Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 13:24

Ik heb lang getwijfeld om wel of niet mijn verhaal te delen, maar zoals de titel al laat weten trek ik het niet meer en ergens voelt bokt als een "veilige" plaats.

Aller eerst ben ik niet goed in Nederlands/spelling en dergelijke vandaar de twijfels, maar hoop hier toch wat tips en tricks of alleen al even mijn hard te kunnen luchten.

28 december trof ik opeens 1 van mijn Rocky merries aan met een snotneus, de bettreffende merrie was al wel wat afgevallen waar ik toevallig al een afspraak voor had gemaakt met de dierenarts. ik zelf linkte de snotneus eigenlijk aan haar verlaagde weerstand omdat ze was afgevallen, maar omdat de dierenarts toch waarschuwde met een kans op droes alles afgezegd op paarden gebied tot de uitslag.

De uitslag was natuurlijk 1 groot drama de merrie had droes (en uit haar bloedtest kwam ook een parasiet, staar je niet blind dus op elk kwartaal mest onderzoek en ontwormen -O- ).

Gevolg merrie moest apart, nu is het zo dat ik wel stallen heb maar de paarden gebruik maken van een loopstal en ik de dichte stallen als hooi opslag gebruikte. Dus de complete hooi voorraad moest eruit en de merrie apart.
Daarnaast moest ik alles afzeggen, ik geef 6 dagen per week les de paarden zijn mijn fulltime baan, dus dit werd financieel ook een klap.

1 dag later stond een 2e Rocky met een snotneus... Hierop hebben we besloten de overige paarden naar de weide die in een andere straat licht te brengen om besmetting te voorkomen.

Madonna de 1e droes patiënt viel heel snel en heel hard af |( .
Spoiler:
Afbeelding


De andere paarden temperatuurde ik dagelijks en jammer genoeg, hadden er op 6 januari nog 2 verhoging en zijn naar de Droes groep gegaan. Mijn drachtige merrie & Fjord van bijna 30 al snel volgde bij deze 2 ook snot en abces.

Martje ontwikkelde 1 abces onder haar kaak en viel flink af hierdoor..
Afbeelding

Sia de drachtige merrie kreeg 3 abcessen langzaam achter elkaar |( .
Afbeelding

De druk op haar hoofd werd zo groot dat hiervoor een dierenarts is gekomen om de abcessen open te maken Let op de foto's kunnen schokken zijn en bloederig hierom staan ze in spoiler!

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De 2e pony met klachten heeft slechts 2 dagen een snotneus en verhoging gehad, en daar bleef het voor Rosa gelukkig bij.

Madonna knapte eind januari ook goed op na 1 abces en gerichte behandeling tegen de parasiet.
Afbeelding

En begin februari was het ook voor Martje & Sia klaar en konden we gericht gaan aftellen na 6 weken wilden we de pony's laten spoelen om zeker te zijn dat we deze periode achter ons konden laten.

Sia kwam in februari ook snel weer aan net als Madonna, alleen bleef Martje wat schraal. Haar eetlust was wel goed maar ivm haar leeftijd dacht ik dat ze misschien meer tijd nodig had.

Maar niks bleek minder waar eind februari ontwikkelde zich bij Martje weer een abces, het grootste abces wat we tot nu toe bij een paard hebben gehad ;( .

Gelukkig voor Martje ging dit vrij snel open, en volgens de dierenarts en ook onze eigen ervaring moesten we er met 1,5 week van af zijn...
Spoiler:
Afbeelding


Nu was dit abces zo groot dat Martje haar hele huid los liet een een ontzettende grote wond vormden waar na 1,5 week nog troep uit kwam..
Spoiler:
Afbeelding


Afgelopen dinsdag dacht ik zelf bij het schoonmaken van de wond geen pus meer te zien en dus zachtjes te gaan beginnen met aftellen..

Maar Nee, vanmorgen 2 dagen later weer duidelijk pus uit de wond ;( .
Spoiler:
Afbeelding


Ik denk al 2 weken bij haar dat het snel klaar is, maar dit houd maar niet op. Ondertussen heb ik al een kwartaal bijna niet les kunnen geven, en heb ik totaal geen duidelijkheid wanneer dit stopt. Ik ben ook ontzettend bang om na de laatste klachten de paarden te laten spoelen en dat er dan misschien een drager tussen zit en ik nog steeds dicht moet voor onbepaalde tijd.

Vanaf Mei tot september hebben we bij ons op de locatie allemaal evenementen normaal wedstrijden, clinics en ponykampen. Normaliter zou ik nu de inschrijving openen voor de dagkampen begin mei in de meivakantie, maar als ik niet binnenkort 6 weken kan gaan aftellen en de paarden dan na 6 weken nog ziek blijken te zijn kunnen die niet door gaan. Voor de 1e Horse Agility wedstrijd in mei, wijk ik in geval van nood uit naar de rijvereniging als ik nog steeds droes heb (alleen moet ik dan weer terrein huur betalen terwijl ik eigenlijk alle inkomsten nodig heb..).

Ook durf ik Sia eigenlijk in april niet meer naar de clinic te brengen voor een eventuele spoeling, omdat ze dan is uitgerekend en ik ben eigenlijk al blij ben dat ze nog drachtig is ondanks een koorts van 2 weken en 3 abcessen. Dus wil ik met haar toch wachten tot na de bevalling voor een spoeling..

Zelf lossen mijn vriend en ik het nu financieel op door ons huisje vanaf april tot oktober te verhuren, en kan ik gelukkig vanaf 1 april in een lokale winkel werken. Privé hebben we gewoon ook echt mega dikke pech gehad de laatste tijd, allebei onze auto's zijn stuk gegaan -O- (de mijne is nog steeds stuk, vriendlief zijn stationwagen ingeruild voor een Twingo :( ).

Het hele verhaal is denk ik een beetje chaotisch, heel veel respect voor ieder die het heeft gelezen. Ikzelf probeer echt positief te blijven, ik ben dankbaar dat Sia nog drachtig is en er nu op dit moment nog maar 1 pony ziek is. Ook heb ik ontzettende lieve vrienden en familie om mij heen die veel kracht en steun geeft.

Maar de stress, zorgen en onduidelijk beginnen een klein beetje hun tol te eisen op emotioneel vlak. Mochten lezers tips hebben hoe om te gaan met de drachtige merrie en testen/spoelingen hoor ik het graag. Andere droes tips en of verhalen zijn natuurlijk ook welkom, voor Martje zitten we dus nu al 2,5 week met een open abces waar bijna elke dag dus nog pus uit komt. Ik maak dit op aanraden van de dierenarts schoon met fysiologisch zout. Ook weet ik niet goed of ik die dagkampen ovb moet organiseren in de meivakantie of niet, heb het afgelopen kwartaal alles natuurlijk voor een groot deel al afgezegd en weer iets afzeggen voelt niet fijn -O- .

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:32

Jeetje wat heftig zeg, ik heb gelukkig geen ervaring met droes verder. Maar is er niet iets wat je kunt doen / voeren om hun weerstand te verhogen ook? Ik hoop voor je dat het snel klaar is en iedereen er veilig van af komt.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:35

Ik heb helaas geen praktische tips voor je. Maar wil je graag heel veel sterkte wensen en jullie paardjes natuurlijk ook... wat een ellende....

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:36

Ik stuur je alleen even een hele grote virtuele knuffel TS. Er is een moment dat hier een einde aan komt, maar ik kan me voorstellen dat je het licht aan het einde van de tunnel nu even niet ziet. Houd vol, je doet wat je kunt voor je paarden.

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:39

Jeetje, heftig, mijn paard had eind november droes en ze bleef last van der oor houden, dus toen op de kliniek een scan laten maken en ze bleek half februari dus nog steeds droes te hebben.
Ze heeft 2 weken op de kliniek gestaan om elke dag te spoelen en is nu weer thuis en schoon.
Ook een oudje.
Mijn dierenarts zei dat ze maar 30% kans had om dit zelf op te lossen, dat durfde ik niet aan.

Heel veel sterkte, verder geen tips oid, ik weet wel dat je met paarden altijd een flinke spaarpot moet hebben, maar soms lukt dat helaas niet.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 13:49

BarbaraNova schreef:
Jeetje wat heftig zeg, ik heb gelukkig geen ervaring met droes verder. Maar is er niet iets wat je kunt doen / voeren om hun weerstand te verhogen ook? Ik hoop voor je dat het snel klaar is en iedereen er veilig van af komt.


Ik voer ze nu allemaal o.a oerbalans bij, voor de weerstand dat leek voor de andere wel te helpen.


diesuus schreef:
Jeetje, heftig, mijn paard had eind november droes en ze bleef last van der oor houden, dus toen op de kliniek een scan laten maken en ze bleek half februari dus nog steeds droes te hebben.
Ze heeft 2 weken op de kliniek gestaan om elke dag te spoelen en is nu weer thuis en schoon.
Ook een oudje.
Mijn dierenarts zei dat ze maar 30% kans had om dit zelf op te lossen, dat durfde ik niet aan.

Heel veel sterkte, verder geen tips oid, ik weet wel dat je met paarden altijd een flinke spaarpot moet hebben, maar soms lukt dat helaas niet.


Ow ook een oudje die er dus echt lang over gedaan heeft, wat goed dat ze naar de kliniek mocht. Hier zijn de dierenartsen erg terug houdend geweest alleen paardenkliniek Hollands Kroon is geweest om met zo nu en dan te helpen en bij Sia alles open te maken.

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:52

Ik heb helaas ook geen advies. Wel meegemaakt dat een paard droes had op volwassen leeftijd, heeft in totaal ook wel 2 maanden geduurd van eerste koorts tot de bulten dicht en bijna weg waren. Heel veel sterkte :knuffel: .

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:03

Wat een kl*tesituatie. Heel veel sterkte.

Ik ga meteen even heel pragmatisch met je meedenken, want je hebt dus duidelijk ook een inkomstenprobleem, dus er moeten snel harde euro's binnenkomen.
Er is op dit moment een groot tekort aan personeel. Niet alleen in winkels en produktiebedrijven, maar als ik bv hier op het dorp bij de Plus op het mededelingenbord kijk, ook aan hulp in de huishouding.
Is het niet mogelijk om elke dag een werkhuisje erbij te nemen? Je kunt momenteel gerust 15 euro het uur vragen, en je bent zo 2 tot 3 uur per huisje bezig. 1 klant per doordeweekse dag en je schraapt 5x 45 euro = 225 euro per week zwart in het handje binnen.
Vast niet ideaal, en je hebt thuis ook vast genoeg te doen, maar het is wel op een heel snelle manier geld in de hand.
Is dat geen optie, ipv 'wachten' tot het 1 april is en je nieuwe baan gaat beginnen?

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:10

Misschien ook een hele rare, maar wel praktische vraag.
Is het mogelijk om het droes-paard ergens onder te brengen in een (niet gewenste, dat snap ik) isolatie? Zodat jezelf en de gezonde paarden niet meer afgezonderd hoeven te blijven en je in ieder geval je lessen weer kunt hervatten.
Heel veel sterkte iig!

Tinka

Berichten: 3795
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:10

Ik heb 2 keer een paard met droes gehad. Mijn ruin iets van 10 jaar geleden, was er behoorlijk ziek van, hoge koorts en veel snot. Geen abcessen aan de buitenkant.
En vorig jaar mijn merrie, was aan het hoesten en snotneus, geen koorts. Bleek positief op droes en rhino. Na ruim 2 weken was het over. Toen ging mijn ruin, die dus al droes had gehad ook hoesten en snotteren, bleek gelukkig geen droes. Mijn andere merrie had nergens last van.
Ik denk dat je het abces vooral goed schoon moet houden en spoelen dan kan het goed genezen.
Een paard kan altijd drager blijven, zelfs levenslang. Maar als ze geen symptomen meer hebben zal de besmettelijkheid wel mee vallen. Het kan wel dat een paard door bv stress het weer uit gaat scheiden. Zo is mijn paard 10 jaar geleden waarschijnlijk ook besmet. Toen hadden ook bijna alle paarden in de wei het.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:11

Wat een akelige situatie :\ Heel veel sterkte :\

En wat vervelend dat er inderdaad ook zoveel andere zaken vanaf hangen waaronder de hele planning van je zomerseizoen :\

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 14:33

Eatshay schreef:
Wat een kl*tesituatie. Heel veel sterkte.

Ik ga meteen even heel pragmatisch met je meedenken, want je hebt dus duidelijk ook een inkomstenprobleem, dus er moeten snel harde euro's binnenkomen.
Er is op dit moment een groot tekort aan personeel. Niet alleen in winkels en produktiebedrijven, maar als ik bv hier op het dorp bij de Plus op het mededelingenbord kijk, ook aan hulp in de huishouding.
Is het niet mogelijk om elke dag een werkhuisje erbij te nemen? Je kunt momenteel gerust 15 euro het uur vragen, en je bent zo 2 tot 3 uur per huisje bezig. 1 klant per doordeweekse dag en je schraapt 5x 45 euro = 225 euro per week zwart in het handje binnen.
Vast niet ideaal, en je hebt thuis ook vast genoeg te doen, maar het is wel op een heel snelle manier geld in de hand.
Is dat geen optie, ipv 'wachten' tot het 1 april is en je nieuwe baan gaat beginnen?



Ontzettend bedankt en lief voor het meedenken!
Ik heb nog 2 droes vrije pony's die sinds 6 Januari op een andere locatie staan en niet ziek zijn geweest en ook geen ziekte verschijnselen hebben gehad. Sinds kort geef ik met hun 2 weer een aantal lesjes, wel in overleg en met wat "regels" (die dag voor de zekerheid niet met andere paarden in contact komen & je kleren wassen).

Wij "overleven" nu financieel wel, het is alleen dat zodra ik de paarden moet gaan spoelen het ineens heel veel gaat kosten. Volgens de kliniek moest ik op 400 per paard rekenen en dat x 4 paarden en dan is het natuurlijk niet zeker dat ze daarna klaar zijn.

De winkel in het dorp weet van de situatie ik kan en mag het kwa tijden combineren met de paarden (voor het openen voeren enz). Doordat ze nu op 2 locaties staan is het zo veel werk geworden.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 14:39

ChristaMoor schreef:
Misschien ook een hele rare, maar wel praktische vraag.
Is het mogelijk om het droes-paard ergens onder te brengen in een (niet gewenste, dat snap ik) isolatie? Zodat jezelf en de gezonde paarden niet meer afgezonderd hoeven te blijven en je in ieder geval je lessen weer kunt hervatten.
Heel veel sterkte iig!


Geen rare vraag hoor, alleen moeten volgens de kliniek de paarden die met een droes paard in contact zijn geweest 6 weken apart. Dus als ik Mart nu ergens in isolatie zet, dan heb ik 3 locaties om te onderhouden.

1 met de 2 die geen klachten hebben gehad.

Dan met de gene die ziek zijn geweest en 6 weken apart moeten.

Dan nog de pony met klachten die morgen over kunnen zijn maar ook nog ik weet niet hoe lang kunnen aanhouden.

Ik overweeg wel de laatste tijd om Rosa & Madonna apart te zetten, die zijn al 2 maanden klachten vrij. Die 6 weken apart dan spoelen en misschien weer bij de andere + lessen lopen.

Alleen heb ik dan geen enkel weiland meer voor aankomende zomer.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:47

Het is verschrikkelijk als het zo blijft lopen. Je bent er voorlopig nog wel even zoet mee, ik zou ze zeker laten testen op draagschap en laten spoelen. Let er wel op dat je er ook niet altijd met 1 keer spoelen bent.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 08:14

Er komt nu al een paar dagen geen pus meer uit de wond en hij gaat langzamerhand dicht.

Spoiler:
Afbeelding


Ondertussen is er ook iets ontzettend leuks om nu op te focussen want mijn drachtige merrie krijgt langzamerhand uier!

Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:27

Gadver! Wat een ellende dit zeg. Ik wist ook helemaal niet dat dit zo lang kon duren.
Gelukkig lijkt het nu de goede kant op te gaan. Hopelijk helpt het mooie weer daar wat aan mee.

Sterkte, succes en vooral heel veel beterschap voor alle paarden.

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:39

Wat bedoel je precies met spoelen? Wij hebben afgelopen maanden ook droes gehad op stal en hier hoeven ze niet naar de kliniek, de arts van de kliniek komt bij ons op stal. Maar er worden ook geen genezen paarden meer gespoel, het enige wat ze gedaan hebben is een swab. Wellicht kan je kliniek ook bij jou komen?

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 10:15

DaysOfAutumn schreef:
Wat bedoel je precies met spoelen? Wij hebben afgelopen maanden ook droes gehad op stal en hier hoeven ze niet naar de kliniek, de arts van de kliniek komt bij ons op stal. Maar er worden ook geen genezen paarden meer gespoel, het enige wat ze gedaan hebben is een swab. Wellicht kan je kliniek ook bij jou komen?


Kliniek kan bij mij niet komen omdat ik geen stromend water en stroom aansluiting op de paddock heb.

Alleen door de paarden te spoelen weetje zeker dat ze de bacterie niet meer bij zich dragen, de droes is bij mij ook terecht gekomen door een symptoom loos paardje wat achter af een drager bleek te zijn.

Om deze reden wil ik wel graag de paarden laten spoelen, te beginnen met rosa/Madonna begin april. Dan zouden ze weer bij de andere paarden kunnen en in de lessen lopen.

Martje en sia hou ik wel apart tot dat ze bevallen is, wil haar niet drachtig op de kliniek hebben ze heeft al zoveel stress gehad.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:21

Ohh die wond ziet er al een heel stuk beter uit zo! En een mooi voorutizicht van de drachtige merrie! Hoelang moet ze nog?

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:59

DaysOfAutumn schreef:
Wat bedoel je precies met spoelen? Wij hebben afgelopen maanden ook droes gehad op stal en hier hoeven ze niet naar de kliniek, de arts van de kliniek komt bij ons op stal. Maar er worden ook geen genezen paarden meer gespoel, het enige wat ze gedaan hebben is een swab. Wellicht kan je kliniek ook bij jou komen?


Een Swab die je om vast te stellen dat ze droes hebben. Zijn ze genezen kan je dat voor lief nemen maar vaak zijn er dragers. Op een pensionstal doe je daar weinig aan want paarden komen en gaan. Zo drager kan je spoelen om hem vrij te krijgen.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:26

Mocht je je inkomen op korte termijn willen aanvullen, Bij axxicom in Hollands kroon (Anna Paulowna, Breezand)zoeken ze nog mensen. Gaat om huishoudelijke zorg bij oudere mensen.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 11:24

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ohh die wond ziet er al een heel stuk beter uit zo! En een mooi voorutizicht van de drachtige merrie! Hoelang moet ze nog?


Sia is eind april uitgerekend, volgend weekend gaan we alvast de camera installeren. *\o/*

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 17:57

Gisteren heb ik de 1e 2 paarden laten spoelen, de 2 Rockys die sinds Januari geen klachten meer hadden.

Bij Madonna hebben ze indd iets moeten verwijderen uit de luchtzak zei was inderdaad drager geworden.

Hierna was Rosa aan de beurt, haar luchtzakken waren schoon en vermoedelijk kon zij weer in de "gezonde" groep. Voor de zekerheid is er natuurlijk nog wat naar een lab gestuurd.

Jammer genoeg zojuist de uitslag dat ze toch nog bacterie restanten hebben gevonden...

Dus beide weer terug in quarantaine, ik heb voor 20 april een afspraak staan voor Martje maar vrees ivm haar leeftijd er voor dat die bacterie daar ook gwn nog in zit en niet zelfstandig er uit gaat.


Mocht iemand het interessant vinden een linkje met beelden van de behandeling van gisteren.

https://youtu.be/4Jm8wN_DmPo

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 18:40

Spoelen is idd de enige manier om zeker te weten of ze bacterie vrij zijn. Dat zie je nu wel, waarschijnlijk had je zonder spoeling verder gegaan waar je toen gebleven was maar nu blijkt dat Rosa drager bleef. dan had je dit gedoe volgend jaar wss weer gehad.

SeaSide

Berichten: 2361
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 18:54

Ladygiroc schreef:
Spoelen is idd de enige manier om zeker te weten of ze bacterie vrij zijn. Dat zie je nu wel, waarschijnlijk had je zonder spoeling verder gegaan waar je toen gebleven was maar nu blijkt dat Rosa drager bleef. dan had je dit gedoe volgend jaar wss weer gehad.


Ik vind dat "drager verhaal alleen wel vreemd, ze zeggen 10% maar hier is het 100% van alle gespoelden pony's.

Te beginnen met de pony die mijn paarden ziek heeft gemaakt, nu Madonna waar ze het ook echt op de camera hebben zien zitten.

Bij Rosa waren de luchtzakken leeg, maar is de bacterië nog steeds terug te vinden gewoon pech denk ik of kado van Madonna.