Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizenlotte
Berichten: 412
Geregistreerd: 17-01-20

Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 21:37

Hoi,
Ik ga dus maandag kijken bij een 1.55 hoge 4 jarige Freiberger merrie *\o/* Ze is ingereden maar moet nog wel een maandje doorgereden worden, dit gaat mijn instructrice doen. De prijsindicatie die me gegeven is is 5-10.000 euro, reden van verkoop is dat de verkoopster stopt met de veulenopfok omdat haar man overleden is en ze het alleen niet redt. Wat zouden jullie bieden op dit paardje inclusief toebehoor?

Zertab

Berichten: 12318
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:39

Misschien eerst eens laten keuren? Of is dat al recent gebeurd?

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:58

Wat bied jij voor mijn Toyota RAV4 uit 2014?

ikkedus
Berichten: 3303
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:01

upendo schreef:
Wat bied jij voor mijn Toyota RAV4 uit 2014?

Uhm…. Huh?!

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:03

Ja, dat is een beetje dezelfde vraag toch?

Je hebt geen idee van de kilometerstand, nooit een proefrit gemaakt, je weet niet of hij technisch goed in orde is maar zou wel willen weten wat iemand ervoor wil betalen.

Met andere woorden, die vraag is niet te beantwoorden.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:10

upendo schreef:
Wat bied jij voor mijn Toyota RAV4 uit 2014?

Haha dit vind ik een goeie

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:11

ikkedus schreef:
upendo schreef:
Wat bied jij voor mijn Toyota RAV4 uit 2014?

Uhm…. Huh?!


Precies de reactie waar ze op uit was. :=

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:14

Haha jup.

Ik vind het zo'n gekke vraag altijd. Ga naar het paard kijken, als je ernaast staat kun je eens bedenken of je het dier het geld waard vindt.

Misschien is het een kicken paard, loopt het superlossig in het lijf, weet je zeker dat je er hoge punten mee gaat scoren op wedstrijd. Daar hangt een ander prijskaartje aan dan een onderbespierd diertje met vlakke gangen die schuin de bochten door loopt.

Zo vanaf een schermpje is dat niet te beoordelen.

Als je besluit dat je er een ander bedrag voor over hebt leg je dat voor aan de eigenaresse.

Uiteindelijk is de daadwerkelijke waarde de slachtprijs. Als je daarmee aankomt word je geheid het erf af gestuurd. Dus een prijs is bepaald op emotie.

Lizenlotte
Berichten: 412
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 06:28

Ik vind het dan weer raar dat je het hebt over of ze goede punten kan halen als wedstrijdpaard, ze is nog maar 4 en moet nog doorgereden worden zoals ik al schreef. En het is een Freiberger, er zijn maar weinig mensen die dat ras kopen om hoog te eindigen bij de wedstrijden om niet te zeggen dat het helemaal niet voorkomt.. wat voor info mist er nog dan om een indicatie te kunnen geven? ga er voor het gemak maar even vanuit dat ze gezond is. Ze loopt in elk geval goed in alle gangen.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 06:37

De informatie die mist is uiterlijk. Is het een pracht dier om de te zien of een lelijk eentje met bok hoeven. Hoe loopt ze. Als je haar ziet heeft ze veel swung of is ze een plank. Wat is het karakter. Is zeer super makkelijk ondanks pas 4 jaar oud of een project. Is zeer braaf met voetjes hebben trailer al verkeersmak etc. Er zijn zoveel dingen die missen om een vraagprijs te kunnen geven. Het feit dat je hier niet bewust van bent zegt mij dat het verstandig is om iemand mee te nemen. Voor mijzelf geldt dat ik niet zomaar een bot zou doen, maar eerst een prijs van de verkoper wil. De range is mij veel te groot.

cupido1996
Berichten: 443
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 06:43

Wat is de stokmaat? Over het algemeen zijn de wat grotere iets meer waard.
En welk type is het? De wat meer ouderwetse stevige of modernere ranke freiberger, ook dat heeft invloed op de prijs.
Verder worden ze veelal voor recreatie gekocht. Is ze al verkeersmak en kan je er alleen mee op stap?
Zo zijn er nog veel meer punten die invloed hebben op de prijs.
Dus als jij een goede inschatting wil hebben, zal je ook meer informatie moeten geven.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 06:58

Lizenlotte schreef:
Ik vind het dan weer raar dat je het hebt over of ze goede punten kan halen als wedstrijdpaard, ze is nog maar 4 en moet nog doorgereden worden zoals ik al schreef. En het is een Freiberger, er zijn maar weinig mensen die dat ras kopen om hoog te eindigen bij de wedstrijden om niet te zeggen dat het helemaal niet voorkomt.. wat voor info mist er nog dan om een indicatie te kunnen geven? ga er voor het gemak maar even vanuit dat ze gezond is. Ze loopt in elk geval goed in alle gangen.

Het gaat over het kopen van een paard in het algemeen, vandaar de opmerking over wedstrijden.
Ander voorbeeld: 4 jarig schitterend paard, ras typisch 100% correct gebouwd, goed opgevoed, mooi op de voeten versus een frommelig dier wat oogt als een 2 jarige, slechte hoeven, niet opgevoed en een zuur karakter.
Voor welke van de twee zou je meer betalen?

Als mensen aan mij vragen “wat kost een paard?” Zeg ik altijd “wat kost een auto. Koop je een Kia picanto of een Mazarati. Dat scheelt nogal.” Kortom, er is vanaf een schermpje niet zoveel over te zeggen .

Lizenlotte
Berichten: 412
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 07:21

stokmaat had ik al gegeven, 1.55 m. Ze is een zgn. Urfreiberger, ouderwets type dus met 1,5 % Fremdanteil. ze is tot nu toe alleen onder begeleiding buiten geweest, daarbij kijkt ze nergens van op en is ze erg braaf. Ze is sowieso erg mensgericht en makkelijk. Vrijheidsdressuur doet de huidige eigenaresse ook met haar, daarbij blijkt dat het een slim paard is wat snel leert. Het is een mooi dier om te zien, voskleurig en ze loopt soepel op de filmpjes, laat zich makkelijk laden op de trailer en is braaf bij de hoefsmid. (ze heeft geen ijzers)
Aan spullen zitten er een endurance zadel, een hoofdstel, een regendeken en een balanceboard bij.

Mijn instructrice gaat mee naar de bezichtiging en daar gaat ze ook in training als ik het paard koop dus er is ervaren begeleiding bij de aankoop en training betrokken.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 07:23

Is ze het type wat je wilt hebben: Urfreiberger,?
Wat wil je maximaal uitgeven?

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 07:29

Heeft ze papieren? Wat was haar score op de veulenkeuring ? Heeft ze veldtesten afgelegd en wat was daarop haar score ?
Is de merrie PSSM1 vrij en getest op de leverziekte die bij freibergers voorkomt ?
Ze is enkel onder zadel, niet voor de koets ?
Die dingen tellen al mee bij de waardebepaling.

Gaat het om een stamboekmerrie met behoorlijke punten op de testen die goed gebouwd is en braaf, vind ik een prijs rond de 10000€ correct.

Lizenlotte
Berichten: 412
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 07:34

Ja ze heeft papieren, had 3 zevens op de veulenkeuring en is pssm vrij. Of ze is getest op leverziekte weet ik niet. ze heeft wel met lange lijnen gelopen maar nog niet voor de koets, ze is ook nog maar net 4 geworden deze maand.

Lizenlotte
Berichten: 412
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 07:42

Ik ben an sich bereid om 10 te betalen voor wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb op filmpjes en foto's, ik zie vergelijkbare merries voor 13,5 staan zonder spullen. Maar als het voor minder kan dan graag natuurlijk het type maakt mij niet veel uit eigenlijk, mij gaat het om haar karakter omdat het mijn eerste eigen paard word en ik een verstandelijk gehandicapte zoon heb die ook met haar in contact komt.
Op stal heb ik trouwens ook 2 paar ogen die met me meekijken straks, een vriendin van me en haar 18 jarige dochter die allebei al 5 en 8 jaar een eigen paard hebben.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 07:44

Ik zou het paard gewoon eens gaan bekijken. Als hij je bevalt kan je ergens in het midden gaan zitten, bied je bijv 7000. Of je stelt het scherper en begint met 5000, als bodemprijs.
Dan merk je vanzelf op welke vraagprijs je uitkomt. Op de handjeklap methode zegmaar.
Aanschaf is maar eenmalig, het gaat er vooral om of je het paard voor je ziet waarmee je de toekomst in wil.
Klinkt op zich wel als een mooie kans wanneer je op zoek was naar dat ras. Mooie leeftijd en paard heeft een rustige stabiele achtergrond gehad met alvast wat opleiding.

Flevolander

Berichten: 3845
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 07:54

Ik vraag mij altijd af of mensen realiseren dat het voor de eigenaar van het paard ook een super interessant topic is. De kans is vrij groot dat men meeleest in zo'n geval.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:14

Lizenlotte schreef:
Ik vind het dan weer raar dat je het hebt over of ze goede punten kan halen als wedstrijdpaard, ze is nog maar 4 en moet nog doorgereden worden zoals ik al schreef. En het is een Freiberger, er zijn maar weinig mensen die dat ras kopen om hoog te eindigen bij de wedstrijden om niet te zeggen dat het helemaal niet voorkomt.. wat voor info mist er nog dan om een indicatie te kunnen geven? ga er voor het gemak maar even vanuit dat ze gezond is. Ze loopt in elk geval goed in alle gangen.

Bij een jong paard koop je potentie. Dat kun je ook al zien als ze net doorgereden zijn of nog niet eens zadelmak. Dus zo raar is de opmerking niet.

Ik denk dat je in je handjes mag knijpen met 10 in deze huidige markt. Zeker met de spullen erbij. Al zegt mij dat ook niet zoveel want een zadel kan niet passend zijn voor ruiter of paard etc.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:14

Marigold schreef:
Ik zou het paard gewoon eens gaan bekijken. Als hij je bevalt kan je ergens in het midden gaan zitten, bied je bijv 7000. Of je stelt het scherper en begint met 5000, als bodemprijs.
Dan merk je vanzelf op welke vraagprijs je uitkomt. Op de handjeklap methode zegmaar.
Aanschaf is maar eenmalig, het gaat er vooral om of je het paard voor je ziet waarmee je de toekomst in wil.
Klinkt op zich wel als een mooie kans wanneer je op zoek was naar dat ras. Mooie leeftijd en paard heeft een rustige stabiele achtergrond gehad met alvast wat opleiding.

Wel met als risico dat als je laag biedt het paard je niet meer gegund wordt. Als iemand dat hypothetisch bij mij zou doen dan zijn we snel uitgepraat. :P

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:19

Laat je haar niet keuren? Dat lijkt me een goede basis om te prijs te bepalen.
Je noemt dat je er vanuit gaat dat ze gezond is... Spannende keuze voor zo'n jonge merrie.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:19

nou idd, iemand die heel laag begint, dan ben ik ook al klaar

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:25

Er staat dat het paard tussen de 5 en 10 moet opbrengen. Dan is het toch niet raar om ertussen in te gaan zitten? Als ze er 10 voor willen hebben zullen ze dat duidelijk moeten vermelden. Hij zal niet verkocht worden voor 5 maar om dan 10 direct te bieden hoeft dan ook niet.

upendo

Berichten: 22303
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:33

Volgens mij weet ze de prijs niet maar valt het dier in de prijsklasse tussen de 5 en 10K. Kan dus net zo goed wel 10 zijn. :)