Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:37

MyWishMax schreef:
Ja dat is dus het stuk dat de paardenwereld schijt heeft aan wet en regelgeving, want het klopt gewoon allemaal niet.

Het klopt allemaal niet nee inderdaad maar dat is vanaf beide kanten. Zowel verkopers als kopers zijn vaak niet zo precies met vertrouwen en afspraken.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:39

StalNollie schreef:
MyWishMax schreef:
Ook zonder betaling is er een overeenkomst......


Klopt maar weet je hoeveel kopers toezeggen en je vervolgens alsnog met je paard zit..
( Even vanaf de verkopende partij gesproken)

Hier alleen nog maar met aanbetaling
Wil je dit niet prima pony kan zomaar verkocht zijn in tussentijd.
Aanbetaling krijg je ook niet terug mits afgesproken verkocht onder voorbehoud van keuren. Mocht er dan wat uitkomen dan krijg je je geld terug.

Nou, dit. Hoe vaak wij wel geen 'kopers' hebben gehad die uiteindelijk het laten afweten, terwijl er al wel een overeenkomst was. Zelfs gehad dat een contract al getekend was en dat mensen gewoon niet betalen en niks meer laten weten.

Nee, wil je zeker zijn dat het paard voor jou is kan je een aanbetaling doen. Wil je dat niet, dan gaan wij ook gewoon door met de verkoop. Het is niet zo dat er maar 1 adres ter wereld is waar mijn paarden goed terecht kunnen komen.

daffodil

Berichten: 10446
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:49

Wat ontzettend asociaal is dat dan. Nou moet ik zeggen dat we wel gevraagd hebben of ze een aanbetaling wilden maar daar zagen ze vanaf. Het scheelt dat ik de verkopende partij van vroeger ken vanuit de clublessen.

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:39

MyWishMax schreef:
Ja dat is dus het stuk dat de paardenwereld schijt heeft aan wet en regelgeving, want het klopt gewoon allemaal niet.


Mee eens hoor. Een mondelinge afspraak is ook bindend met of zonder aanbetaling. Maar ik maak meermalen mee dat verkopers zich daar niet aan houden. Ik denk toch dat verkopers die zich netjes aan de afspraken houden uiteindelijk aan het langste eind trekken.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:28

anjali schreef:
daffodil schreef:
Ik vind een mondelinge overeenkomst ook bindend en van zo'n verkoper zou mijn broek ook afzakken en ik zou er in ieder geval nooit meer zaken mee willen doen.

Wij zijn zaterdag bij een paard gaan kijken en hebben ter plekke besloten dat dit dier gekocht werd. Ook heel duidelijk met de eigenaresse zo afgesproken. Ook omdat zij heel eerlijk aangaf dat er al meerdere afspraken ingepland stonden en ze graag open kaart wilde spelen naar eventuele belangstellenden. Verkocht is verkocht. We gaan hem aanstaande zaterdag halen.

Hij is recentelijk zowel klinisch als rontgen gekeurd dus dit kon snel geregeld worden! Stiekem ben ik stikjaloers want hij is niet voor mij maar man wat is dit een leuk paard!

Ik verkoop nooit paarden. Maar ik wil toch even in de schoenen van de verkopers gaan staan. Het komt echt heel vaak voor dat een potentiele koper toch afhaakt, soms zelfs niet eens afzegt maar helemaal niets meer van zich laat horen. Dus als er niet is aanbetaald zou ik het niet vertrouwen. En dan zou je, in dit geval, andere geinteresseerden mislopen. Ik zou wel eerst het geld willen zien, gelijk oversteken.

Joh, dat is niet exclusief voor de paardenwereld; kijk gewoon op Marktplaats, willekeurig welk produkt, zie je regelmatig staan: opnieuw te koop vanwege niet nakomen afspraken.

Maar dat doet nog steeds niks af aan het principe afspraak = afspraak.
Je zult de pech hebben dat de koper ook advocaat blijkt te zijn.....

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:07

Maar je kunt iemand moeilijk dwingen om een paard te kopen of te verkopen als die niet meer wil of het anders wil. Ondanks dat er eerst misschien mondeling iets gezegd/afgesproken is.Dat wordt erg vervelend allemaal.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:27

anjali schreef:
Maar je kunt iemand moeilijk dwingen om een paard te kopen of te verkopen als die niet meer wil of het anders wil. Ondanks dat er eerst misschien mondeling iets gezegd/afgesproken is.Dat wordt erg vervelend allemaal.

We zijn heel dol op regeltjes in dit land; voor alles moet steeds weer regeltjes komen; lees Bokt er maar op na, maar als we diezelfde regeltjes dan gaan handhaven, dan begint iedereen te stuiteren!

Als jij een huis koopt, heb je enkele dagen (3?) bedenktijd en als je daarna afhaakt, kost je dat gewoon ordergrootte 10% van de koopsom!

MyWishMax

Berichten: 25388
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:38

ikke schreef:
anjali schreef:
Maar je kunt iemand moeilijk dwingen om een paard te kopen of te verkopen als die niet meer wil of het anders wil. Ondanks dat er eerst misschien mondeling iets gezegd/afgesproken is.Dat wordt erg vervelend allemaal.

We zijn heel dol op regeltjes in dit land; voor alles moet steeds weer regeltjes komen; lees Bokt er maar op na, maar als we diezelfde regeltjes dan gaan handhaven, dan begint iedereen te stuiteren!

Als jij een huis koopt, heb je enkele dagen (3?) bedenktijd en als je daarna afhaakt, kost je dat gewoon ordergrootte 10% van de koopsom!


:') Precies dit dus.

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:55

En dat dwingen kan dus wel, via de Rechtbank. Daar kun je naleving van de overeenkomst afdwingen. Alleen, wie neemt die moeite en kosten? En ja, dit werkt 2 kanten op, dus zowel voor kopers als verkopers.

vidya

Berichten: 309
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:18

Ik zei ook : verkocht! Ovb keuring uiteraard.
En toen zag mijn dierenarts een hoefbeen kanteling op de eerder toegestuurde fotos. Hiervan stond niets in het rapport wat erbij kwam.

Zo belangrijk om dus te dubbel checken!

Of ik 'm wel neem of niet, dat weet ik nog niet.. hij is wel super leuk. Flink balen doe ik wel. Aardig van mijn roze wolk gevallen.:(

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 02:21

Ooh oliebol Vidya, dat is niet wat je wilde horen! Heeft je eigen dierenarts je advies kunnen geven? Succes met het maken van je beslissing!

Mijn ouders gaan aanstaande zondag voor mij bij een fokmerrie kijken. Ik ben echt heel erg benieuwd :D

Lieser
Berichten: 1535
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 07:47

ikke schreef:
We zijn heel dol op regeltjes in dit land; voor alles moet steeds weer regeltjes komen; lees Bokt er maar op na, maar als we diezelfde regeltjes dan gaan handhaven, dan begint iedereen te stuiteren!

Als jij een huis koopt, heb je enkele dagen (3?) bedenktijd en als je daarna afhaakt, kost je dat gewoon ordergrootte 10% van de koopsom!

Niet helemaal. De 3 dagen gaan pas in bij de ondertekening van de voorlopige koopovereenkomst, niet meteen bij het accepteren van het bod. En na die 3 dagen heb je vaak nog 6 weken om de financiering rond te krijgen. Pas daarna ben je 10 % kwijt.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:46

Lieser schreef:
ikke schreef:
We zijn heel dol op regeltjes in dit land; voor alles moet steeds weer regeltjes komen; lees Bokt er maar op na, maar als we diezelfde regeltjes dan gaan handhaven, dan begint iedereen te stuiteren!

Als jij een huis koopt, heb je enkele dagen (3?) bedenktijd en als je daarna afhaakt, kost je dat gewoon ordergrootte 10% van de koopsom!

Niet helemaal. De 3 dagen gaan pas in bij de ondertekening van de voorlopige koopovereenkomst, niet meteen bij het accepteren van het bod. En na die 3 dagen heb je vaak nog 6 weken om de financiering rond te krijgen. Pas daarna ben je 10 % kwijt.

Er is nog een verschil tussen huis en paard. Nl. dat een paard een levend wezen is die terecht moet komen bij iemand die hem graag wil hebben.Daarom vind ik dat je iemand niet moet dwingen tegen zijn zin een paard toch te kopen. Het ging hier trouwens ook om verkopers die ineens afhaken. Als ze eventuele aanbetalingen maar teruggeven dan.

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:31

Die 6 weken voor de financiering geldt alleen als je dat als voorwaarde hebt meegenomen in je onderhandeling. Net zoals een bouwtechnische keuring als voorwaarde kan meenemen in de onderhandeling niet erna. Heb je die voorwaarde niet meegenomen in je onderhandeling, dan zit je dus na 3 dagen gewoon aan de 10% van het huis vast als koper.
Dus gewoon heel vergelijkbaar met het stellen van de voorwaarde van positief aankoopadvies (en evt andere voorwaarden) bij het kopen van een paard...bij de onderhandeling, niet erna.

En ik vind het een beetje rare redenering die ik hier bij sommige zie, dat het ene asociale gedrag een goedprater is voor ander asociaal gedrag. Ja een koper die na overeenkomst het paard niet komt halen en betalen, is vreselijk asociaal, maar de verkoper die na overeenkomst een paard simpelweg tussendoor verkoopt aan iemand anders is minstens net zo asociaal. Als je als verkoper die mogelijkheid wilt, moet je gewoon bij de overeenkomst melden, leuk dat jij wilt keuren, maar als er iemand tussendoor komt die hem zo meeneemt voor die prijs, dan is ie weg. Dan is dat risico voor de koper gewoon onderdeel van de overeenkomst (mondeling of schriftelijk maakt niet uit). Maar als je al aanbetaald hebt voor de reservering, is het helemaal bij de wilde spinnen af. Dat is pure oplichterij. Als koper maak je ook kosten.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:53

Ik ben heel blij dat ik zulke taferelen niet heb meegemaakt, zowel bij mijn eigen zoektocht als die van mijn zusje.

Beide paarden waren reeds röntgen gekeurd, beide niet lang geleden.

Klinisch overkeuren (ook röntgen trouwens) was geen probleem. Wij hebben enkel voor klinisch gekozen, wel de foto's laten controleren door onze eigen dierenarts(en). Op dit moment nog geen aanbetaling gedaan.

Pas na de klinische keuring een aanbetaling gedaan en een afspraak gemaakt voor het brengen en halen van de paarden.

Mijn paard wordt vandaag gecastreerd en vandaag krijgen wij daar de factuur van die de huidige eigenaar direct betaald aan de kliniek en die wij dan vandaag direct zullen overmaken aan de huidige eigenaar.

Wij hebben de paarden meerdere keren kunnen bezichtigen zonder gevoel van haast. Ik krijg meer en meer het gevoel dat dit eerder een uitzondering is dan tegenwoordig de regel. Ik zou mij er absoluut niet prettig bij voelen om snel te moeten beslissen of het gevoel te hebben dat ik niet zelf mag keuren.

Alexios
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:10

Hoi allen, ik heb eerder al eens wat gepost over de huidige prijzen en zou weer wat meedenkers kunnen gebruiken O:)

Mijn budget is wat beperkt om in deze tijd een volwassen paard zonder bemerkingen te kunnen kopen daarom kom ik steeds uit op een jong paard waarvan nog niks bekend is of een oudere met bemerking. Nu is mij een op het oog heel leuk paard aangeboden maar met bemerking. Ik ben zelf weinig bekend met bemerkingen en mogelijke gevolgen; pony's lijken toch een stuk minder onder de leden te hebben.

Is er iemand die met mij zou willen meedenken (kan ook via PB) of deze bemerking het risico waard is? Ik heb het keuringsrapport opgevraagd om voor te leggen aan mijn dierenarts maar snelle handel is wenselijk en mijn dierenarts heeft het meestal nogal druk :=

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:23

Balou-k, ik heb zelf ook helemaal geen negatieve ervaringen hoor. Altijd keurige afspraken met de verkoper kunnen maken waar zij zich ook netjes aan hielden. Het kan gelukkig wel. Maar mede daarom best verbaasd hier zoveel asociaal gedrag over kopers en verkopers te lezen en dat dat door sommige ook nog min of meer als normaal of te begrijpen gedrag gezien wordt.

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:36

vidya schreef:
Ik zei ook : verkocht! Ovb keuring uiteraard.
En toen zag mijn dierenarts een hoefbeen kanteling op de eerder toegestuurde fotos. Hiervan stond niets in het rapport wat erbij kwam.

Zo belangrijk om dus te dubbel checken!

Of ik 'm wel neem of niet, dat weet ik nog niet.. hij is wel super leuk. Flink balen doe ik wel. Aardig van mijn roze wolk gevallen.:(

Hoefbeen kanteling zou voor mijn een no go zijn

StalNollie

Berichten: 9152
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:38

Alex je mag pb doen maar ook gewoon in het topic door alleen de bemerking te benoemen weten we niks over het dier dus schaadt je niemand mee

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:57

Alexios schreef:
Hoi allen, ik heb eerder al eens wat gepost over de huidige prijzen en zou weer wat meedenkers kunnen gebruiken O:)

Mijn budget is wat beperkt om in deze tijd een volwassen paard zonder bemerkingen te kunnen kopen daarom kom ik steeds uit op een jong paard waarvan nog niks bekend is of een oudere met bemerking. Nu is mij een op het oog heel leuk paard aangeboden maar met bemerking. Ik ben zelf weinig bekend met bemerkingen en mogelijke gevolgen; pony's lijken toch een stuk minder onder de leden te hebben.

Is er iemand die met mij zou willen meedenken (kan ook via PB) of deze bemerking het risico waard is? Ik heb het keuringsrapport opgevraagd om voor te leggen aan mijn dierenarts maar snelle handel is wenselijk en mijn dierenarts heeft het meestal nogal druk :=


Je hebt bemerkingen en beperkingen.
Ligt aan je doel wat je wilt of het acceptabel is .
Een eczemer bv zou ik NOOIT meer kopen .

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:00

Gekanteld hoefbeen zou voor mij ook een absolute No Go zijn.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:43

StalNollie schreef:
vidya schreef:
Ik zei ook : verkocht! Ovb keuring uiteraard.
En toen zag mijn dierenarts een hoefbeen kanteling op de eerder toegestuurde fotos. Hiervan stond niets in het rapport wat erbij kwam.

Zo belangrijk om dus te dubbel checken!

Of ik 'm wel neem of niet, dat weet ik nog niet.. hij is wel super leuk. Flink balen doe ik wel. Aardig van mijn roze wolk gevallen.:(

Hoefbeen kanteling zou voor mijn een no go zijn

Het probleem daarbij is dat dat wijst op een vroegere aanval van hoefbevangenheid, en als ze dat eenmaal gehad hebben blijven ze er gevoelig voor en moet je steeds blijven oppassen met gras en voer enzo. Ik zou hier ook niet voor kiezen, zelfs niet als gezelschapspaard, tenzij ik die ergens kon stallen waar ze met deze ziekte bekend zijn en er heel goed management voor hebben.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:46

Alexios schreef:
Hoi allen, ik heb eerder al eens wat gepost over de huidige prijzen en zou weer wat meedenkers kunnen gebruiken O:)

Mijn budget is wat beperkt om in deze tijd een volwassen paard zonder bemerkingen te kunnen kopen daarom kom ik steeds uit op een jong paard waarvan nog niks bekend is of een oudere met bemerking. Nu is mij een op het oog heel leuk paard aangeboden maar met bemerking. Ik ben zelf weinig bekend met bemerkingen en mogelijke gevolgen; pony's lijken toch een stuk minder onder de leden te hebben.

Is er iemand die met mij zou willen meedenken (kan ook via PB) of deze bemerking het risico waard is? Ik heb het keuringsrapport opgevraagd om voor te leggen aan mijn dierenarts maar snelle handel is wenselijk en mijn dierenarts heeft het meestal nogal druk :=

Ik wil wel meedenken. Maar foto's beoordelen kan ik niet want ik ben geen DA.

Alexios
Berichten: 14
Geregistreerd: 08-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:56

Dank voor de reacties! Wat fijne meedenkers via PB dus voorzien van adviezen, heel erg gewaardeerd! :D :D

vidya

Berichten: 309
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:10

_Roxanne schreef:
Ooh oliebol Vidya, dat is niet wat je wilde horen! Heeft je eigen dierenarts je advies kunnen geven? Succes met het maken van je beslissing!

Mijn ouders gaan aanstaande zondag voor mij bij een fokmerrie kijken. Ik ben echt heel erg benieuwd :D


Succes!!

Ik heb besloten t niet te doen. Ik maak me nu al zorgen over stal en weidebeleid, voer, beslag. Een paard kopen moet toch meer een feestje dan zorgen zijn toch? De zorgen krijg je later wel