[VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnemiekvM

Berichten: 8252
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:38

Wat fijn dat ze het samen zo goed hebben!

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:43

Wat leuk TS. Hier kan je op hopen, maar meestal gaat het niet zo.
Veel plezier met je leuke tweetal en blijf vooral posten

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:00

Oh wat fijn dat ze het zo goed kunnen vinden samen!!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:59

Hoe gaat het nu?

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:14

Wat leuk zeg, dat het zo goed samen gaat! Ik volg! :D

LvdO

Berichten: 423
Geregistreerd: 03-01-13

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 09:04

https://youtu.be/h16mp1h2XSQ

Onze eerste paar dagen samen! Helaas heeft shetlander Lorenzo een allergische reactie. Ik had hem als extraatje wat luzerne gegeven, maar dat moet ik dus niet meer doen :knuffel: Hij kan daar blijkbaar niet tegen. Ik had het kunnen weten, omdat hij ook al zomereczeem heeft.. Dus ik voel me behoorlijk stom 8)7

Quieta doet het absoluut fantastisch! Straks komt de dierenarts voor haar vaccinaties en een volledige check. Ze eet goed en komt zelfs al een beetje aan!

Jenn_Mellow

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:46

Wat een leuk filmpje en wat is Quieta (nu al) een mooi paard zeg! <3
Heb je haar trouwens gekocht vanaf foto's en filmpjes of ben je naar Portugal geweest?

Punz

Berichten: 8570
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:34

Wat een heerlijk filmpje en wat heb je een prachtige plek voor je paarden.
Leuk hoor!!

LvdO

Berichten: 423
Geregistreerd: 03-01-13

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 00:54

Dank jullie wel! Ik ben zo blij met deze plek inderdaad! Echt een lot uit de loterij!

Ik heb haar inderdaad gekocht vanaf foto's en filmpjes en dat vond ik best heel erg spannend. Waar ik direct voor viel was de vriendelijke blik in haar ogen. In dat filmpje was ze een jaar en twee maanden en zag je eerst haar mooie koppie en daarna ging ze in draf de baan rond. De bewegingen vond ik ook leuk, maar ik viel vooral voor haar open blik. En dat blijkt een schot in de roos! Ze is zo vriendelijk en zo vol van vertrouwen naar iedereen toe.

Vanochtend is de dierenarts geweest voor de vaccinaties en klinische keuring. Ze liet zich goed onderzoeken en bleef tijdens het palperen heel mooi staan. Ik kan me voorstellen dat het best vervelend is als iemand op je voorhoofd tikt en op je neus, maar ze liet het allemaal mooi toe. Ook het gebit bekijken ging goed en luisteren naar het hart en de longen.

We kregen het zelfs voor elkaar om bij beide voorbenen de buigproef te doen. De keuring was - naast een gezondheidscheck - nodig voor de verzekering, dus ik vond het best spannend. Maar beide voorbenen waren echt perfect! Ze liet heel braaf toe dat haar been anderhalve minuut opgetild bleef en daarna draafde ze super mooi weg. geen moment gevoelig gelopen.

Haar achterbenen vond ze extreem spannend en het lukte dus niet om die lang genoeg omhoog te houden. Maar die kreeg ik met borstelen ook al wat lastiger opgetild. Daar gaan we in alle rust mee aan de slag.

Als laatste ging de vaccinatie erin. Dit alles onder toeziend oog van Sjakie Draakie (Lorenzo) die ieders jaszakken afging voor lekkers.

De conclusie van de dierenarts: super leuk paard. Goedgekeurd voor de sport.

Het viel de dierenarts ook op hoe ontzettend in balans ze al liep voor haar leeftijd. Dat komt natuurlijk omdat ze de eerste 23 maanden van haar leven heeft doorgebracht in de Portugese natuur. Heel anders dan wanneer ze in Nederland in een opfok staan met een grote inloopstal en een vlak weiland.

Een klein puntje van nou ja kritiek niet echt, maar het was me al opgevallen dat Quieta onder aan de hoeven wat afwijkingen had. Echt van die ringen zeg maar. Ik kon me absoluut niet voorstellen dat ze in Portugal al bevangen zou zijn geweest, omdat ze daar juist wat schraler staan. En gelukkig beaamde de dierenarts dit ook. Ze zei dat Quieta als veulen of jaarling wat voedingsstoffen gemist heeft en dat je dat inderdaad terugziet in de hoeven. Het is niks ernstigs en het groeit ook weer uit de hoeven, dus ja heel schokkend is het niet. Maar ik vond het toch wel een beetje sneu voor haar zeg maar. Gelukkig heeft ze daar geen last van. Ze staat wel als "mager" op het keuringsrapport, maar volgens de dierenarts was dat binnen de kortste keren verholpen.

Heel veel voordelen, dat opgroeien in de ruige natuur, maar dus ook als nadeel dat ze ooit iets tekort is gekomen.

Verder heeft ze op dit moment een schofthoogte van 1m48 en weegt ze tussen de 300 en 350 kilo.

Vandaag is ze precies een week thuis :) Maar ik kan me nu al geen leven zonder haar meer voorstellen!

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 01:11

Precies zoals je zelf in het filmpje al zegt, dit wordt een hele mooie dame.
Vraagje, ik zie in je filmpje wat snot uit haar neus komen, veearts vindt het geen probleem om dan toch te enten? Veel plezier en geluk met die 2!!

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:21

Wat een onwijs leuk filmpje en wat heb je een heerlijke plek voor ze! Zo ontzettend lief om te zien hoe goed ze het met elkaar kunnen vinden. En zoals je zelf al zegt; dit wordt écht een knap paard!

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:17

Mooie merrie heb je uitgezocht. En inderdaad een toffe moederlijn.
Veel plezier ermee!

Jenn_Mellow

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:42

Fijn dat ze helemaal goedgekeurd is!
Wat dit haar eerste keuring? En wat had je gedaan als ze afgekeurd was?

Het viel me op het filmpje ook al op dat ze heel erg goed weet waar ze haar voeten neerzet en helemaal niet uitglijdt op het gras oid. Ik ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit! *D

LvdO

Berichten: 423
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 10:41

KootMiraDrum schreef:
Precies zoals je zelf in het filmpje al zegt, dit wordt een hele mooie dame.
Vraagje, ik zie in je filmpje wat snot uit haar neus komen, veearts vindt het geen probleem om dan toch te enten? Veel plezier en geluk met die 2!!


Ze was inderdaad wat verkouden, maar elke dag werd het een beetje minder. Op het keuringsrapport is het wel vermeld, maar de longen klonken goed en bij inspanning hoestte ze ook niet. Dus de dierenarts vond het gelukkig geen belemmering.



Jenn_Mellow schreef:
Fijn dat ze helemaal goedgekeurd is!
Wat dit haar eerste keuring? En wat had je gedaan als ze afgekeurd was?

Het viel me op het filmpje ook al op dat ze heel erg goed weet waar ze haar voeten neerzet en helemaal niet uitglijdt op het gras oid. Ik ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit! *D



Dit was inderdaad haar eerste keuring en eigenlijk deed ik het alleen voor de verzekering. Ik had niet verwacht dat ze afgekeurd zou worden, al vond ik de buigproeven natuurlijk wel spannend. Maar ze kent haar lijf al zo goed en ze beweegt zo makkelijk dat ik er wel vertrouwen in had. Ze heeft natuurlijk nog geen xray of iets gehad, maar ze is ook nog zo jong.

Ja bizar hoe stabiel ze al is, hè! Het grote voordeel van altijd op robuust heuvelachtig terrein staan! Je zou eens op Facebook kunnen kijken bij Luis Miguel Ferreira. Hij plaatst regelmatig filmpjes van zijn kuddes en daar zie je in wat voor paradijs ze leven. Veel oneffen terrein en beekjes of een meertje. Het is één groot paddock Paradise daar!!

Jenn_Mellow

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:38

Hoe gaat het inmiddels met Quieta, is ze al helemaal gewend? *D

LvdO

Berichten: 423
Geregistreerd: 03-01-13

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 10:02

Het gaat echt super goed! Ik heb een nieuwe blog klaarstaan, maar ik heb slechts beperkt internet thuis dus ik moet de laptop meenemen naar de bieb om te uploaden. Maar die komt er dus weer aan! O:)

De dierenarts is geweest voor de tweede enting en ik heb haar ook even naar kleine Lorenzo laten kijken. Zijn jeuk gaat maar niet weg, terwijl ik hem normaal redelijk snel weer onder controle heb. Wat blijkt? Luizen!!! -O- Dus die kleine is geschoren en ze zijn allebei al een keer behandeld. Hopelijk zijn we er snel van af.

Ook konden we deze keer wel de buigproeven van de achterbenen doen en ook die waren perfect. Ze is al mooi aangekomen en ze is zelfs al in de hoogte gegroeid een paar centimeter.

Ook kan ze springen. Over de draad heen 8)7
Ze schrok van het opruimen van de takken naast de stal en hop, daar ging ze. Ze had trouwens nog ruimte over en die draad staat toch zeker op 1,10m

We zijn inmiddels bezig met grondwerk en ze loopt af en toe een paar minuten aan de longe in stap en draf. Ook ben ik al een keer wezen wandelen met haar en kan ik heerlijk met haar tutten. Laatst heb ik haar helemaal ingevlochten en toen stond ze heerlijk te doezelen.

Ze lijkt al heel goed op haar gemak en ze speelt en kriebelt met Lorenzo. Ze is er nu iets meer dan een maand, maar het voelt al alsof ze er altijd geweest is! Over een paar dagen wordt ze 2.

Wat wel heel grappig is: haar staart is aan de buitenkant zwart en bruin en als je hem zeg maar open vouwt, dan is hij wit... Dus ik ben echt heel benieuwd wat het nou daadwerkelijk gaat worden!

LvdO

Berichten: 423
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 09:49

Gisteren heb ik de foto's maar weer eens van de camera gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is echt super lekker bij getrokken al en zit steeds beter in haar vacht.


Afbeelding

Kleintje moest dus al redelijk vroeg geschoren worden en mocht ook even lekker zonder zijn dekentje op de wei in om te rollen. Daarna heb ik hem uitgebreid gepoetst, alle wondjes gezalfd en kon zijn deken weer op.

Afbeelding

Maar niet voor ik daar even gek mee deed. Ik heb hem eigenlijk heel nonchalant even over Quieta's rug gelegd. Niet lomp of zo, maar meer gewoon zonder erbij na te denken. Dit was haar eerste reactie. Daarna ging ze eraan staan snuffelen en keek me echt aan met een blik van: uh... past niet...

Ze is echt geweldig!


Hieronder de link van ons tweede vlogje!

https://youtu.be/_JbyOkW60d0

Ik maak niet echt op structurele basis iets. Ik film thuis wel veel, omdat ik dat ook leuk vind voor mezelf. En het editten van filmpjes, effecten erachter zetten en zo is ook wel een hobby van me. Dus als ik dan weer een leuke compilatie bij elkaar heb, dan gaat die online :D

Gitana16

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-10-21
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:02

Wat een leuk paard! Ik volg ook mee :))

Jenn_Mellow

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:20

Wat een leuke update en leuk filmpje!
Behalve van de luizen dan, hopelijk zijn jullie daar snel weer vanaf :(:)
Je hebt echt een leuk stel zo en volgens mij vinden ze het allebei heel leuk om bij je in de buurt te zijn en met jou op te trekken <3

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:47

Leuk stukje in de revista :)

Nikki6
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-08-13
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:35

Wat een leuk stel heb jij! Leuk filmpje, fijn dat ze zich zo snel thuis voelen op het nieuwe plekje en bij jou :)

LvdO

Berichten: 423
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 09:01

VogeltjeM schreef:
Leuk stukje in de revista :)


Dank je wel :)


Jenn_Mellow schreef:
Wat een leuke update en leuk filmpje!
Behalve van de luizen dan, hopelijk zijn jullie daar snel weer vanaf :(:)
Je hebt echt een leuk stel zo en volgens mij vinden ze het allebei heel leuk om bij je in de buurt te zijn en met jou op te trekken <3


Als ze maar iets lekkers krijgen hahaha. Lorenzo heb ik vanaf dat hij zes maanden is en hij wordt in juni 12 dus ja, we hebben echt een enorm sterke band.
En Quieta is een heuse knuffelkont.


Nikki6 schreef:
Wat een leuk stel heb jij! Leuk filmpje, fijn dat ze zich zo snel thuis voelen op het nieuwe plekje en bij jou :)



Dank je!! Ik ben zo dankbaar dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden!

loopjeloopje
Berichten: 36
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:09

Wat een prachtig stel, fijn dat ze zo goed met elkaar overweg kunnen. :)

Liesbetje

Berichten: 127
Geregistreerd: 05-10-12

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:54

Portugal heeft een zeer droge winter gehad, dus niet verwonderlijk dat een paard in de groei dan wat mager staat. Het ziet er echt een leukerd uit. Veel plezier samen!

kiimchii

Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-22

Re: [VOLG] Quieta, mijn eerste Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:06

Wat een leuk stel! En ook super leuk dat je video's edit / vlogt :D ik wil het ook nog gaan leren, maar weet gewoon door de bomen het bos niet meer (bijv. welk programma etc) hihi