Het grote working equitation topic

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:02

@ Lideli, veel plezier morgen, hoe laat moet je? Ik rijd om 16u30 mee in de menclinic, misschien dat ik ervoor of erna wel even bij de WE kom kijken

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:25

Fangio schreef:
@ Lideli, veel plezier morgen, hoe laat moet je? Ik rijd om 16u30 mee in de menclinic, misschien dat ik ervoor of erna wel even bij de WE kom kijken


Thanks! Wij zijn om 16uur, zwartbonte pony, niet te missen :j
Jij ook veel plezier bij de menclinic!

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:43

Ah, dan ben ik waarschijnlijk al net aan het uitladen/optuigen etc, dat duurt altijd even bij mij :Y) Ik heb een haflinger mee.

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:24

Fijne les gereden maar had er iets meer van verwacht. Tot nu toe altijd privé gelest mbt WE en vond het nu wel lastig dat het een duo les was. Ik kreeg soms het idee dat de andere combinatie die mee reed interessanter was en dus meer hulp/aanwezigen kreeg. Maar we hebben wel weer een grens verlegd (galopperen met de garrocha) en een nieuwe oefening geleerd (door de L achteruit), dus dat was wel tof :j
Afbeelding

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:49

Leuke foto en toch tof om dan weer iets nieuws te proberen. Als het dan lukt *\o/*

Zondag gaan mijn bijrijder en ik een WE les doen bij Romy Huisman. En ik heb de startlijst binnen van 1 okt in Deil. Moet zeggen dat ik de beschrijvingen van de B1 wel heel erg basic vind (alleen maar stilstaan bij het hek? En in de dressuur geen galop?). Ik twijfel dus nu of ik toch ga omzetten naar B2 :o

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:12

bella24 schreef:
Leuke foto en toch tof om dan weer iets nieuws te proberen. Als het dan lukt *\o/*

Zondag gaan mijn bijrijder en ik een WE les doen bij Romy Huisman. En ik heb de startlijst binnen van 1 okt in Deil. Moet zeggen dat ik de beschrijvingen van de B1 wel heel erg basic vind (alleen maar stilstaan bij het hek? En in de dressuur geen galop?). Ik twijfel dus nu of ik toch ga omzetten naar B2 :o


Jij gaat TWE starten, denk ik?
Ik start via WEH en bij de proef voor de intro zit wel galop.

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:56

Klopt Deil is TWE. Ik vind het nog wel puzzelen allemaal hoor. TWE heeft dan weer B1, B2, L1, L2 etc. Voor een buitenstaander redelijk abracadabra in het begin. Over die klassen staat ook weinig online. De B2 heeft dus wel weer een speedtrail. Maar de wedstrijdorganisatie is super behulpzaam :j

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:56

lideli schreef:
Fijne les gereden maar had er iets meer van verwacht. Tot nu toe altijd privé gelest mbt WE en vond het nu wel lastig dat het een duo les was. Ik kreeg soms het idee dat de andere combinatie die mee reed interessanter was en dus meer hulp/aanwezigen kreeg. Maar we hebben wel weer een grens verlegd (galopperen met de garrocha) en een nieuwe oefening geleerd (door de L achteruit), dus dat was wel tof :j
[ [url=m/vz6YeI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb je denk ik nog wel gezien op de parkeerplaats (of ik heb iig een bont paard zien langs komen :P Maar van de WE niks meer gezien. Hoorde ook nog meerdere mensen praten dat je blijkbaar niet een snel rondje mocht doen etc, dus ik denk dat je niet de enige was die er iets meer van had verwacht

kionasuppie

Berichten: 1750
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:03

bella24 schreef:
Klopt Deil is TWE. Ik vind het nog wel puzzelen allemaal hoor. TWE heeft dan weer B1, B2, L1, L2 etc. Voor een buitenstaander redelijk abracadabra in het begin. Over die klassen staat ook weinig online. De B2 heeft dus wel weer een speedtrail. Maar de wedstrijdorganisatie is super behulpzaam :j


Mocht je daarnaast nog vragen hebben over de TWE mag je mij ook altijd berichten! Ik reed voornamelijk TWE en nu allebei omdat ik een jong paard aan t opleiden ben. Ken de verschillen en het TWE regelement uit mn hoofd :+

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:17

Door een L achteruit, hoe moet dat tijdens wedstrijden?

Ik heb gisteren mijn eerste clinic gehad maar die zat er niet bij. Het was wel leuk hoor, maar ook een beetje teleurstellend.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:51

Bij de TWE ( aangesloten bij Trec) heb je in de lagere klassen alleen recht achteruit, pas vanaf de M heb je de L achterwaarts. https://www.trec-club.nl/wp-content/upl ... 2023-2.pdf . Hier staan de regelementen en wat je in de dressuurproeven moet laten zien, er staat ook bij wat er per trail-onderdeel van je verwacht wordt.

Daarnaast heb je WEH: https://www.workingequitationholland.nl/regelboek.html . Ook daar heb je "pas" vanaf WE2 achterwaarts in een L.

Ik zou me daar nu nog niet heel druk over maken, maar het is wel jammer dat de clinic niet was wat je er van verwachtte!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:55

Het gaat er mij niet om dat ik een oefening pas op hoger niveau zou hoeven te kunnen. Zo’n L kunnen we makkelijk thuis oefenen vandaar. :)

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:05

Aha, duidelijk :D . Voor zover ik het gezien heb ( maar dat zegt natuurlijk niet alles) ga je vooruit de L in, luid je dan de bel en ga je achterwaarts de L uit zonder de balken te raken. Dat vergt inderdaad oefening, een beetje links sturen en gewicht verplaatsen en een beetje rechts, maar als ze eenmaal weten dat ze geen balken mogen raken snappen ze dat best wel vlot. In het begin spiek je wel om te zien waar je bocht begint, maar stiekem stappen tellen helpt al wel daarmee. De bocht zet je vroeg genoeg in en in het begin denk ik meer naar de binnenkant van de bocht, zodat je meer ruimte hebt voor de voorbenen om diezelfde bocht te maken, maar je moet ook even kijken of je paard niet maait, dan heb je weer meer ruimte nodig. In het begin kan je ook de balken wat wijder uit elkaar leggen, zodat de draai wat makkelijker wordt.

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:13

kionasuppie schreef:
bella24 schreef:
Klopt Deil is TWE. Ik vind het nog wel puzzelen allemaal hoor. TWE heeft dan weer B1, B2, L1, L2 etc. Voor een buitenstaander redelijk abracadabra in het begin. Over die klassen staat ook weinig online. De B2 heeft dus wel weer een speedtrail. Maar de wedstrijdorganisatie is super behulpzaam :j


Mocht je daarnaast nog vragen hebben over de TWE mag je mij ook altijd berichten! Ik reed voornamelijk TWE en nu allebei omdat ik een jong paard aan t opleiden ben. Ken de verschillen en het TWE regelement uit mn hoofd :+


Ah, wat leuk, heb je gelijk een pb gestuurd :)
Heb idd mijn start naar B2 omgezet. Dan mag ik in de speedtrail ook in galop? En ik mag ook wisselen tussen draf en galop?

kionasuppie

Berichten: 1750
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:28

bella24 schreef:
Ah, wat leuk, heb je gelijk een pb gestuurd :)
Heb idd mijn start naar B2 omgezet. Dan mag ik in de speedtrail ook in galop? En ik mag ook wisselen tussen draf en galop?


Ik reageer zo op je berichtje! Maar inderdaad in de speedtrail maakt de gang niet meer uit, wat je vaak ziet in de B2 is dat de langere lijnen gegaloppeerd worden en kortere gedraafd maar dat is helemaal aan jou.

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:54

bella24 schreef:
Leuke foto en toch tof om dan weer iets nieuws te proberen. Als het dan lukt *\o/*

Zondag gaan mijn bijrijder en ik een WE les doen bij Romy Huisman. En ik heb de startlijst binnen van 1 okt in Deil. Moet zeggen dat ik de beschrijvingen van de B1 wel heel erg basic vind (alleen maar stilstaan bij het hek? En in de dressuur geen galop?). Ik twijfel dus nu of ik toch ga omzetten naar B2 :o


Ben heel benieuwd hoe je het vindt daar! die staat bij mij ook op het lijstje

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:40

lletam schreef:
bella24 schreef:
Leuke foto en toch tof om dan weer iets nieuws te proberen. Als het dan lukt *\o/*

Zondag gaan mijn bijrijder en ik een WE les doen bij Romy Huisman. En ik heb de startlijst binnen van 1 okt in Deil. Moet zeggen dat ik de beschrijvingen van de B1 wel heel erg basic vind (alleen maar stilstaan bij het hek? En in de dressuur geen galop?). Ik twijfel dus nu of ik toch ga omzetten naar B2 :o


Ben heel benieuwd hoe je het vindt daar! die staat bij mij ook op het lijstje


Clinic bij Romy bedoel je? Was leuk en een aanrader wat mij betreft. Romy geeft heel rustig en positief uitleg. Ze heeft ons veel wedstrijdregels uitgelegd dus het was ook een hele fijne voorbereiding voor onze eerste wedstrijd.

Misschien vond ik het hier en daar iets te rustig maar dat is meer omdat we een duoles hadden en zij dan natuurlijk vrij snel ons niveau in moet schatten. Voordat je het weet, is een les dan weer voorbij terwijl je eigenlijk nog wat pittiger door zou willen trainen.

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:20

Dat klinkt goed! Rustig beginnen lijkt me voor de eerste keer wel fijn. Hopelijk komen er nog nieuwe data:)

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:22

Welke oefeningen kun je makkelijk thuis oefenen/opzetten?
Tussen de balken achterwaarts en zijwaarts over een balk hebben we gedaan en soort van slalom rond de hindernissen (staat bijna altijd wat sprongetjes bij ons in de bak).
Er moet iets met een kan/beker dacht ik en hoe zou je op een eenvoudige manier het door een hek gaan kunnen oefenen?
Ben benieuwd naar jullie tips/ideeën.

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:27

lletam schreef:
Welke oefeningen kun je makkelijk thuis oefenen/opzetten?
Tussen de balken achterwaarts en zijwaarts over een balk hebben we gedaan en soort van slalom rond de hindernissen (staat bijna altijd wat sprongetjes bij ons in de bak).
Er moet iets met een kan/beker dacht ik en hoe zou je op een eenvoudige manier het door een hek gaan kunnen oefenen?
Ben benieuwd naar jullie tips/ideeën.


De 3 tonnen kan je met voertonnen doen. Of krukjes ofzo.
De poort kan met 2 staanders en een longeerlijn. (De eenvoudige variant dan)

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:55

Selina schreef:
lletam schreef:
Welke oefeningen kun je makkelijk thuis oefenen/opzetten?
Tussen de balken achterwaarts en zijwaarts over een balk hebben we gedaan en soort van slalom rond de hindernissen (staat bijna altijd wat sprongetjes bij ons in de bak).
Er moet iets met een kan/beker dacht ik en hoe zou je op een eenvoudige manier het door een hek gaan kunnen oefenen?
Ben benieuwd naar jullie tips/ideeën.


De 3 tonnen kan je met voertonnen doen. Of krukjes ofzo.
De poort kan met 2 staanders en een longeerlijn. (De eenvoudige variant dan)


Da's een leuke variant voor de poort inderdaad!

Hoe moet je die eigenlijk 'volgens de regels ' doen?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:44

Kan optillen is simpel als je iets hoog hebt waar het op kan staan.
Hoogte van een statafel.

Beker om zetten met een voerschep op een staander. Je staat dan tussen twee staanders.

Hek oefende ik zo


Afbeelding

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:47

fransje23 schreef:
Kan optillen is simpel als je iets hoog hebt waar het op kan staan.
Hoogte van een statafel.

Beker om zetten met een voerschep op een staander. Je staat dan tussen twee staanders.

Hek oefende ik zo


[ [url=m/CHbrBu.jpg]Afbeelding[/url] ]


En hoe moet je er doorheen rijden, van rechts of links? En dan paard erdoor, parallel aan het 'hek' en dan sluiten (?)

Met de voerschep, hoe rijd je die?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:56

Beker omzetten is een gang met twee balkjes of met pionnen.
Inrijden in stap voerschep omzetten van rechts naar links en voorwaarts eruit of achterwaarts eruit.

In de hogere klasse wordt het een slalom achterwaarts.

Hoe de oefeningen aangereden moeten worden staat bij WEH in het WE regelboek.

In principe doe je alles met rechts, tenzij je aangeeft links te zijn.

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:33

lletam schreef:
En hoe moet je er doorheen rijden, van rechts of links? En dan paard erdoor, parallel aan het 'hek' en dan sluiten (?)

Met de voerschep, hoe rijd je die?


In deze video wordt duidelijk uitgelegd hoe je door de poort moet:
https://www.youtube.com/watch?v=sihQAC8DV2Q&t=211s

Ik wil ook zelf een parcours bouwen. Met balken, voertonnen, staanders van de springhindernissen (voor poort en ringsteken) en een vliegengordijn. Dat hoort niet echt bij de WE maar lijkt me leuk :D .
Als de wind eens een keer gaat liggen hier ;( .