Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4769
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:43

Hier voor iemand mee aan het kijken naar een paard. Lagere (voor deze tijd dan, in mijn tijd was dit midden prijsklasse) prijsklasse, maar mag dan ook een project zijn (maar wel met eerlijk verhaal er bij). En daar gaat het helaas mis.

Via markplaats leuk dier gezien, maar vanwege de vraagprijs weet je gewoon al dat er iets mee is. (Stond wel bij iets sensibel met rijden, maar op het ontvangen filmpje was niks heel geks te zien.)

Maar goed, er is meer mee, en dat is dus niet erg, mits het volledige verhaal mee komt.

Dus gebeld, en op de eerste vraag, of ze iets wilde vertellen over het verleden van het dier (waarvan we zelf natuurlijk ook al het eea hadden uitgezocht) werd vaag geantwoord dat hij het even uit moest zoeken en of we later terug kunnen bellen.
Dan weet je al : laat maar....

Je kunt ook gewoon zeggen ik heb het dier x tijd op stal staan, ik heb hem van mensen gekocht omdat.... Merrie was op de merrie keuring geweest, dus dat had hij kunnen vertellen... Maar dit was zo vaag. Net of het verhaal nog verzonnen moet worden of zo.

De "eisen"

- tussen de 1.58 en 1.70 (komt niet op een cm meer of minder
-leeftijd tussen de 5 en 10 jaar ongeveer
- gewoon nette gangen (hoeft niks speciaals te zijn, maar wel geschikt om gewoon thuis wat lekker mee te dressuren)
-gezond (als in klinisch, röntgen mag er best een acceptabele bemerking zitten)
-braaf met buitenzetten (vanwege de stal waar we staan geen gekkenhuizen die met ketting door de mond buiten gezet moeten worden)
-met rijden mag er werk aan zitten, mits wel eerlijk. (dus niet 1 die al voor je opstapt op zijn rug gaat liggen of die gevaarlijk is) en Vooral met een eerlijk verhaal er bij.
Niet 1 die volop staakt maar waar vervolgens nog nooit een dierenarts bij geweest is.
-mag om in ikke taal te praten echt prima een tante taart zijn
-eenkennig meestal ook geen probleem

Verkeersmak is een pre (vanwege dat we bijna aan de bossen staan), klein sprongetje ook

Maar degene die nu een beetje binnen budget vallen, daar is gewoon een verhaal bij wat niet verteld wordt.

Paard komt op een hele fijne stal te staan, met hele jaar door overdag op de paddock met water en (zo goed als onbeperkt) hooi. In de zomer eventueel paar uur per dag op gras op 5 minuten stappen van de bossen en duinen.

Dus ikke, mocht je iets weten te staan, dan horen we het graag via pb :), want volgens mij is dit wel een beetje het plaatje waarvan jij aangeeft dat er altijd wel wat te koop staan....

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:17

Elisa2 schreef:
Misschien een idee om contact op te nemen met Ruitje voor een leuke draver?

Dartel, zoiets zeg ik gisteren nog voorbij komen in een van de paard zoekt nieuwe stal groepen op Facebook. Merrie schimmel, PRE, niet te groot en super braaf.



Ik heb al een vraag uitstaan in mijn netwerk voor iemand hier( volgens mij zelfs Muze, maar dan moet ik in mijn inbox scrollen haha ), maar dit seizoen is het aanbod in Dravers lager en ik bied alleen maar aan als ik de trainer ken.

Dus ik weet even niks :o

Kyrke heeft wel een toffe EV staan zag ik, die zou ik zo nemen maar je moet van Go houden las ik :D

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:45

Ja weet niet echt of een volbloed bij mij zou matchen, of dat t teveel go is.
Af en toe gewoon een rondje stappen vind ik ook wel lekker namelijk

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:53

Muze schreef:
Ja weet niet echt of een volbloed bij mij zou matchen, of dat t teveel go is.
Af en toe gewoon een rondje stappen vind ik ook wel lekker namelijk


Meestal zou ik meer denken in wat doe jij als een paard spanning krijgt? Ga je dan veel remmen en liefst stil staan vind ik ze niet geschikt. Kan je ze gewoon laten lopen, hoeft geen galop oid te zijn, maar dus niet tegenhouden, maar in beweging oplossen is het geen probleem.

Weet natuurlijk niet precies hoe het met deze zit. Maar vriendin woont in Engeland en die werkt ermee en er zijn er daar heel veel die bij recreatie ruiters terecht komen en echt geweldig daarvoor zijn. Je hebt ook verschillende types erin. Als ik ooit een EV zou willen zou ik zelf daarheen gaan of haar laten zoeken haha. Iig weg blijven bij de bekende handelaren hier. Maar ze zijn niet voor niets best populair daar, net als kruisingen met connemara's bijvoorbeeld! Die zijn ook heel tof!

Kyrke zal je ook eerlijk te woord staan. Die gaat geen paard verkopen wat niet bij je past.

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:59

Een EV kan een heerlijk paard zijn hoor . Niet perse altijd vlug of heet

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:05

Ik heb een fjord gehad die bakspoken zag, onberekenbaar was in reacties ( en niet alleen bij mij.), rennerig, vluchterig, leerde niet afvloeien.
Bij zo’n paard word ik op een gegeven moment wel zelf ook angstig, dan ga ik zelf ook kijken waar hij “ nu weer van kan schrikken”. Ook mensen die hem wel echt konden rijden zonder die angst en hem aan het werk zetten werden regelmatig getrakteerd op omdraai acties om “ niks”, dat heeft mij dus geen vertrouwen gegeven en hem verkocht.

Bij mij ligt het dus wat genuanceerd, door vervelende ervaringen en “ wat het paard doet”.
In die zin ben ik geen onbevangen ruiter meer.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:07

Sababber schreef:
Dartel schreef:
Ik ben ook weer op zoek naar een nieuw paard. Ik zoek in het goedkopere segment maar ik stel ook geen hoge eisen. En dat valt dan toch weer niet mee. Nu weet ik ook wel dat juist in die hoek je echt goed moet kijken en wat geluk moet hebben.

Ik zoek een braaf paard om lekker mee te rijden, grondwerk en gewoon samen oud worden. Het liefst een PRE merrie van rond de 1.57. Ze zijn er wel maar er worden toch vaker hengsten of ruinen aangeboden. En dan weer boven de 1.60, mooi kleurtje en super bewegend. En dan vallen ze ook meteen buiten het budget. Dit weekend gaan kijken maar die viel in het echt nogal tegen. Ik zou er naar nog eentje gaan kijken, maar kreeg na een paar keer dat de afspraak verzet werd de ochtend zelf een appje dat de merrie al verkocht was.

En ja, een probleempje met opstappen, even niet gereden, heeft zelfverzekerde ruiter nodig. Die sla ik maar over.

En zo zoeken we rustig verder.


Wil je de 1.57 omdat de prijs dan interessanter is of vind je groter niks?
Dan nog moet het echt PRE zijn als in een papier? Is cruzado of het type “Andalusiër” zonder papier ook welkom?


Ik ben zelf 1.60 en wil liever geen groter paard. Het papier is voor mij niet belangrijk, dus "type PRE of Andalusiër" is prima. Maar mijn ervaring is dat je dan toch eerder in de paarden valt waar echt iets aan mankeert. En liever niet eentje die koud uit Spanje komt, een maand onder het zadel is en nog nooit op stal gestaan heeft. Betrouwbaar is het belangrijkste.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:30

ruitje schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien een idee om contact op te nemen met Ruitje voor een leuke draver?

Dartel, zoiets zeg ik gisteren nog voorbij komen in een van de paard zoekt nieuwe stal groepen op Facebook. Merrie schimmel, PRE, niet te groot en super braaf.



Ik heb al een vraag uitstaan in mijn netwerk voor iemand hier( volgens mij zelfs Muze, maar dan moet ik in mijn inbox scrollen haha ), maar dit seizoen is het aanbod in Dravers lager en ik bied alleen maar aan als ik de trainer ken.

Dus ik weet even niks :o

Kyrke heeft wel een toffe EV staan zag ik, die zou ik zo nemen maar je moet van Go houden las ik :D


Dat heb ik inderdaad ook. Ik bied niet van onbekende oid aan, want ik wil weten hoe het paard is en hoe eerlijk de eigenaar is.

En Ami is inderdaad wel een paard met go, niet gemeen.
Vorige week iemand proef gereden en die was inderdaad gewend om altijd terug te rijden en dat matcht dan gewoon niet.

Elisa2

Berichten: 37518
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:47

Muze schreef:
Ik heb een fjord gehad die bakspoken zag, onberekenbaar was in reacties ( en niet alleen bij mij.), rennerig, vluchterig, leerde niet afvloeien.
Bij zo’n paard word ik op een gegeven moment wel zelf ook angstig, dan ga ik zelf ook kijken waar hij “ nu weer van kan schrikken”. Ook mensen die hem wel echt konden rijden zonder die angst en hem aan het werk zetten werden regelmatig getrakteerd op omdraai acties om “ niks”, dat heeft mij dus geen vertrouwen gegeven en hem verkocht.

Bij mij ligt het dus wat genuanceerd, door vervelende ervaringen en “ wat het paard doet”.
In die zin ben ik geen onbevangen ruiter meer.


Jij hebt een paard nodig die vertrouwen geeft. :j

Zou dan vooral naar karakter kijken en niet zo zeer naar ras.

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:05

klopt.
Al mogen ze best voorwaarts en heter zijn, dat vind ik dan weer niet zo’n probleem. Een beetje wat een Spanjaard of een Arabier kan tonen, daar geef ik stukken minder om.
Overigens zoek ik geen specifiek ras, maar heb ik sowieso niets met koudbloeden. En zo vind ik wel meer rassen niet voor mij.

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:14

Al eens aan een freiberger gedacht? Koel , alles kunners en zeker geen echte koudbloed .

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:44

Die zag ik vandaag nog op faceb voorbij komen een vosje

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:46

zijn wel leuk, maar ver boven budget.
Althans, ik heb dat zelf niet voor een paard over

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:03

StalNollie schreef:
Die zag ik vandaag nog op faceb voorbij komen een vosje

Ik zag ook een leuke donkere met bles en ong 158

Belker

Berichten: 15349
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:22

Alja schreef:
StalNollie schreef:
Die zag ik vandaag nog op faceb voorbij komen een vosje

Ik zag ook een leuke donkere met bles en ong 158

Ja die van Nancy. Is ook een fijn persoon om bij te kijken.

Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:26

Muze schreef:
klopt.
Al mogen ze best voorwaarts en heter zijn, dat vind ik dan weer niet zo’n probleem. Een beetje wat een Spanjaard of een Arabier kan tonen, daar geef ik stukken minder om.
Overigens zoek ik geen specifiek ras, maar heb ik sowieso niets met koudbloeden. En zo vind ik wel meer rassen niet voor mij.


Een Spanjaard is niet heet, een Spanjaard kan je goed wakker maken, maar zijn eigenlijk erg nuchtere en slimme paarden.

Muze
Berichten: 5311
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:48

Je snapt wel wat ik bedoel ga ik vanuit.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:52

Slim dat je niet op een ras richt, maar op paard. Ik denk dat je EV's ook echt niet meteen allemaal hoeft af te schrijven. Het is jammer dat je die kruisingen hier weinig tot niet ziet, dat zijn zulke leuke dieren. Net wat meer paard als een connemara maar wel ook echt meer pony als de volbloed :')

En niks mis met wat voorzichtiger zijn. Ik wil bepaalde dingen ook niet meer wat ik vroeger wel gereden heb.

Belker

Berichten: 15349
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:55

Zinzi_jewel schreef:
Al eens aan een freiberger gedacht? Koel , alles kunners en zeker geen echte koudbloed .

Zijn ze koel of zijn ze introvert en lijken daardoor koel?

Elisa2

Berichten: 37518
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:36

Muze schreef:
klopt.
Al mogen ze best voorwaarts en heter zijn, dat vind ik dan weer niet zo’n probleem. Een beetje wat een Spanjaard of een Arabier kan tonen, daar geef ik stukken minder om.
Overigens zoek ik geen specifiek ras, maar heb ik sowieso niets met koudbloeden. En zo vind ik wel meer rassen niet voor mij.


Ik snap wat je bedoelt, zal mijn ogen en oren open houden.

Blacky94

Berichten: 3502
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 21:56

Belker schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Al eens aan een freiberger gedacht? Koel , alles kunners en zeker geen echte koudbloed .

Zijn ze koel of zijn ze introvert en lijken daardoor koel?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met Freibergers zelf (alhoewel ik ze in mijn zoektocht ook wel overwogen heb), maar van origine zijn ze gefokt als Zwitsers oorlogspaard. Ik mag dus ergens hopen dat "in zijn algemeenheid" ze ook koel gefokt zijn omdat karakter natuurlijk superbelangrijk was voor het werk wat ze moesten verrichten.

Belker

Berichten: 15349
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 22:07

Klopt wel, maar er zijn heel wat “ slachtveulens” buiten Zwitserland verkocht. Sommige bloedlijnen staan bekent om de mindere karakters.
Ik vind het fijne paarden, bewerkbaar, mensgericht maar er zit echt wel een kop op. En dan is het toch echt een koudbloed.

Oskarrino
Berichten: 803
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:48

Hoi allen!

Ik kom mij even heel stilletjes melden. Helaas wordt mijn grote vriend ingeslapen na 3 jaar ellende en pijn. Ik zat stiekem voor de leuk even rond te kijken op Facebook, marktplaats en sporthorses maar wat een prijzen! De paarden die er iets goedkoper op staan, moet wel wat mis mee zijn lijkt mij?

Mocht het zover zijn en ik het een plekje hebben gegeven zoek ik een 2.5-6 jarige ruin/merrie, mag beleerd maar rij zelf liever door. Heb een zwak voor koudbloeden, maar een leuke E pony is ook leuk. Heb 1 eis: heel uitgebreid mogen keuren, ik ga niet meer jaren ellende in :+ . Gaan de paarden nog steeds als zoete broodjes over de toonbank zoals paar jaar terug? Of is er nu weer wat meer ruimte om meerdere keren te komen kijken bijv?

StalNollie

Berichten: 9159
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:21

Er is wel iets meer ruimte,
Ik heb je pb gestuurd over een 2 jarige merrie (word in Nov 2)

Lukasje
Berichten: 11337
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:29

Belker schreef:
Klopt wel, maar er zijn heel wat “ slachtveulens” buiten Zwitserland verkocht. Sommige bloedlijnen staan bekent om de mindere karakters.
Ik vind het fijne paarden, bewerkbaar, mensgericht maar er zit echt wel een kop op. En dan is het toch echt een koudbloed.


Zal idd van de bloedlijn afhangen. Wat wel is, is dat het Zwitsers Verbond erg toekijkt op het karakter. Een hengst wordt pas goedgekeurd als dekhengst indien hij een koel en bewerkbaar karakter toont. En ook voor de veldtesten zal ginds een paard niet slagen indien hij niet het gewenste gedrag laat zien.

Gevoelig is onze freiberger wel, maar niet introvert. En ik ervaar hem toch als koel. Dag en nacht verschil tov mijn hackney en welsh.