Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 08:18

Mooie foto's en een stoere Duitse (Hanoveraan). Had ik toch ook niet verwacht. Bijzonder en ook logisch natuurlijk dat alle lessen gewoon door gaan.

Hingarden

Berichten: 281
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 08:00

Afgelopen nacht mochten wij een merrie veulen verwelkomen. Haar naam is Almira.

Afbeelding

Afbeelding

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:01

Ah wat lief <3

Anoniem

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:40

Wat leuk, ik kom je topic net tegen heb hem gelijk aangestipt zodat ik je kan blijven volgen! Gefeliciteerd met het veulen ook :D

Ik wil heel graag naar Noorwegen, eigenlijk had ik het dit jaar misschien gewild maar ik denk dat volgend jaar realistischer is. Mijn oom is zo'n 25 jaar geleden naar Noorwegen verhuisd, inmiddels getrouwd en 2 kids. Laat het nou net ook nog eens mijn favoriete oom zijn maar ik ben daar nog nooit geweest helaas..
De verhalen die je typt over de sneeuw vind ik wel leuk want hij plaatst ook regelmatig foto's van de sneeuwval daar. Echt bizar hoeveel er dan valt!
Afbeelding

Het lijkt me ook heel gaaf om als ik in Noorwegen ben te gaan paardrijden dus ik ga je zeker onthouden :D

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:33

Gefeliciteerd met Almira ! Wat een plaatje.

thequeensmum
Berichten: 3582
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:38

Wat lief! Van harte gefeliciteerd

Hingarden

Berichten: 281
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 15:08

Veulen spam :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3582
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:29

Aaaaah, zo uit een warme buik de sneeuw in.
Maar het deert haar niet zo te zien

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:32

Wat leuk. Proficiat!!

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:20

Wat een knappie! Gefeliciteerd

Pferdchen
Berichten: 642
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:19

Ik zie dit topic nu pas. Wat een geweldig verhaal heb je te vertellen en je vertelt het heel leuk!
Dan ineens een superschattige veulen erbij <3

Ik blijf graag meelezen en plaatjes kijken!

EllyC

Berichten: 8148
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:28

Heerlijk. Wat is Noorwegen toch mooi.
Jaaaaren geleden heb ik 3 maanden gewerkt in Noorwegen, volgens mij vlak bij jou in de buurt (noordfjordeid). Shows met de fjorden door het land gegeven.
Mensen zijn er ook zo aardig en behulpzaam.

Dieuwke_
Berichten: 4560
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:37

Gefeliciteerd met je mooie veulentje *\o/*

rocymax

Berichten: 6490
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:04

Wat een lieverdje <3

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:19

ik volg ook. Als kind meerdere keren in Noorwegen op vakantie geweest en een jaar of 10 geleden ook. Als kind vond ik het al prachtig :D
Mooie Fjorden en knap veulen :)

noordje

Berichten: 2241
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:19

Gefeliciteerd met jullie mooie veulen, wat een schatje. Lekkere stevige stappers ook.

Er ligt nog best veel sneeuw bij jullie.

Hingarden

Berichten: 281
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 23:02

EllyC schreef:
Heerlijk. Wat is Noorwegen toch mooi.
Jaaaaren geleden heb ik 3 maanden gewerkt in Noorwegen, volgens mij vlak bij jou in de buurt (noordfjordeid). Shows met de fjorden door het land gegeven.
Mensen zijn er ook zo aardig en behulpzaam.


Ja Nordfjordeid is inderdaad in de buurt. Dan heb op het fjordhestsenter gewerkt. Daar is elk jaar in mei de hengstenkeuring van de fjordenpaarden, daar hebben mijn man en ik elkaar ontmoet :)

Hingarden

Berichten: 281
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 23:05

noordje schreef:
Gefeliciteerd met jullie mooie veulen, wat een schatje. Lekkere stevige stappers ook.

Er ligt nog best veel sneeuw bij jullie.


Dank je wel.

Ja er is hier behoorlijk wat sneeuw gevallen dit jaar. Op het ski centrum hier vlakbij hebben ze 2 meter sneeuw gemeten, een paar weken geleden.
Dit gaat dus nog wel even duren voor het allemaal weer weg is. >;)

Hingarden

Berichten: 281
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 15:32

Mensen vragen zich af of het geen kwaad kan, het veulen in de sneeuw.
Nou persoonlijk denk ik van niet. De luchtvochtigheid hier in Noorwegen is lager dan in Nederland. Daardoor voelt het hier minder koud aan.
En zoals je kunt zien heeft het veulen een behoorlijke dikke wintervacht. De natuur regelt dit soort dingen echt wel goed. :o

Het veulen staat nu de eerste week alleen maar buiten op het warmste moment van de dag, van half 12 tot half 5.
Maar vanaf volgende week zal het gewoon de hele dag naar buiten gaan van 8 uur in de ochtend tot 21 uur in de avond.
Ze kunnen echt wel tegen een stootje. Alleen als het regent dan gaat ze niet naar buiten of maar heel kort. Want met regen koelen ze wel heel snel af.

Ze staan nu nog in de buitenbak omdat ik daar meer toezicht op heb. Maar vanaf volgende week gaan ze de paddock in en daar is ook gewoon onbeperkt hooi voor moeders en kind.

Hier nog wat foto's van het kleine grut.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:34

Heel erg schattig. Die kleine ligt lekker in de sneeuw dus zal wel loslopen met koud hebben.

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:18

Wat een plaatjes, zo mooi. Ik denk ook dat de kleine hier goed tegen kan.

_Rebecca_oud
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-03-22

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:19

Ah wat een schattige paarden! En mooi met die sneeuw erbij <3

thequeensmum
Berichten: 3582
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 20:26

Ik denk dat je het heel goed aanpakt TS!!
Klinkt top. Vind dat je geweldig woont!!

Hingarden

Berichten: 281
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 17:29

Het is een beetje stil op het moment. Er gebeuren niet zo heel veel spannende dingen de laatste tijd.

Almira (het veulen) doet het erg goed. Ze is nieuwsgierig en geniet van alle aandacht van de kinderen.
En de tweede merrie die moet veulenen begint ook al op te schieten.

Misschien is het wel even leuk om mijn verhaal te delen over de Hanoveraanse merrie die ik meegenomen had vanuit Nederland.
Want dat is niet zonder slag of stoot gegaan, zeg maar.

De Hanoveraanse merrie heet officieel Eleanda. Maar sinds ik haar heb noem ik haar Eli (spreek uit als Ie-lei)
Ik kocht haar toen ze anderhalf jaar oud was. Ik was opzoek naar een fjordenpaard maar die waren erg moeilijk te vinden in die tijd. En ik had op marktplaats een foto gezien van dit paard en vond haar zo een vriendelijke uitstraling hebben. Dat ik dacht...... ach, kijken kan altijd.
Nou, dat heb ik geweten. Ik kwam daar aan, en zag drie paarden in de wei en ik dacht als het de middelste is van het stel, dan kan ik waarschijnlijk geen nee zeggen. :)
En inderdaad dat was het paard dat te koop stond. Waarom ben ik dan ook gaan kijken? Ik wilde helemaal geen dressuur paard. Ik wilde gewoon een fijn buiten rij paard. :(

Maar ik heb nooit en dan ook echt nooit spijt gehad van deze aankoop. O wat ben ik blij met dit geweldige paard.
Ik denk dat Eli in een vorig leven ook al paard was. Ze kende alles al. Als 2-jarige ging ze al als handpaard mee op buitenritten.
En toen de tijd daar was om haar te beleren, heb ik er een zadel opgelegd, een rondje in de bak gereden en ben op buitenrit gegaan. Wat een geweldig beest!

Toen ik besloten had om naar Noorwegen te vertrekken heb ik wel een paar keer gedacht moet ik haar meenemen of kan ik haar beter verkopen. Wordt ze wel blij als ik haar meeneem naar Noorwegen?
Je moet weten Eli is een echte prinses. In Nederland kon ze zelf kiezen of ze in de stal wilde staan of in de paddock/wei. En als er ook maar 1 regendruppel viel, stond ze binnen en kwam ze er niet meer uit voordat het weer droog was.
Verder is ze super gevoelig voor alle insecten die kriebelen, dus ze had altijd een vliegendeken om. Mijn man had al gezegd dat dit onmogelijk was in Noorwegen. De weilanden zijn voornamelijk bos, en met een deken zou ze overal achter kunnen blijven hangen.

Maar het is zo een kanjer! En ze is een enorme pleaser. Ik was bang dat als ik haar zou verkopen dat mensen misbruik zouden maken van haar geweldige karakter om altijd haar beste beentje voor te zetten. En het is natuurlijk een dressuur paard, ze zou waarschijnlijk in de wedstrijd sport terecht komen. En dat wilde ik haar niet aan doen. Omdat ik denk dat ze daar niet gelukkig van wordt.

Dus ik besloot dat ze mee ging naar Noorwegen. Maar o, o, o wat heb ik mezelf vaak afgevraagd of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.

Het begon al op het transport, mijn o zo koele Hanoveraan, kon geen tel zonder haar fjordenvriendinnetje, waar ze altijd haar stal, paddock en weide meegedeeld had. Ze kleefde eraan vast alsof ze een siamese tweeling waren. Ze raakte helemaal in paniek als ze Lizzy niet kon zien. Gelukkig waren de mensen van het transport heel relaxed en maakte er geen enkel probleem van en zorgde dat ze dus constant samen waren, zodat ze niet al teveel stress had.

Aangekomen in Noorwegen heeft mijn man de paarden opgevangen omdat ik nog in Nederland was.
Eli was een drama queen. Mijn stoere meisje was helemaal van slag. :(:)

Na 6 weken arriveerde ik en kon ik haar een beetje aan het werk gaan zetten. Lekkere buitenritten rijden en de omgeving verkennen. Gelukkig deed ze dit weer als vanouds en ze leek langzaam meer op haar gemak te komen.
Maar het zat helaas niet mee. Ze gaan hier nu overdag naar buiten en voor de nachten op stal. Maar ze was een keer wat onbehouwen en gleed uit in het gangpad. Ze kon niet in 1 keer over eind komen en ze gleed nog twee keer lelijk weg voordat ze eindelijk weer stond. |(
De dag erna was ze stijf, maar dat was niet zo raar. Tijdens het buiten zetten sprong ze plots opzij en belande in een machine van de tractor, die daar onder de sneeuw stond. Ze haalde hierbij haar kootholte van haar linkervoorbeen open. Er lag een heel stuk vel af.
Mijn arme prinsesje, leek er nog niet zo goed mee om te gaan,met haar Noorse avontuur.

Na 3 maanden was de wond bijna genezen en wilde ik toch eens even zien hoe ze nu liep. Maar ze was behoorlijk onregelmatig, maar niet op linksvoor maar op linksachter. Gelukkig kwam diezelfde week de dierenarts langs om de paarden in te enten, dus meteen maar even laten kijken. Maar hij zei dat het waarschijnlijk nog door de wond kwam.
Dit kon er bij niet helemaal in omdat de wond echt netjes geheeld was. Vervolgens had ik een filmpje gemaakt van hoe ze liep en opgestuurd naar een dierenarts in Nederland, deze zei meteen dat ze achter niet goed liep. Toen ging er bij mij een lampje branden, dat ze uitgegleden was in het gangpad.
En deze kreupelheid dus helemaal niet door de wond kwam, maar door de glijpartij.
Helaas heb ik hier nog niemand kunnen vinden die ik vertrouw als osteopaat of dergelijke. Dus ik ben zelf aan de gang gegaan met een magneetdeken. Elke dag een half uurtje op. En daarna de hele rug masseren.

Ik dacht echt dat het nooit meer goed kwam, en wat voelde ik mij egoïstisch dat ik haar meegenomen had naar Noorwegen.
Ik had toch kunnen weten dat dit niets voor mijn prinsesje was. :(

En toen kwam het weide seizoen, jippie zal je denken, maar het gaf nog meer stress bij mij.
Het zijn geen vlakke, strak gemaaide weilanden hier. Het is allemaal bos, rotsen en ongelijke grond met overal gaten waar ze mogelijkerwijs met haar hoeven in vast kan komen te zitten |o
Dit gaat ze nooit overleven _-:(
Maar gelukkig viel dat wel mee. En heeft het weideseizoen haar goed gedaan. Aan het einde van het weide seizoen, liep ze gelukkig weer helemaal zuiver *\%/*

Gelukkig is er 1 ding waar ze wel enorm van kan genieten. En dat is de sneeuw, ze vind het helemaal geweldig. Als er sneeuw ligt, (en dat ligt er ongeveer 6 maanden) dan is elke dag, het eerste dat ze doet als ze buiten komt een uitgebreide rol beurt.

Als je deze foto ziet dan snap je meteen waarom ik verliefd werd op dit geweldige paard.
Afbeelding

En hier 1 van mijn favoriete foto's van ons op het strand, dit was nog in Nederland
Afbeelding

Hier in het weiland hier in Noorwegen. En ja ze heeft ook nog vasculitis, maar daar heeft ze gelukkig weinig tot geen last van, zolang ik het maar goed vet hou.
Afbeelding

Afbeelding

Ja en dan de sneeuw, ze lijkt er van te genieten. 1 ding is zeker, ze vindt het een stuk fijner dan regen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 11:14

Je hebt gewoon de goede keuze gemaakt om haar mee te nemen, volgens mij, hoor. Dat uitglijden had ze ook in Nederland kunnen doen. En ze kan hier veel bewegen ( in Nederland had je ook veel ruimte begreep ik ?) en ongelijke ondergrond op de wei is natuurlijk wel een super training voor alle spieren en pezen.
Alhoewel ik heel goed snap dat je dat spannend vond !