Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:03

Kan ze geen gevoelige hoeven hebben door droogte/bekappen/nattigheid of wat dan ook?

Die van mij heeft heel snel gevoelige voeten en wil dan ook niet lopen op het hard, verkrampt compleet als hij dan ook nog op een steentje gaat staan…

Edit: als ze inderdaad bij de dierenarts niet goed door een kreupelheidsonderzoek komt zou ik buiten de pssm om ook verder zoeken, deze paarden zijn ook gevoeliger voor andere blessuren.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:16

Ik zie dat filmpje op de wei nog voor me waarin ze haar achterbeen „verliest“ en dan stopt met draven.
Dat kan natuurlijk ook gevolg van spierafbraak zijn maar in combinatie met die aparte spiercompensatie in de achterhand zou ik blessures van een eerdere bevalling ook niet perse gelijk uitsluiten.
Anderzijds is de vraag of je er wat aan hebt om het precies te weten. Je zult uiteindelijk toch zelf een weg moeten vinden wat voor jullie werkt.

ellepel

Berichten: 47390
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:19

kan wel van alles zijn toch, klinkt ook ergens wel naar een hoefzweer.
of toch een pssm aanval.
maar vitamine E of selenium tekort kan ook dit soort symptomen geven.


hoe gaat het nu met haar?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:57

Dan gooi ik hier ook maar even de knuppel in het hoenderhok, naar aanleiding van een ander topic van TS.

Zoals sommigen hier ook al aangeven, pin niet teveel vast op de PSSM2 uitslag. Ook zie ik hier verschillende mensen het pssm noemen ipv PSSM2, PSSM1 is iets heel anders en PSSM1 heeft een gevalideerde test. PSSM2 daarentegen heeft nog steeds géén gevalideerde test. Zolang de testen niet gevalideerd zijn (wat simpel gezegd inhoudt dat de testen nog niet door andere wetenschappers gecheckt zijn of het allemaal klopt) kan je geen conclusies trekken uit een test.

Wat ik niet snap is dat het gros de club van meneer Sautzer (EquiSeq/CAG/Generatio, een en hetzelfde bedrijf) vertrouwt die miljoenen verdiend aan een test waarvan ze zelf ook zeggen dat je er geen conclusies uit kunt trekken omdat deze nog niet gevalideerd is (staat oa in hun voorwaarden). Sautzer heeft na mijn vraag (ik heb een artikel geschreven over de PSSM2 test voor de Western Rider magazine) waarom ze de testen dan al wel verkopen gezegd: "Omdat mensen graag een test willen kopen, maar we hebben in onze voorwaarden staan dat je er geen conclusies uit kunt trekken dus dat is verder ieders eigen verantwoording." Intussen promoten ze hun test wel op hun websites en bevelen aan om te testen als je een paard koopt, gaat fokken enz. En waarom Prof. Valberg (degene die PSSM1 ontdekt heeft) niet serieus genomen wordt met haar onderzoek naar de PSSM2 genen waarvan EquiSec/CAG/Generatio beweert dat deze verantwoordelijk zijn voor diverse PSSM2 varianten (ook haar heb ik gesproken en ze is druk bezig om haar bevindingen te laten valideren). Vindt niemand het vreemd dat ze elke keer weer nieuwe varianten vinden in zo'n korte tijd? Wat ik nu zie is dat mensen helemaal vertrouwen op zo'n uitslag en dan niet verder meer zoeken want ze zijn overtuigd dat dat het is. En dan soms zelfs beslissen om hun paard in te laten slapen omdat het dieet niet werkt en hun paard achteruit gaat. Ik heb dit ook aan meneer Sautzer voorgelegd en hij vind dit de eigen verantwoordelijkheid van de paardeneigenaar is want in hun voorwaarden staat dat je geen conclusies kunt trekken uit hun testen omdat ze niet gevalideerd zijn. Hij voelt zich daar niet verantwoordelijk voor in elk geval. En het NL PSSM forum geeft helaas eenzijdige informatie. Iedereen die ook maar enige twijfel uitspreekt over de PSSM2 test wordt zonder pardon geblokkeerd. In de weken dat ik onderzoek heb gedaan en div. deskundigen heb gesproken kwam ik in ieder geval tot de conclusie dat het geen zuivere koffie is.

PSSM2 bestaat overigens wel degelijk, alleen is daar nog geen gevalideerde test voor. Van de genen die EquiSeq/CAG/Generatio gevonden heeft is nog steeds niet met zekerheid te zeggen of die genen verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van PSSM2.
Zoals Dr. Valberg zegt: Dr. Valberg is not currently using or recommending the genetic testing for the diagnosis of PSSM2 or MFM as there is currently no scientifically validated evidence that the variants for which genetic testing is available are linked to PSSM2 or MFM. To date (September 2020) we have not found any peer-reviewed studies offered by the company providing the commercial tests.
We have now performed two peer-reviewed studies evaluating the commercial genetic test variants P2, P3 and P4 and the results of those studies have not found the commercial genetic test variants to be consistently present in Warmblood or Arabian horses diagnosed with MFM by desmin staining and consistently absent in healthy horses.
Meer over haar PSSM2 bevindingen lees je hier: https://cvm.msu.edu/research/faculty-re ... e-myopathy

Iedereen moet helemaal zelf weten of dat ze de PSSM2 test willen doen, maar blijf aub altijd verder kijken en pin je niet vast op die test. En laat al helemaal niet je paard inslapen op basis van de uitslag van de PSSM2 testen! Mijn haren gaan echt overeind staan als iemand met zo'n advies komt. _-:( Ik weet dat eigenaren graag een soort van stempel willen van "Dat is het", maar blijf altijd verder kijken zolang deze testen nog niet gevalideerd zijn.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:40

AstridJ schreef:
En laat al helemaal niet je paard inslapen op basis van de uitslag van de PSSM2 testen!


Zijn er echt mensen die dat doen? Of zijn de symptomen van wat voor ziekte het paard ook heeft zo heftig geworden dat inslapen het meest humane is om te doen?
Als een paard altijd dusdanig veel pijn heeft, door wat dan ook, dat hij loopt (of niet loopt) als een zwaar hoefbevangen paard en dat tijdens meerdere en langere periodes per jaar? Dat een dier op vrij jonge leeftijd de belasting niet aan kan, en dat een zuchtje tocht al genoeg is voor dagen van pijn (als ik het hier zo lees), en een aanval, is dat dan een paardwaardig leven?
Lijkt mij niet echt super tof om een mens te zijn met een chronische spierziekte, laat staan een vluchtdier die dit niet kan rationaliseren. Maakt het naampje wat je die ziekte geeft dan echt uit?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 19:37

Bettyvn wat ik bedoel is dat er hier mensen met de opmerking komen of het paard van TS niet beter ingeslapen kan worden omdat het PSSM2 en klachten heeft. Ook in het andere topic van TS. En ja ik ken ook mensen (niet in NL) die hun paard hebben laten inslapen na de positieve uitslag van een PSSM2 test, paarden die geen erge klachten hadden. In sommige rassen heeft een groot gedeelte van de paarden een gen-variant van PSSM2, ook paarden die nooit klachten hebben en krijgen. Er zullen zeker paarden zijn die wel PSSM2 hebben en ook positief getest zijn door de ongevalideerde PSSM2 test, maar het wil niet zeggen dat elk paard dat positief test ook daadwerkelijk PSSM2 heeft. Dat is namelijk nog niet gevalideerd en niet bewezen.

Van de Michigan State University:
A summary of our peer reviewed studies: Researchers from Michigan State University, University of California-Davis, University of Nebraska-Lincoln and Oregon State University evaluated how often the P2, P3 and P4 variants occur in Warmblood and Arabian horses diagnosed with myofibrillar myopathy (MFM). The variants in MYOT (P2), FLNC (P3) and MYOZ3 (P4) used for commercial tests (genotype) were analyzed in the researchers’ laboratory. We determined how often the variants occurred in 30 healthy endurance Arabians and 54 Warmbloods with no abnormalities in their muscle biopsies compared to 30 endurance Arabians and 54 Warmbloods diagnosed with either PSSM2 or MFM based on changes in their muscle biopsies. The changes we evaluated in the muscle biopsies were the changes that were used to discover these diseases. We found no statistical association between any of the P test variants, or combinations of P test variants, and the presence of either PSSM2 or MFM considered as one diagnosis, or when PSSM2 or MFM were considered separately. Healthy control horses were as likely to possess a P2, P3 or P4 variant as a horse with PSSM2 or MFM. By chance alone, 29% of Warmbloods and 25% of Arabians will have at least one P variant regardless of whether they have a muscle disease or not. We also looked at how commonly the P variants occurred in publicly available genetic databases of 205 horses of a wide variety of breeds. We found that the P variants appear to be common genetic variants in horses of many different breeds. Thus, we found no evidence to support that the P variants are themselves causative or diagnostic of a muscle disease in the horse. The use of the P variant genetic tests in selection decisions, pre-purchase examination or diagnosis of a myopathy was not supported by the findings in our two research studies.

En natuurlijk als je alles geprobeerd hebt en de kwaliteit van je paard's leven heel slecht is dan zeg ik niet dat je niet moet inslapen. Ik zeg alleen dat je niet moet roepen bij een paard met relatief weinig klachten: "kan je niet beter in laten slapen want een paard met PSSM2 heeft weinig toekomst."
Want het kan zomaar zijn dat je paard helemaal geen spierziekte heeft maar iets anders. Er zullen ook zeker paarden zijn die wel PSSM2 hebben, alleen is deze PSSM2 test geen uitsluitsel dat een paard het wel of niet heeft. Nu zijn er veel mensen die zich helemaal blind staren op de PSSM2 uitslag en niet verder kijken. Daarom zeg ik: Pin je niet vast op die uitslag, trek er geen conclusies uit maar blijf altijd verder kijken.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:05

Ik vraag me dan echt oprecht wel af waarom sommige paarden dan positief testen op pssm2. Ik ben zelf betrokken geweest bij een aantal die allemaal symptomatisch waren en soortgelijke problemen hadden. Ook de reden van testen geweest. En een van de eigenaren heeft toen al haar tinkers laten testen, alle 8 waarvan uiteindelijk alleen de gene met klachten positief terug kwam.
En die doet het na wat ik weet nog steeds oke met zijn afgepaste dieet.

Waarom slaat die test dan op die paarden wel aan en op alle anderen niet. Daar ben ik dan oprecht benieuwd naar. Er worden momenteel hele foklijnen bij de Friezen en KWPN getest die helemaal vol zouden zitten met voornamelijk PSSM2, is dit dan allemaal hogwash want lijkt me niet bevorderlijk voor het stamboek noch de eigenaren. Wie is er dan gebaat bij al die positieve testen, en waarom doen dan de positief geteste paarden het beter op het dieet wat erbij hoort. Of is dat dan louter toeval?

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:10

AstridJ schreef:
. Er zullen zeker paarden zijn die wel PSSM2 hebben en ook positief getest zijn door de ongevalideerde PSSM2 test, maar het wil niet zeggen dat elk paard dat positief test ook daadwerkelijk PSSM2 heeft. Dat is namelijk nog niet gevalideerd en niet bewezen.


En dit is imo precies de manier hoe je de test in kan zetten. Als mogelijke verklaring voor klachten binnen die hoek die er al zijn. En niet andersom. Ik ken alle kanten:
- paard op leeftijd en nooit ene klacht, positief. Imo vals positief. - paard in bloei van d'r leven, al jaren een vraagteken. Vrij getest. Blijkt later alsnog positief. Gelukkig met juiste management momenteel goed en stabiel.
- Ongetest paard waar mijn handen van gaan jeuken, extreem symptomatisch, moeder drager van 2 vormen (maar geen dramatische dingen gehad, echter wel duidelijk spier schade), dochter op 2 andere vormen positief. Dus in theorie 50% kans op 4 vormen. Daarnaast positief op pssm1. Dan kan ik echt nijdig worden dat zo'n eigenaar paard laat lopen, alhoewel, dat lopen lukt soms al haast niet, dus meer laten staan (want alles geprobeerd) en niet wil testen. En met de pet gooit naar dieet oid.
- en klachten maar volledig vrij. Reageert ook op dieet. Mogelijk een vorm die in Europa nog niet testbaar is?

Of pssm prioriteit moet hebben voor fokkers, dat is een andere discussie lijkt me. Weten en bewust mee om gaan is imo al heel wat...

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:15

Blijkbaar is het resultaat statistisch nog te weinig waterdicht anders was het immers allang gevalideert.

De meeste bovenbeen breuken vinden plaats bij jonge mannen. Als je bij een grote groep willekeurige mensen zou testen voor het Y chromosoom dat blijkt het Y chromosoom verantwoordelijk te zijn voor beenbreuken…..
Nee dus, dat is slechts een correlatie die voortkomt uit nevenfactoren.

Een positieve test is een mogenlijke indicatie, maar aangezien de validatie blijkbaar lastig is, kan het prima multifactoriaal blijken te zijn of sterke rasspecifieke eigenschappen hebben.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:20

Inderdaad Sizzle. Dat is ook wat naar voren komt uit de onderzoeken die in USA zijn gedaan. De PSSM2 testuitslag geeft gewoon nog geen zekerheid.

Caily maar jouw verhaal geeft toch ook aan dat de PSSM2 test niet waterdicht is? Je kan bij een paard met specifieke klachten ook een dieet proberen ipv een test te doen die niet sluitend is.

AlliceOcullen heb je de hele tekst gelezen? Want de genen die CAG gevonden heeft worden ook gevonden in compleet gezonde paarden, zie ook het verhaal van Dr. Valberg. En 8 Tinkers kun je niet echt een gedegen onderzoek noemen. ;) Er zijn ook genoeg positief geteste paarden waarbij het dieet niet (goed genoeg) werkt. Dat stamboeken een niet gevalideerde test serieus nemen vind ik bizar. Het probleem blijft dat zolang de test niet gevalideerd is het niet zeker is of die genen echt verantwoordelijk zijn voor een spierziekte. Net wat Sizzle zegt. Kortom, de test is niet sluitend genoeg om met zekerheid te kunnen zeggen dat een paard een spierziekte heeft of zal krijgen.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:59

Astrid, absoluut. De test is niet waterdicht en je stempelt wel een fiks aantal paarden. Maar toch ga ik niet ontkennen dat er wel degelijk een groep is waarbij het een verklaring kán zijn voor tal van klachten, zoals paard van TS bijvoorbeeld.

Het verhaal van de 8 Tinkers. Ik kan er denk ik nog zo'n 30 a 50 aan toe voegen waarbij de uitkomsten soortgelijk zijn. Maakt t nog steeds geen goed onderzoek, maar die fokker is bepaald geen uitzondering.

Ik denk overigens dat het dieet wat men beschrijft op de pagina voor heel veel paarden gezond zou zijn, en gezondheid geeft nou eenmaal vaak een verbetering van tal van klachten. Eiwit schaarste en tekort aan vitamine E en magnesium worst immers veel vaker aangetoond dan alleen bij de pssm groep.

Maargoed, we haken wel wat af.
Laatst bijgewerkt door Caily op 21-07-22 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Berichten: 4339
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:59

Wat ik begrijp uit bovenstaand verhaal is dat er momenteel met de pssm2 test getest wordt op de aanwezigheid van genen die gepaard gaan met de uiting van pssm2. Maar de aanwezigheid van genen betekend niet inherent dat die genen ook tot expressie komen, oftewel, tot pssm2 leiden.
Dus een paard zonder klachten kan uit de test positief blijken = heeft de betreffende genen maar deze komen niet tot expressie. En dat maakt een test om een diagnose te stellen inderdaad niet valide.

Om een menselijk voorbeeld te geven, je hebt genen die zowel bij mensen met schizofrenie als autisme veel voorkomen en beide stoornissen tot uiting kunnen hebben, maar dat betekend niet dat je met dit gen altijd schizofrenie of autisme hebt. Genen zijn enorm complex in hun expressie of eigenlijk het aan of uit staan ervan.

Maar als een paard klachten heeft die sterk overeenkomen met wat er tot nu toe bekend is over pssm2 + een positieve test, dan lijkt de kans mij groot dat de oorzaak hierin ligt, alleen niet waterdicht. Ik zou dan zelf wel beginnen met een pssm2 management. Maar ook altijd in het achterhoofd houden dat er andere en meerdere factoren onder het ziektebeeld ten grondslag kunnen liggen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 21-07-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:01

Amen Suliko, bedankt voor het verwoorden precies hoe ik het ook zie.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:04

Dat PSSM2 bestaat ontkent ook niemand.
Je kunt de test zien als mogenlijke indicatie.
Het risico van lukraak testen bij paarden die alleen maar wat minder atletisch zijn, is de kans dat het dan al snel op ziekte wordt afgeschoven ipv dat je het paard gewoon ziet als een wat minder geschikte atleet.

Het paard van TS heeft absoluut een probleem, en het is goed mogenlijk dat dit pssm2 is. Daarom is het proberen van een dieet uiteraard zinvol.

Suliko

Berichten: 4339
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:10

Inderdaad Sizzle. Ik denk dat preventief dit soort testen inzetten meer schade dan goed doet en een onzuiver beeld geeft over de (on)mogelijkheden van jonge/klachtloze paarden. Daarnaast voegt het ook niets positiefs toe aan wat er tot nu toe bekend is over pssm2 omdat het een erg troebel beeld schetst van ‘positief’ geteste paarden. Daarin ben ik het ook eens met AstridJ en is het belangrijk om je niet blind te staren op zo’n test (en kan je flink wat vraagtekens zetten bij de zaak van meneer Sautzer).

Maar doordat het ziektebeeld van Mira zo enorm overeenkomt met PSSM2 begrijp ik het volledig dat ze het voor nu in die richting zoekt. Lukraak van alles binnenste buiten keren heeft ook geen zin (en komt ook vaak neer op ‘we vinden niks of een beetje en dat kan het zijn voor een deel of ergens aan bijdragen maar geeft geen doorslag, al helemaal bij zo’n breed/divers ziektebeeld) en bij de basis van het management beginnen en uitsluiten lijkt me alleen maar goed!

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 07:26

Wauw, bedankt voor alle heldere uitleg wbt de test! Leer ik veel van.
Ik zie de test ook niet als heilig, hoewel Mira zo onwijs veel en ook best heftige symptomen heeft.
Ik blijf ook verder zoeken.

Ik heb Mira bij iemand anders laten testen (meer uitleg in pb) en die zei dat Mira zeer heftige tekenkoorts heeft! Veel van de symptomen die ze omschreef kloppen voor Mira. Ze heeft me een behandeling gegeven, en elke week ga ik haar nu behandelen. Dit 5 weken lang. Gisteren de eerste gedaan. Ik weet niet of het werkt, maar ik ga alles maar proberen he!

Over eergisteren, dat had niks met haar hoeven te maken. Ze had haar spieren heel strak aangespannen, en het zat hem echt daarin. Dus ik denk toch pssm2 aanval of hoe je het ook wilt noemen.

Het maakt mij eigenlijk niet uit wat Mira heeft, zolang ze maar beter wordt!

Sintara

Berichten: 7439
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:06

Wat voor iemand was dat dan, over de tekenziekte? Een dierenarts?

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 08:12

Sintara schreef:
Wat voor iemand was dat dan, over de tekenziekte? Een dierenarts?


Je hebt PB :o

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:42

Wij hebben vorig jaar ook een 7 jarige PSSM'er (PSSM 2) in moeten laten slapen wegens symptomen. Hij lag eigenlijk alleen nog maar of stond stram. We hebben er qua management alles aan gedaan maar het werd alleen maar erger. Zijn symptomen kwamen voor het eerst tot uiting op 3 jarige leeftijd met de diagnose toen hij 4 was. Hij heeft zelfs een keer een spieraanval gehad van 20 minuten waarbij hij met krampen op de grond lag, dat gaf voor ons de doorslag om er een einde aan te maken. PSSM is echt rot en bij ieder nieuw paard wat ik koop test ik eerst op PSSM1.

Edit: Geen tinker o.i.d. het paard dat wij hebben moeten laten gaan was een IJslander.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:51

PSSM1 en 2 zijn wel echt andere ziektes met een ander management, net als RER echt anders is.

Een tekenziekte (Piroplasmose vooral) bij een paard in Frankrijk is natuurlijk ook veel voorkomend. De dierenarts kan dat gewoon testen en medicatie voor geven. Dat is dan juist weer iets waar ze uitgerekend in Frankrijk wel weer ervaring mee hebben.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:55

Sizzle schreef:
PSSM1 en 2 zijn wel echt andere ziektes met een ander management, net als RER echt anders is.

Een tekenziekte (Piroplasmose vooral) bij een paard in Frankrijk is natuurlijk ook veel voorkomend. De dierenarts kan dat gewoon testen en medicatie voor geven. Dat is dan juist weer iets waar ze uitgerekend in Frankrijk wel weer ervaring mee hebben.


Dat klopt, en al zou ik graag bij een nieuw paard ook willen testen op PSSM2 is die test nog niet betrouwbaar genoeg. Onze IJslander is toen getest op beide maar n/n op PSSM1 en drager op PSSM2.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:09

Sizzle schreef:
Dat PSSM2 bestaat ontkent ook niemand.
Je kunt de test zien als mogenlijke indicatie.
Het risico van lukraak testen bij paarden die alleen maar wat minder atletisch zijn, is de kans dat het dan al snel op ziekte wordt afgeschoven ipv dat je het paard gewoon ziet als een wat minder geschikte atleet.

Het paard van TS heeft absoluut een probleem, en het is goed mogenlijk dat dit pssm2 is. Daarom is het proberen van een dieet uiteraard zinvol.


Dit is ook de reden dat ik deze test niet heb laten doen. De test kost een hoop geld en je krijgt er een uitslag voor die op zijn best indicatief genoemd kan worden. Ik heb het protocol gevolgd met dieet, beweging en andere zorg die verbetering zou moeten geven. Zij ging heel hard achteruit na een licht virus dat ze gehad heeft. Ik heb haar bloed laten testen op van alles en daar kwam behalve spierschade niets uit.

Welke uitslag de test ook gehad zou hebben, het zou niets aan haar gezondheid veranderd hebben. Er is geen kant en klare behandeling voor PSSM2. Dus had mijn paard PSSM2? Ik weet het niet zeker, maar alle symptomen wezen er op. En ik had een doodziek paard dat hard achteruit ging en heb om die reden de keus gemaakt om haar in te laten slapen.

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 10:27

Het gaat weer wat beter met de mooie dame! Ze zit weer wat beter in haar vel, ik wandel niet meer met haar, dus ik weet niet hoe ze dat doet. Ze is gewoon happy, en ik heb ze een groot stuk 'gras' gegeven, voornamelijk distels en droge sprieten, maar ze vindt het heerlijk! :Y)

Ze krijgt nu wel als het onder de 15 graden is snachts een zweetdeken op, anders is ze de volgende dag stijf en heeft ze pijnlijke spieren, maar lekker in het blauw ingepakt is het prima te doen.
Daar gaat mijn droom van natuurlijk paarden houden, zit ik hier met en koukleum die niet zonder een warm dekentje kan en bergen krachtvoer moet _-:( Ach het is niet anders, zo is ze in ieder geval blij. En daar gaat het om!

Ik wilde gisteren der voetjes weer wat gaan bijveilen, maar ze weigerde haar voet aan te geven, normaal doet ze dat altijd direct. Toen ik haar voet echt pakte, viel ze bijna om. Ze heeft dus nu wel ineens moeite met haar balans, dat had ze eerder niet. :\
Ook als ze gaat slapen, moet ze er eerst helemaal voor gaan staan, dat ze echt stevig staat.

Mira trok wel uit zichzelf vanochtend een sprintje en ging er lekker schetend vandoor.. Maf beest. 8)7 Doe ik niks meer met der voor haar rust, gaat ze zich zelf even lekker uitputten. Maar wel een goed teken dat ze daar energie voor heeft.


Afbeelding

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:45

Kan het niet zijn dat haar spieren moeizaam herstellen? Je gaf aan dat ze mogelijk een aanval had gehad en dat ze daar nu redelijk van bijgekomen lijkt te zijn. Wellicht dat op spierniveau ze toch nog niet hersteld is en daarom moeite heeft met haar balans?

Ik heb gelezen hoe omstreden het spierbiopt is, maar als de andere test nog niet gevalideerd is en je wil meer zekerheid, is een spierbiopt dan nog steeds geen optie? Te belastend voor een paard dat al zoveel problemen heeft?

Lyona

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 10:51

djinnie schreef:
Kan het niet zijn dat haar spieren moeizaam herstellen? Je gaf aan dat ze mogelijk een aanval had gehad en dat ze daar nu redelijk van bijgekomen lijkt te zijn. Wellicht dat op spierniveau ze toch nog niet hersteld is en daarom moeite heeft met haar balans?

Ik heb gelezen hoe omstreden het spierbiopt is, maar als de andere test nog niet gevalideerd is en je wil meer zekerheid, is een spierbiopt dan nog steeds geen optie? Te belastend voor een paard dat al zoveel problemen heeft?


Zou kunnen, hoewel de moeite met de balans pas sinds 2 dagen is dus. Ik weet het niet...
Spierbiopt zal ik me eens in gaan verdiepen, maar eigenlijk maakt het me niet uit hoe har aandoening heet, als ze maar beter wordt! Ze past helemaal in het pssm2 plaatje, maar het zou ook wat anders kunnen zijn.
Ik weet maar 1 ding, Mira heeft een fysiek probleem, en ik ga alles doen om dat zo veel mogelijk op te lossen!