Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem24
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:28

Cjuan schreef:
Hoe doen jullie het met een paard kopen en een stal vinden? Welke als eerste?

Ik heb mijn stal laten gaan toen mijn merrie is gegaan, het koste waar ik stond teveel geld per maand om het aan te houden en ik wist toen niet of ik een ander wilde... Nu ben ik bij een paard geweest waar ik voor de tweede keer wil gaan kijken maar het zit in mijn achterhoofd dat ik geen stal heb als ik haar wel wilt kopen… had niet verwacht dat ik zo snel één leukerd zou tegenkomen!

Ik ben bang dat ik pas 1 juni plek heb, hoe regel je dat met verkoper? Heeft iemand hier ervaring mee? Aanbetaling doen of iets?

Ik zou ook eerst stalling regelen.
Soms wil/kan de verkoper het paard tijdelijk op stal houden als je gewoon het aankoopbedrag+stallingskosten (en eventuele trainingskosten betaald).

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:06

Spaansepony schreef:
Eigenaar van Pompveld zit er niet meer op. Maar iemand anders. Pb maar voor info.


Ik zie de afgelopen dagen wel weer advertenties voorbij komen, van een van de meiden die pompveld heeft gerund. Onder haar eigen naam, duidelijk ook foto’s die daar op stal zijn gemaakt. Zijn dus toch weer actief, maar niet onder de oude handelsnamen..

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:14

Sababber schreef:
Spaansepony schreef:
Eigenaar van Pompveld zit er niet meer op. Maar iemand anders. Pb maar voor info.


Ik zie de afgelopen dagen wel weer advertenties voorbij komen, van een van de meiden die pompveld heeft gerund. Onder haar eigen naam, duidelijk ook foto’s die daar op stal zijn gemaakt. Zijn dus toch weer actief, maar niet onder de oude handelsnamen..


De oude meiden zijn daar actief ja, maar niet de oude eigenaar van Pompveld zelf. Maar zie ze ook onder andere namen omhoog komen. :j

StalNollie

Berichten: 9156
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:42

Zijn altijd herkenbaar deze foto's. Alleen al de benen van die meid herken ik en de manier van rijden en manier van foto's maken.

Muze
Berichten: 5307
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:54

Zie sowieso heel veel handelaren onder diverse namen op diverse plekken adverteren..
Marktplaats en Facebook.

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:46

Spaansepony schreef:
De oude meiden zijn daar actief ja, maar niet de oude eigenaar van Pompveld zelf. Maar zie ze ook onder andere namen omhoog komen. :j


Tja, hoe zeker ben je ervan dat de oude eigenaar niet meer actief is? Wie zie je als oude eigenaar, de vader van deze meid of haar zus? De meid die nu adverteert heeft naar mijn weten een aantal jaar niet actief meegedraaid in dit familiebedrijf, maar daarvoor wel.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 01:03

Sababber schreef:
Spaansepony schreef:
De oude meiden zijn daar actief ja, maar niet de oude eigenaar van Pompveld zelf. Maar zie ze ook onder andere namen omhoog komen. :j


Tja, hoe zeker ben je ervan dat de oude eigenaar niet meer actief is? Wie zie je als oude eigenaar, de vader van deze meid of haar zus? De meid die nu adverteert heeft naar mijn weten een aantal jaar niet actief meegedraaid in dit familiebedrijf, maar daarvoor wel.


Ik stuur jou even een PB. Ik wil nl geen namen op een forum gooien.

Lukasje
Berichten: 11335
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:51

Spaansepony, mag ik ook een pb? Een goede vriendin is ooit opgelicht door dit bedrijf. Wij volgen graag …

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:04

ruitje schreef:
Ik denk eigenlijk dat in mijn sport, maar dat vul ik in hoor, er in de 'echte professionele sport' ( daar bedoel ik iemand mee die er 8 of 30 heeft staan ) juist minder een probleem word gemaakt van een RX gebrek als het doel alleen is sport( en dus niet latere verkoop) .

Geen idee of dat bij de PRO's in de dressuur en springsport ook zo is?


ik kom ook juist in de sport mensen tegen die anders staan tegenover onvolkomenheden op de foto's. Zelfde ervaring als jij dus.

En ook dierenartsen die heel wat nuchterder kijken naar chips dan dat oa babootje vaak schetst. En dat zijn vaak gerenommeerde paardenartsen.

Sterker nog: ik kom die 'bijna altijd opereren'/ die paarden laten staan houding eigenlijk nagenoeg nooit tegen.

Nog los van het feit dat ik mijn 28 jarige nooit op de foto heb gehad en er nog 2 heb rondlopen met een chip en allemaal zijn het probleemloze paarden.

Voor de volledigheid: ik maak tegenwoordig wél graag foto's. En accepteer niet alles. het is volledig afhankelijk van wat er bekend is over het risico van de chip en de locatie. Maar daarna zijn de foto's gewoon een prettige nulmeting om achter de hand te hebben. Om vergelijkingsmateriaal te hebben als er nog eens foto's gemaakt moeten worden.

MyWishMax

Berichten: 25423
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:01

Die nul meting is idd een enorm groot voordeel ook. Wel de reden dat ik perse bij mijn eigen DA wil keuren als het kan, want hem vertrouw ik volledig als hij zegt dat een bepaalde bemerking op de foto geen groot probleem zal geven. Bepaalde dingen wil ik echt niet door eigen ervaringen, maar andere dingen waar ik geen ervaring mee heb ga ik af op mijn da. Niet op iedere da, echt op de mijne haha.

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:23

MyWishMax schreef:
Die nul meting is idd een enorm groot voordeel ook. Wel de reden dat ik perse bij mijn eigen DA wil keuren als het kan, want hem vertrouw ik volledig als hij zegt dat een bepaalde bemerking op de foto geen groot probleem zal geven. Bepaalde dingen wil ik echt niet door eigen ervaringen, maar andere dingen waar ik geen ervaring mee heb ga ik af op mijn da. Niet op iedere da, echt op de mijne haha.


(Het is muggen ziften hoor. En waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde maar:)
De dierenarts kan aangeven hoe hoog het verwachte risico is. laag-matig-hoog. Niet of iets een probleem gaat geven. Dat is net de crux met RX beelden.
Bij een schone foto kan een paard nog kreupel raken. Bij een hoog risico kan hij misschien een heel leven gezond blijven. Maar je wil enigszins weten waar je aan begint. Dus probeer je wat aanvullende info te krijgen aan de hand van foto's. Daarna begint het grote gokken en duimen.


En voor dat keuren door de eigen dierenarts heb ik nog een work-around voor. Ik laat best foto's maken door een andere dierenarts, desnoods de dierenarts van de verkoper. En laat ze dan door een 2e, eigen, dierenarts bekijken (die ik daar gewoon voor betaal).
Als een paard dan al een ouder setje foto's heeft maak ik me al helemaal nergens meer druk over.

Zo is één van mijn paarden als 3 jarige op de foto gezet (chip gevonden) en bij aankoop weer op 6 jarige leeftijd (dezelfde chip maar nu al 2-3 jaar aan het werk). Die 2e set foto's zijn door de de DA van de verkoper genomen (waar ik bij was) én door een 2e dierenartsen bekeken. Dan maak ik me echt weinig zorgen meer.

Aankoop 2,5 jarige vergelijkbaar: toen op de foto gezet. Met 7 jaar, dat ene been nog een keer RX bekeken. (inmiddels al 4 jaar zonder problemen bij mij onder het zadel). Die is nu 11. Van die chip kan ik echt niet wakker liggen hoor.

En het risico? Als iets ingeschat wordt in de categorie 'laag' of laag tot matig' risico zie ik dat gewoon als onderdeel van het leven.
Ik heb zelf ook iedere dag een laag risico om te overlijden. ;) Maar daar leef ik ook niet minder om.

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:41

tita schreef:
De gewone mens betaald niet ff 10000-15000€ voor een paard en zeg dan …..dat je gemiddeld 4-5 jaar met een paard doet

Dan ben je in 10 jaar zeker 25000€ lichter alsof dat voor iedereen haalbaar is.

Ik heb redelijk “geluk” gehad paard is nu 13 jaar in bezit niks meer waard maar voor mij ook niet meer betrouwbaar ben er 3 weken geleden vanaf gegooid en helaas voel ik het nog steeds.
Nu twijfel ik zo….gaan we door… tot de dood ons scheidt wetend dat dit haar gedrag is…. Ik vind dit niet leuk dat schrik gedrag en snelle bokken en iets snel zien in de verte en overdreven op reageren maar ze is wel mijn vriendin.
Over 5 jaar komt er wel een 2e bij waar mijn kind op kan zal een pony worden.

Of gaan we zoeken en laat er nou op MP meer dan 7 paarden zijn die me aanspreken vanaf 7000-15000€
Maar …blijven ze gezond…… zijn ze braaf.
15000€ vind ik een boel geld en als ik dat moet sparen excl alleen voor een paard want he ik heb een auto, kinderen, huis dan ben ik echt wel jaartje of 5 bezig, dan vind ik 7000€ ook veel geld ben je ook wel aantal maanden mee bezig

Vind dure hobby paard kopen ….. iets wat niet meer zo makkelijk gaat. Vroeger werkte ik fulltime, geen kinderen en dan gaat sparen wel wat sneller


Ik kan me ook echt niet voorstellen dat dit soort bedragen voor veel mensen haalbaar zijn..

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:59

Tja hoe snel je kunt sparen is van zoveel afhankelijk. Als je veel kosten hebt aan een huis, auto, kinderen, dan kan er daarnaast soms nog gerookt worden, dat gaat over alleen uitgave. Dan is ook nog de vraag wat er aan de andere kant binnenkomt, hoeveel werkt iemand en wat voor salaris staat daar tegenover.

Dan krijg je nog de overweging van prioriteiten, ik wilde zoveel mogelijk risico beperking doen en vond veel paarden in de lagere prijsklasse echt niet correct bewegen. Daar staat tegenover dat ik al ruim 10 jaar een goedkoop blik als auto rij, gewoon omdat me dat dan weer geen fluit interesseert.

MyWishMax

Berichten: 25423
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:04

Pol, ik bedoel idd hetzelfde ;) Alleen wil ik niet alleen de foto's door mijn DA laten nakijken, ook het klinische gedeelte het liefst. Die heeft zo'n goed oog voor bepaalde dingen die ik absoluut niet wil hebben en scheelt soms al foto's maken. Maar dat is dus juist door ervaringen bij andere klinieken met andere paarden die er niks aan zagen, maar waar wel heel duidelijk iets mee aan de hand was en deze da het binnen 1 afspraak kon vinden en in klinische onderzoek al zag wat ik aangaf.

Als het niet anders kan dan is het zo, maar de 1e keuze is altijd die da. Zelfs als ik verkoper zou moeten betalen daarheen te rijden.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:16

Sababber schreef:
Tja hoe snel je kunt sparen is van zoveel afhankelijk. Als je veel kosten hebt aan een huis, auto, kinderen, dan kan er daarnaast soms nog gerookt worden, dat gaat over alleen uitgave. Dan is ook nog de vraag wat er aan de andere kant binnenkomt, hoeveel werkt iemand en wat voor salaris staat daar tegenover.

Dan krijg je nog de overweging van prioriteiten, ik wilde zoveel mogelijk risico beperking doen en vond veel paarden in de lagere prijsklasse echt niet correct bewegen. Daar staat tegenover dat ik al ruim 10 jaar een goedkoop blik als auto rij, gewoon omdat me dat dan weer geen fluit interesseert.

Het is eerst en vooral: prioriteit.
Als de prio maar hoog genoeg is, dan kan het maar heel veel mensen kunnen of willen die prioriteit niet zo hebben.

Maar je mag altijd proberen hoger te poepen dan je gat zit.....

Pallatin

Berichten: 2520
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 13:13

Toen ik een eigen paard wilde heb ik eerst eens een jaar of wat elke maand 400 euro apart gezet; kijken of ik dat maandelijks kon missen met dat salaris destijds. Alles wat ik overhield ging in dat potje en daar heb ik later ook mn paard van gekocht als ook de belangrijkste spullen als een zadel e.d. Ik heb toen ook de gok genomen om m niet te verzekeren maar het geld wat ik anders kwijt was aan premie in een pot onvoorzien te stoppen. Nu verschillende carrière stappen verder is dat niet nodig maar mocht ik opnieuw een paard gaan kopen zou ik hetzelfde aanpakken met het verschil dat ik maandelijks meer kan sparen. Eens met Ikke; is maar net hoe graag je iets wil. Gelukkig staat dat ieder vrij

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:10

Pallatin schreef:
Toen ik een eigen paard wilde heb ik eerst eens een jaar of wat elke maand 400 euro apart gezet; kijken of ik dat maandelijks kon missen met dat salaris destijds. Alles wat ik overhield ging in dat potje en daar heb ik later ook mn paard van gekocht als ook de belangrijkste spullen als een zadel e.d. Ik heb toen ook de gok genomen om m niet te verzekeren maar het geld wat ik anders kwijt was aan premie in een pot onvoorzien te stoppen. Nu verschillende carrière stappen verder is dat niet nodig maar mocht ik opnieuw een paard gaan kopen zou ik hetzelfde aanpakken met het verschil dat ik maandelijks meer kan sparen. Eens met Ikke; is maar net hoe graag je iets wil. Gelukkig staat dat ieder vrij



Mooi voorbeeld 400*12 4800

Mindset ik vind 400€ sparen echt heel netjes en voor sommige mensen is dat heel veel, maar 4800€ op einde vind ik dan weer een ruk getal stelt niks voor je kunt er niks mee


Dat betekend dus wel dat je ruim 2.5-3 jaar bezig ben met alleen paard bij elkaar sparen dat is wel poedersuiker als je nu je paard moet laten Inslapen en je wilt nu een ander

2.5 jaar later nieuw paard keuring er tegen aan en nog wat geld achter de hand.
Je spaart nu niet meer 400€ per maand voor alleen een paard wat er nog niet is.

5 jaar later is henkie dood….nee 10 jaar later moet ie weg of dood…… en dan weer ruim 12500€ neer tellen….
Das wel 25000€ in 10 jaar tijd excl het “echte” leven.
Kun je nog wel prioriteiten stellen maar tegen pech en ellende kun je je moeilijk indekken als je Jan Modaal bent of lager

En een correct paard, een correct bewegend paard wil niet zeggen dat je daar langer plezier van hebt
Duurkoop is niet per definitie goed.

Ik vind er wat van de huidige paarden prijzen zag een tinker op MP 8000€ …… vind ik veel geld 8000€

StalNollie

Berichten: 9156
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:25

Tita maar wat is duur.... Een tinker als die groot is en gezond en braaf zijn er liefhebber die er 8000 voor over hebben. Maar weer geen 8000 aan een kwpn uit willen geven.... De vraag bepaald ook de prijs

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:58

Pallatin schreef:
Toen ik een eigen paard wilde heb ik eerst eens een jaar of wat elke maand 400 euro apart gezet; kijken of ik dat maandelijks kon missen met dat salaris destijds. Alles wat ik overhield ging in dat potje en daar heb ik later ook mn paard van gekocht als ook de belangrijkste spullen als een zadel e.d. Ik heb toen ook de gok genomen om m niet te verzekeren maar het geld wat ik anders kwijt was aan premie in een pot onvoorzien te stoppen. Nu verschillende carrière stappen verder is dat niet nodig maar mocht ik opnieuw een paard gaan kopen zou ik hetzelfde aanpakken met het verschil dat ik maandelijks meer kan sparen. Eens met Ikke; is maar net hoe graag je iets wil. Gelukkig staat dat ieder vrij


Dat is een goede aanpak, maar zoals al gezegd duurt het vrij lang om op zo'n manier een paard van 10-15K bij elkaar te sparen.
Dat is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen, maar geeft ook wel aan dan een paard kopen echt niet voor iedereen weggelegd is.

Of dat erg is, is natuurlijk de vraag. Maar ik denk dat de markt daar uiteindelijk wel wat van gaat merken.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:03

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik koop nooit dure paarden. Een keer gedaan en daar ook gelijk de meeste problemen mee gehad.

Ik denk dat de verzekering ook een grote rol speelt in het keurings verhaal. Juist omdat mensen die duurdere paarden kopen ze ook graag verzekerd willen hebben en daarvoor moeten ze goed zijn op de foto. Zodat er weer een nieuw paard gekocht kan worden als het dier overlijdt oid.

MarjanB

Berichten: 16536
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:14

Maar dat iedereen nu zo’n dure wil krijg je nu alle kapotte ook veel duurder te koop want mensen willen geld om een nieuwe te kopen..

Zie net een 5 jarige merrie met die attactisch is te koop, voor recreatie of fokkerij. Vragen ze 7!! Voor. Echt hoe dan?

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:41

Dat begrijp ik ook niet, voor zo een zou ik hooguit e500,- geven. (en eigenlijk liever helemaal niks) Ze mogen al lang blij zijn als ze er een goed tehuis voor vinden.

Zinzi_jewel

Berichten: 8839
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:02

Al dat keuren en gedoe en de prijzen die er gevraagd worden ! En dan heb je een goed paard alleen een beetje apart in omgang. Dan kom je er na lange tijd achter dat ze een tumor heeft op haar eierstok die het gedrag verklaart ! En dan sterft ze aan complicaties door operatie aan eierstok tumor !
Wat is nu wijsheid de merries ook maar scannen voor aankoop ?
Paarden je moet er geluk mee hebben.

Sababber

Berichten: 2719
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:25

MarjanB schreef:
Maar dat iedereen nu zo’n dure wil krijg je nu alle kapotte ook veel duurder te koop want mensen willen geld om een nieuwe te kopen..

Zie net een 5 jarige merrie met die attactisch is te koop, voor recreatie of fokkerij. Vragen ze 7!! Voor. Echt hoe dan?


Het is maar net wat de gek er voor geeft natuurlijk, vragen kan altijd.. hier staat een recreatie paard te koop, daar vragen ze ook bijna 10000 voor. Het paard kan onder het zadel pas net weglopen.. ik denk dat de verkoper hoopt een liefhebber van dit stamboek of de bloedlijnen te vinden of de vraagprijs heeft gebaseerd op de gemaakte kosten.

Ik denk alleen dat die paarden daar uiteindelijk niet voor weg gaan. Elke maand dat ze blijven staan kosten ze ook geld.

Babootje

Berichten: 26400
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:09

MarjanB schreef:
Zie net een 5 jarige merrie met die attactisch is te koop, voor recreatie of fokkerij. Vragen ze 7!! Voor. Echt hoe dan?

Met een interessante bloedlijn voor de fok en een duidelijk aanwijsbare reden voor de ataxi is zon merrie dat nog wel waard.