Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 10:41

In April startte ik op met de eerste paardrijlessen.
Na eerst twee weekenden met opendagen, waar redelijk wat mensen op af waren gekomen. Begonnen we halverwege april met de echte lessen.
De mensen zijn enthousiast en blij dat er een nieuwe activiteit is bijgekomen voor de kinderen.

Speciaal voor de kleintjes geef ik vanaf 3 jaar voltige lessen.
Er is niet zoveel voor de jonge kinderen hier. En zeker niets met paarden.
Het is super leuk om met die kleintjes bezig te zijn. Sommige zijn wat sceptisch in het begin.
Maar na enkele lessen durven ze al heel veel.

Natuurlijk is de taal af en toe nog wel een struikelblok. Maar dat gaat gelukkig ook steeds beter.
De mensen en kinderen hebben er gelukkig allemaal veel begrip voor.

Een week na de opening werd ik gebeld door twee verschillende kranten. Of ze een artikel mochten schrijven. Tja, geen probleem natuurlijk. Ik had 1 krant uitgenodigd tijdens een gewone paardrijles en de andere tijdens de voltige met de kleintjes.
Beide kranten hadden flink hun best gedaan. En er kwamen hierdoor veel nieuwe ruitertjes bij.

De paarden die ik heb zijn allemaal privé paard geweest. Op 1 na die wel al manege werk gewent was.
Maar o, o, wat vinden de paarden het heerlijk om met de kinderen te werken.
Ik ben er echt verbaasd over. De paarden hebben engelen geduld en zijn verschrikkelijk voorzichtig met de kinderen. Mijn eigen Hanoveraanse merrie is helemaal in haar element, als ze een kind mag begeleiden.
En dan de koudbloedsdraver van de buren. Hij werd bestempeld als zeer schrikachtig. Maar hij bloeit helemaal op, en hij is plots nergens meer bang voor. :)
Zonder deze geweldige paarden ben ik helemaal nergens natuurlijk, want je hebt dit soort paarden nodig om de kinderen wegwijs te maken in de paarden wereld.

Hier de 2 artikelen die in de krant stonden. Het is in het Noors natuurlijk, maar plaatjes kijken lukt altijd :D
Afbeelding

Afbeelding

Selina

Berichten: 14327
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:46

Wat leuk :D Wat fijn dat je paarden het zo leuk vinden om te doen.

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:01

Wat is dit leuk door de omgeving in de breedste zin van het woord opgenomen. En super om te lezen dat je merkt dat de paarden er ook zo van opbloeien.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:09

Wat een prachtige omgeving, echt geweldig!! Vraagje.. wat hebben jullie voor bodem in de buitenbak?

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:10

Wat leuk om te volgen, mooi verhaal en prachtige foto’s <3

BeFunny

Berichten: 10618
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:42

Wat leuk. Ja, kinderen en paarden dat gaat vaak zo goed. En leuk om dat zo in de krant te zien denk ik.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:40

Hvor spænende! Veel herkenning in je verhalen over de verhuizing, wij zijn vorig jaar juni wat zuidelijker neergestreken :) Groot avontuur, veeeel (regel)werk maar het is het absoluut waard.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:49

storrum schreef:
Wat een prachtige omgeving, echt geweldig!! Vraagje.. wat hebben jullie voor bodem in de buitenbak?



Op de foto’s in de krant, hadden we eigenlijk nog niet echt een bodem in de bak. :o
Dit was nog gewoon puin grond. Er zaten nog vrij grote stenen tussen, niet ideaal dus.
Elke dag voor ik met mijn lessen begon moest ik eerst stenen ruimen ;(
Nu hebben we gruis, eigenlijk gewoon kleine kiezelstenen. En dit gaat wonderbaarlijk goed.
De paarden hebben er geen last van en lopen allemaal zonder ijzers.
En het afslijten van de hoeven valt ook best mee.
In de zomermaanden gaan de paarden wel op ijzers, maar dat is niet vanwege het gruis in de bak, maar omdat we dan meer met ze op pad gaan de bergen in.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:50

Nado schreef:
Hvor spænende! Veel herkenning in je verhalen over de verhuizing, wij zijn vorig jaar juni wat zuidelijker neergestreken :) Groot avontuur, veeeel (regel)werk maar het is het absoluut waard.


Super leuk!
Waar zitten jullie precies?
En had je ook paarden meegenomen vanuit Nederland?

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:54

Hingarden schreef:
Nado schreef:
Hvor spænende! Veel herkenning in je verhalen over de verhuizing, wij zijn vorig jaar juni wat zuidelijker neergestreken :) Groot avontuur, veeeel (regel)werk maar het is het absoluut waard.


Super leuk!
Waar zitten jullie precies?
En had je ook paarden meegenomen vanuit Nederland?


Aan de andere kant van de sloot, vlakbij Frederikshavn. Ik heb idd mijn paard meegenomen. Die is helaas vlak voor kerst overleden. Hij stond in pension en de staleigenaar bleek zich achteraf totaal niet aan de afspraken te hebben gehouden (ik mocht mijn hooinet niet ophangen in de stal maar hij zou in plaats daarvan minstens 2 porties krijgen ‘s avonds. Dat bleek ze teveel gedoe te vinden en kreeg hij dus veel te weinig) met als gevolg koliek en hyperlipidemie. Aan dat laatste is hij na 4 dagen kliniek overleden. Ik ben er nog steeds heel boos en verdrietig over, ik heb hem 15 jaar gehad. En zo zuur, over 2 weken de sleutels van ons eigen huis, waar we wel plek voor hem hebben.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 17:35

Aan de andere kant van de sloot, vlakbij Frederikshavn. Ik heb idd mijn paard meegenomen. Die is helaas vlak voor kerst overleden. Hij stond in pension en de staleigenaar bleek zich achteraf totaal niet aan de afspraken te hebben gehouden (ik mocht mijn hooinet niet ophangen in de stal maar hij zou in plaats daarvan minstens 2 porties krijgen ‘s avonds. Dat bleek ze teveel gedoe te vinden en kreeg hij dus veel te weinig) met als gevolg koliek en hyperlipidemie. Aan dat laatste is hij na 4 dagen kliniek overleden. Ik ben er nog steeds heel boos en verdrietig over, ik heb hem 15 jaar gehad. En zo zuur, over 2 weken de sleutels van ons eigen huis, waar we wel plek voor hem hebben.[/quote

Jeetje wat triest. |( Sterkte nog met dit verlies. :(:)

En gefeliciteerd met jullie nieuwe huis.
Gaat er weer een nieuw paard komen nu je er zelf de ruimte voor hebt?
Of ben je daar nog niet klaar voor?

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:22

Dank je. Ik heb vorige zomer een 2-jarige gekocht als opvolger. Die staat nu nog heerlijk in de kudde bij zijn fokker jong paard te zijn (die man heeft 64 ha met bos, heuvels, open veld en meren) en die blijft daar ook staan tot we het bij huis echt naar ons zin hebben, hopelijk rond oktober/november. Stalgenoot komt dan ook met haar 8-jarige merrie en jonge ruin (zelfde leeftijd als de mijne) erbij staan. Heel misschien dat ik er nog een ouder paard bij koop volgend jaar voor fijne ritten en handpaarden en algemene rots in de branding, maar dat moet dan echt goed voelen.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 10:32

De zomervakantie starten, maar vanwege de corona maatregelen hadden er al een aantal groepen afgezegd voor de 3-daagse rit. Noorwegen was behoorlijk streng en Nederland was donker rood gekleurd op de corona kaart.

Maar er waren gelukkig wel heel wat Noren die op vakantie gingen in eigen land. En in Duitsland waren de besmettingen ook niet zo hoog, dus die konden ook gewoon naar Noorwegen reizen.
Zodoende hadden we toch een redelijke goede zomer. Beter dan dat we van te voren hadden verwacht.

Dus dat hield in dat we bijna elke dag een buitenrit hadden.
En wat heel grappig was om te zien dat de paarden die uit Nederland zijn geïmporteerd, bang waren voor het stromende water hier. In Nederland staat het meeste water stil, dat hoor je niet stromen in ieder geval.
Hier stroomt al het water van de bergen af naar het laagste punt. Al het water dat je tegen komt stroomt dus. Ik kan je vertellen, dat gaat soms gepaard met aardig wat lawaai. En hier moesten de Nederlandse paarden toch echt wel even aan wennen. :')

En dan heb je nog alle dieren die los lopen in de bergen.
Alle boeren in de vallei bezitten ook een stuk grond op de berg. Maar even snel een hek zetten valt natuurlijk niet mee op zo een berg. Dus wat er gebeurd, is dat alle boeren de dieren gewoon los laten op de berg in de zomermaanden. Alles loopt er dus door elkaar heen. Schapen, geiten en koeien.
Nu zijn de paarden niet echt bang voor deze andere dieren. Maar waar ze wel even aan moesten wennen, is dat veel van deze dieren bellen om hebben. Zodat de boeren de dieren makkelijker terug kunnen vinden. Als je dus heerlijk ontspannen je buitenritje aan het rijden was en er een koe heerlijk aan de kant van de weg lag te herkauwen, en schrok van het paard, op springt en er vervolgens met een rinkelende bel vandoor rent. Dan ben je wel weer even wakker en je paard ook! _O-

En voor de nieuwsgierige onder jullie. Ja, het gebeurd wel eens dat de boeren niet alle dieren terug vinden voor dat de winter begint. Maar zodra de eerste sneeuw begint te vallen zijn de meeste dieren toch wel zo slim om terug naar het dal te komen, dus dan worden ze later als nog opgevangen en naar de stal gebracht. En tegenwoordig gebruiken veel boeren al een gps systeem om hun dieren te volgen, en gemakkelijker terug te kunnen vinden.
En ja natuurlijk gebeurd het ook wel dat een dier helemaal nooit meer terug komt, in de meeste gevallen betekent dit, dat het dier is overleden. Het leven op de berg is ruig. En dan kan het wel eens voorkomen dat dieren verdrinken in de stromende rivieren of watervallen. Maar wat het meest voorkomt is dat ze naar beneden vallen in rots spleten of van rots wanden. Tja dat is niet leuk, maar dat hoort bij het leven op de berg. Als je dat niet wil, dan zal je een eigen weiland moeten creëren bij je boerderij.

Hier een aantal foto's van wat we onderweg zoal tegen komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lunchen onderweg.
Afbeelding

Afbeelding

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:14

Zalig lijkt mij. Buiten het vele sneeuwruimen dat erg intensief is.

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:36

Prachtige natuur, prachtige paarden, prachtige foto's!
Fijn dat je ons op deze manier laat meegenieten, en wat geweldig dat je deze stap hebt durven zetten!
Ik blijf het topic stiekem volgen.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 10:25

Geen idee of er nog iemand volgt :o

Maar eind juli was onze trouwdag. Ik wilde het simpel, ik hou niet van al die verplichte dingen.
Het liefst was ik gewoon naar een kantoortje gegaan, handtekening en klaar. :')

Maar de kinderen waren het daar niet helemaal mee eens, en vonden dat er toch wel iets gedaan moest worden als we gingen trouwen.
Een ding was zeker, ik wilde het klein houden. Ik denk dat er in totaal 25 mensen aanwezig waren. :)

En als we dan toch iets deden, dan wilde ik dat de paarden erbij betrokken waren. Want we hebben elkaar immers ontmoet dankzij de paarden.
Ik vroeg me af of er ook een mogelijkheid was om buiten te trouwen. Er is hier een hele mooie ouderwetse brug. Daar wilde ik eigenlijk wel trouwen. Dit bleek geen probleem te zijn.

De bruiloft was simpel, zonder poespas en helemaal zoals 'wij' zijn.

Ik ga er verder niet te diep op in, want de foto's spreken voor zich. :j

Zo begonnen we de dag.
Afbeelding

De foto is helaas niet helemaal scherp, maar hier kwamen we aan bij de brug.
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de ceremonie, met onze getuigen naast ons.
Afbeelding

Na de ceremonie nog even een kleine fotoshoot.
Afbeelding

Afbeelding

En zo sloten we de dag af.
Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:30

Ja ik lees nog mee. En wauw wat een prachtige trouwerij zo

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:50

Ik volg hoor. En wat een leuke trouwpartij.
Vind het heel leuk om dit alles te lezen en wat is Noorwegen mooi!!

noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:55

Wat een originele bruiloft! Echt een prachtige omgeving daar <3

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:00

Superleuk!

Zhads

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:59

Ah wat leukk!! ^&+
En ja ik volg zeker, vind het heel leuk en interessant om te lezen allemaal

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:15

Ik volg ook!

noordje

Berichten: 2216
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:33

Ik lees ook mee hoor.
Leuk om te lezen hoe een mede Nedernoor het heeft/beleeft.
Jullie wonen in een prachtig gebied, wij zijn elk jaar wel een een keer in Stryn/Loen.
Wat een leuke bruiloft.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 14:42

noordje schreef:
Ik lees ook mee hoor.
Leuk om te lezen hoe een mede Nedernoor het heeft/beleeft.
Jullie wonen in een prachtig gebied, wij zijn elk jaar wel een een keer in Stryn/Loen.
Wat een leuke bruiloft.



Als jullie weer in de buurt zijn, dan zijn jullie van harte welkom voor een bakkie hoor. Tenminste als jullie daar zin en tijd voor hebben natuurlijk :D

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:57

Wat een leuke bruiloft, mooie foto’s zijn het!!