Afknappers op (pension)stallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:43

Katten en honden zitten nooit voltijds er dus moeilijk vergelijken met leegstand. Maar een feit is: werken in de paarden is onderbetaald en kost een hoop geld. Daarom zeg ik zal vaker dat 350 euro voor een paard eigenlijk een schijntje is. Het zou gewoon minimaal 600 euro moeten gaan kosten. Waarbij veel mensen gaan miepen maar paarden zijn een luxe product.

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:00

Bijna nooit bedoel je.
Ik ken nl gevallen waarbij de eigenaar bijvoorbeeld in opname zat en geen mensen in de omgeving heeft die de hond in huis kon nemen.
Hond in kwestie heeft geloof een half jaar of langer in pension gezeten en werd alleen de zaterdag een paar uurtjes opgehaald om te wandelen met de eigenaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:04

Zonnetje81 schreef:
Katten en honden zitten nooit voltijds er dus moeilijk vergelijken met leegstand. Maar een feit is: werken in de paarden is onderbetaald en kost een hoop geld. Daarom zeg ik zal vaker dat 350 euro voor een paard eigenlijk een schijntje is. Het zou gewoon minimaal 600 euro moeten gaan kosten. Waarbij veel mensen gaan miepen maar paarden zijn een luxe product.


Dat werd ook gezegd.

Maar feit is als je een stuk grond hebt en een schuur, je dus de keus kan maken. Ga ik x aantal honden in pension nemen a x euro of minder paarden incl de dagelijkse klanten voor minder euro's.

Dat je met andere dieren bezig bent en een ander type bedrijf is een feit, maar wat je doet met je ruimte is een keus en als je het dus naast elkaar legt, zie je dus wat de verschillen zijn.

Voer voor honden en katten is in verhouding ook veel duurder natuurlijk, maar de meesten eten niet zoveel kilo's als paarden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 02:05

Hmm niet helemaal eens met Zonnetje ivm dat voltijds. Al de rest wel mee eens.
Kattenpension hier in de buurt heeft plaats voor >25 katten. In de vakanties zit dat helemaal vol, doorheen het jaar zitten er steeds een stuk of 4/5. Okay dat zijn dan andere katten die roteren maar er zijn wel zo goed als permanent 5 hokken bezet. Waarom is dat dan anders dan mijn 4/5 pensionpaarden? Omdat het steeds dezelfde paarden blijven terwijl het financieel geen enkel verschil maakt?

Voer is idd per kg duurder, maar wij kopen zelf voor onze katten ook rechtstreeks in aan de groothandelprijs ipv voor particulieren dankzij een familiedeal met een fokker. Scheelt hem letterlijk de helft tov de particulierenprijs.

Avalanche

Berichten: 16214
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:13

LWDaisy schreef:
Weides overbemesten want "meer gras" en dan een flink aantal paarden die hoefbevangen komen te staan, is ook niet alles.

Van een bemeste weide krijg je geen bevangen paarden. Juist gestrest gras gaat veel fructaan produceren om te kunnen groeien als er weer voeding is. Overbemesten is bijna niet mogelijk met gras. Juist omdat je het gras bemest (voedt) blijft het laag in suikers en kan het eiwitten gaan produceren, en daar worden we heel blij van bij paarden :j
LWDaisy schreef:
Mwaa.. Niemand heeft alle wijsheid in pacht, dat hoeft ook niet, maar ik hoop toch wel dat elke staleigenaar een flinke basis heeft. "Ooh wat lief, hij ligt te slapen" of "kijk hem eens vrolijk rollen" terwijl het paard in kwestie koliek heeft, brr..

Daar zijn de inzichten ook wel over veranderd. Wij laten de paarden bewust rollen als ze koliek hebben, dat de darmen ervan in de knoop raken is nonsens, en heel vaak heb je icm medicatie (mijn go-to is Buscopam) en de paarden laten rollen het zo opgelost. Rollen is juist heel goed bij koliek, het is de manier van moeder Natuur om het op te lossen, en vaak voelen ze zich ook een stuk beter na het rollen. We halen er dan nog wel de DA bij om even te controleren of alles goed is, maar dat is eigenlijk altijd.

Ik heb echt mijn hele leven al paarden en die "basis" waar pensionklanten het dan over hebben zijn van die oude wijven fabeltjes. Net als dat paarden koliek zouden krijgen van luchtzuigen. Het is andersom, ze gaan luchtzuigen omdat ze last hebben van hun maag, en die maagklachten leiden dan tot koliek. Dat ze het van elkaar overnemen is ook onzin, dat ligt vaak aan het management op die stal.

Mijn merrie zoog lucht nadat ze koliek had gekregen. Die hebben we daarna op echt onbeperkt hooi gezet en luzerne bij gevoerd + brok uiteraard. En in overleg met de DA medicatie tegen maagzweren. Maar echt zo min mogelijk brok en bijna alles ruwvoer. En soms herinnert ze zich dat ze zuigt, doet ze op een moment dat ze iets spannend vindt. Maar verder doet ze het haast nooit meer.


LWDaisy schreef:
Ik wil een staleigenaar die véél van paarden weet. Wat betreft omgang en ziektesymptomen. Zonder betweterig te zijn natuurlijk haha.

Ja vooral en dan heb je complete idioten op je erf af en toe maar die weten het dan wel beter want ze hebben het van internet :roll: maar ik moet alles weten :')

Nah, 't is wat Babootje zegt. Tuurlijk is een opleiding fijn, maar het meeste leer je gewoon in de praktijk. En je moet open staan voor nieuwe inzichten, jezelf altijd willen verbeteren, maar vooral het leuk blijven vinden. Ik heb best wat ervaring, maar als iemand om mijn input vraagt, krijgt die soms ook een ongezouten mening. Als dat betweterig overkomt, jammer dan.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:31

Citaat:
Weides overbemesten want "meer gras" en dan een flink aantal paarden die hoefbevangen komen te staan, is ook niet alles

Je weet dat dit dus niet klopt?
Hier zit juist minder suiker in.

Dus nu doe je boos op gemiste kennis maar mist hem zelf... -O-

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:41

Nou inderdaad... dat is het grootste fabel over grasland. Net als dat hooi van onbemest land beter zou zijn met minder suikers. Not dus. Bemest land bevat minder suikers.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:03

Precies
Gras in stress bevat meer suikers
Dat kan veel zon zijn maar te koud om te groeien, zoals in de winter/lente vaak is: mooie zonnige maar koude dag.
Dat kan komen door water te kort, gras wil groeien want het is warm genoeg, maar kan het niet want heeft "dorst"
En zo kan het ook zijn met voeding. Grasplantje wil groeien, het is warm genoeg, water genoeg maar het heeft geen "eten" dus kan niet groeien.
Mar tegenwoordig met al dat anti-boer geneuzel is mest ineens heel slecht.
Nee mest heeft elke plant nodig, gras, aardappelen, bonen, alles.

Avalanche

Berichten: 16214
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:09

Wij hadden prachtig hooi van eigen land dit jaar. Dik bemest. Pavo geanalyseerd: mooi laag in suikers, de rest vrij hoog. Zeer tevreden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:13

Het is natuurlijk wel heel lastig tegenwoordig om te bepalen wie wel of geen kennis heeft.

Er wordt al jaren geroepen dat voor dikke pony's onbemest EN kaal land het beste is. Ook veel ervaren stalhouders hanteren dat.

Er is nu ontwikkeling en meer kennis, dus men weet dat dit anders zit. Maar voor die kennis weer overal is, duurt vaak wel een tijdje. En de 1 blijft graag up to date en de ander doet het al 30jr zo :)

En ook die mensen halen hun kennis en wijsheid van internet. Het is niet zo dat iedereen zelf onderzoek heeft gedaan. Ook mensen die zich interesseren en willen ontwikkelen zitten op internet en lezen artikelen die gedeeld worden en dan zijn zij opeens experts.
Maar dan moeten anderen nog gaan geloven dat dit zo is.

En vaak ligt het niet eens aan de info, maar ook aan HOE de info wordt gebracht en door wie.
Ik ben van 1 en ander lid en lees ook weleens een artikel en veel onderzoeken. Maar ben vaak vooral benieuwd naar de reacties en dan zie je duidelijk dat hoe het gebracht wordt de meeste invloed heeft op mensen. Je moet het tegenwoordig vooral goed inpakken.

En buiten alle onderzoeken om, weten heel veel mensen uit de praktijk al heel lang hoe gras werkt, maar konden ze jarenlang dat tegen dovemans oren vertellen, want als mensen opeens gaan roepen dat arm gras beter is, is dat ooit ergens opgepakt.

En merken die voer en supplementen verkopen hebben daar ook best aan mogen verdienen.......
Ga naar een willekeurige winkel en hoor wat het verkoop praatje is van de gemiddelde zak voer.

Ik had een wei vol zuring, braam, JKK, brandnetel etc. Heb 2jr lang gemaaid en goed onderhoud gepleegd. Het was dit jaar groen en groeide ook goed, waar ik kale, gele weides zag. Maar het heeft ons op dat weinige gras al veel gekost.

Ga ik nu kijken voor hooi is het nog steeds enorm "in" om onbemest hooi te verkopen en zit het vol zooi. Heb diverse leveranciers geprobeerd in de omgeving, maar van veel adressen heb je veel teveel afval wat ze dan niet eten.
En dan zeggen ze; slecht jaar, droog jaar etc etc. Maar feit is dat ze amper durven te bemesten als ze het aan paarden mensen willen verkopen.

Avalanche

Berichten: 16214
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:50

Ja eens hoor, zelfde ervaring hier :) dat zag je ook aan de hooiopbrengst, maar ook de kwaliteit van het hooi van dit jaar.
En natuurlijk, je moet de loonwerker een aantal keer betalen, maar de moeite meer dan waard.

Wiwabalia

Berichten: 4703
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:44

Ik vind de grootste afknapper op een pensionstal dat zodra je paard (vaak wegens tijdelijke medische noodzaak) even niet mee kan in de routine qua stal, de pensionhouder de hakken in het zand zet en geen millimeter wilt meedenken.

Helaas meegemaakt.. paard had een flinke hechting boven haar kroonrand en mocht absoluut niet gaan lopen rennen & vliegen omdat het net aan bleef zitten. Was weideseizoen en ze hadden daar 2 mega landen met ruinen en merrie’s apart. Ze mocht niet in de paddock (want het was het weideseizoen), ze mocht ook niet apart in een kleiner stukje wei, ze mocht op stal ook geen extra hooi/ruwvoer. Paard stond vervolgens op stal en die vond dit natuurlijk niet zo leuk, maar mijn stalhouder wilde nergens iets van weten en alles wat ik opperde werd van tafel geveegd dus zat er niks anders op dan enkel boxrust. Omdat ze het onrustige gedrah irritant vond, heeft ze hem zonder overleg op het grote land gegooid.. resultaat; hechtingen kapot, wond open waar wildvlees is komen te groeien.

Ben hierna ook vertrokken. :wave:

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:28

Wiwabalia schreef:
Ik vind de grootste afknapper op een pensionstal dat zodra je paard (vaak wegens tijdelijke medische noodzaak) even niet mee kan in de routine qua stal, de pensionhouder de hakken in het zand zet en geen millimeter wilt meedenken.
*knipje*

En zie dan ook nog maar eens een stal te vinden die een geblesseerd paard (inclusief al die aanpassingen) aanneemt. :j Afgelopen jaar heb ik in hetzelfde schuitje gezeten. Je leert de wereld heel anders kennen op die manier.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:33

Ik geef toe dat ik ook niet direct zou staan springen om een geblesseerd paard met alle extra zorgen aan te nemen op stal, zeker niet als tijdelijke optie.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:37

En dat snap ik dan ook weer. :j

Bij ons was het om het even. Wij deden alle extra zorg zelf en betaalden bij voor de resources en diensten die we wat meer nodig hadden. (Hooi bijvoeren en wat vaker strooisel.) Ware het niet dat de stal bij ons stopte met alle basisvoorzieningen uit volpension omdat dat makkelijker was dan onthouden dat ze niet naar buiten mocht.. Geen hooi, niet gevoerd, geen stal meer mesten of opstrooien. En wij wel 100,- extra betalen op de toen 375 euro stalgeld.. Duurde even voordat we een plek vonden, maar we zijn met veel plezier vertrokken.
Laatst bijgewerkt door Canon op 05-01-23 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:38

Spenk schreef:
Nou inderdaad... dat is het grootste fabel over grasland. Net als dat hooi van onbemest land beter zou zijn met minder suikers. Not dus. Bemest land bevat minder suikers.


En daardoor veel minder kans op Jacobskruiskruid, dus 2 vliegen in 1 klap :)

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:52

Canon schreef:
Wiwabalia schreef:
Ik vind de grootste afknapper op een pensionstal dat zodra je paard (vaak wegens tijdelijke medische noodzaak) even niet mee kan in de routine qua stal, de pensionhouder de hakken in het zand zet en geen millimeter wilt meedenken.
*knipje*

En zie dan ook nog maar eens een stal te vinden die een geblesseerd paard (inclusief al die aanpassingen) aanneemt. :j Afgelopen jaar heb ik in hetzelfde schuitje gezeten. Je leert de wereld heel anders kennen op die manier.

En dan heb je gekken als stalhouders die gaan sneeuwschuiven zodat het paard met peesblessure zonder gevaar aan de hand kan stappen.

Dit waren overigens mijn paarden, niet die met blessure :D
Afbeelding

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:59

DuoPenotti schreef:
En dan heb je gekken als stalhouders die gaan sneeuwschuiven zodat het paard met peesblessure zonder gevaar aan de hand kan stappen.
Dit waren overigens mijn paarden, niet die met blessure :D
[ Afbeelding ]

Mensen als dat verdienen een hele dikke doos vol chocolade <3

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:04

En ik ben dus gestopt met pensionpaarden..... die chocolade wacht ik nog op :D

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:15

Waarom ben je gestopt met pensionpaarden?

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:31

Ik wil ook nooit meer paarden in pension. Ze komen niet opdagen, zorgen niet voor vervanging, het moet altijd beter en ze vinden altijd dat ze teveel betalen. Nu alleen nog maar eigen paarden. Maar ik vind het leuk om hier mee te lezen.

Ik denk dat je ook uit elkaar groeit vaak. Pension houders beginnen veelal met een ideologie en vervolgens blijkt dat je het never nooit iedereen naar de zin kunt maken. Tel daarbij op personeels wisselingen, slechte hooi jaren, stijgende kosten, vreselijke mensen met idiote eisen, onredelijke mensen maar ook veel leuke mensen. Ik denk dat het haast onmogelijk is om een stal voor iedereen goed te runnen.

Wel lees ik met stijgende verbazing sommige pareltjes hier. :=

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:32

Poekkie schreef:
Waarom ben je gestopt met pensionpaarden?

Dat al die extra dingen als vanzelfsprekend worden gehouden. Zelf bovenstaande absurditeit van mijzelf.
24/7 klaar staan voor de paarden van een ander, ze echt niet beseffen hoeveel je er mee bezig bent.
Ja deels door mijzelf, want dekentjes wisselen, klein weitje van 10 bij 10 elke dag verzetten voor een paard enz enz
Alles deed ik, niets is mij te gek voor het welzijn van een paard.
Als ik uren ging tellen kwam het er echt niet uit. Maar dat vond ik niet eens erg.
Maar als ik dan eens vroeg, zondag avond zijn we uit eten gevraagd wil iemand de paarden binnen zetten, dan was er niemand...
En een jonge dame heeft me op een gegeven moment erg gekwetst en dat was de druppel.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:44

DuoPenotti: zo herkenbaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:55

Maar dat is volgens mij echt typisch iets voor mensen die er wat pension bij hebben. Dat kan je toch niet vergelijken met de grotere stallen waar het meer zakelijk is.

En het ligt ook niet altijd aan de mensen in pension. Pension houders laten mensen ook zo ver gaan. Zeker bij de kleine stallen, worden mensen soms een soort van "vrienden" en komen van 2 kanten teveel verwachtingen.

Het zakelijk houden zou bij veel echt schelen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:57

Ik herken het duopenotti , maar jammer dat het zo moest lopen.

Superpony: begin je weer? Na de derde (ex-) pensionhouder met dezelfde klachten is het nog steeds allemaal de schuld van de stal? Ik kan niet zeggen dat ik de verwachting van duopenotti om 1x hulp te hebben onlogisch of onredelijk vind. Maar hier zou het ook wel hetzelfde resultaat zijn.