[VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 20:07

Thami schreef:
Ik volg ook graag. Die balans is moeilijk hè, tussen het betrouwbare rustige ankerpunt zijn maar ook grenzen stellen en afstand bewaren zodat het ook voor jezelf safe is en safe aanvoelt. Fascinerende reis!


Ik heb nog nooit meegemaakt dat deze balans zo precair was, of dat ik er zo veel over nadacht. Weer een hele nieuwe uitdaging voor mij!

Leuk dat er zo veel mensen komen volgen:) Iedereen vindt zijn eigen paard natuurlijk bijzonder. Maar zo vind ik haar ook echt een ontzettend bijzonder paard.

ieris

Berichten: 1779
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:10

Leuk paardje heb je gekocht bij Clara! Mooie lieve uitstraling heeft ze.
Vind het ook leuk om te volgen, ben alleen niet heel actief hier.
Ik heb zelf ook een jonge AT merrie van 2,5 jaar, dus herken zeker wat dingen die je omschrijft.
Heb er ook nog een van bijna 6, een ruin.
Maar dat is echt heel anders dan een merrie!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:42

Welkom bij het selecte clubje AT eigenaren op Bokt. Ze ziet er erg lief uit.
Leuk om te volgen hoe het met jullie gaat.

Die van mij heeft door een trauma (half jaar op boxrust terwijl de rest op wei stond) helaas ook altijd extreem veel stress bij het van stal op wei/paddock zetten en andersom moment (verlatingsangst). Uiteindelijk was de pensionhouder wanhopig genoeg om mij voorrang te geven op de wachtlijst voor de uitloopstallen... en wat een verademing was dat. Niks geen stress meer 's ochtends en 's avonds. Ik kreeg een veel relaxter paard.

Hopelijk was het trauma van Gulgyz te kort om er jarenlang last van te hebben maar AT's zijn helaas wel paarden met een érg goed geheugen voor indrukwekkende gebeurtenissen. Dus je zult hier veel geduld mee moeten hebben en veel erop moeten oefenen.

Om je een idee te geven: die van mij wilt na > 10 jaar nog steeds niet met mij op zijn rug in de buurt van de branding van de zee komen, want die heeft mij "laten verdwijnen" (hij raakte in paniek toen hij de zee voelde trekken aan zijn benen en ik werd als gevolg van zijn reactie heel soepel uit het zadel gespoeld door de zee :j ). Dat heeft hij helaas nooit vergeten. Voor ons dus geen plaatjes van door de branding galopperen ;( .

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:08

Hoe gaat het met jullie?

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 13:44

Ik ben net een week weg geweest, wel een heel lief filmpje doorgestuurd gekregen dat ze lekker in haar stalletje aan het slapen was.

Vanmorgen was ik weer bij haar en ze kwam weer vrolijk op me af gegaloppeerd. Helaas daarna snel veel spanning dus ik heb haar direct een emmer slobber gegeven en daarna weer terug gezet. Het terugzetten ging al gepaard met los willen trekken, stress om zo snel mogelijk terug te gaan en mij omver lopen.

Stresskipje.. lekker veel tijd gunnen en goede ervaringen creëren. En misschien volgende keer als ik met haar wil werken in de avond gaan als ze al even heeft kunnen ontspannen op stal.

Ze glimt wel heerlijk. Je ziet ook haar aangespannen buik, en dat ze nog wel wat mag groeien…
Afbeelding

Afbeelding

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 20:34

Vandaag eindelijk iets gevonden wat ze beschouwd als een beloning, muesli!

En wat handigheidjes gevonden om te helpen met het wennen voetjes geven. Kietelen werkt niet en ik mag haar overal aanraken, maar kietelen aan de zwilwratten voor helpt echt onwijs.

Dus we kunnen eindelijk wat oefenen met R+ *\o/*

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 21:16

En vandaag echt even een nulpunt en ontspanning gezocht. Met een jaszak vol muesli alleen even een rondje over het erf:)

Het is zo’n heerlijk lief dier. Alles waarvan je niet kan bedenken dat het nieuw kan zijn is toch de moeite waard om bij stil te staan of haar neus tegen aan te houden. De dappere peuter steekt ook graag haar neus in allerlei zaken.

‘Tegeldeksel’ neus er boven op, en belonen. ‘Uithangende dekens’ neus er tegen aan het n belonen. ‘Fiets’ neus er tegen aan en belonen.

Iedereen die langsloopt is ook super leuk en moet ze even begroeten.

Zelfs lukte het om even stil te staan om een praatje te maken met een stalgenoot. Ondertussen onderzocht ze even met haar neus in de lucht de golfplaat van het dak. Onderzoekend, ontspannend en lerend *\o/*

Vanaf hier gaan we gewoon uitbouwen en binnenkort met een kuddegenootje misschien wat verder gaan.

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:18

Ahh dat klinkt heerlijk zo samen teuten!

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 21:31

Hannanas schreef:
Ahh dat klinkt heerlijk zo samen teuten!


Was ook heerlijk:) ‘Setting your horse up for succes’ betekent ook een succesverhaal voor mij. En de kracht van het succesverhaal is goed te voelen <3 Dan maakt de grootte van het succes even niet uit.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 16:24

Vandaag kort gewerkt aan wat desensibilisatie. Er is maar een kort moment na het uit de wei halen waarin ze leerbaar is. Daarna is het weer continu omkijken naar de kudde.

Mijn vriend heeft nét het moment op camera wanneer ik besloot te stoppen omdat ze inderdaad niet meer reageerde op het dekje, maar niet vanwege de juiste reactie. Ze ging van onrust van dekje naar aandacht voor de kudde in plaats van het vinden van rust.

Daarvoor heb ik geoefend met voetjes, zonder halster. Voorvoetjes kan ik nu twee seconden vasthouden, achtervoetjes tilt ze zonder irritatie op. Grote stap vooruit!

Één rondje linksom op de volte, geprobeerd haar hoofd bij mij te houden en laag. Daarna één rondje linksom.

Vervolgens zweepje en dekje desensibiliseren, zweepje is echt een no go, dus daarmee ga ik nog een stapje terug doen. Dekje is opzich ok, maar waarom stilstaan als je ook kan weglopen?

Terugweg naar de wei was ook weer uitproberen en drammen. Steigeren, wegduwen en wegrennen.. gelukkig kon ik haar bij me houden maar phoe wat een werk aan de winkel!


Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 17:24

Ik werd weer begroet met een stevige galop zodra ze me door had. Ze stond vandaag in de achterste wei, waardoor weg gaan naar de longeerbak spannender is dan wanneer ze dichtbij staat. Maar ze liep zonder aarzelen en vol goede moed mee:)

Het oefenen ging ook echt fantastisch! Begonnen met de voetjes, zoals te zien op de video:
(Geluid niet te hard aanzetten, er roept op een gegeven moment iemand)


Gisteren dacht ik vandaag misschien een poging te doen tot de achtervoetjes zo lang vast te houden dat ik er een keer met de hoevenkrabber langs kon gaan, maar dat voelde toch niet goed. Toch ontzettend tevreden over hoe goed ze haar best doet, hoe goed ze door heeft wat ik van haar vraag.

Tijdens het poetsen stond ze ook los in het midden van de cirkel. Ik heb 4 keer beloond voor het stilstaan, nadat ze aangaf het nodig te hebben wilde ze nog langer stil blijven staan:p

Werken vanuit dit vertrouwen, vrijheid, ontspanning en beloning werkt echt heel erg goed voor haar.

Terug naar de wei ging ook weer beter. Niet meer steigeren en slechts twee keer een poging doen om los te breken :')

En wat doe je als je weer in de wei staat? Sprintje naar je vriendjes!

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 19:28

En ik blijf lekker doorspammen. Vandaag een mijlpaal! Ik heb namelijk alle vier haar hoefjes kunnen uitkrabben!

Wat een heerlijk ontspannen paard is ze aan het worden. Meestal dan *\o/* . Moet haar hooi wel goed liggen natuurlijk.

Ange1a

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:49

Wat een vorderingen maken jullie al!
En vind haar ook steeds mooier worden. <3

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:12

Ze heeft echt zo’n mooi hoofd!

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:54

Dinnetje heeft de tandarts op bezoek gehad vanmiddag. Haakje weg, dopje kwam mooi los en fijn om de algehele status te weten. Ze heeft wolfskiezen dus mocht ze het bit in gaan krijgen dan moeten we even controleren of ze er nog zitten.

En weer flink verdoofd, het was toch iets te spannend.

Een centenbakje, zie ik anders nooit bij haar <3

Afbeelding


Ze werd weer even helder en wilde eigenlijk haar hooi al wel weer. Hierna viel ze weer in een diepe roes.

Afbeelding

We hebben ook onze eerste wandeling buiten het erf kunnen maken dankzij een geduldig stal en weidegenootje. Toen ze eenmaal de hoek om was ging haar hoofdje omlaag en was ze zo ontzettend stoer! Echt heerlijk:)

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:04

Ik lees nog met plezier mee maar goed inhoudelijk reageren lukt me nog even niet. :o

Voor je het weet kan net als de mijne zonder verdoving.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 11:23

Als ik je wat leuk kijk en leesvoer kan geven dan ben ik blij hoor Jorieke :D ik ben zelf een ontzettende onder de steen meelezer, dus er zijn vast meerderen die stilletjes volgen.

We hebben betere en mindere dagen. Dit was een filmpje van de 18e. Weer terug bij af met het geven van de achtervoetjes, voornamelijk rechts achter. Dus de vraag verkleind en daarmee afgesloten. Er werd met een weidegenootje van haar gewerkt in de bak, daar was alle aandacht. En het was gewoon geen goede dag :+
De hand target zit er in ieder geval goed in:)


Captain

Berichten: 21384
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:01

Pfoe ik vind dit wel zorgwekkend om te zien eerlijk gezegd. :o Ze trapt en draait vervolgens de kont naar je toe, vervolgens vraag je haar te toucheren en beloon je.. Maar ik zie nergens een correctie op het trappen en de kont naar je toe draaien. Je mag best even een pets terug geven als ze trapt, hoeft niet hard, maar wel dat ze even schrikt en leert dat dat niet de bedoeling is. Als je dit doet in combinatie met een stemverheffing is dat vaak de tweede keer al voldoende.

Is er een andere plek waar je met haar kan werken, zonder dat ze steeds zo afgeleid is? Want ze heeft ook totaaaaal de focus niet op je. Is met hele andere dingen bezig, en ohja daar staat ook mijn mens die me af en toe een koekje geeft.

Ik zou haar voorlopig aan een halster met touw laten, zodat je makkelijker aandacht terug kunt vragen en kunt corrigeren. En desnoods even met zijn tweeën werken, een iemand houdt haar vast en beloont, de ander gaat voetjes vragen.

Daarnaast denk ik dat je de stappen ook kleiner moet maken. Je ziet dat ze al ongemakkelijk wordt terwijl je de bovenkant van haar been aanraakt. Ga het eerst normaal maken dat je haar overal aan mag raken. Zonder dat de benen opgetild hoeven te worden. Gewoon aanraken, bovenkant, naar beneden glijden, merk je dat ze spanning op bouwt dan blijf je op diezelfde plek, net zolang tot ze weer ontspant en dan haal je je hand weer weg.

Op 0:54 beloon je bijvoorbeeld terwijl ze van je weg loopt en met haar staart zwiept.. Op 1:06 beloon je voor gewoon een stapje achteruit.. Heb je iemand die even met je mee kan kijken en beter kan beoordelen of ze daadwerkelijk haar been optilde of enkel naar achteren stapt? Met een tweede persoon kun jij je compleet focussen op de benen, en de andere persoon kan haar belonen als ze het goed doet. Op die manier gaat ze ook niet steeds van je weglopen.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 13:28

Captain schreef:
Pfoe ik vind dit wel zorgwekkend om te zien eerlijk gezegd. :o Ze trapt en draait vervolgens de kont naar je toe, vervolgens vraag je haar te toucheren en beloon je.. Maar ik zie nergens een correctie op het trappen en de kont naar je toe draaien. Je mag best even een pets terug geven als ze trapt, hoeft niet hard, maar wel dat ze even schrikt en leert dat dat niet de bedoeling is. Als je dit doet in combinatie met een stemverheffing is dat vaak de tweede keer al voldoende.

Is er een andere plek waar je met haar kan werken, zonder dat ze steeds zo afgeleid is? Want ze heeft ook totaaaaal de focus niet op je. Is met hele andere dingen bezig, en ohja daar staat ook mijn mens die me af en toe een koekje geeft.

Ik zou haar voorlopig aan een halster met touw laten, zodat je makkelijker aandacht terug kunt vragen en kunt corrigeren. En desnoods even met zijn tweeën werken, een iemand houdt haar vast en beloont, de ander gaat voetjes vragen.

Daarnaast denk ik dat je de stappen ook kleiner moet maken. Je ziet dat ze al ongemakkelijk wordt terwijl je de bovenkant van haar been aanraakt. Ga het eerst normaal maken dat je haar overal aan mag raken. Zonder dat de benen opgetild hoeven te worden. Gewoon aanraken, bovenkant, naar beneden glijden, merk je dat ze spanning op bouwt dan blijf je op diezelfde plek, net zolang tot ze weer ontspant en dan haal je je hand weer weg.

Op 0:54 beloon je bijvoorbeeld terwijl ze van je weg loopt en met haar staart zwiept.. Op 1:06 beloon je voor gewoon een stapje achteruit.. Heb je iemand die even met je mee kan kijken en beter kan beoordelen of ze daadwerkelijk haar been optilde of enkel naar achteren stapt? Met een tweede persoon kun jij je compleet focussen op de benen, en de andere persoon kan haar belonen als ze het goed doet. Op die manier gaat ze ook niet steeds van je weglopen.


Ik verwachtte al wel een dergelijke reactie op het filmpje. Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden. Toch vind ik het belangrijk dergelijke filmpjes ook te laten zien. Dit is een keer een slechte momentopname in plaats van altijd maar de goede.

Ik merkte aan haar dat het werken niet ging die dag, dus ik ben er na het afsluiten met zonder irritatie haar voet optillen mee gestopt.

Ik kan haar juist overal aanraken, zolang ik niks vraag. Hier vraag ik haar iets, waardoor ze niet weg kan lopen terwijl ze heel veel spanning heeft. Ik heb haar gecorrigeerd, kun je niet zien vanuit deze hoek, maar ik prik haar tegen haar dij. Ze trapt niet gericht maar laat heel duidelijk merken wel dat ze hier niet op zit te wachten. Verder de strijd aan gaan zorgt alleen maar voor tegen elkaar op boksen.

Hopelijk kan ik snel een filmpje maken op een goede dag:)


Afbeelding

Nadat dit filmpje werd gemaakt meteen afgesloten, afstand genomen en nagedacht :')

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Re: [VOLG] Gulgyz; Hoe het is om een Akhal Teke mens te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 13:48

Wat ik daarbij nog wil toevoegen, is dat het voor mij zoeken is naar hoe te werken met R+. Ik heb alles op de cowboy stijl geleerd waar er geen ruimte was voor inbreng van het paard.
‘Normaal’ gesproken zou een dergelijke trap, een keiharde trap op het achterste betekend hebben.
Die dag was ik niet in ‘the right headspace’ om voor mijn gevoel de juiste beslissing te maken. Een hoge hartslag, een druk hoofd, een afgeleid paard. Dus het is alleen maar leerzaam om dergelijk beeldmateriaal te hebben. Een leerweg is nooit zonder lelijke momenten.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:37

Galeobdolon schreef:
Wat ik daarbij nog wil toevoegen, is dat het voor mij zoeken is naar hoe te werken met R+.


Dit vind ik wel herkenbaar. Het is een hele andere manier van trainen, en daardoor begin je als het ware weer opnieuw met zoeken: hoe moet ik reageren in situatie A, hoe moet ik reageren in situatie B? En er zijn zoveel meningen als mensen. Ik denk dat de force free-trainers iets zouden zeggen in de trant van: zorg dat je niet in deze situatie komt, ze was way over treshold (misschien alleen deze dag, terwijl ze het normaal wel beter accepteert?). Dus ik denk dat de feedback van Captain over kleinere stappen hierin heel zinvol is :)

Zelf zou ik er denk ik toch ook een touwtje aan hangen voor de veiligheid. Maar meningen verschillen natuurlijk en dat is helemaal prima.

Sowieso heel nice dat je dit ook laat zien in plaats van alleen succesmomenten!

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:14

Laat je niet wijsmaken dat je hiervoor moet slaan. Merrie is heel duidelijk en had geen intentie je te raken en is ook nog eens afgeleid. Ik had nav het commentaar een heel ander filmpje verwacht.

Kleinere stappen ben ik het wel zeker mee eens. Let ook beter op de signalen van je paard en vraag meer de aandacht, helemaal voor je lastige dingen vraagt.

Hiervoor een tik geven is bij een Teke vragen om problemen. Zeker in deze fase. Raad ik echt met klem af.
Dat kan alleen als het echt terecht is en zelfs dan zou ik er niet te licht over denken. Sowieso niet en bij Tekes al helemaal niet. :o

Maar geloof dat dat ook niet je methode is.

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:28

Ik herken je filmpje in mijn hond. Hem probeer ik ook altijd z’n hele leven al R+ te trainen. Met wederzijds respect en ruimte. Wederzijds. Dus ook vanuit mijn hond naar mij mag hij dat aangeven.

Dat is echt ontzettend ingewikkeld. Eigenlijk zit bijna (helaas) ons hele leven (ook van ons mensen) niet R+ in elkaar. Denk maar eens aan je eigen opvoeding, school, werk, je hele leven.

Kwa maatschappij zijn we wel echt hard op weg steeds meer R+ te worden, veel mensen willen “uitbreken”.

Kwa filmpje zat ik in de herkenning over soms iets te laat zijn en dan wordt de grens tussen juist belonen en het verkeerde belonen heel erg dun en ingewikkeld.

Volg je eigen gevoel is vooral mijn advies. Wanneer schuurt het en wanneer niet. Eigenlijk wens ik je nav het filmpje alleen een ander momentje toe na dat ze haar kont draait. Dat jullie signalen kleiner mogen worden. Dat zij niet meer draait en jij niet meer wegloopt met een iets geschrokken gevoel. Of dat je bij haar kont kan blijven. Ze mag nog steeds nee zeggen maar eigenlijk zou jouw en haar oogopslag wederzijds genoeg mogen zijn, maar heeee jullie zijn pas net aan de weg samen begonnen :)

JoSav

Berichten: 4688
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:41

Mooi verwoord. Sluit ik me bij aan. :j

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 22:01

Bedankt voor jullie reacties :) Geen enkele methode is zaligmakend, gelukkig ben ik altijd erg eclectisch in mijn werksteilen. Maar de basis van het wederzijdse respect van R+ is wat ik wel wil aanhouden.

Een paar dagen hierna begon ze ook aan de hand erg ongeduldig te klooien met haar hoofd en voorbenen. Dus ik ben weer wat sterker mijn aanwijzingen geweest. Ook toch weer even losgewerkt en haar hoger in de energie haar voeten laten verplaatsen. Links is links, en rechts is rechts. Ook worden bokkensprongen richting mij beantwoord met het nog verder innemen van mijn eigen ruimte.

Resultaat; een verbaasde blik, wat frustratie, maar daarna een zeer aandachtig paard.

Deze week ook het gevoel dat er stappen zijn gezet in ontspanning. Een rondje om het erf kon vandaag zonder stilstaan en om haar heen kijken. Bij een stuk gras had ze zelfs de rust om te grazen.

Oh, en voor het allereerst een hangend, lieflijk, ontspannen onderlipje. Wat een prachtig signaal:)

Ook alle vier de voetjes gaan weer prima. Hierin inderdaad de stap kleiner gemaakt en in haar vertrouwde stal verder de voetjes bevestigen voordat ik het uit ga breiden.

Afbeelding

De ukkepuk wordt over 6 dagen alweer 3! *\o/*