[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:33

Goed bezig! +:)+
Een duidelijke, maar zachte hand werkt bij Tekes het beste. :j

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:56

JoSav schreef:
Goed bezig! +:)+
Een duidelijke, maar zachte hand werkt bij Tekes het beste. :j

Ik denk bij alle paarden wel, maar tekes laten vast goed weten wanneer ze het niet eerlijk vinden :+

Leuk om jullie te volgen ts. Zonder fouten te maken leren gaat nou eenmaal niet en als dit het ergste is valt het nog wel mee toch? ;)

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 09:59

En toch vraag ik mij af met wat voor een 'hand' de Tekes ten oosten van ons worden getraind. Af en toe zie ik namelijk filmpjes voorbij komen (op instagram, van Iraanse en Russische Akhal Teke stallen) van praktijken die wij hier in Nederland niet zouden accepteren. Ze zien er berijdbaar en handelbaar uit. Maar hoe ze daar gekomen zijn?

Gisteren gingen de voetjes echt weer heel erg goed. Rechts achter blijft moeilijk, maar we komen er wel. 8 mei komt de hoefsmid weer dus eigenlijk wil ik ook nog even oefenen met een hoefbok, die wilde haar de vorige keer namelijk opeten. De afweging tussen niet teveel met haar willen doen en haar wel willen voorbereiden blijft elke dag lastig.

We zijn ook weer het erf af geweest met een weidegenootje. Ze vindt buiten niets spannend, tot we te ver weg zijn van haar maatje. Zelfs de laatste 50 meter terug naar stal lopen vindt ze te spannend, als haar maatje nog even ergens blijft grazen.

Ik ben wel echt elke dag gekker met haar. Wát een karakter <3

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 18:39

Korte update zonder foto’s :+

Ze is hengstig (alweer) en gilt continu naar haar vriendinnetjes. Zelfs al staat iedereen op stal is ze van 50 meter afstand nog aan het hinniken en stressen. Dat rustige grazen van afgelopen week was nu steigeren en dribbelen.

Maar! Het loswerken gaat echt fantastisch! Met hele kleine bewegingen van mij, doet ze precies wat ik van haar vraag. Ze reageert op een kleine stap achteruit en beweegt meteen naar binnen (af en toe met enthousiast bokje of sprongetje). Vervolgens kan ik haar wijzen welke kant ze op moet, zonder drijvende kracht nodig te hebben. Beide kanten gaan ook even soepel.

Vervolgens komt ze ook als ik haar uitnodig en haakt ze netjes aan, zelfs als ik m’n schouders even optrek en een zwaaitje maak met de leadrope als ik wil dat ze op een grotere afstand volgt. **\O/**

Stappen wil ze nog niet, maar een paar passen sukkeldrafje met hoofd laag konden er al wel vanaf.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:55

Klinkt goed!

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 19:38

Gully is gisteren 3 geworden! Y)(^)
Gevierd en gevoerd met slobber. Ze krijgt dit überhaupt al 2 keer per week in de hoop dat dit wat helpt met het afvoeren van eventueel zand.

Maar dit keer ook een banaan er in gedaan. Had ik beter niet kunnen doen want ze at er omheen. Op een gegeven moment had ze per ongeluk toch een stukje te pakken maar liet dit snel buiten de emmer op de grond vallen. Vervolgens keek ze mij aan om de rest van de banaan er tussen uit te vissen. Zodra ik dit gedaan had at ze net plezier verder. :Y)

En van de een op de andere dag ook weer een ander paard aan de hand. Hengstigheid lijkt weer over te zijn en ze kan weer wat ontspannen. Maar met loswerken was ze feisty! Meer uitdaging, meer vragen(zij van mij) sneller, beter, hoger. Het was een balans zoeken tussen uitdaging bieden en rust behouden. Man wat een paard is dit <3 ik sta te stralen van trots als ik haar zo sensibel zie reageren, vol vuur en energie.

Na het grondwerken zag ik dat ze een stuk van haar hoef afgescheurd had, dit hing nog aan de binnenkant, richting de pees van haar andere been. Dus dan toch echt maar even de vijl er op. Gelukkig was er een vriendin mee die erg ervaren is een haar kon vasthouden en laag houden terwijl ik haar been vasthield. Na een paar minuten proberen omhoog komen, loswrikken, doorhuppelen en door de knieën zakken, was het op een gegeven moment klaar. Je voelde haar uitademen en ontspannen. Ze stopte en hield haar voetje netjes omhoog zodat ik kon vijlen.

Haar hoeven zijn niet fantastisch dus. Aan de andere kant gaat haar hoef nog een keer uitscheuren ivm een oude hoefzweer… ook heeft ze daar rotstraal. En nu ik er aan denk, had ze ook toen ze bij mij aan kwam een scheur in haar achterhoef.
Dus mochten mensen tips hebben? Er zijn verschillende theorieën over supplementen en smeersels en ben er nog niet over uit wat ze nodig heeft.

Afbeelding
Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:45


JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 06:28

Van harte, Guli! <3

Tekes houden je scherp, maar op een leuke manier. Ze houden van uitdaging. :D

Ik copy paste even schaamteloos uit mijn archief. :Y)
Onder Turkmenen wordt met niets dan minachting gekeken naar een ruiter of persoon die zijn paard slaat. Daar zijn zelfs spreekwoorden voor. Ze zien dat als onkunde en onmacht.
Ook zeggen ze dat je een paard niet moet najagen met een zweep, maar juist met haver.
Toch heb ik ook wel bronnen die benoemden dat de eenkennigheid onder de oorlogspaarden gevoed werd door het paard vast te zetten en door iedereen behalve hun mens / familie te laten bekogelen met stenen. Dit om van eenkennigheid agressie naar vreemden te maken. Uit directe hand / overlevering ken ik het verhaal dan weer niet.

Wel zijn ze in het oosten van het no nonsense maar wordt macho gedrag ook veel meer geaccepteerd van hengsten. Dat steigeren wordt juist gestimuleerd.
Maar ook voor hun geldt: met geweld bereik je veel minder met een Teke. Daarom zijn ze in Rusland over het algemeen ook niet populair als sportpaard. Men vindt ze te moeilijk op dat vlak. Een warmbloed laat zich slaan en als motorfiets hanteren. Een Teke krijg je dan oorlog mee. :o

Turkmeense rij/ruiterzwepen zijn (historisch) vooral bedoeld om andere ruiters en slaven mee te slaan. Letterlijk een ruiterzweep dus. :=

Slechte hoeven is helaas iets van enkele lijntjes aan moederskant. :o Dus dat wil nog weleens tot uiting komen.
Goed onderhoud qua droog staan maar niet alleen maar / te droog, bekappen en bijvijlen en eventueel af en toe wat duo protection hoefvet of Kevin Bacon’s hoefdressing smeren.
Verder zal goed afgestemd voer en mineralen helpen. Kan ook zijn dat ze wat tekorten heeft, denk aan die enorme droogtes die we gehad hebben.
Afgezien van een liksteen en hooi heeft ze altijd 24/7 op gras gestaan waarbij een deel van de weides heel erg geleden heeft van de droogte.
Even een periode de hoeveelheid vit. min. supplement ophogen kan dan helpen.
Je hebt haar nog maar kort dus het moet zich ook allemaal nog wat zetten.
Voor rotstraal raad ik Kevin Bacon’s hoof solution aan.
Ook goed voor onderhoud direct na bekappen en helpt de witte lijn herstellen.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:25

Voor Agan heb ik veel succes met rotstraal voorkomen/behandelen met Sanogene (als het echt erg is elke dag mee behandelen) en voor preventief/na bekappen hoofclear en hoofgel.
te kopen bij https://www.turbohoof-solutions.nl/
Maar ze hebben nu ook nieuw spul met colloïdaal silver en speciale anti-rotstraal klei met o.a. bio-actieve honing - die leken me erg interessant. Maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd/nodig gehad.

En inderdaad via voer - vooral extra biotine. Sinds ik Agan op vitalbix heb - waar veel meer biotine in zat als in zijn vorige vit./min. brok zijn zijn hoeven sterk verbeterd. Weer net zo sterk. hard en taai als voordat het misging.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:48

Bedankt voor de tips! En je uitgebreide verhaal weer Jorieke _/-\o_


Ze krijgt Marstall force in plaats van Pavo Vitalbix, maar ik zie dat er evenveel Biotine in zit per kg.
De rotstraal maak ik mij minder zorgen over de komende zomerperiode, maar deze scheur zag ik echt niet aankomen. Hopelijk wordt het inderdaad met consequent voldoende voedingsstoffen van binnen ook beter.

Ik zal eens wat bestellen van jullie tips en kijken of het helpt..

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 21:52

Afbeelding

En even aandacht voor het ontspannen onderlipje wat ik vanavond kado kreeg tijdens het poetsen en rondje over het erf.
<3

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:18

Wat een lekker koppie heeft ze ook <3

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 21:24

Ze is gewoon zo’n fijn paard…
Vandaag is de hoofdressing binnen gekomen dus ik wilde even oefenen met voorhoefjes op de bok en vijlen. Hoefsmid was paniek en drama, eerste keer oefenen ging wel ok, geen paniek maar ook geen berusting of evenwicht.

En nu.. voetje normaal vragen, berusten. Voetje naar voren houden, berusten. Voetje op de bok, berusten, belonen. Vijl er een keer over, belonen. Voetje er van af en belonen.

Tweede keer, voetje, voetje naar voren, voetje op de bok, en vijlen maar! Paar keer de vijl er over en belonen voor stil staan en voetje stil houden. Er is weinig vanaf en het brokkelt best aardig, maar we hebben echt wel veel bereikt vandaag.

Ook de achtervoetjes werden gewoon gegeven om uit te krabben. Nog maar even niet mee op de bok geoefend omdat het gewoon zo ontzettend goed ging met de voorhoefjes.

Blij paard, blij mens.

Afbeelding

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 18:35

Hoefsmid was er net weer. Vorige keer was het steigeren, stress en niet te doen. Omdat er echt wat gedaan moest worden toch verdoofd en de hoefjes laten doen.

Na 9 weken hard werken aan voetjes leren geven, balanceren, de bok ok vinden, de vijl ok vinden etc, was het weer zo ver. Ik had al wel besloten dat in ieder geval de voorvoetjes wel moesten lukken en dat achter even aankijken werd. Maar in ieder geval liever niet verdoven.

Oh, en een andere hoefsmid, gewoon ook om te kijken of daar een klik kan gaan ontstaan.

En ze deed het super goed. Voorvoetjes geen probleem! Links achter eventjes wat strijd maar de hoefsmid hield goed vast en toen berustte ze. Rechts achter was echter niet te doen, ineens veel stress, losslaan en wegdraaien.. dus even een paar keer geprobeerd en vervolgens gelaten voor wat het is. Over 8 weken is ze weer een meer ervaren paard. Sinds de laatste keer is ze al zo gegroeid…

Foto’s lelijk gekropt ivm privacy van de hoefsmid.


Afbeelding

Afbeelding

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 21:49

Wennen hoor, die merries.. tijdens haar hengstigheid heb ik echt een ander paard.

Het gaat de laatste dagen weer fantastisch. Ik ben dol met haar. Ze begint ook al echt een paard te worden, ze is weer zichtbaar gegroeid. Haar kont is de lucht in gegaan en haar borst begint ook wat breedte te krijgen.

We doen nu één à anderhalf keer per week een loswerk sessie waarin we zowel afstemmen op elkaar als dat ze wat conditie opbouwt. Ze reageert al op mijn vraag (hand wijzen) ipv op het drijven. Wel heeft ze nog geen idee wat ze moet doen met die lange achterbenen van haar want in de galop is ze meer een ree die met beide achterbeentjes tegelijk hupst. Dus ik probeer nu betere tempo controle te krijgen, zodat ik die controle daarna ook kan vertalen naar tempo binnen elke gang.

Afbeelding


Verder aan alles aan het laten wennen, wandelen met een kuddegenootje, voetjes geven bevestigen, stilstaan, door plassen heen lopen en…. Afspuiten :+

Mijn vorige pony vond dit echt ver-schrik-ke-lijk. Ik heb het nooit bij elkaar gekregen bij hem. Dus wat ik belangrijk vind is een paard wat het op z’n minst tolereert om afgespoten te worden. Belangrijk voor onze eventuele endurance carrière :P Maar heerlijk als mijn paard er ook van zou kunnen genieten.

Dus we zijn langzaam begonnen. Laatst al de buiten afspuitplaats verkend zonder water, later ook aan de slang laten snuffelen zonder water.. en dan met dit mooie weer de slang ook aan gedaan.

Sproeikop over het muurtje en eerst laten wennen aan het geluid. Onderzoeken en belonen. Kraan aan en uit en dat een paar keer.

Sproeikop terwijl hij aan staat op een afstandje de waterstraal laten ziet. Onderzoeken en ontspannen en belonen (en de slang telkens weer laten zakken)

Dit ging zo door, telkens een stapje spannender, tot het kliederen met water op de grond en op de muren. Uiteindelijk allemaal ontspannen en prima.

De eerste keer alleen kort op elk voorbeentje de waterstraal gezet en vervolgens gestopt.

Dit filmpje is van de tweede keer waarna we eerst alle eerdere stappen weer herhaald hebben. Ze vindt het gespetter maar kriebelen dus ik ben wat daadkrachtig met de straal er op zetten. Lekker is anders, maar ontspanning komt er wel! *\o/*


Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:53

Oeh ik zie dit topic nu pas.
Even een stipje en dan ga ik morgen alles bijlezen.

Wat een prachtig dier!

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 16:42

Bootsiebob schreef:
Oeh ik zie dit topic nu pas.
Even een stipje en dan ga ik morgen alles bijlezen.

Wat een prachtig dier!


Leuk! Ik ben benieuwd naar je mening:)

En dankje <3

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:19

Ik vind het ontzettend interessant en jullie zijn echt een meant to be team volgens mij
Ook de bijdrages/adviezen van de Teke kenners zijn erg leerzaam

Enorm mooi om het wederzijdse vertrouwen tussen jullie te zien groeien.

Ik heb verder weinig tips maar ik blijf jullie heel graag volgen bij jullie vorderingen.
En dat lipje van haar. Wat een mooi teken van ontspanning <3

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:44

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan, maar ik vind het echt een super fijn topic om te volgen en ook mooi om dit proces te mogen volgen! Ooit hoop ik ook zo'n proces te mogen doorlopen <3

En wat is ze toch mooi! Het is toch een droom om haar dagelijks te mogen zien <3

ShaNel16
Berichten: 81
Geregistreerd: 03-02-12

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:17

Wat een schoonheid zeg!

Ik volg ook een tijdje al josav haar topics en ook ik heb al een flinke tijd dat ik voor een akhal teke wil gaan, klinkt voor mij al het beste paard wat bij mij pas.

Zeker nadat ik zelf twee prachtige exemplaren in de buurt heb mogen bewonderen en aanvoelen.

Zodra de tijd en middelen er zijn dan ga ik ook op zoek.

Tot die tijd zal ik gezellig maar stilletjes meelezen van jullie avonturen :D geniet lekker van elkaar

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 11:41

ShaNel16 schreef:
Wat een schoonheid zeg!

Ik volg ook een tijdje al josav haar topics en ook ik heb al een flinke tijd dat ik voor een akhal teke wil gaan, klinkt voor mij al het beste paard wat bij mij pas.

Zeker nadat ik zelf twee prachtige exemplaren in de buurt heb mogen bewonderen en aanvoelen.

Zodra de tijd en middelen er zijn dan ga ik ook op zoek.

Tot die tijd zal ik gezellig maar stilletjes meelezen van jullie avonturen :D geniet lekker van elkaar


Dankjewel:) Mijn ervaring nu met deze éne Teke, is dat ondanks dat ze zo mensgericht, sensibel en karaktervol is, je echt hard voor en met haar moet werken. Je krijgt het niet gratis en het is zéker geen beginnerspaard. Ik ben ook weer flink op mijn plek gezet en heb veel 'tactieken' moeten reviseren. Nu zal ieder dier ook weer anders zijn en is een ouder paard ook weer makkelijker.


princequillo schreef:
Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan, maar ik vind het echt een super fijn topic om te volgen en ook mooi om dit proces te mogen volgen! Ooit hoop ik ook zo'n proces te mogen doorlopen <3

En wat is ze toch mooi! Het is toch een droom om haar dagelijks te mogen zien <3


Leuk, bedankt voor je reactie :D Ik weet altijd al wel dat er genoeg stille meelezers zijn om voor de posten, maar een reactie krijgen is altijd leuker. :+

Ik ben iedere dag ook echt weer verliefd als ik haar zie <3


Bootsiebob schreef:
Ik vind het ontzettend interessant en jullie zijn echt een meant to be team volgens mij
Ook de bijdrages/adviezen van de Teke kenners zijn erg leerzaam

Enorm mooi om het wederzijdse vertrouwen tussen jullie te zien groeien.

Ik heb verder weinig tips maar ik blijf jullie heel graag volgen bij jullie vorderingen.
En dat lipje van haar. Wat een mooi teken van ontspanning <3


Ik denk dat wij ontzettend goed bij elkaar passen. Het was voor mij liefde op het eerste gezicht, en de match blijft alleen maar bevestigd worden, juist omdat ze niet de makkelijkste is. Hopelijk blijft dat groeien en gaat ze me echt vertrouwen.



Mijn relatie is zondag helaas beëindigd en ben ik een poosje aan het logeerkamer zwerven bij vrienden voordat ik iets vast heb gevonden. Mijn hoofd is vol met alles wat er dan op je af komt qua emoties en praktische zaken dus ik heb weinig met Gulgyz gedaan. Ondanks dat ze mij heus aanvoelt, vind ik het niet eerlijk om haar er teveel mee te belasten. Ze ging er echt voor staan om gepoetst te worden terwijl ze net haar hooi had. Heel bewust midden in de stal staan zodat ik overal bij kon, en het koppie zakte, onderlipje ontspande. Dit doet ze normaal pas als het veel later op de avond is. Normaal probeer ik met mijn energie haar te helpen ontspannen, maar dit keer was het echt andersom.

Én nog een kadootje gekregen van haar gisteren. Voor het allereerst heb ik al haar 4 de hoefjes kunnen uikrabben zónder gedrentel(wel met een beetje verplaats zodat ze haar balans kan vinden), getrek op getrap. Voor en links achter was al bevestigd maar recht achter bleef ze moeilijk vinden. Ze zette het hoefje op de punt neer, alsof ze zei; pak maar, maar dan moet je me wel helpen! Want zelf optillen lukte haar niet goed. Dus ik pakte het hoefje en kon zowaar in rust uitkrabben zonder dat ze hem weg trok. Mijlpaal!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:47

Ah wat fijn dat ze je zo helpt! Stiekem dacht ik, paard laat aan baas zien dat die relatie sowieso niet goed zat en het een goede stap is dat jullie geëindigd zijn, hoe verdrietig ook. Sterkte!

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:57

Wat een mooi gebaar.
Veel sterkte in deze emotionele tijd.
Wat Hannanas schrijft klopt misschien wel

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 22:27

Dank jullie wel:) de laatste periode van twijfels zal ook zeker niet onopgemerkt aan haar voorbij zijn gegaan.

Ik had al eerder wat met het dekje lopen zwaaien, aaien en opleggen. Geen reactie. Deken singeltje er om, geen reactie. Er mee lopen, geen reactie. En bij geen reactie ga ik heel erg twijfelen bij haar of het wel binnen komt. Aan de huid is ze heel erg taai. Ze houdt alleen van kriebelen als je een met je knokkels je halve gewicht in de strijd gooit, gekietel wil ze niet.

Dus eigenlijk wilde ik vandaag een reactie waardoor ik kon peilen of ze het dekje en de singel écht begrijpt en accepteert.

Dus eerst wat grondwerk, halthouden herhalen, achteruit lopen (van met druk, naar zonder druk en dus mijn lichaam volgen) nieuw leren en van hand veranderen.

Daarna klein stukje geoefend met aan de leadrope wegsturen en begin van longeren. Gezien ze met loswerken al zo goed begrijpt als ik haar vraag, Ipv als ik haar drijf. Maar wegsturen was wel moeilijk en ze wilde snel te hard lopen. Dus slechts twee keer heel kort beide kanten op laten lopen. Ten eerste omdat ze heet werd en het moeilijk vond om bij mij terug te komen en ten tweede omdat we nog weinig op zo’n smalle cirkel hebben gedaan en dat zwaar is voor haar.

Daarna weer het riedel met het dekje. Touch, zwaaien, aaien, opleggen. Niks aan de hand. Zelfde met de singel, niks aan de hand. Beide kanten opbuigen met de neus naar het dekje… Aan de hand een rondje lopen ermee, niks aan de hand…

Dit kan niet zo simpel gaan met het nerveuze kind. En ik wil geen explosie straks als ze er achter komt dat ze toch niet begrijpt wat er gebeurt. Dus, even losgegooid. Even de focus van mij af en naar haar lichaam. En dat gaf inderdaad een reactie. Ik begon met filmen na al twee rondjes bronco. Ik stopte met filmen omdat de singel naar achteren begon te bewegen en ik niet wilde dat ze er mee in de knoop zou komen. Dus misschien een toch maar meteen een longeersingel.

Daarna nog een rondje losgewerkt zonder dekje en singel en nu maar tijd geven om er over na te denken.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 23:16

Vandaag al mijn spullen verhuisd naar opslag. Op de terugweg nog even langs het lieve paard.

Ze houdt echt van hárd. Op haar hals, schouder, buik, billen, overal is fijn en ze gaat er echt voor staan soms. Helaas denkt ze dat ik dat ook fijn vind, dus af en toe moet ik een enthousiaste tand kriebel actie blokkeren.

Hé wat raar hij zet banketstaaf bij de link terwijl er niks tussen staat :') dan maar even zonder video en een directe link:

https://youtu.be/2AlizFdef08

[video:banketstaaf]https://youtu.be/2AlizFdef08[/video:banketstaaf]