Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8102
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:50

LyonaHorse schreef:
Maakt het in symptomen of heftigheid veel uit welke variant een paard heeft?
Mira heeft dus K1, heterozygoot.


Ik denk het niet… management en voer verschilt wel bij sommige types. Maar blijft toch heel paard afhankelijk hoe ver ze al heen zij. En hoe ze het oppakken.

Zoals eerder hier gezegd: die test zegt me niet zo veel. Het klinische beeld wel..

pluisje88

Berichten: 8102
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:53

Gekopieerd van pssm.eu:

Symptomen van PSSM

Het meest duidelijke symptoom van PSSM is de klassieke spierbevangenheid of tying up: het paard heeft duidelijk waarneembare spierstijfheid, zweet overmatig en wil niet meer bewegen. Met name bij PSSM type 1 en de variant Px van het EquiSeq panel is dit een veel voorkomend beeld. Maar vaak bestaan zowel bij PSSM type 1 als 2 de symptomen uit vagere symptomen, zoals:
- stijfheid/stramheid
- het paard lijkt lui of niet vooruit te komen
- gespannen buik
- het paard geeft aan zadelen en aansingelen zeer onprettig te vinden
- het paard is moeilijk te trainen en laat mogelijk probleemgedrag zien zoals bokken, staken of steigeren
- spierspasmen die over het hele lichaam voor kunnen komen, maar het vaakst te zien zijn op de flanken, hals en schouders
- het paard wil niet meer bewegen maar strekt zich uit alsof het moet plassen
- algehele tekenen van pijn ("pain face", zich afzonderen van de kudde, een gelaten houding)
- veel zweten
- harde spieren, met name op de achterhand
- schrapen met de voorvoeten
- flehmen
- meteen na het trainen willen rollen
- het lichaam en met name de achterhand veelvuldig schuren aan wanden of andere objecten of hier met de achterhand op leunen
- moeite hebben hun voeten omhoog te houden voor de smid
- moeite om in "cross-ties" te staan
- moeite met het reizen in de trailer
- plotselinge spierafname zonder dat daar een reden voor is
- overmatig met de neus aan de grond lopen tijdens het longeren of rijden
- afwijkende manier van op rust staan (benen onder de massa of juist gestrekt)
- afwijkend gangwerk (met name bij PSSM type 2)
- nerveus of schrikkerig gedrag
- donkere, koffiekleurige urine (bij zware aanvallen; met name bij PSSM type 1 en de Px variant)
- in hele ernstige gevallen neervallen en verstijfd blijven liggen (met name PSSM type 2)
De mate waarin en manier waarop PSSM zich uit kan variëren, afhankelijk van welke variant(en) een paard heeft, de leeftijd van het paard, hoe het paard wordt gehouden, het ras, etc.

Redelijk typerend aan paarden met PSSM is dat ze moeite kunnen hebben met buiging, verzameling, achterwaarts gaan, longeren en galopperen als ze symptomatisch zijn. Dat laatste (“als ze symptomatisch zijn”) is belangrijk om in het achterhoofd te houden, want veel paarden met PSSM gaan door fases van meer en minder tot niet symptomatisch zijn, waardoor het in goede periodes lijkt alsof er niks aan de hand is.

De aard van de symptomen kan behoorlijk uiteen lopen, zelfs bij één en hetzelfde paard. Veel van deze symptomen zijn algehele pijnsymptomen waardoor het vaak moeilijk is een diagnose te stellen. Een veel voorkomend beeld is dat paarden die uiteindelijk de diagnose PSSM krijgen, al eens diagnoses als koliek, hoefbevangenheid, knieblessure, gedragsproblemen of trainingsissues hebben gekregen. In ernstigere gevallen wordt vaak richting een neurologisch probleem gedacht, omdat het paard geen controle lijkt te hebben over het lichaam. Ook Lyme en EPM kunnen qua klachten erg op PSSM lijken. Testen biedt uitsluitsel.

De symptomen van PSSM type 2 komen in grote lijnen overeen met die van PSSM type 1 maar wat veelal wezenlijk anders is, is dat bij PSSM type 1 de spierwaardes CK, LDH en AST vooral na inspanning (ernstig) verhoogd zijn en bij PSSM type 2 slechts licht of helemaal niet (met uitzondering van de Px variant, die wordt geassocieerd met RER). PSSM type 2 uit zich in een later stadium vaak zichtbaar in spierschade en spierverval, afwijkend gangwerk en wisselende kreupelheden terwijl er klinisch en röntgenologisch geen afwijkingen vast te stellen zijn. De spierschade en het spierverval nemen bij sommige paarden met PSSM type 2 een heel herkenbare vorm aan. Er vallen, vaak van het ene moment op het andere, “gaten” in de bespiering van het paard. Deze gaten komen vaak voor op de achterhand en/of de schouders van een paard. In het Engels noemen ze dit soort gaten als “divots” , refererend aan de schade aan de grasmat van een misslag bij het golven). Divots kunnen ook de vorm aannemen van een soort rimpel- of golfvorming onder de huid. Paarden met PSSM type 2 hebben vaak een erg hoge spierspanning (spiertonus). Wat ook vaak gemeld wordt bij paarden met PSSM type 2 is dat ze extreem scheef zijn en dat dit rijtechnisch niet is op te lossen.

De meeste paarden met PSSM type 1 worden pas symptomatisch als ze in training komen. Paarden met PSSM type 2 worden veelal pas duidelijk merkbaar symptomatisch als ze volwassen zijn, tussen de 7 en 10 jaar, al zijn er vaak wel al aanwijzingen geweest "dat er iets niet klopt" met een paard.

Afwijkend gangwerk kan zich uiten in de vorm van bijvoorbeeld rope walking (voeten worden voor elkaar geplaatst in plaats van naast elkaar), veelvuldig struikelen, niet kunnen verruimen en ondertreden, steeds overkruisd gaan in de galop of bunny hopping: het paard houdt beide achterbenen bij elkaar tijdens het galopperen. Ook wordt vaak een ongecoördineerde manier van bewegen gemeld zonder dat het paard echt kreupel is. Bij warmbloeden kan hanentred een uiting zijn van PSSM type 2.


Bij de trekpaarden, trekpaardkruissingen en warmbloeden met PSSM type 1 verschillen de klinische symptomen vaak van die van de Quarter-gerelateerde rassen. Deze paarden laten vaak pijnlijke spieren en spierzwakte zien en hebben moeite met spieropbouw van de achterhand.

Het dient nogmaals benadrukt te worden dat vrijwel geen PSSMer dezelfde symptomen laat zien en dat er symptomen kunnen zijn die hier niet vermeld staan. Vaak zijn PSSMers paarden waar al veel mee is gedokterd, maar waarvoor nooit een sluitende diagnose is gesteld.

ellepel

Berichten: 47390
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 11:56


Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 12:07

Pssm zit in vrijwel álle rassen. De paarden van pluisje en TS zijn beide geen Tinker. Het zit in grote hoeveelheid in rassen als KWPN, PRE, Haflinger, Quarter en Fries. En nog tal meer.

De reden dat Tinker vaak geassocieerd wordt, komt omdat een deel van de Tinker liefhebbers dusdanig vooruitstrevend is dat ze alles testen en erkennen. Daar zijn ze momenteel koploper mee, maar dat wil niet zeggen dat het probleem ras gerelateerd is, helaas....

Ik vind onwijs knap hoe jij ermee om weet te gaan pluisje, 3 vormen is niet mis.

TS, veel wijsheid en antwoorden gewenst voor jou!

Elisa2

Berichten: 37467
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:08

pluisje88 schreef:
Elisa2 schreef:
Wat heftig Pluisje, wat gebeurd er tijdens zo'n "aanval"?


Het is progressief dus het wordt langzaam steeds erger. Het begint met wat vage klachten en daar komen steeds meer vage en niet te duiden klachten bij. Bij de meeste paarden beginnen de eerste vage klachten met een jaar of 6 langzaam op te komen. Als ze 8 of 9 zijn beginnen ze duidelijk klachten te vertonen met rijden en heel veel paarden die worden ingeslapen omdat ze niet konden vinden waarom en na vaak al 3 jaar dokteren heb ik achteraf het idee dat het pssm-ers zijn geweest. Let op! Dierenartsen herkennen het niet!

Een lichte aanval zie ik doordat ze bozig is. Pinnig zegmaar. Strak in haar lijf, rimpels om neus en mond getrokken en ze houdt haar adem in. Ze wil niet dat je haar aanraakt (doet heel zeer!!). Het is vrij subtiel en heel veel mensen hebben altijd gedacht dat ik gewoon een chagrijnige zeik merrie had gekocht.

In de 6 jaar dat ik haar heb heeft ze twee keer een grote aanval gehad. Altijd in de winter, en elke keer bij een stress factor. Eerste keer nieuw paard op stal, tweede keer nadat ze zelf verhuisd was. Nu weet ik dat het pssm is maar dat wist ik toen nog niet.

Even een belangrijke note: mijn paard is een werkpaard. Die werkt zich dood voor je en is heel blij als je daar dankbaar voor bent. Maar wel emotioneel/energetisch. Ze leeft op als je trots op haar bent en daar haalt ze haar eigenwaarde uit. Maar het is een heel waardig en karaktervol dier. Een uitgebreide knuffelsedssie hoef je niet verwachten. Je mag al blij zijn dat ze even zo bij je komt staan en ze graag een hand op haar voorhoofd wil hebben liggen. Vooral stil! Houden en zo lang zij het wil. Meestal twee minuten. Geen gefrunnik aan haar lijf. Haar lijf en dus persoonlijke ruimte, is van haar punt!

De laatste aanval: net vier dagen daarvoor verhuisd naar een andere stal. Op 21 november 2021 om precies te zijn. Zaterdag verhuisd naar een andere stal en met 1 nieuw weidemaatje. Alles prima. Dinsdagavond kom ik om de paarden te verzorgen en binnen te doen. Toen ik kwam leek er niks aan de hand. Ik had voer klaar gemaakt en de stallen gedaan dus wilde ze binnen zetten. Weidemaatje binnen, maar zij kwam niet. Ik zoeken buiten met de zaklamp van m’n telefoon. Toen zag ik haar liggen midden in de drek. Dat is niet haar ding. Ik zei dat ze moest opstaan. Dat wilde ze niet. Toen kreeg ik al lichtelijke paniek. Ze ligt nooit zo! Uiteindelijk in de benen gekregen en naar binnen gebracht. Eenmaal binnen plant ze haar hoofd tussen mijn twee handen en ik deed automatisch mijn handen bij elkaar zodat ze om haar hoofd lagen. Dat vind ze heel fijn. Klopt niet! Ze kreunt heel hard en gaat aan de grond. Al kreunend bleef ze roerloos liggen. Blij afwezig.. Niet oké! Ik ging naast haar zitten (mag echt nooit!) en vervolgens kreunt ze nog een keer, draait plat op haar zij en legt haar hoofd op mijn schoot. De strijd totaal opgegeven en toen kreeg ik paniek. Mijn paard mag niet zo aanhankelijk zijn. Dat is niet wie ze is. Dit wil ze nooit dus dat ze dit nu wel wil is echt niet!!!! Oké. Snel dierenarts gebeld.

Inmiddels was het 21:30. Dierenarts zei koliek. Paard gespoten en stond weer. Snachts er 3 keer uit geweest en paard leek er redelijk door te komen. Woensdagochtend om 11 uur weer gebeld want ze was er nog niet doorheen. 14:00 weer da erbij. Weer gespoten. Woensdagavond om 19:00 zakte ze weer weg. Weer dierenarts gebeld. Kom maar naar de kliniek. Paard heeft een probleem met de trailer dus dat was al niet leuk. Eindelijk geladen en toen naar de kliniek. Wat mest eruit gehaald en geen reden gevonden voor de klachten. Rij maar door naar lienden. Snachts om half 1 kwam ze daar aan. Allerlei onderzoeken naar geen reden tot de verstopping. Ze moest daar blijven. De zaterdag heb ik haar weer opgehaald. Met een extra trauma en diep beledigd. Rekening van alles bij elkaar 1900,- en wat had ik? Een vage koliek zonder reden. Dit klopte gewoon niet.

Toen ze thuis kwam mocht ik haar weken lang niet aanraken. Zelfs deken wisselen wilde ze niet. Ze was boos op mij, op de wereld en haar vertrouwen en levenslust waren geknakt.

Achteraf is het een pssm aanval geweest die let op! 6!!! Dierenartsen niet hebben herkend. Ik heb dat paard terwijl ze spierbevangen was op de trailer gesleept en in het hoogtepunt van de aanval twee uur lang in een rijdende trailer laten staan. Arme ding. Ze had echt zo alle reden om boos en teleurgesteld te zijn! Daar ben ik zo ziek van geweest! Oh wat was ik boos op mezelf. Ik nam mezelf kwalijk dat ik m’n hoofd niet koel had gehouden want dan had mijn gevoel mij verteld dat het niet klopte. Maarja dat is achteraf….


Dankjewel voor het delen! Lijkt me heel heftig om mee te maken zo'n aanval en het is dus een soort spierbevangenheid? of is de spierbevangenheid een van de uitingen er van? ik leer graag bij om het te leren herkennen. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijker om puzzeltjes op de juiste plek te krijgen..als 6 dierenartsen het niet herkennen. Tja, ik vind dat wel heftig en echt heel erg sneu voor het paard. Kan me voorstellen dat het een enorme mentale impact heeft op het paard.

Is er niets om het te stoppen? of is het gewoon zo progessief dat op een gegeven moment inslapen het beste is? Ik hoop dat de kennis hier over bij dierenartsen gaat groeien want dat lijkt me wel erg belangrijk.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:48

Ik heb geen verstand van PSSM maar heb zojuist je vorige en dit topic doorgelezen. Goed dat je verder bent gaan zoeken en naar haar luistert. Ze heeft geluk met jou als mens. Vind haar er ook beter uit zien!

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:19

Ik heb een PRE gehad die waarschijnlijk PSSM2 had. Ik heb geen gentest gedaan, ik zag de voordelen daar niet van in omdat er nog te weinig duidelijk is over oorzaak/gevolg van de genmutaties. Maar de sypmtomen waren zo duidelijk dat ik geen twijfel heb over wat ze had. Mijn dierenartsen gingen hier ook in mee.

Dit is haar nek, de spierknobbels zijn duidelijk te zien. Deze had ze ook op haar kont.

Afbeelding


Het niet aangeraakt willen worden herken ik ook. Eigenlijk was dat een van de eerste dingen, wel graag op haar voorhoofd tussen haar ogen geaaid willen worden maar verder nergens. Poetsen ook liever niet, achterbenen optillen was soms echt een strijd. Rijden ging goed tot we wat verder kwamen en aan verzameling toekwamen, toen begonnen de problemen naar boven te komen. Toen was ze acht. Het duidelijkst was voor mij het longeren. Het ineens kunnen exploderen als je vroeg of ze wilde aangalloperen. En dan ook echt exploderen, dan is er geen houden meer aan. Terwijl het echt een heel brave werkwillige merrie was! Een dagje te lang op de wei en de volgende dag spierbevangen staan. Een hele dikke harde nek maar verder geen tekenen van hoefbevangenheid. Uit bloedonderzoek kwam duidelijk spierschade naar voren, verder geen gekke dingen.


Ik heb haar voeding en management aangepast als of ze het had. Nauwelijks suikers, beperkt weidegang, beweging en rust in balans. De supplementen, eiweitten etc. Maar ze ging gewoon langzaam achteruit met af en toe een betere dag. Een echte aanval heb ik nooit gezien, maar ik heb haar ook niet meer over haar grens laten gaan. Maar ik had wel een paard dat eigenlijk altijd min of meer pijn aangaf met lopen. Zelfs stap was soms al te veel. Veel liggen in stal en moeilijker eten. Spiertrillingen over haar lijf. Maar deze dingen kwamen pas in het laatste stadium, de laatste paar maanden.

Ik heb er voor gekozen om haar in te laten slapen. Ik vond het geen leven voor een jong paard. De pijn die ze liet zien vond ik niet paardwaardig. De kans dat ze ooit een redelijk pijnvrij leven zou kunnen hebben schatte ik heel laag in.

pluisje88

Berichten: 8102
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:20

Elisa2 schreef:
Dankjewel voor het delen! Lijkt me heel heftig om mee te maken zo'n aanval en het is dus een soort spierbevangenheid? of is de spierbevangenheid een van de uitingen er van? ik leer graag bij om het te leren herkennen. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijker om puzzeltjes op de juiste plek te krijgen..als 6 dierenartsen het niet herkennen. Tja, ik vind dat wel heftig en echt heel erg sneu voor het paard. Kan me voorstellen dat het een enorme mentale impact heeft op het paard.

Is er niets om het te stoppen? of is het gewoon zo progessief dat op een gegeven moment inslapen het beste is? Ik hoop dat de kennis hier over bij dierenartsen gaat groeien want dat lijkt me wel erg belangrijk.


Euhm ja en nee. Het is “gewoon” een stofwisselingsziekte en het effect daarvan slaat op de spieren. Dus alles wat er om welke reden dan ook niet helemaal feilloos gaat in de stofwisseling kan een lichte of zware aanval triggeren die lijkt op spierbevangenheid en of koliek. Het is vaag. Bij de mijne is het allebei net niet zegmaar.

Het is afhankelijk van het verloop, hoe goed je het lukt om het te managen en hoe serieus je ermee bezig bent. Als je het laat gaan dan is de kans vrij groot dat ze niet oud worden. Sommige paarden reageren ook niet op alles en verbeteren gewoon niet. Die worden langzaam steeds slechter. Als je het weet zoals de ts en ik en je doet er wat aan om te zorgen dat ze geen aanvallen krijgen, dan kunnen ze er ook gewoon oud mee worden als je mazzel
Hebt. Zo in de wei zie je aan de mijne niks aan door goed voer en management. Dus als je dr zo ziet staan en je weet het niet, dan denk je er niks bij.

@dartel: zo verschrikkelijk :( sterkte. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen nog met pssm-ers fokken. Dit wil je toch echt helemaal niemand aan doen..

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:28

Elisa2 schreef:
Dankjewel voor het delen! Lijkt me heel heftig om mee te maken zo'n aanval en het is dus een soort spierbevangenheid? of is de spierbevangenheid een van de uitingen er van? ik leer graag bij om het te leren herkennen. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijker om puzzeltjes op de juiste plek te krijgen..als 6 dierenartsen het niet herkennen. Tja, ik vind dat wel heftig en echt heel erg sneu voor het paard. Kan me voorstellen dat het een enorme mentale impact heeft op het paard.

Is er niets om het te stoppen? of is het gewoon zo progessief dat op een gegeven moment inslapen het beste is? Ik hoop dat de kennis hier over bij dierenartsen gaat groeien want dat lijkt me wel erg belangrijk.


Op youtube staan filmpjes van paarden tijdens een aanval.

Er zit echt wel wat verschil in de varianten, ook welk management en dieet het beste past.

En niet elk paard heeft (duidelijke) symptomen.

Bij quarters zie je bijv ook paarden die wel wat kenmerken hebben, een typisch loopje, het gedrag erbij past, maar ze nooit een aanval hebben en ook paarden die er wel oud mee worden.
Van heel veel weten we niet eens of ze het hebben gehad achteraf, maar moet het uit bepaalde lijnen komen, omdat alles daar naar terug gaat.

Quarter dekhengsten zijn tegenwoordig iig zo goed als allemaal 5 panel getest/pssm 1 en sommigen al uitgebreider.
De betere hengstenhouders sturen ook geen zaad meer naar merries zonder pssm1 test. De andere varianten gaan vast volgens, maar teveel discussies nog over de testen.

En er zit veel geld in bepaalde bloedlijnen die men eigenlijk voor de sport niet kwijt wil.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:50

Wat balen dat Mira PSSM heeft! Ik volgde ook je vorige topic en ga ook dit topic zeker volgen.
Mijn Paint heeft uitslag (N/px) een maand of twee geleden gehad dus wij zitten ook nog redelijk in de zoektocht qua management en voer. Juist wanneer je net denkt dat je het goed hebt is er weer een trigger en kun je weer verder puzzelen -O-

In de PSSM groep op Facebook is heel veel informatie te vinden, soms zelfs teveel waardoor ik juist begon te twijfelen. De filmpjes van de pagina PSSM & MFM Awareness zijn ook helder qua uitleg.
Het PSSM topic hier op bokt vind ik erg fijn om informatie uit te halen en advies te vragen.
[MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:34

Hier nog een ervaringsdeskundige helaas! Na jaren vage variërende klachten die steeds heftiger werden heeft mijn fries de diagnose PSSM 2 K1/n. Dierenartsen dachten op het laatst dat het tussen mijn oren zat, maar je voelt dat er iets mis is met je paard maar WAT!
Ik heb veel aan de informatie in de bijlage van de Nederlandse Facebook groep gehad. Met dit dieet ben ik begonnen en na een half jaar ben ik het gaan aanpassen.
Het blijft een proces in beweging wat betreft supplementen. Ik verander niet wekelijks, maar toch wel regelmatig. Ook als ik weet als er een stress moment komt of bijv de Smit (wat kracht kost om evenwicht te bewaren) verhoog ik drie dagen daarvoor de vitamine E, eiwitten en lijnzaad op!
Als mijn paard een aanval krijgt begint het vaak met geen contact maken en depressief over komen. Daarna lijkt het of hij koliek heeft, maar het verschil is dat hij soms wel mest en winden laat en er blijft geluid in de buik zitten. Vaak wel gassig! Hij wil graag hooi eten en dat mag hij dan ook....
Nieuwe of vervangende dierenartsen raken dan helemaal in paniek. Stop ik met voeding dan komt hij na aanval bijna niet meer op gang. Dit is een “kleine” aanval.
Bij een grote trillen er verschillende spiergroepen over het hele lichaam verspreid. Dit het in na start dieet niet meer gehad. Dit is mijn winst van het dieet.
Rijden ben ik mee gestopt. Hij wil heel graag, maar na een staprondje in het bos moet hij bijna een week bijkomen. Is stijf en stram en is de dag erna bijna niet meer te bereiken met contact maken.
Wandelen en aan de lange lijnen heb ik veel gedaan, maar doe ik steeds minder omdat hij steeds meer struikelde zelf aangeeft welke weg het korte terug is naar huis.
Hij is 20 jaar dus hij hoeft niet meer! Hij is het blijste als hij overdag naar de wei mag en om 16:00 naar stal. Daar pakt hij zijn rust. Het is geen paard voor 24/7 in de wei.
Het verhaal van pluisje is heel herkenbaar en ook wat ze zegt over de Facebook sites ( maar daar zit wel voor mij de meeste informatie die je nodig hebt om het te gaan snappen met voeding en supementen)
Wens je veel sterkte! Als ik je verhaal lees ts ben je er vroeg bij en kan je met dieet soms heel veel bereiken. Ik was te laat met mijn paard in zijn proces, voordat ik wist wat het was.
PS ik voer wel verse en zelf gehooide luzerne, omdat mijn Spaanse gras zo weinig voedingswaarde heeft.
Dit gaat met mondjes maat goed. Hiermee hou ik hem in de winter op gewicht. Dit was het eerste wat ik na een half jaar dieet verandert heb, omdat hij zo mager bleef.
Jij zit in frankrijk dacht ik. Hou hier rekening mee als je NL info krijgt van mensen.

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:34

Heftige informatie allemaal...

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:12

Wat balen van de uitslag TS... Ook ik heb je vorige topic gevolgt. Hopelijk kan je haar goed houden met een goed voer en management beleid. Vroeg me af of je paard, gezien de stijfheid in de lendenen, niet baat heeft bij fysio of osteo. Je gaf aan dit van plan te zijn toch? In ieder geval dikke knuffel voor jullie beiden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:57

Pumpkins schreef:
Wat balen van de uitslag TS... Ook ik heb je vorige topic gevolgt. Hopelijk kan je haar goed houden met een goed voer en management beleid. Vroeg me af of je paard, gezien de stijfheid in de lendenen, niet baat heeft bij fysio of osteo. Je gaf aan dit van plan te zijn toch? In ieder geval dikke knuffel voor jullie beiden.


Volgens mij moet je daar ook heel voorzichtig mee zijn. Alles kan een aanval veroorzaken. Je moet bijv ook nadenken over de sedatie bij de tandarts en dergelijke.

TS zit in Frankrijk, dus is qua therapeuten lastig, maar op de fb groep delen mensen wel wie ervaring heeft en je wel of niet kan laten komen.

pluisje88

Berichten: 8102
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:22

Idd behandeling van 15 minuten is al genoeg voor een aanval. Ik haal er niemand meer bij. Mensen zeggen altijd ik doe heel voorzichtig maar dan nog is het te veel. Paar weken terug 10 minuten masterson methode. Als er toch iets bekend staat als zacht dan is het dat wel. Volgende dag wel een lichte aanval en ik kan nu nog steeds merken dat het evenwicht verstoord is

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:50

Omdat het moeilijker is om aan goede voeding en supplementen te komen in het buitenland heb ik nog een paar tips, wat mogelijk veel zoeken/geld scheelt.
Mijn supplementen bestel ik veel in Duitsland bij Makana.
Bezorgen in NL is gratis, maar ze leveren ook tegen kosten naar andere landen. Als ik supplementen vanuit NL wil laten versturen naar Spanje ben ik duurder uit dan bij Makana en supplementen zelf zijn ook duurder in NL.
Ik bestel meestal: mag T pellets, multivitamine pellets (9 kg), lijnzaadolie en soms vitamine E ( als ik te laat ben om het bij Inge van Nijkerk te bestellen of het niet vervoerd krijg vanuit NL).
Firma Bulk voor de eiwitten kan je bij Bulk frankrijk bestellen. Bezorgkosten gratis als je boven een bepaald bedrag besteld. Ik bestel de iets duurdere bruine rijst eiwitten. Deze zijn makkelijker te verwerken door de lever. Als je paard hoge leverwaarde heeft is dat beter dan erwten eiwit. Bestel eerst een kleine bestelling. Daarna regent het aanbiedingen bij Bulk. Daarna kan je soms 5 kg bestellen tegen 40 tot 70 procent korting!
Als je een moeilijke eter hebt, bouw dan supplementen langzaam op. Als ze het weigeren duur het uiteindelijk langer voordat je de goede hoeveelheid erin krijgt!
Succes met je zoektocht om te vinden wat je nodig hebt voor je paard.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 00:21

Ook ik haal geen therapeuten of vreemde dierenartsen bij mijn paard. Tandarts eens per jaar, maar zou beter twee keer kunnen. Voordien hoog ik supplementen op en dan nog kan het mis gaan en lokt het een “ “kleine” aanval uit. Dit is niet voorspelbaar. Ook heb ik tandarts een keer uitgesteld, omdat hij twee dagen ervoor in zichzelf gekregen werd. Beetje onbegrip, maar omdat het een combi-behandeling was met dierenarts die het beter taalkundig uit kon leggen was het daarna wel duidelijk waarom ik het afblies.
Ben nu dingen aan het combineren om momenten te beperken. Dit lijkt te werken en in ieder geval niet te verergeren.
Zo komen entingen en tandarts op zelfde dag ( of spuit ik zelf de enting in overleg met dierenarts) en Smit met ontwormen tegelijk bijvoorbeeld.
Ook heb ik pijnstillers liggen om snel zelf te kunnen handelen en spierontspanners. Dit gaat makkelijker in Spanje, maar in overleg met een dierenarts die openstaat voor PSSM 2 zien ze wel in dat het vaak te lang duurt voordat ze zelf bij je thuis kunnen zijn.
Een fijne dierenarts vinden/hebben die meedenkt/werkt is heel fijn en scheelt mij veel stress als het misgaat.

Elisa2

Berichten: 37467
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 09:16

Dankjewel Pluisje, ik vind het heftig..ook de rest van de verhalen hier.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 10:21

Pumpkins schreef:
Wat balen van de uitslag TS... Ook ik heb je vorige topic gevolgt. Hopelijk kan je haar goed houden met een goed voer en management beleid. Vroeg me af of je paard, gezien de stijfheid in de lendenen, niet baat heeft bij fysio of osteo. Je gaf aan dit van plan te zijn toch? In ieder geval dikke knuffel voor jullie beiden.


Ik ben over de osteo aan het twijfelen, mijn gevoel zegt niet doen. Ik wil idd zoveel mogelijk stress vermijden. En nu ik weet dat het probleem bij de pssm2 zit en niet iets wat alleen een osteo kan oplossen, weet ik ook niet hoeveel zin het heeft.


superpony schreef:
Pumpkins schreef:
Wat balen van de uitslag TS... Ook ik heb je vorige topic gevolgt. Hopelijk kan je haar goed houden met een goed voer en management beleid. Vroeg me af of je paard, gezien de stijfheid in de lendenen, niet baat heeft bij fysio of osteo. Je gaf aan dit van plan te zijn toch? In ieder geval dikke knuffel voor jullie beiden.


Volgens mij moet je daar ook heel voorzichtig mee zijn. Alles kan een aanval veroorzaken. Je moet bijv ook nadenken over de sedatie bij de tandarts en dergelijke.

TS zit in Frankrijk, dus is qua therapeuten lastig, maar op de fb groep delen mensen wel wie ervaring heeft en je wel of niet kan laten komen.


Er komen gelukkig sowieso heel weinig mensen bij Mira die stress kunnen veroorzaken. Ontwormen doe ik zelf, en ik vijl de hoeven vaak bij, de hoefsmid hoeft maar heel af en toe te komen. Want ik merk wel dat ze veel stress krijgt bij de smid, en als ik het doe is er geen probleem, staat ze gewoon lekker te eten.
En verder is ze gelukkig sinds ik haar heb nog nooit echt ziek geweest.


Sandrabokt schreef:
Omdat het moeilijker is om aan goede voeding en supplementen te komen in het buitenland heb ik nog een paar tips, wat mogelijk veel zoeken/geld scheelt.
Mijn supplementen bestel ik veel in Duitsland bij Makana.
Bezorgen in NL is gratis, maar ze leveren ook tegen kosten naar andere landen. Als ik supplementen vanuit NL wil laten versturen naar Spanje ben ik duurder uit dan bij Makana en supplementen zelf zijn ook duurder in NL.
Ik bestel meestal: mag T pellets, multivitamine pellets (9 kg), lijnzaadolie en soms vitamine E ( als ik te laat ben om het bij Inge van Nijkerk te bestellen of het niet vervoerd krijg vanuit NL).
Firma Bulk voor de eiwitten kan je bij Bulk frankrijk bestellen. Bezorgkosten gratis als je boven een bepaald bedrag besteld. Ik bestel de iets duurdere bruine rijst eiwitten. Deze zijn makkelijker te verwerken door de lever. Als je paard hoge leverwaarde heeft is dat beter dan erwten eiwit. Bestel eerst een kleine bestelling. Daarna regent het aanbiedingen bij Bulk. Daarna kan je soms 5 kg bestellen tegen 40 tot 70 procent korting!
Als je een moeilijke eter hebt, bouw dan supplementen langzaam op. Als ze het weigeren duur het uiteindelijk langer voordat je de goede hoeveelheid erin krijgt!
Succes met je zoektocht om te vinden wat je nodig hebt voor je paard.


Dank je wel! Ik stuur je even een pb...
Elisa2 schreef:
Dankjewel Pluisje, ik vind het heftig..ook de rest van de verhalen hier.


Ik vindt het ook heftig om al dit soort verhalen te horen... En ik ben extra blij dat Mira bij mij is, ik weet niet hoe iemand anders hier mee om was gegaan. Eerst koop je een duur paard, dan blijkt dat ze niks kan en dat het nog veel geld kost om haar te onderhouden ook... Ik vind het zelf geen probleem. Mira is zo'n lieverd dat ze het verdient!

pluisje88

Berichten: 8102
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:28

Om deze reden ben ik zelf ook gaan bekappen. Smid werd steeds moeilijker en moeilijker. Op aanraden van de smid die ik toen had zelf cursussen gevolgd En doe het nu al ruim een jaar helemaal zelf. Voordeel is dat ik veel vaker kan bekappen dus minder grote veranderingen in stand heb. En als het vandaag niet lukt, prima morgen of volgende week een nieuwe kans

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 09:54

Is er een bepaalde regel wat betreft hoeveelheid suikers in het voer voor pssm2 paarden? Dus bijvoorbeeld onder de 10% blijven of onder de 5%? Wanneer zitten er teveel suikers in voer?
Zelfde vraag voor zetmeel...

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:25

Allereerst heel erg veel sterkte, ik hoop dat het je gaat lukken om haar goed te managen met voeding en supplementen.
Je kunt daarmee echt nog een heel eind komen.

Ik heb zelf ook een paard met PSSM2 dat zijn hele leven al kwakkelt.
Ik heb altijd alles heel weloverwogen en gedoseerd met hem gedaan en sinds ik het weet van de PSSM staat hij op de supplementen.
Op dit manier heeft hij het de laatste jaren echt wel goed gedaan, als je elke dag maar blijft kijken hoe het is en wat hij aan kan.
Hij had wel echt heel veel baat bij dagelijks bewegen en zo alles goed aan de gang houden.
Helaas heeft hij bijna een jaar geleden een peesblessure opgelopen en toen begon het echte tobben… want die wilde niet genezen en als het wat beter was ging het weer achteruit als we mochten opbouwen…
Zo hebben we bijna een jaar lang alles uit de kast gehaald om de genezing te bevorderen maar het wilde maar niet lukken.
We hebben nu op advies van de dierenarts besloten om het even los te laten en hem weer even lekker paard te laten zijn, hij staat nu weer in de paddock en de wei met zijn vrienden en we zijn niet meer elke dag bezig met revalideren.
Voor ons beide even beter, ik zie nu gelukkig weer een blij paard.
En dan maar afwachten hoe het er over een paar maanden uit ziet…
Het lijkt erop dat mede door de PSSM zijn blessure niet wil herstellen en de rest van zijn lijf ook achteruit gaat door het niet meer verplicht elke dag bewegen, maar goed, wie weet gaat er nog een wonder gebeuren…

Ik wens jou in ieder geval heel veel sterkte en succes toe!

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:09

LyonaHorse schreef:
Is er een bepaalde regel wat betreft hoeveelheid suikers in het voer voor pssm2 paarden? Dus bijvoorbeeld onder de 10% blijven of onder de 5%? Wanneer zitten er teveel suikers in voer?
Zelfde vraag voor zetmeel...


Alleen bij Pssm1 en bij PX moet je echt op suiker/zetmeel letten. De andere varianten kunnen suiker/zetmeel doorgaans prima verwerken. De reden dat laag in suiker (en hetzelfde geldt voor graanvrij) wordt aangeraden is meer om het systeem niet extra te belasten.

Persoonlijk vind ik rond de 10% voor zetmeel en suiker samen prima.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 11:40

Mira update:

Het gaat goed met haar. Ik merk wel dat ze niet zo blij is, ze wil minder aandacht, en laat zich niet vangen. Ook wilde ze gisteren niet met de rest mee grazen op een nieuw vers stuk, maar bleef ze in een hoekje staan. Dit is niks voor haar. Eten is heel belangrijk voor Mira, dus ik vond het wel erg raar dat ze een beetje sip in de hoek bleef staan.
Maar het kan ook dat ze van slag is door de warmte (35 in de schaduw)

Wat me ook opvalt is dat het lijkt of haar spieren minder worden. Op foto's helaas niet te zien. Ze had altijd een enorm brede borst en flinke schouder spieren, die zijn er nu veel minder. In voer is er niks verandert (nieuw voer is onderweg)
Ik snap niet hoe het kan, maar ik vind het wel raar.

Even wat foto's van vanochtend:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:04

Ze lijkt vooral veel spanning in haar nek te hebben voor mij.