Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:02

Ik heb een jong paard met een OCD in de sprong gekocht. Makkelijk operabel, ook advies om wel weg te halen. In hoeverre dat inderdaad commercieel (omzet dierenarts)gedreven is weet ik niet. Maar ik kon me wel voorstellen dat als dat losse stukje in de sprong terecht zou komen dit niet erg fijn zou zijn.

Door de ocd heb ik 1100 euro van de vraagprijs af gekregen, helaas was dat niet genoeg voor de operatie. Ik vond het verschrikkelijk spannend, alleen al het risico van de narcose.

De revalidatie was een redelijk drama. Het betreft een hele lieve rustige spaanse merrie die echt een bom werd na 3 weken. De 3 weken stappen waren echt een uitdaging. Gelukkig mocht ik gaan longeren voordat ik er weer op ging.

Nu zijn we weer helemaal aan het werk en ik ben wel opgelucht dat ik het heb laten doen. Maar of ik het weer zou doen?
Ik kende dit paardje al en wilde perse haar hebben, dus geen spijt.

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:03

pol013 schreef:
@MWM: dan zijn we het dus eens.
Ik zeg ook foto's voorleggen aan 1 of 2 dierenartsen. Dat aanhoren en dan verder denken.
Áls die dan (ook) aangeven dat het een gunstige plek is met een laag risico kun je altijd nog besluiten het er wel of niet uit te halen.

Maar een OCD hoeft dus geen probleem te zijn en opereren is niet de enige weg om er mee om te gaan. (en het compleet tegenovergestelde net zo goed dus)


Precies, helemaal eens. :j Alleen ben ik sceptisch voor manier van verwoorden door de verkopers die ik ken en meegemaakt heb :')

pol013

Berichten: 9001
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:05

Ik bedoel met commercieel niet om de omzet van de dierenarts.
Ik bedoel met commercieel: een hogere prijs kunnen vragen voor het paard, een andere doelgroep kunnen aanspreken bij de verkoop en geen gezanik bij de verkoop.

Als je er specifiek op doorvraagt bij de dierenarts komt dat antwoord vaak wel. Hoe kijk je er tegenaan voor eigen gebruik vs voor verkoop. Of sommige dierenartsen vragen dat zelf.

Sky_As

Berichten: 4726
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:11

En voor iedereen die opereert, goed laten verzekeren. Zowel tijdens, het opstaan en als na de operatie.
Dus bruikbaarheid voor sport.

Wij hebben er 1 gehad die een ontsteking kreeg na de operatie. Die is 1,5 maand later ingeslapen.....

Het gaat 9 vd 10 keer goed.... Maar het is te verzekeren, en dan zit je in ieder geval niet meer hoge kosten en alsnog geen paard.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:23

United had er 2 op beide sprongen. Mooi ingekapseld en vrij van pezen e.d. altijd laten zitten en nooit iets aan gehad. Überhaupt heeft dat paard nooit iets gehad qua blessures.

(Wonden en kolieken dan weer genoeg :+ )

Glenda

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:33

Een bekende van mij is op zoek en heeft wat specifieke wensen :')
Ruin
max 12 jaar
Niveau :vanaf zadelmak
Schofthoogte :minimaal 1.60
Kleur : bruin bont

Als iemand toevallig wat weet hoor ik dat graag.

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:49

Bah, maand bezig geweest met een ‘koper’ die uiteindelijk niet over de brug komt. Heeft wel de keuring inclusief uitgebreide foto’s betaald plus stallingskosten :')

Maar goed, wie nog een fijne, gezonde 11-jarige springmerrie zoekt..

Irritant volk -O-

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:04

Pantykous schreef:
Bah, maand bezig geweest met een ‘koper’ die uiteindelijk niet over de brug komt. Heeft wel de keuring inclusief uitgebreide foto’s betaald plus stallingskosten :')

Maar goed, wie nog een fijne, gezonde 11-jarige springmerrie zoekt..

Irritant volk -O-


Huh wat bijzonder :+

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:23

Dat is idd wel heel apart, maar wel netjes dat diegene wel de kosten op zich heeft genomen.

StalNollie

Berichten: 9126
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:23

Gebeurd vaker dan je denkt.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:41

Pantykous schreef:
Bah, maand bezig geweest met een ‘koper’ die uiteindelijk niet over de brug komt. Heeft wel de keuring inclusief uitgebreide foto’s betaald plus stallingskosten :')

Maar goed, wie nog een fijne, gezonde 11-jarige springmerrie zoekt..

Irritant volk -O-


Jeetje wat balen. Waarom haakten ze dan uiteindelijk af?

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:03

Ik zou OCD er altijd uit laten halen. Als je een paard ooit nog zou willen verkopen (ook al denk je nu van niet) dan krijg je altijd weer gezeur. Bovendien kan de OCD vaak op termijn toch voor schade zorgen en die is dan onherstelbaar. Dus daar ga ik niet op zitten wachten.
Het operatierisico is te verzekeren. En veel OCD operaties kunnen tegenwoordig al "staand" worden uitgevoerd zonder dat het paard volledig onder narcose moet.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:16

Umeo schreef:
Het hebben van OCD hoeft niet noodzakelijk een ramp te zijn, vooral als het zich op een gunstige plaats bevindt. Het hangt ook af van het doel waarvoor je het paard wilt inzetten.

90% van de paarden valt uit door een peesblessure en niet door OCD, en dat kan jammer genoeg niet getest worden.


Hoe kom je daar nu bij?

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:34

UK_eef schreef:
Pantykous schreef:
Bah, maand bezig geweest met een ‘koper’ die uiteindelijk niet over de brug komt. Heeft wel de keuring inclusief uitgebreide foto’s betaald plus stallingskosten :')

Maar goed, wie nog een fijne, gezonde 11-jarige springmerrie zoekt..

Irritant volk -O-


Jeetje wat balen. Waarom haakten ze dan uiteindelijk af?


Ze hadden het geld gewoon helemaal niet.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:02

MyWishMax schreef:
Ik ken dan weer geen verkoper die niet aangeeft dat het gunstige plekken zijn als dat zo is. Juist omdat geen operatie nodig hebben een pluspunt kan zijn. Dus jij kan vinden dat het niet zo werkt, mijn ervaring is wel anders qua verwoorden. Juist ook vanuit de verkopers gezien.
Ook qua last/schade trouwens. Daarom meteen het advies met eigen DA te overleggen waar je vertrouwen in hebt. En daarom dat ik er tegenin ga dat iemand zegt dat vrijwel altijd ingekapseld en geen last geeft. Dat kan je niet zeggen op basis van deze informatie, zeker niet als geen DA. Er is hier helemaal niet bekend of het ingekapseld is en op een gunstige plek zit.


OCD is een ziektesyndroom van het kraakbeen IN het gewricht. De losse stukjes bevinden zich dus vrijwel altijd in of heel dichtbij het gewricht. Als een paard heel jong is zijn die stukjes nog zacht en als deze klein zijn heeft het paard er weinig tot geen last van. Naarmate het paard ouder wordt, worden de stukjes botachtig en kunnen ze schade in het gewricht geven. OCD dichtbij het gewricht kunnen door de beweging van het gewricht ook net een stukje het gewricht in en daar schade aanrichten aan het kraakbeen hetgeen op termijn artrose veroorzaakt. Dat merk je dan niet meteen maar pas in een fase waarbij de schade onomkeerbaar is. Vaak zie je dat dan op een leeftijd van 7 a 8 jaar.
Paarden kunnen soms ook een los botfragmentje/chipje op de kogel hebben verder van het gewricht af. Dat zou dan ook het gevolg kunnen zijn van trauma. Die fragmentjes kunnen meestal geen kwaad.
Dat noem je eigenlijk ook geen OCD. OCD heeft echt betrekking op de verstoring in de groei van het kraakbeen.

De meeste dierenartsen geven het advies om OCD te verwijderen. De prognose van OCD - na verwijderen van de fragmenten - is meestal heel goed. Maar je ziet ook dat de prognose voor de toekomstige gezondheid afneemt als het OCD fragmentje niet wordt verwijderd.

Soms kan het niet, als het fragment niet helemaal los zit of op een moeilijk te bereiken plaats. De voorkeur heeft eigenlijk altijd verwijderen als het arthroscopisch kan (dmv een kijkoperatie). Moet het hele gewricht worden opengelegd, dan is de prognose minder gunstig, maar dan is het ook beter om zo'n paard niet te kopen.

https://www-acvs-org.translate.goog/lar ... _tr_pto=rq

De prognose voor het atletisch functioneren is goed tot uitstekend voor de meeste OCD's die operatief worden behandeld . Sommige OCD-locaties, zoals de schouder, kunnen een verminderde prognose hebben. Over het algemeen zal de prognose voor toekomstige gezondheid afnemen als de OCD-laesie niet wordt verwijderd.

Babootje

Berichten: 26294
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:08

Ik heb OCD laten verwijderen bij mijn destijds jaarling (nu 3-jarige). Die had er best veel maar gelukkig kon het met een kijkoperatie. Hoe jonger paarden geopereerd worden hoe beter, want dan herstelt het gewricht zich nog goed. Er is nu niets meer van te zien (geen schade aan het kraakbeen en de botranden zijn mooi glad). Paard is nu een jaar onder het zadel en ik heb m onlangs nog een keer op de foto gezet. Maar alles ziet er nog steeds top uit. Zijn prognose als sportpaard is dus goed.

Het is een heel raar iets hoor. ik kreeg de stukjes na de operatie mee. Toen waren ze nog zacht/flexibel. Na een poosje werden de stukjes hard bot. Dus dan kun je je goed voorstellen wat dat zou aanrichten in een gewricht.

Sababber

Berichten: 2700
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:04

Pantykous schreef:
UK_eef schreef:


Jeetje wat balen. Waarom haakten ze dan uiteindelijk af?


Pantykous schreef:
Ze hadden het geld gewoon helemaal niet.


Dat is ook echt zo dom, je weet toch wat er op je bankrekening staat.. hoe ga je dan de rest nog financieren? Ik vind dat je nog zacht uitdrukt met irritant volk. Irritant zou ik vinden als er door externe factoren de koop ineens niet door kan gaan (ziekte ofzo). Dit is echt zo zonde van je tijd.. goed dat het paard inmiddels gekeurd is op hun kosten, dan hou je er nog iets positiefs aan over..

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:08

Ocd zou ik zeker laten verwijderen als je een paard hebt dat dat heeft. Maar ik zou niet moedwillig een jonkie met ocs kopen om te laten operen. Het is toch een risico de operatie, het revalideren daarna ook. En dan moet je dus na een periode rust weer op een jong paard stappen die je nog niet goed kent.. Nee zou er niet bewust voor kiezen.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:16

dazai schreef:
Paard is bijna 7 en net iets meer dan een jaar ohz, dus ik vind het ook lastig. -O- Zeker mocht het heel erg gaat klikken als ik ga kijken, misschien dat er iets te regelen vast op kosten verkoper of gedeelde kosten, maar als die al zo gezakt is in prijs.. zou ik me ook heel banketstaaf voelen

Paard is 7 en pas een jaar onder het zadel? Dat vind ik heel typisch. Want zelfs laatrijpe rassen als Ijslanders worden al met 5 jaar ingereden. Waarom is deze pas zo laat bereden? Is dat omdat hij een gedrags- of gezondheidsprobleem heeft?

Zonnebloem24
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:30

Hebben jullie nog tips om een project paard te verkopen? Ook qua proefrijden of eventueel wegbrengen voor de verkoop?
Eigenaar is onzeker en komt er zelf niet mee verder, het is een knap dier en röntgen goed maar wel voor een consequente en handige ruiter.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:40

Zonnebloem24 schreef:
Hebben jullie nog tips om een project paard te verkopen? Ook qua proefrijden of eventueel wegbrengen voor de verkoop?
Eigenaar is onzeker en komt er zelf niet mee verder, het is een knap dier en röntgen goed maar wel voor een consequente en handige ruiter.

Eerlijke advertentie en aangepaste prijs wegens moeilijk. Dat hij (xray) goed is ,is belangrijk voor kopers die de gezondheid waarderen boven braaf en gemakkelijk.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 13:50

Wat is het probleem waardoor het als projectpaard wordt bestempeld? Ik ben altijd benieuwd wat zo'n dier doet. Is proefrijden wel een optie? Raakt dier niet extra van slag?

Heb het vorig jaar op stal gezien met een project je krijgt nl de meest overschatte manege ruiters die denken dat ze dit wel kunnen. Gelukkig geen ernstige ongelukken tijdens het proefrijden behalve zand happen en deuk in de ego van de ruiter

Sky_As

Berichten: 4726
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:14

Maar als je een project paard verkoopt vraag je toch ook eerst filmpjes van de ruiter die komt kijken hoe ze rijden?

Daaraan kan je echt al wel heel eind zien hoe iemand rijdt en hoe de balans en zo is.

Want voor je het weet is zo'n paard idd helemaal van slag door een ruiter die zonder gevoel en evenwicht loopt te butsen en het dier een extra trauma geeft.....

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:16

grauwman schreef:
Wat is het probleem waardoor het als projectpaard wordt bestempeld? Ik ben altijd benieuwd wat zo'n dier doet. Is proefrijden wel een optie? Raakt dier niet extra van slag?

Heb het vorig jaar op stal gezien met een project je krijgt nl de meest overschatte manege ruiters die denken dat ze dit wel kunnen. Gelukkig geen ernstige ongelukken tijdens het proefrijden behalve zand happen en deuk in de ego van de ruiter

Ik vind toch wel dat het mogelijk moet zijn dat een ingereden paard zonder medische problemen een potentiele koper een proefrondje kan laten rijden zonder deze te laten zandhappen! En zeker een simpele manegeruiter die toch niets bijzonders van het paard zal vragen.

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:17

Zonnebloem24 schreef:
Hebben jullie nog tips om een project paard te verkopen? Ook qua proefrijden of eventueel wegbrengen voor de verkoop?
Eigenaar is onzeker en komt er zelf niet mee verder, het is een knap dier en röntgen goed maar wel voor een consequente en handige ruiter.


Afhankelijk van kwaliteit, papier etc is het uit handen geven aan een prof een idee. Maar dat kost je tegenwoordig ook zo 450-900 per maand exclusief. Dat is zinvol als je dit kunt terugverdienen bij de verkoop.

En anders een eerlijke advertentie en een hopelijk goed inschattingsvermogen van de verkoper (en koper) dat ze het paard op de juiste manier kunnen trainen en de tijd geven. En soms ligt het niet aan het paard he. Kan zomaar zijn dat het paard met de juiste match helemaal geen project blijkt te zijn.