Het grote working equitation topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:49

Ja, Beeb is fanatiek, maar ik scheet 20verschillende kleurtjes. Ik vind springen zó eng. Dat is na mijn spring ongeluk met een haflinger nooit meer goed gekomen. We doen het wel hoor, voor de lol. Met Shiva en nu ook met Beeb. Zelfs zonder zadel. Maar nee, dood eng. Beeb springt ook gewoon malloot, dat zal mee werken :')

Voor jullie informatie. Deze sprong leende zich niet voor zo'n hoge sprong haha. Nog geen 4 meter verderop eindigde de rijbak met als 'bakrand' 4 gevulde hooikruiwagens hahaha. Die kwamen héél dichtbij!

Deze opsprong voor de galop over de brug was ook wel leuk, dit zou ik gerust vaker doen.
Afbeelding
(ja sorry mijn zit is hier niet zo tof, had ook die sprong niet verwacht)

Ik heb het WK niet volledig gekeken, af en toe 1 en in onze groepsapp gedeeld. Maar ik kan me goed voorstellen dat er veel uitstapjes zijn! Als wij straks meer op één hand rijden dan is het ook wel meer mogelijk maar nu is het sturen nog te ver uit elkaar.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 22:07

Haha leuke foto's.
Maar het is toch pas vanaf een bepaalde klasse met 1 hand? Damn ik ga echt Margo Timmermans ofzo eens vragen voor een cursus WE voor dummies :')

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:08

maar op 1 hand rijden is pas vanaf het M? daarvoor rij je gewoon met 2 handen in WE hoor, of begrijp ik het verkeerd

edit tegelijk met mijn voorganger

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:08

Maakt het wel extra gaaf. Wel leuk om te oefenen!
Al is dat überhaupt een ding; met één hand of zonder handen uitstappen. Dat Penny dingetjes heb ik nooit los kunnen laten.

Edit: typo

Selina

Berichten: 14339
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:18


xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:36

Geen idee vanaf wanneer het is. Maar ik ben juist de neckreining aan het aanleren en dat is heel anders sturen dan er in de clinic verwacht werd. Dus voor ons nu tever uit elkaar :)

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:48

Afbeelding
in stap lukt dat wel ja. Haha. Draf wordt al lastiger en tsja galop, uhm niet aan beginnen nog :')

JeaDH

Berichten: 2171
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:21

Leuk een WE topic, ik heb zo'n 2 jaar geleden mijn 1ste clinic gereden en was gelijk enthousiast! Bij mij in de buurt geven Gemma Nienhuis en Hester Bischot clinics waar ik regelmatig met mijn NF pony aansluit. Zelf heb ik inmiddels ook een leuk parcours bij elkaar gespaard dus ik oefen thuis ook regelmatig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:21

Leuk zeg! Het speelt dus wel meer maar we zijn er allemaal nog erg stil over :P

Sta je ineens in uitgelicht, godzijdank is die foto gekozen :')

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:31

Als je ziet hoeveel clinics er worden georganiseerd is het zeker in opkomst :j
Leuk, het is praktisch toegepaste dressuur. Daardoor zijn de wedstrijden misschien wat minder laagdrempelig dan bijvoorbeeld TREC.

Weet iemand hier het verschil tussen de WE, Working Equitation, en TWE, Traditionele Working Equitation? Zijn twee verschillende verenigingen maar verder weet ik het verschil niet. :)

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:30

fransje23 schreef:
Als je ziet hoeveel clinics er worden georganiseerd is het zeker in opkomst :j
Leuk, het is praktisch toegepaste dressuur. Daardoor zijn de wedstrijden misschien wat minder laagdrempelig dan bijvoorbeeld TREC.

Weet iemand hier het verschil tussen de WE, Working Equitation, en TWE, Traditionele Working Equitation? Zijn twee verschillende verenigingen maar verder weet ik het verschil niet. :)



Volgens mij is TREC eveneens praktisch toegepaste dressuur maar juist laagdrempeliger qua niveau. Zijwaarts over een balk gaan is nu niet bepaald beginners niveau.
TREC heeft volgens mij wel meer onderdelen dan WE. Waardoor je meteen een wedstrijd weekend hebt i.p.v. een dag. Gelukkig worden er nu op entree niveau wel kennismakingswedstrijden georganiseerd.

Naar het verschil tussen WE en TWE ben ik ook benieuwd.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 13:57

xDenies schreef:
Leuk zeg! Het speelt dus wel meer maar we zijn er allemaal nog erg stil over :P

Sta je ineens in uitgelicht, godzijdank is die foto gekozen :')


Oh haha wat leuk! :D

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:59

Trec is minder dressuurmatig, het doen van de oefening is belangrijker dan de dressuurmatig uitvoering. Het is meer de controle en voorbereiding die je nodig hebt voor het buitenrijden.
Vandaar ook de POR.
Bij WE heb je om te beginnen al een dressuurproef naast de stijltrail.

Trec bestaat uit drie onderdelen: POR, PTV en MA.
Maar de POR kan best veel tijd kosten waardoor het vaak een tweedaagse is al heb ik zelf ook wel gewoon wedstrijden van één dag gereden.

WE heeft twee, drie of vier onderdelen.

JeaDH

Berichten: 2171
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:48

Ik heb ook een keer een TREC clinic gedaan vond ik ook erg leuk. Maar kaartlezen was ik niet zo goed in :')

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:24

fransje23 schreef:
Weet iemand hier het verschil tussen de WE, Working Equitation, en TWE, Traditionele Working Equitation? Zijn twee verschillende verenigingen maar verder weet ik het verschil niet. :)


Leuk nog meer WE geïnteresseerden. *\o/*

Het zijn inderdaad 2 verschillende bonden met elk hun eigen spelregels, maar zeker ook vele overeenkomsten.

De opbouw van de TWE snap ik nog steeds niet volledig.
Zij werken in ieder geval met de benaming van Klasse B / L / M / Z
Sommige moeilijke onderdelen komen bij hun al vanaf B voor. Sommige onderdelen worden juist geleidelijker aan geïntroduceerd.
Je moet volgens mij ook zelf je proefje schrijven aan de hand van vaste onderdelen.

De website geeft mij iig te weinig informatie om er een goed beeld van te krijgen. En ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om bij een TWE wedstrijd te gaan kijken.
https://www.trec-club.nl/wat-is-twe/



De WEH werkt met WE intro / WE 1 / WE 2 / WE 3 en WE 4 ook wel Masters niveau genoemd.
In de Intro en WE1 rijd je met wedstrijden een dressuur proef en een stijl trail, vanaf WE2 rijd je ook een speed trail.
De intro klasse is zeer toegankelijk en wordt met 2 handen gereden. De dressuur proef is een voorgeschreven proefje op B niveau. De stijl trail wordt in draf gereden en de meeste obstakels gewoon in stap.

Op Masters niveau rijd je alles 1 handig in galop muv de verplichte stap onderdelen.

Deze proeven en voorbeeld trail staan op op hun website.
https://workingequitationholland.nl/

Wij organiseren zelf 1x per jaar een wedstrijd op basis van de WEH regels.

Spoiler:
de wedstrijd vindt 7 augustus plaats voor de liefhebbers is publiek van harte welkom, de startlijst zit al vol.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 17:37

Leuk Natasja. Je mag daar vast reclame voor maken hoor! :P 7 augustus kom ik misschien wel kijken, lijkt me leuk. Hebben jullie dan alle klasses?

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:23

Bij alle evenementen die hier besproken worden de locatie vermelden graag! Maakt t een stuk makkelijker om te beslissen of het te doen is om te komen kijken of mee te doen :D

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:30

Op 28 augustus is er in Zuidland een clinic WE gegeven door Henri Jacobsen. Erg leuk, ik ga er een kijkje nemen :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 18:37

Op in Posterholt ( Limburg) ook weer een clinic Cristel Provaas op 4 september

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 20:38

Earth schreef:
Leuk Natasja. Je mag daar vast reclame voor maken hoor! :P 7 augustus kom ik misschien wel kijken, lijkt me leuk. Hebben jullie dan alle klasses?



We hebben dit jaar WE intro tm WE2

Voorgaande jaren hadden we ook niveau 4 ruiters. 3 van de huidige WK ruiters in Frankrijk hebben vorig jaar bij ons gestart gehad.

De startlijsten komen morgen online hoop ik.
Dan zal ik de link ook delen.
(Wacht nog op bevestiging van de jury)

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 20:47

Hierbij even een samenvatting van evenementen. Willen jullie indien je dat weet aangeven of bezoek (bij clinics) is toegestaan? Dan kan ik dat er even bij zetten.

Citaat:
Evenement:

Wedstrijd. 7 augustus. Erichem (neem ik aan?). WE intro tm WE2.

Clinic Henri Jacobsen: 28 augustus. Zuidland.

Clinic Cristel Provaas. 4 september. Posterholt ( Limburg)

EK TWE. 21 t/m 25 september. Manege PCK-Eersel.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:02

Bezoek is toegestaan in Zuidland

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:05

Lynn_Nikita schreef:
Op in Posterholt ( Limburg) ook weer een clinic Cristel Provaas op 4 september


Ik heb even gezocht, maar op 4 september is het een wedstrijd en op 9 oktober een snuffel clinic. Jammer dat ik 9 oktober al wat anders heb staan! Om gelijk aan een wedstrijd mee te doen is ook zo wat :')

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:06

Leuk topic! Ik heb een paar keer clinic/les gereden bij Ton D.uivenvoorden. Super leuk! Paard vind alle indrukken wel heel spannend, waardoor hij niet vooruit te branden is. Na zo'n les is hij thuis altijd wel veel makkelijker en soepeler te rijden! Echt een aanvulling en ook erg leuk om te doen. Wedstrijden lijken mij wel een leuke uitdaging, maar eerst oefenen oefenen en oefenen.





Afbeelding

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:23

Leuke foto`s en filmpjes allemaal!

Mij lijkt WE ook heel leuk om eens een keer te proberen.
Weet iemand waar ik dan terecht kan omgeving Eindhoven/Tilburg/Den Bosch?

Of een clinic organiseren bij ons op de vereniging zou ook leuk zijn!