Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:35

Bloem bloem
Ik hoor hier in de wandelgangen altijd heel goede woorden over Cecile smit
Die moet altijd heel leuke paarden te koop hebben

Spookje
Wat een mooie haflinger

Marus
Wat spannend
Ik duim voor je

Durquia
Leuk ook een tweede keer kijken, ik ben benieuwd of je er nog weg van bent.

Ik ga een ruin voor de tweede keer bekijken en een merrie die ik ookal op het oog had maar nogal ver weg staat dus dat was even plannen :D
Heel andere paarden dus ben benieuwd hoe m'n gevoel nu bij beide is.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:55

Spaansepony schreef:
Grappige discussie, mensen kiezen er ook steeds meer voor om niet zo snel meer Zadelmak te maken op 3 jarige leeftijd. Tegenwoordig laten we ze net zo goed nog even staan. Dus ze mankeren niet allemaal wat als ze nog onbeleerd zijn op enkele uitzonderingen daar gelaten.


Kun je dat idee onderbouwen. Van wat ik in mijn omgeving zie wordt het gros nog steeds op 2,5 a 3 jaar zadelmak gemaakt. Inrijden is een ander verhaal natuurlijk.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:59

BloemBloem schreef:
Iemand overigens nog tips voor goede gerenommeerde dressuurstallen?


Je bedoelt handelsstallen?
@Spookje: Wat een leukerd!
@ Marum: Succes!

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:09

Marus schreef:
Fijn dat je ook de mogelijkheid krijgt voor een 2e keer kijken.. Dat is wel eens anders.
Deze mensen vroegen zich ook af waarom? De bedragen zijn niet mals, ik ga niet meer eerste keer bij het paard handelen. En ik was blij met de 2e keer kijken, vond haar alleen maar leuker.
Dus dan weet ik het zit goed.

Jij ook succes!


Dankje! Het is inderdaad wel eens anders maar ik kijk de eerste keer zelf of ik de klik heb en de 2e keer wil ik iemand mee die misschien andere dingen ziet. Deze keer gaat m’n stalhouder/instructrice mee dus dat is wel heel fijn.
M’n vorige paard heb ik verkocht omdat ze toch niet geschikt voor mij bleek te zijn na bijna een jaar proberen dus deze keer wil ik het anders doen. Gelukkig begrijpen deze mensen dat.

Wat fijn dat je met de 2e keer haar alleen maar leuker vindt, dat hoop ik ook vandaag

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:13

Seven schreef:
Bloem bloem
Ik hoor hier in de wandelgangen altijd heel goede woorden over Cecile smit
Die moet altijd heel leuke paarden te koop hebben

Spookje
Wat een mooie haflinger

Marus
Wat spannend
Ik duim voor je

Durquia
Leuk ook een tweede keer kijken, ik ben benieuwd of je er nog weg van bent.

Ik ga een ruin voor de tweede keer bekijken en een merrie die ik ookal op het oog had maar nogal ver weg staat dus dat was even plannen :D
Heel andere paarden dus ben benieuwd hoe m'n gevoel nu bij beide is.


Ja lastig is dat :D ik zit helemaal in het noorden dus het meeste is voor mij ver weg.
Maar ook spannend dus!

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:39

Jij ook succes Durquia

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:40

Durquia

Hetzelfde ik woon in Drenthe en deze merrie is helemaal recht naar beneden richting Mol :=
Word dus een leuk uitje weer

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:48

Richting mol is zelfs voor mij al ver vanuit Zuid-Holland.
Succes beiden, ik duim voor jullie.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:58

Ja het is wat uurtjes rijden maar het lijkt ons echt een leuk paard dus dan moet je er maar voor over hebben :D

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:36

Wat fijn dat jullie een 2de keer mogen kijken.

Ik ben bij een merrie wezen kijken in Belgïe afgelopen week, paard had geen stamboom wat mij opzich niet veel uitmaakt maar ik kon aan haar bouw zien dat er tuiger bloed inzit, en dat zoek ik helaas niet.

Toch even verder zoeken, merk dat het niet zo mijn hobby is om eerlijk te zijn. Maar ben ook nog een beetje in de rouw denk ik dat ik niet met mijn huidige merrie verder kan.

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:58

Wiwabalia schreef:
Wat fijn dat jullie een 2de keer mogen kijken.

Ik ben bij een merrie wezen kijken in Belgïe afgelopen week, paard had geen stamboom wat mij opzich niet veel uitmaakt maar ik kon aan haar bouw zien dat er tuiger bloed inzit, en dat zoek ik helaas niet.

Toch even verder zoeken, merk dat het niet zo mijn hobby is om eerlijk te zijn. Maar ben ook nog een beetje in de rouw denk ik dat ik niet met mijn huidige merrie verder kan.


Dat snap ik heel goed. Ik had er gewoon wat liefdesverdriet van om het zo maar te zeggen.

Ook niet mijn hobby om weer op zoek, ik stap ook echt niet op elk paard en als ze dan als braaf beschreven staan en je rijdt 2 uren en ze zijn dat niet.. tja

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:01

Durquia schreef:
Wiwabalia schreef:
Wat fijn dat jullie een 2de keer mogen kijken.

Ik ben bij een merrie wezen kijken in Belgïe afgelopen week, paard had geen stamboom wat mij opzich niet veel uitmaakt maar ik kon aan haar bouw zien dat er tuiger bloed inzit, en dat zoek ik helaas niet.

Toch even verder zoeken, merk dat het niet zo mijn hobby is om eerlijk te zijn. Maar ben ook nog een beetje in de rouw denk ik dat ik niet met mijn huidige merrie verder kan.


Dat snap ik heel goed. Ik had er gewoon wat liefdesverdriet van om het zo maar te zeggen.

Ook niet mijn hobby om weer op zoek, ik stap ook echt niet op elk paard en als ze dan als braaf beschreven staan en je rijdt 2 uren en ze zijn dat niet.. tja


Het stomme is nog dat je het aan haar niet afziet, net nog lekker wezen poetsen en tutten met haar, en dan staat ze je tegemoet te shinen, doet vreselijk zeer maar mis het echte trainen/rijden en verder gaan wel.. naast ons drukke gezin zijn die 2 uurtjes op een dag echt mijn uurtjes waarin ik compleet ontspan. Ben mijn man dan ook erg dankbaar dat er een 2de bij mag komen, want zonder support vanuit huis lijkt mij erg lastig, zelfs bij eentje al.

Bloed kruipt waar het niet gaan kan..

Zie een mooie staan op Sporthorses, maar last van een beetje kramperigheid, ik ben met die bemerking niet bekend, iemand hier ervaring mee? Rijfilmpjes zien er erg goed uit.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:58

Leuk paardje op het oog, staat in Belgïe.. afstamming is Jupiler S x Alexandro P. Ik ben niet thuis in de afstammingen en op internet ziet het er allemaal prima uit, iemand die hier meer thuis in is? Zijn dit vaak leuke gezonde rijpaarden? Hij is nog niet zadelmak dus kan dit zelf niet testen..

Word uiteraard uitvoerig gekeurd mocht het wat worden, zowel klinisch als röntgen.


De grote namen ken ik vaak wel (Jazz/Gribaldi/Toto enz)

Kramperigheid besproken met mijn dierenarts en daar ga ik niet aan beginnen, een gezond paard komt al met genoeg issues.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:02

De moederlijn is Gelders, in mijn ogen best een prima combi. Charmeur geeft niet ze niet altijd even braaf, maar geen idee wat Jupiler S doet.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:06

Alexandro zijn ook wel eens verhalen over geweest dat hij ze minder braaf kon geven. Of heel braaf of hevig :+

Maar je moet alsnog kijken. Sommige met 'rampen' afstamming zijn alsnog braaf en sommige zijn dat niet ondanks dat de afstamming dat wel zou zijn.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:06

Earth schreef:
De moederlijn is Gelders, in mijn ogen best een prima combi. Charmeur geeft niet ze niet altijd even braaf, maar geen idee wat Jupiler S doet.


Maar niet altijd even braaf? In de zin van sensibel?

Het hoeft geen dooie te zijn, mijn huidige merrie was erg sensibel en ik kon daar prima mee over weg.

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:35

Zowel Jupiler S als Alexandro P zijn Gelderse paarden.
Zelf ben ik fan van het Gelderse type. Zijn over het algemeen leuke allround paarden die niet van elk scheef grassprietje in de stress schieten. Uitzonderingen altijd daargelaten natuurlijk. Worden imo wel nogal ondergewaardeerd in de paardenwereld/door het KWPN terwijl het voor veel amateur/recreatieve ruiters denk ik echt wel hele fijne paarden kunnen zijn.

De Alexandro P waar ik mee gewerkt heb had wel een sterke eigen mening, maar niet op een vervelende of gevaarlijke manier. Ik heb nog nooit zo'n humoristisch en werkwillig paard gehad om mee te werken.
Jupiler S ken ik alleen zelf verder niet zo goed.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:43

Wiwabalia schreef:
Zie een mooie staan op Sporthorses, maar last van een beetje kramperigheid, ik ben met die bemerking niet bekend, iemand hier ervaring mee? Rijfilmpjes zien er erg goed uit.


Kramperigheid is neurologisch, in beweging is er vaak niks te zien. Het ligt aan de mate van kramperigheid hoe erg het is. Ik ken hele extreme en hele lichte gevallen, de lichte gevallen zou ik niet laten staan mits de prijs er op aangepast is.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:47

Wiwabalia schreef:
Kramperigheid besproken met mijn dierenarts en daar ga ik niet aan beginnen, een gezond paard komt al met genoeg issues.


Daar doe je wijs aan.

Kramperigheid is een zeldzame neuro-musculaire aandoening bij paarden die gemisdiagnosticeerd zou kunnen worden als hanetred. Differentiatie tussen deze twee aandoeningen kan alleen gemaakt worden door klinische verschijnselen. Bij kramperigheid wordt het aangedane been intermitterend gehyperflecteert, geabduceerd en in een spasme gehouden. Hanetred is kenmerkend voor een been dat regelmatig middelmatig wordt geflecteerd richting de abdomen en direct in een beweging terruggezet wordt op de grond (bekijk onderstaande video). De prognose van kramprigheid is slecht en de aandoening is progressief, chronisch en invaliderend. Er is geen therapie voor en euthanasie is aanbevolen naarmate de ziekte vordert.
https://science-equine.com/nl/artikelen ... oed-merrie

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:54

Elisa2 schreef:
Wiwabalia schreef:
Zie een mooie staan op Sporthorses, maar last van een beetje kramperigheid, ik ben met die bemerking niet bekend, iemand hier ervaring mee? Rijfilmpjes zien er erg goed uit.


Kramperigheid is neurologisch, in beweging is er vaak niks te zien. Het ligt aan de mate van kramperigheid hoe erg het is. Ik ken hele extreme en hele lichte gevallen, de lichte gevallen zou ik niet laten staan mits de prijs er op aangepast is.


Maar de aandoening kan verergeren en vaak hebben deze paarden moeite met achterwaarts gaan of kunnen dat krijgen, niet handig met dressuur. Ik heb er niet genoeg ervaring mee en vond het dier alsnog aardig aan de prijs, ga op zoek naar een gezond paard. :)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:56

Ja dat kan maar hoeft niet, ken ze die er gewoon normaal oud mee zijn geworden. Dat waren dan wel de lichtere gevallen en was echt kramperigheid en geen hanetred. In bepaalde bloedlijnen komt het zelfs wat vaker voor..(Jazz/ Johnson)

Problemen met achterwaarts ook alleen de zwaardere gevallen, maar die hebben sowieso problemen met de benen optillen. Hoefsmid kan al problematisch zijn.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:01

Vind het toch een risico voor mij, er staat al een dure grasmaaier, daar hoef ik er echt geen 2 van. :)

De planning is nu om bij de laatste te gaan kijken, die van Jupiler S.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:12

Dat snap ik en is ook heel begrijpelijk!

Jupiler is zelf wel een leuke hengst, bij de Geldersen worden ze goed getest op karakter en veelzijdigheid.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:22

MyWishMax schreef:
Alexandro zijn ook wel eens verhalen over geweest dat hij ze minder braaf kon geven. Of heel braaf of hevig :+

Maar je moet alsnog kijken. Sommige met 'rampen' afstamming zijn alsnog braaf en sommige zijn dat niet ondanks dat de afstamming dat wel zou zijn.


Kijk ook goed naar de moederlijn. Zij geeft naast afstamming ook veel aan veulen door, door haar opvoeding.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:14

Wiwabalia schreef:
Maar de aandoening kan verergeren en vaak hebben deze paarden moeite met achterwaarts gaan of kunnen dat krijgen, niet handig met dressuur. Ik heb er niet genoeg ervaring mee en vond het dier alsnog aardig aan de prijs, ga op zoek naar een gezond paard. :)


Dat is alleen bij echte hanetred. Reguliere kramperigheid kunnen ze prima mee achterwaarts, en zie je het nagenoeg niet met rijden.
United van mij was re-a kramperig. Alleen de hoefsmid had er last van, of met een koude slang erop oid.