Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bernadth99

Berichten: 145
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 01:35

Wauw, ik kwam dit topic pas vanavond tegen, maar wat een prachtige plek hebben jullie! En ontzettend gaaf zo met de arreslee <3

shaddy82

Berichten: 1858
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:34

Wat ziet dat er weer fantastisch uit <3

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:46

Met de arreslee op pad ! Hoeveel mensen ( in Nederland ) kunnen dat nou nog zeggen ?!
Geniet er maar lekker van dat je familie in Noorwegen is.

BeFunny

Berichten: 10619
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:31

Wow prachtig die filmpjes ook. Heb mijn vriend geroepen om mee te kijken. Ziet er dan echt heel anders uit dan toen wij er waren en toen was het al zo prachtig. Maar dit is natuurlijk idd fascinerend prachtig <3

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 14:05

Hopelijk heeft iedereen een fijne jaarwisseling gehad, met hopelijk niet teveel stress voor de paarden.
Onze paarden waren erg rustig, maar hier begint het vuurwerk om 5 minuten voor 12 en 10 minuten na 12 is het weer muisstil. :D Echt geweldig. :j

Mijn zus en ik zijn hier heerlijk aan het knutselen geweest om een leuk promotie filmpje te maken voor de rijlessen maar ook voor de buitenritten die we geven hier op Hingarden Stall.

En ik wil ze graag met jullie delen. :o

Onze buitenritten.


Onze paardrijlessen

jeetje77

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:15

Leuke filmpjes. Maar met 1 opmerking over het eerste filmpje. De stilstaande beelden zijn prachtig. Maar sommige bewegende beelden verdwijnen weer zo snel dat je nauwelijks ziet wat je wil laten zien. Persoonlijk vind ik ze dan niet een meerwaarde geven.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 14:22

jeetje77 schreef:
Leuke filmpjes. Maar met 1 opmerking over het eerste filmpje. De stilstaande beelden zijn prachtig. Maar sommige bewegende beelden verdwijnen weer zo snel dat je nauwelijks ziet wat je wil laten zien. Persoonlijk vind ik ze dan niet een meerwaarde geven.


Dank voor de feedback. Ik ga eens kijken of we daar iets aan kunnen doen.
Wij zijn beide niet zo heel technisch :o :D
En we willen ook niet dat het hele filmpje te lang duurt, omdat mensen dan ook vaak halverwege al afhaken ;)
We zullen dus een goede tussenweg moeten proberen te vinden. :)

jeetje77

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:24

Dat snap ik. Het is ook persoonlijk. Mssn dat jongeren hier minder moeite mee hebben. Ik vind vaak filmbeelden te snel gaan. Kan dan niet goed focussen.

BeFunny

Berichten: 10619
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:07

Ik vind het prachtige filmpjes <3

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:10

Hingarden schreef:
jeetje77 schreef:
Leuke filmpjes. Maar met 1 opmerking over het eerste filmpje. De stilstaande beelden zijn prachtig. Maar sommige bewegende beelden verdwijnen weer zo snel dat je nauwelijks ziet wat je wil laten zien. Persoonlijk vind ik ze dan niet een meerwaarde geven.


Dank voor de feedback. Ik ga eens kijken of we daar iets aan kunnen doen.
Wij zijn beide niet zo heel technisch :o :D
En we willen ook niet dat het hele filmpje te lang duurt, omdat mensen dan ook vaak halverwege al afhaken ;)
We zullen dus een goede tussenweg moeten proberen te vinden. :)

Een paar vuistregels om je naar te richten:
Foto 2 - 5 sec. Ik zou je adviseren om stilstaande foto's 2 - 3 sec en met een fade 3 - 5 sec. Gebruik ook beide in je filmpjes.
Filmpjes zou ik minimaal 5 sec laten duren en probeer daarin iets meer een verhaaltje te vertellen, zoals bij het veulen dat over die boom springt.
Het is niet altijd simpel en ook niet altijd mogelijk (zoals bij die koe) maar probeer een filmpje een logisch begin en einde te geven. In- en uitfaden kan daarbij zeker helpen.

Voor alle wijsneuzen, denk erom, dit zijn handvaten, geen in beton gegoten regels :D
Experimenteer er gerust mee en kijk waar je je lekker bij voelt. In de basis is het goed maar af en toe mag er iets meer rust in zitten, naar mijn mening.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 16:51

Bedankt ikke, daar kunnen we wel iets mee denk ik. +:)+

noordje

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:10

Godt nyttår!

Leuke filmpjes hoor!

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:08

Ik kom ook meevolgen!
Werkelijk prachtig heb je het daar! Mooie filmpjes ook.
Om jaloers van te worden... <3

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:38

Als deze filmpjes niet werken om meer mensen te trekken om te paardrijden, dan weet ik het niet meer. Zo leuk gedaan ! complimenten hoor.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:47

Mooie filmpjes. Vooral die eerste, vind de muziek erbij ook echt prachtig

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 11:53

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb, maar er valt niet zo heel veel te melden.
Alles gaat zijn gangetje, al hoe wel er wel het één en ander te klagen valt over het weer.
Maar klaagt iedereen daar niet over :D

In december hadden we -18 graden, alle kuil balen waren kats bevroren die moesten we met een bijl bewerken om er hooi vanaf te krijgen. :')
En ja ja ik weet het, kuil is niet goed voor paarden. Dat hoeft niemand mij te vertellen.
En dat vertellen de paarden mij ook elke dag als ze met lange tanden aan het spul beginnen.
Maar tja, als je zo een natte zomer gehad hebt dat je niet kon hooien dan moet je toch wat |(
Wij hopen dit jaar dan ook op een mooiere zomer met in ieder geval genoeg zon om weer hele mooie fijne droge hooi balen te kunnen maken :Y)

Na de -18 werd het plots begin januari 8 graden en veel regen.
De temperatuur is heel plezierig natuurlijk maar de sneeuw gaat smelten en met de regen erop wordt het één grote ijsbaan. |(
Dus de paarden konden een week lang niet naar buiten. Want ze zouden hun benen breken. |o
We hebben wel paden gemaakt door zand te strooien en de auto wegen waren goed begaanbaar.
Dus elke dag gingen we met de paarden een rondje over de weg.
Maar voor de paarden is het natuurlijk veel fijner om gewoon lekker hun eigen ding te kunnen doen in de paddock.

Eindelijk was het meeste ijs gesmolten en nu heeft het afgelopen nacht weer gesneeuwd.
Maar voor het mooie net te weinig en dus is het nu helemaal geen pretje om buiten te komen.
Want als je op een stuk ijs stapt dat onder de sneeuw ligt, dan vlieg je meteen onderuit.
Dus vanmorgen al 2x gevallen #)
En dit betekent dus weer een dagje stal voor de paarden -:(-

Ook voor de komende tijd is het weer erg onbestendig. Het kan letterlijk vriezen, dooien, sneeuwen en regenen.
Geef mij maar een winter met gewoon sneeuw tot eind maart.
En daarna mag het dan best twee weken kwakkelen, voordat de lente begint.
Daar doen wij dan helemaal niet moeilijk over.
Maar zoals het nu gaat is niet fijn.

Zo dat wilde ik even kwijt. :D Dat lucht op.

Geniet allemaal van het kwakkel weer in Nederland. ;)
En bedenk dat het wel meevalt, want de paarden kunnen eigenlijk altijd wel naar buiten in Nederland.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:01

Jeetje wat een ellende! :knuffel:

Hopelijk gaat het snel weer goed sneeuwen en kunnen de paarden weer naar buiten. Of anders bind je ze schaatsen onder :+ :Y)

Hier is na een absurd hete zomer geen gezond grasje meer over, en nu is het zonder enige waarschuwing al weken eindeloos gaan regenen. Het is hier dus modderland... Maar ze kunnen hier gelukkig wel naar buiten inderdaad.

BeFunny

Berichten: 10619
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:40

Ja jeemig idd wat een ellende.
Ik ga er wel vanuit dat het ergste qua winter achter de rug is en ga dan hopen voor jullie op een koud maar droog voorjaar :j

noordje

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:37

Geen idee dat het bij jullie ook zo erg was/is. Ik begrijp je helemaal.
Hier ook, daarom zijn brodders (spikes) onder mijn schoenen mijn beste vrienden nu :D
Mijn paarden hebben ijzers met brodders, maar af en toe hou ik nog m'n hart vast als ik ze naar beneden gaan.

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 19:59

noordje schreef:
Geen idee dat het bij jullie ook zo erg was/is. Ik begrijp je helemaal.
Hier ook, daarom zijn brodders (spikes) onder mijn schoenen mijn beste vrienden nu :D
Mijn paarden hebben ijzers met brodders, maar af en toe hou ik nog m'n hart vast als ik ze naar beneden gaan.


Ja ik heb ook spikes onder mijn schoenen hoor. Maar zelfs dan is het soms nog glad. :)

De paarden heb ik in de winter blootsvoets lopen. Dat vind ik fijner met de sneeuw.
Maar met deze gladheid zouden brodders weer een uitkomst zijn.
Ach zo is er altijd wel wat. Ik zag net dat het de komende tijd weer flink gaat dooien.
Hopelijk is het ijs snel weg. :j

noordje

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:19

Ja het wordt weer 'warm'
Van mij mag het voorjaar beginnen :D

Hingarden

Berichten: 254
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 19:54

Was het afgelopen zondag nog dik 8 graden en de hele dag regen.
Zitten we nu weer dik in de sneeuw. En dat is genieten, zeker met een heerlijk zonnetje erbij.

We hebben twee hengsten die we graag voor willen stellen op de hengstenkeuring begin mei.
Dus dat betekent werk aan de winkel.
Hier in Noorwegen dienen de paarden op 3-jarige leeftijd tijdens de keuring meteen een test voor een 4-wielige wagen te doen. Dat betekent dus dat de paarden met 2,5 jaar al beleerd dienen te worden voor de wagen.
En dit is prima als je dit met beleid doet. En de paarden de tijd geeft om te leren.
We hebben de tijd, en doen het rustig aan, de wagen is absoluut niet zwaar.
Het enigste wat de paarden moeten laten zien is dat ze braaf zijn.
En dat is dus ook precies waar wij op trainen. Veel stilstaan en wachten en verder rustig en ontspannen stappen.

Zo hebben beide hengsten al voor de sulky gelopen en voor een sleepje gestaan om de bak te slepen.
En vandaag met het mooie weer dus voor de eerste keer voor een slee.
En ze deden het weer super braaf. Blij met beide.

En ja ik weet het ze zijn nog absoluut niet in keuringsconditie maar het is ook nog geen mei, alles op zijn tijd. De mannen staan nog heerlijk zonder deken met elkaar buiten de hele dag. En dat willen we zolang mogelijk zo houden. Beide zijn wel al mooi aan het verharen dus misschien hebben we geen eens dekens nodig, dat zou fijn zijn.
En ze mogen beide nog wat meer spieren krijgen, maar dat gaat vanzelf als ze wat meer gaan doen.
Nu zijn ze beide nog lekker puppy :D

Ralph
Afbeelding

Runegård
Afbeelding

ikke

Berichten: 37593
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:05

Hopelijk hebben ze bij de Fjorden een beter beeld van "keuringsconditie" dan bij de Welsh }>

Ze zien er wel stoer uit. En inderdaad, beleren voor de wagen kan prima op die leeftijd, als je dat met beleid doet.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:08

Wow. Mooie foto's . Super brave paarden !
Zijn dat de 2 hengsten die van de zomer in het national park hebben gelopen ?

edit : ik kijk net even op jullie website. Haha mulighetenes ar en een wortel ! Zo grappig. Als je maar denkt in mogelijkheden .....

shaddy82

Berichten: 1858
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:32

Mooie hengsten, lekker stoere types zo te zien
En prachtige foto's weer met de sneeuw <3