Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:36

Elisa2 schreef:
Dat snap ik en is ook heel begrijpelijk!

Jupiler is zelf wel een leuke hengst, bij de Geldersen worden ze goed getest op karakter en veelzijdigheid.

Dan kunnen ze tenminste nog verpest worden in de opfok en het afmaken bij het inrijden.....

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:46

Hmm als je stopt met zoeken zoals in mijn geval, maar dan toevallig wat interessants aangeboden krijgt, dan kan ik het toch niet laten.
Zaterdag toch weer paard kijken :D

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:54

boemel schreef:
Hmm als je stopt met zoeken zoals in mijn geval, maar dan toevallig wat interessants aangeboden krijgt, dan kan ik het toch niet laten.
Zaterdag toch weer paard kijken :D

:D +:)+

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:12

boemel schreef:
Hmm als je stopt met zoeken zoals in mijn geval, maar dan toevallig wat interessants aangeboden krijgt, dan kan ik het toch niet laten.
Zaterdag toch weer paard kijken :D


:D Succes zaterdag!

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:19

Succes! Wij gaan ook zaterdag kijken, ben benieuwd..

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:24

c_alsemgeest schreef:
Wiwabalia schreef:
Maar de aandoening kan verergeren en vaak hebben deze paarden moeite met achterwaarts gaan of kunnen dat krijgen, niet handig met dressuur. Ik heb er niet genoeg ervaring mee en vond het dier alsnog aardig aan de prijs, ga op zoek naar een gezond paard. :)


Dat is alleen bij echte hanetred. Reguliere kramperigheid kunnen ze prima mee achterwaarts, en zie je het nagenoeg niet met rijden.
United van mij was re-a kramperig. Alleen de hoefsmid had er last van, of met een koude slang erop oid.


Ik heb begrepen dat het andersom is. Kramperigheid (shivers in engels) is progressief en hanetred niet.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:19

Ook nog een leuke tegengekomen van Cum Laude x Santano.. een merrie.

Eerst vind ik niks en nu 2. Ben wel iets meer een merrie mens moet ik zeggen.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:53

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dat is alleen bij echte hanetred. Reguliere kramperigheid kunnen ze prima mee achterwaarts, en zie je het nagenoeg niet met rijden.
United van mij was re-a kramperig. Alleen de hoefsmid had er last van, of met een koude slang erop oid.


Ik heb begrepen dat het andersom is. Kramperigheid (shivers in engels) is progressief en hanetred niet.


mijn merrie is kramperig, bij stress zie je het meer.
Met veel oefenen kan ik ondertussen "gewoon" haar achterbenen optillen, de hoefsmid kan haar "gewoon" bekappen en onder het zadel kan ze echt meer dan prima achteruit.
Als de druk te groot is dan verkrampt ze, dus het is belangrijk te werken vanuit rust, ontspanning en begrip.
Toen ik haar kocht kon ik nog niet wijzen naar haar achterbenen zonder dat ze ze verkrampte. Dus er is ook winst te behalen. De kramp is bij haar veroorzaakt door een te zware bevalling waardoor een zenuw beschadigd is.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:00

Wij zijn onderweg om onze spanjaard te gaan halen

Hij komt eerst een maand op proef..
De verkoper vond dat een prima idee dus we hebben een goed contract opgesteld

Hoe zenuwachtig kun je zijn. Ben je dan 42 voor geworden _O-

carrie79

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:13

Even een update van deze kant vorig jaar schreef ik dat ik een jonge Gelderse had gekocht, dat liep niet helemaal voorspoedig. Dag 3 lag ik aan de andere kant van de bakrand en durfde ik er niet meer op. Gelukkig was de verkoper heel meewerkend en hij mocht terug en ze hebben hem opnieuw voor me verkocht. Gelukkig financieel niet erg erbij ingeschoten, maar wel vertrouwen beetje stuk. Ik heb mijn eigen merrie nog ( die blijft ook) dus ik had de moed btj laten zakken. Toen liep ik begin dit jaar op concours met een vriendin en zie een geweldig paard lopen, ik zeg tegen mijn vriendin “ wauw die is gaaf”! Waarop iemand naast me zegt “ die is van mij” ( en die persoon kende ik) lang verhaal kort, ik mocht hem een hele tijd proberen ( al mijn onzekerheden uitgeprobeerd) en hij is nu van mij! Geen jonkie meer maar een 11 jarige. Merk dat ik ondanks jaren ervaring gewoon niet in de wieg gelegd ben voor jonge dieren, ik word daar onzeker van en dat helpt niet. Maar goed, ben zo onwijs blij

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:15

Olikea schreef:
Wij zijn onderweg om onze spanjaard te gaan halen

Hij komt eerst een maand op proef..
De verkoper vond dat een prima idee dus we hebben een goed contract opgesteld

Hoe zenuwachtig kun je zijn. Ben je dan 42 voor geworden _O-

Toch niet naar Spanje om hem te halen?? Als hij op proef is hoef je niet zenuwachtig te zijn want je hebt dan nog een maand voor het definitief wordt. Dat is wel een ideale constructie die je tegenwoordig zelden meer krijgt! Ik ben benieuwd!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:33

anjali schreef:
Olikea schreef:
Wij zijn onderweg om onze spanjaard te gaan halen

Hij komt eerst een maand op proef..
De verkoper vond dat een prima idee dus we hebben een goed contract opgesteld

Hoe zenuwachtig kun je zijn. Ben je dan 42 voor geworden _O-

Toch niet naar Spanje om hem te halen?? Als hij op proef is hoef je niet zenuwachtig te zijn want je hebt dan nog een maand voor het definitief wordt. Dat is wel een ideale constructie die je tegenwoordig zelden meer krijgt! Ik ben benieuwd!


Nee niet naar Spanje.. we duiken belgie in.het is maar een uurtje.

Ik ben ook blij dat we de proeftijd overeengekomen zijn. Gelukkig wil de verkoper de beste match voor zijn paard

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:48

Nou zo'n proefperiode is totaal niet zonder risico voor de verkoper, dus heel erg top.

carrie, dat is vervelend zeg..jonge paarden rijden en opleiden is ook een vak apart. Maar gelukkig uiteindelijk toch helemaal goedgekomen. :-)

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:04

Oooh spannend Olikea, dat is helemaal ideaal!

Jammer Carrie, maar wel super dat de eigenaar hem terug nam. Wel van harte met je nieuwe aanwinst, of “heb” je hem nog niet?

Wij zijn nu onderweg voor een jonkie. Ik hoop dat ze hem even netjes kan voorstellen aan de longe zodat ik inidegeval zijn gangen kan beoordelen. Vorige week werd het paard amper netjwa voorgesteld, na 3 rondjes longeren was ze er zelf klaar mee.. daar heb je dan 2 uur voor in de auto gezeten.

Maar goed, nieuwe bezichtiging, nieuwe kansen. Vanmiddag gaan wij er ook nog eentje bekijken, de gelderse ruin van 3.

carrie79

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:06

Dank je nee hij staat nog niet thuis maar ik heb hem al wel gekocht. ( moet nog even een verbouwing door, daarna komt hij) ik rijd hem al wel gewoon. Hij is ook al gekeurd etc

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:06

Wiwabalia schreef:
Oooh spannend Olikea, dat is helemaal ideaal!

Jammer Carrie, maar wel super dat de eigenaar hem terug nam. Wel van harte met je nieuwe aanwinst, of “heb” je hem nog niet?

Wij zijn nu onderweg voor een jonkie. Ik hoop dat ze hem even netjes kan voorstellen aan de longe zodat ik inidegeval zijn gangen kan beoordelen. Vorige week werd het paard amper netjwa voorgesteld, na 3 rondjes longeren was ze er zelf klaar mee.. daar heb je dan 2 uur voor in de auto gezeten.

Maar goed, nieuwe bezichtiging, nieuwe kansen. Vanmiddag gaan wij er ook nog eentje bekijken, de gelderse ruin van 3.


Handig.. het minste wat je kunt doen is ze even netjes presenteren.
Wel weer spannend.. 2 bezichtigen

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:35

Spannend Olikea en gefeliciteerd Carrie79.

Wat betreft een jonkie kopen. Als je een onbeleerde koopt moet je er dus gewoon rekening mee houden dat wat jij noemt "netjes presenteen" gewoon lang niet altijd aan de orde is. Even uitgebreid longeren kunnen ze vaak nog niet, of als ze wel al netjes kunnen longeren is het sowieso vaak nog maar heel kort omdat je zo'n puppie niet wilt overbelasten. Stel dat er die dag nog meer kijkers komen, dan houd je dat extreem kort. Maar als jij een jonkie wilt kopen zul je dat dus ook moeten realiseren dat je heel snel moet zien en kunnen beoordelen of het je aanspreekt. Ik heb vorig najaar een onbeleerde 3,5 jarige gekocht, die had überhaupt nog nooit een longe of een bak gezien. Die heb ik dus alleen even kort door de bak heen zien lopen en een paar aaien over de bol gegeven. Meer kon het dier nog niet. Daar moet je dan op beslissen. Voor mij werd het een ja en geen seconde spijt van. Inmiddels net zadelmak en wat een lieverd en leergierig dier. Maar je moet met een jonkie gewoon met heel weinig presentatie een keuze kunnen en durven maken. Dat zegt niets over de verkoper.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:04

@ Oji, dat snap ik ook wel, maar stap/draaf even heen en weer, stel hem eventjes voor. Paard van vorige week was 6, kende alles op zadelmak na.

Net terug van de merrie en ben eigenlijk heel blij verrast, kent nog niet veel maar dat geeft niet. Zie mezelf wel met dit paard aan de gang gaan.

Wacht wel even de ruin van vanmiddag af, heb goed vergelijkingsmateriaal, maar krijg de merrie niet uit mijn hoofd..

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 15:10

Wiwabalia schreef:
@ Oji, dat snap ik ook wel, maar stap/draaf even heen en weer, stel hem eventjes voor. Paard van vorige week was 6, kende alles op zadelmak na.

Net terug van de merrie en ben eigenlijk heel blij verrast, kent nog niet veel maar dat geeft niet. Zie mezelf wel met dit paard aan de gang gaan.

Wacht wel even de ruin van vanmiddag af, heb goed vergelijkingsmateriaal, maar krijg de merrie niet uit mijn hoofd..


Wat fijn dat de merrie al wat lijkt
Is dat de vos van mp?

Kwa laten zien het is heel wisselend hoe mensen paarden laten zien, bij de een staan ze nog in het land de ander heeft hem al helemaal opgezadeld in de bandages ( dat zie ik niet graag :Y) )
Een onbeleerde kan je los alsnog wel beoordelen een beetje ruimere bak/wei is dan wel fijn dan kan je tenminste de beweging normaal beoordelen aan de longe is prima als ze dat goed beheersen en ook een beetje in balans rond kunnen lopen anders zie ik ze liever los.

Hier de ruin bekeken blijft een knap paard <3

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:52

Wij hebben de merrie gekocht onder voorbehoud, reageer wat later uitgebreid. *\o/*

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 21:12

Leuk, gefeliciteerd! Was de ruin niet wat? Of was je gewoon al te verliefd op de merrie? :P

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:11

Earth schreef:
Leuk, gefeliciteerd! Was de ruin niet wat? Of was je gewoon al te verliefd op de merrie? :P


Beide.. de merrie kwam erg rustig over, leek ook van veel dingen niet onder de indruk, een gigantische knuffelkont.

De ruin was druk, maakte een zenuwachtige indruk. Ook was hij wel heel kort qua bouw (rug) ik ben niet te dik maar moet er wel oppassen. De ruin had een beetje een “pony” bouw.

De ruin stond trouwens niet op MP.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 09:36

Gefeliciteerd!

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:36

Fijn dat het zo opgelost is Carrie.
En top zo'n proefperiode.

Wiwabalia, onder voorbehoud alvast gefeliciteerd!

Ik heb gisteren onder voorbehoud keuring een 4 jarige gekocht.
Niet gereden en dus niet kunnen testen.

Nadat we de koop overeen gekomen waren, werd verteld dat paard 1 jaar geleden een koliekoperatie gehad heeft en dat ze daarbij een stukje dikke darm verwijderd hebben. De koliek was veroorzaakt door een ernstige bloedwormbesmetting.

Deze informatie overviel ons een beetje. Ik ben er wat dingen over gaan lezen en merk dat ben gaan twijfelen.

Paard ziet er op het oog gezond uit. Nette conditie, glimt je tegemoet. Staat op gras en kuilvoer.

Rustig en braaf paard in de omgang, maar kent weinig. Ik heb gepoetst en een poging gedaan tot hoeven uitkrabben.
Achter lukte gewoon echt niet. Volgens de eigenaresse omdat hij het niet kent.

Paard heeft een goede stap en een nette galop. De draf vond ik wat vlak en ik vond het paard in de bovenlijn wat stijf.

Ik juich nog niet te hard. Ga dit aan mijn dierenarts voorleggen.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:00

Ik zou het dierenarts voorleggen. En ook nog wat van de prijs afsnabbelen.