Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 09:24

Ik heb gisteren ze een stuk wei in de boomgaard gegeven. Daar was het veel koeler en in de schaduw. Daar staan ze nu overdag, voor Mira prima te doen. Ze zweet niet eens. Gisteren even in de zon de temperatuur gemeten, om 7 uur savonds 48 graden in de zon....

Ik vind het wel heftig en ook moeilijk om al die negatieve pssm2 verhalen te lezen zeg!

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:40

LyonaHorse schreef:
Ik heb gisteren ze een stuk wei in de boomgaard gegeven. Daar was het veel koeler en in de schaduw. Daar staan ze nu overdag, voor Mira prima te doen. Ze zweet niet eens. Gisteren even in de zon de temperatuur gemeten, om 7 uur savonds 48 graden in de zon....

Ik vind het wel heftig en ook moeilijk om al die negatieve pssm2 verhalen te lezen zeg!



Jemig wat een temp zeg, bizar!
Sterkte, hopelijk snel iets minder warm…

Fijn dat je nog prettige schaduwplekjes hebben kunnen vinden waar ze fijn kunnen staan, lijkt me echt lastig met zulke hoge temperaturen…

Elisa2

Berichten: 37479
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:43

48 graden! mijn hemel...wat een idiote temperaturen. Fijn dat de boomgaard beter lijkt te doen qua temperatuur. Meer schaduw is wel enorm belangrijk bij zulke temperaturen...lijkt me voor iedereen meer overleven dan leven...

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 09:46

Elisa2 schreef:
48 graden! mijn hemel...wat een idiote temperaturen. Fijn dat de boomgaard beter lijkt te doen qua temperatuur. Meer schaduw is wel enorm belangrijk bij zulke temperaturen...lijkt me voor iedereen meer overleven dan leven...


Ja het is echt heel erg. In de zon is het gewoon niet te doen. Dat hebben de paarden gelukkig ook door. In de boomgaard is het prima, veel schaduw en een koeler briesje.
Volgens het weerbericht is het maar 35 graden in de schaduw, geloof ik niks van! Maandag wordt het helaas 41 in de schaduw, ben wel benieuwd hoe dat in de zon zal zijn.

Maar de paarden passen zich prima aan aan zulk weer. Veel drinken, weinig bewegen en in de schaduw staan. Doen ze goed! :j

Ik kan er wat minder tegen... :+

Sintara

Berichten: 7443
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:02

Het scheelt hopelijk een beetje dat ze eraan wennen na verloop van tijd.
In Nederland is het altijd zo'n omslag, ene moment nog onder de 10 graden 's nachts, en dan komende dinsdag wordt het 's nachts waarschijnlijk amper kouder dan 30 xd

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:07

Dat zal inderdaad schelen dat ze er aardig aan wennen.
Het zou mij te heet zijn zeg, mijn hemel…

Maar fijn dat ze zich zo goed aanpassen en het daardoor houdbaar voor ze is.
Hier schijnt het van de week ook echt warm te gaan worden, we wachten het maar af…

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 13:02

Vanochtend wel fijn met Mira kunnen wandelen. Ze heeft genoten!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:21

Wat fijn zeg, en wat een prachtige omgeving!

ellepel

Berichten: 47392
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:30

die een na laatste foto is mooi <3

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:43

Het is best een mooi paard qua koppie vooral. Maar toch heb ik van de foto’s het idee dat ze steeds met ‘dat lichaam’ bezig is. Nooit echt ontspannen.
Ook ik denk aan oedeem in de boeg. En als ze niet wil grazen, zou dat te maken kunnen hebben met te hoge spierspanning waardoor het naar beneden strekken van de hals (om te kunnen grazen) oncomfortabel is?
Ik bedoel het maar gewoon een beetje als meedenken hoor. Wat een hitte daar bij jullie, poeh… sterkte daarmee!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 21:04

Ik heb net het verhaal van Rio gelezen. Ik zit gewoon te huilen op de bank. Wat heftig allemaal...

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:00

Even een kleine oppepper, bij quarters wil het kwa symptomen en management in verhouding vaak wel wat meer meevallen dan bij spanjaard of een gemiddelde warmbloed.

Elisa2

Berichten: 37479
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:11

Dat is denk ik wel heel erg fijn om te lezen voor Lyona!

Mooie foto's! ze lijkt haast een beetje dik te worden of zou dat oedeem zijn? Ik vind oedeem bij heel veel warmte ook niet zo gek.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 14:54

Pff wat een hitte. Zo mogelijk nog heter. Morgen schijnt het wat af te koelen. Ik hoop het!

Mira red het wel, die staat heerlijk blaadjes te snoepen in de struiken! (ze ziet er raar uit want ze is nat...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:43

Gelukkig dat je daar zoveel schaduw hebt! Ze staat er wel fijn zo te zien :)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:44

Ziet er inderdaad uit als een fijne plek!
Nog even doorbijten en de ergste hitte is voorbij…

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 17:56

Ja het is echt een hele fijne plek! De paarden genieten er ook echt van!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 06:23

Oke, hele rare vraag... Is rook schadelijk voor paarden?
Er is gisteren in de omgeving een enorme bosbrand (niet gevaarlijk dichtbij) geweest en vannacht rond een uur of 3 kwam de rook hier aan. Veel en dikke rook. Zo dik als een dichte mist. Paarden stonden er rustig bij (ze waren uiteraard aan het eten) en de meeste rook is nu omhoog getrokken. Maar hoe schadelijk zou het zijn dat ze dus even in de rook hebben gestaan?
Ik kon met mijn slaperige kop vannacht niks bedenken om ze te helpen..

Goede nieuws, het is wel flink afgekoeld! Nog 'maar' 35 graden!

Sintara

Berichten: 7443
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:43

Ja goed is het natuurlijk niet, paarden hebben dacht ik gevoeligere longen dan mensen. Maar als het kortdurend was en ze niet benauwd zijn zou ik me niet te druk maken. Het is gebeurd, je vraagt toch al niks van ze qua training..

Elisa2

Berichten: 37479
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:43

Ik zou even de DA bellen met deze vraag, volgens mij kan veel rook in ademen wel zorgen voor longschade. Tja..of je zoiets kan voorkomen is inderdaad een tweede..wel eng zo dichtbij. Fijn dat het in ieder geval afgekoeld is.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 08:46

Voorkomen wat niet gelukt denk ik. Ons huis stond ook vol rook. Was idd wel even spannend, gelukkig niet heel dicht bij, maar wel 17000 hectare afgebrand...
Paarden zijn absoluut niet benauwd gelukkig.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:50

Gisteravond wilde ik met Mira nog even een klein stukje gaan wandelen. Ze zat op zich goed in haar vel en had nog niks gedaan die dag. Ik wilde even een rondje van 10 minuten maken.
Eerst moeten we dan een klein stukje omlaag over de weg, maar het leek of het Mira ineens niet meer lukte! Ze liep heel langzaam en zetten haar voeten voor elkaar neer met kleine stapjes en struikelde steeds. Na een paar passen stopte ze en wilde ze echt niet meer verder, ze stond met haar voeten nog steeds voor elkaar. Ze keek ook echt heel triest en gespannen. Ik ben direct terug gegaan, we waren nog maar 100 meter van huis. Ze bleef zo langzaam en moeilijk lopen.
Ik vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het weer? Het is ineens van 40 naar 30 graden gegaan gisteren, maar zou ze daar zo gevoelig op reageren?
Ik schrok wel behoorlijk! Vandaag gaat het gelukkig weer goed, wel is ze behoorlijk ingetogen en wat in zichzelf gekeerd...

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:29

Ik vind dit een heel duidelijk filmpje. Zij heeft nog meer filmpjes maar hier staan verschillende voorbeelden op.

https://www.youtube.com/watch?v=nKHIGDjwCmM

Het geeft ook duidelijk aan dat er verschillende vormen zijn en dat niet ieder paard hetzelfde reageert op management/voeding.

Hannanas
Berichten: 13028
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:33

Kan ze niet (licht) bevangen geraakt zijn nu dmv overconditie en overvoeren?

En ik blijf erbij dat er mogelijk wat anders aan de hand is (of erbij) dan pssm vooral omdat ze niet door de buigproeven en klinische keuring kwam. Staar je niet blind op de pssm.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:37

Kan ze niet uitgedroogd zijn of toch nog last hebben van de rook van afgelopen dagen?

https://m.youtube.com/watch?v=rL8b0oOYmqE
Ik vind dit filmpje heel fijn uitleggen wat K1 inhoud en daarbij zie je ook een stukje met symptomatische paarden.
Lastige aan PSSM is dat je vaak dingen gaat linken aan pssm terwijl het soms ook wat anders kan zijn. Pas op dat je niet verblind word door deze pssm-diagnose.