch snel doemdenken. Azumar is voor de koop natuurlijk gewoon gekeurd en we hebben er een tandarts bij gehad, maar onze eigen vakkundige paardentandarts moet het ook beoordelen én vooral behandelen. :o

De prognose was positief en ze verwacht dat hij met het volwassen gebit geen afwijkingen zal krijgen. *\o/* Zo, is dat gelijk van tafel.
We gaan het natuurlijk gewoon goed in de gaten houden en zorgen dat alles recht en netjes wisselt. Hij was inmiddels begonnen met wisselen (waardoor er dus rechts de diastase weg is, hehe). Dus we moeten gewoon volhouden. Het tandvlees was wel licht geïrriteerd op die plekken, maar ze heeft absoluut veel erger gezien en had met mijn drama natuurlijk veel erger verwacht (oepsie).
Alle tanden waren verder netjes en ook aan de kaak was niks raars te zien. Ze slijten niet raar of scheef, hij moet natuurlijk als jong paard wat vaker dan een volwassen paard worden bijgevijld.
Hij heeft twee wolfskiesjes maar we hebben besloten deze over 4 maanden te verwijderen aangezien we toch nog willen wachten met het bit. Over 4 maanden dus de volgende controle. Dan is het weer even kijken of ze nog wat kan bijwerken.
Hij begon toen hij was bijgekomen eigenlijk gelijk weer te eten. Zal nog even gevoelig zijn. :(:)

Maar positief dus, het had nu niet beter kunnen zijn. Tenminste, in het geval van Azu. Jullie snappen me. Omdat hij nu wisselt en nog zo jong is kan onze tandarts het goed monitoren en hij komt goed aan. Geen onderbeet of gekke dingen. Dit was ons al verzekerd door de andere tandarts maar nu heeft ze zelf alles bijgewerkt en een plan van aanpak gemaakt. +:)+

Verder ben ik niet zo kundig als de tandarts en probeer ik het zo goed mogelijk te kopiëren, maar ik zal vast wat dingen vergeten of verkeerd neerzetten. :')

Afbeelding

Afbeelding

Meanwhile heb ik maar eens geprobeerd om wat grondwerk oefeningen en vrijheidsdressuur commando’s in een excel sheet te zetten. Ik vind het zo leuk om te doen en merk dat ik soms een beetje overzicht kwijt ben met wat ik wel of niet kan gaan oefenen. @Captain (je las mee dacht ik?) vind ik zo leuk om te volgen met al die leuke trucs en oefeningen. Dus je hebt me geïnspireerd. :D
Kusje en lachen zit inmiddels wel bevestigd. Maar ook die kunnen natuurlijk nog beter! Het wegkijken ben ik nu aan het oefenen, en wachten op afstand. We gaan gewoon lekker door. <3 <3 <3

Zo hé, dat is nog eens een lap tekst, haha! Ik heb mijn zegje wel weer gedaan.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 21:51

Even een leuke vergelijking:

15 aug:
Afbeelding

17 okt:
Afbeelding

Edit; oh die foto had ik al gedeeld. Maar de vergelijking maakt me wel heul blij!