[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:21

Getup schreef:
Wat schrijf je leuk, ben nu al hartstikke benieuwd hoe het verder gaat!

Afbeelding. Stuur vooral de ISBN door als het boek uit komt :)F

boyca
Berichten: 1082
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:48

Dit klinkt leuk en leerzaam, ik volg

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:58

Klinkt als een super leuk paard, waar je dubbel en dwars van terug krijgt wat je er in stopt!

Ik had wel nog even lekker het halster om gelaten in de bak :D

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:04

Wat een prachtig dier is het, en wat fijn dat jij er op een goede manier mee aan de slag gaat <3
Ik ga volgen :j

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 12:07

irmaz schreef:
Wat een knappe merrie en wat leuk dat je zo rustig met haar aan de slag gaat. Ik heb ook zomaar het gevoel dat dit helemaal goed gaat komen (en ik vind het super om te lezen dat je met paarden veel geduldiger bent dan met je reacties op bokt :P )
Fijn dat je niet dogmatisch vasthoudt aan 1 NH methode. Ik heb nu een merrie met (vermoedelijk) een beetje vergelijkbaar karakter die helemaal gebrainwashed was door een NH-er. Beestje heeft allerlei "ontspannings"houdingen aangeleerd gekregen die ze heel braaf uit kan voeren maar daarbij bijna volledig stopt met ademhalen. Ze liet verder helemaal geen stress signalen meer zien.

Ik ga met plezier dit topic volgen.

Dankjewel. Ik ben idd veel geduldiger met paarden dan op bokt. Lees er maar wat doorheen als je wilt.

Wat jij zegt herken ik hoor over NH. En echt niet elke trainer doet dit maar het is wel echt een valkuil, het is ze gruwelijk belangrijk om echt te blijven kijken, en te blijven zien.
Ik vind ook echt dat paarden een mening mogen hebben. Dat mag, en moet zelfs.


pmarena schreef:
Klinkt als een super leuk paard, waar je dubbel en dwars van terug krijgt wat je er in stopt!

Ik had wel nog even lekker het halster om gelaten in de bak :D


Ik heb even met die gedachte gespeeld, moet ik eerlijk zeggen, maar nare ongelukken gezien van halsters die om bleven. Plus dat het me weer een mooi lesmoment opleverde 's middags. Maar je loopt idd risico dat je haar niet weer te pakken krijgt. Haha de muts.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:08

Ja precies, ik laat in principe ook geen halsters om in de wei ofzo :=

Maar bij zo'n dame zou ik toch wel even een paar keer geoefend willen hebben met weer pakken voordat ik het halster af doe, al is het maar na een half uurtje losgooien ofzo :D Die gouwe ouwe van mij is ook een portret hoor. Was ook een heel project om daar wat van te maken, 20 jaar geleden :=

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 13:14

Rex_Rolfo schreef:
Getup schreef:
Wat schrijf je leuk, ben nu al hartstikke benieuwd hoe het verder gaat!

[ Afbeelding ]. Stuur vooral de ISBN door als het boek uit komt :)F

Hahaha ik schrijf geen boeken :') maar super leuk dat je volgt, en het zal altijd terug te lezen op Bokt.
Sastaic schreef:
Wat schrijf je mooi! Ik krijg er ook helemaal een penny/heartland gevoel bij (positief bedoeld).

Het is ook wel voor mij een bijzonder gevoel moet ik zeggen. Dit is heus niet de eerste, en dat is maar goed ook, daar kom je nog wel achter, maar zij is wel speciaal :D


chanicha schreef:
Ik ga volgen!
Prachtig paard en ik vind je ervaringen leuk om te lezen!
Wens je veel geduld en wijsheid toe met madame :j

Thanks. Beide is hard nodig.

Ik heb straks nog een verhaal voor jullie, maar eerst naar stal.

pmarena schreef:
Ja precies, ik laat in principe ook geen halsters om in de wei ofzo :=

Maar bij zo'n dame zou ik toch wel even een paar keer geoefend willen hebben met weer pakken voordat ik het halster af doe, al is het maar na een half uurtje losgooien ofzo :D Die gouwe ouwe van mij is ook een portret hoor. Was ook een heel project om daar wat van te maken, 20 jaar geleden :=

Dat was idd ook een van mijn twijfelpunten, aan de andere kant vind ik structuur ook echt heel belangrijk, en zeker bij deze dame is het zo belangrijk om heel consistent te zijn. En het was idd een risico om het af te doen, maar ook om het om te laten.

Ik heb ooit een paard gezien dat zichzelf heeft opgehangen aan een halster, en dat beeld gaat nooit meer van mijn netvlies. En vandaar dat ik het risico nam om ze weer te moeten gaan vangen.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:23

Knappe merrie <3. Ben benieuwd naar jullie proces.

Ik heb ook zo'n paard. Deze kwam niet uit de opfok maar heb ik als jaarling gekocht. Bleek dat hij als veulen al niet makkelijk was. Hij voelde zich ook niet begrepen en had moeite om de mens te vertrouwen. Ik heb veel gedaan met hem. Wel allemaal op zijn tempo en niet gelijk te snel willen gaan. Mijn paard moest wel echt uitgedaagd worden dan vooral mentaal. Nu zijn we 3.5 jaar verder en kan ik er al zoveel mee. Soms is het nog steeds makkelijk maar als ik terug kijk van hoe ver we zijn gekomen ben ik wel blij dat ik het doorgezet.

Paard in kwestie.
Afbeelding

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:16

Wat een prachtig dier, en ik hou van je schrijfstijl! Ik volg graag mee!

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:24

Grappig...Je hebt een merrie die lijkt in alles op de mijne...innerlijk en uiterlijk....
Ik ben al iets verder in het proces. Maar leuk om de jouwe te volgen.

Wat voor een afstamming is dit?

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:28

Wauw wat een prachtige merrie. En wat fijn dat ze bij jou een kans krijgt.
Heb een erg prettig gevoel bij jouw plan van aanpak en ga zeker meelezen en volgen.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:52

Leuk, ik volg!

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:57

Wat een knapperd!
En je hebt inderdaad een leuke schrijfstijl!

sas66
Berichten: 633
Geregistreerd: 18-03-15

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:01

Wat een knappe dame. Ik vind het heel interessant om te lezen hoe je dit aanpakt.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 16:03

Afstamming is Blue Hors First Choice x Jazz. Dankjewel iedereen <3

En dan nu, het verhaal van hoe ze thuiskwam.

Ik heb voor vandaag een vrachtwagen. De trailer is me te onstabiel, en het wordt een lange rit.

We hebben een uur ingepland voor het laden. De merrie uit haar box gehaald. Ik loop met haar richting vrachtwagen, en loop erop, alsof ik nooit anders doe, en dit heel normaal is. Ze loopt achter me aan, zet twee voeten op de plank, kijkt, snuift hard en gaat niet mee.

Ik ontspan het touw. Ze blijft op de plank staan, maar weigert naar voren te komen, hoe ik ook aandring. Ik ga gemakkelijk zitten, en begin haar uitgebreid te vertellen hoe leuk het hier is. Maar hoe nieuwsgierig ze ook is, naar voren gaat ze niet.

Nog een vraag om naar voren te gaan resulteert in een paard dat weer achteruit vliegt, en weer loop ik de plank op, weer loopt ze mee. Weer blijft ze staan.
Wat ik ook bedenk....... ze gaat niet mee.

Een longeerlijn erachter en ze komt omhoog, loopt achteruit, op haar achterbenen, komt weer naar voren, maar nu maaiend met de voorbenen.
Longeerlijn weg. Lijn los. Weer steigert ze, en weer komt ze recht op iemand af. Slaan is geen optie, de kans dat ze nog meer doordraait is levensgroot.

De merrie ontspant niet. Inmiddels zijn we twee uur bezig, en ze pompt en dampt en zweet.

De dierenarts gebeld. De merrie krijgt een roesje, en we blijven stappen op de plaats. Langzaam kalmeert ze. Nog een roesje, want het gaat te langzaam.

Ik besluit het alleen te doen. Ik blinddoek haar, en loop voor haar de vrachtwagen op. Ik voel haar neus in mijn hand, de adem trillend, en ze volgt me! Ze volgt me verdomme. Ze struikelt op de plank, staat weer op, en loopt achter me aan. Schot dicht. Paard vast. En dan huil ik.

Deur dicht. Ze trilt als een rietje, en ik besluit bij haar te blijven. Ik doe de blinddoek af. Ik wrijf mijn tranen weg, en ik zit bij haar. Ik aai haar, en ik zeg honderdduizend lieve dingen tegen haar, en ik aai en aai en aai. Het trillen wordt minder. Ze kijkt niet naar me.

Ze kalmeert en eindelijk kijkt ze. Ik zeg tegen haar dat dit goed komt. Dat we dit kunnen. Dat ik weet hoe het moet. Waar ben ik in godsnaam aan begonnen.

Thuis aangekomen springt ze van de vrachtwagen, en ik zet haar op stal. Ik laat haar haar hooi zien, brok, de waterbak, en aai haar. Ik wacht tot ze rustig is, doe dan de boxdeur dicht achter me.

Thuis val ik als een blok in slaap. Ik ben kapot.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:04

_activeme schreef:
Knappe merrie <3. Ben benieuwd naar jullie proces.

Ik heb ook zo'n paard. Deze kwam niet uit de opfok maar heb ik als jaarling gekocht. Bleek dat hij als veulen al niet makkelijk was. Hij voelde zich ook niet begrepen en had moeite om de mens te vertrouwen. Ik heb veel gedaan met hem. Wel allemaal op zijn tempo en niet gelijk te snel willen gaan. Mijn paard moest wel echt uitgedaagd worden dan vooral mentaal. Nu zijn we 3.5 jaar verder en kan ik er al zoveel mee. Soms is het nog steeds makkelijk maar als ik terug kijk van hoe ver we zijn gekomen ben ik wel blij dat ik het doorgezet.

Paard in kwestie.
[ [url=m/rFbKU1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het bijzonder dat ze vrijwel dezelfde uitstraling heeft als het paard uit de opening. Hals wat opgedrukt, hoofd wat terug, oren bijna als voorste punt. Ziet eruit alsof het paard weinig vertrouwen heeft, en in de 'ik kan elk moment wegschieten' modus.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 16:06

Yep........ dat is exact ook wat daar gebeurt.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:10

Avalanche81 schreef:
Yep........ dat is exact ook wat daar gebeurt.


Ja bijzonder om te zien, ik vind houding en uitstraling altijd zo bijzonder :)
Mooi verhaal over het laden trouwens. Ik vind het onwijs knap dat het je uiteindelijk toch is gelukt. En dat vergeeft ze je wel weer :j

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:12

Leuk dat je ons helemaal vanaf het begin meeneemt. Je schrijfstijl leest heerlijk weg.

Benieuwd naar de volgende update.

Alja

Berichten: 25616
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:13

Benieuwd hoe het gaat lopen :)

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:22

Wat een sprekend paard zeg

Hoe ben je aan haar gekomen?

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 16:30

Earth schreef:
Avalanche81 schreef:
Yep........ dat is exact ook wat daar gebeurt.


Ja bijzonder om te zien, ik vind houding en uitstraling altijd zo bijzonder :)
Mooi verhaal over het laden trouwens. Ik vind het onwijs knap dat het je uiteindelijk toch is gelukt. En dat vergeeft ze je wel weer :j

Dat heeft ze me inmiddels wel vergeven. Maar dit soort dingen is zo rot ;(

en het ís verdomme ook oneerlijk. Het is niet eerlijk om je paard de tijd niet te geven, het is niet eerlijk om ze met zo weinig begrip de wereld in te sturen, waar zoveel mensen zijn die het ook allemaal niet snappen. Misschien is dat wel de reden dat ik veel minder geduld heb met mensen.

En dat zij dat eng vindt, en niet begrijpt, is dan toch volkomen logisch? Dat zij dan in paniek raakt, is met haar temperament ook niet vreemd.

Ik heb zoveel paarden gezien, die het gewoon niet snapten, paarden die het uitschreeuwen, en daarvoor straf krijgen, tot ze ook dat niet meer doen, en het opgeven. En dat breekt mijn hart. Want dat is zo gruwelijk oneerlijk. Learned helplessness is een ding bij paarden.

Deze dame heeft het overigens nog lang niet opgegeven, en inmiddels heeft ze besloten dat ik best acceptabel ben. Waarvoor mijn dank.


tita schreef:
Wat een sprekend paard zeg

Hoe ben je aan haar gekomen?

Iemand stuurde mij een advertentie, en ik heb een telefoontje gepleegd. Van het een kwam het ander.
Overigens geen kwaad woord over de vorige eigenaren, deze mensen hebben in haar belang gehandeld, zijn heel eerlijk geweest over zichzelf en over haar, en hebben dit ook echt voor haar gedaan.
Ik hoop dat ik hun vertrouwen waar kan maken, maar vooral wil ik weer een blij paard zien.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:32

O ik ga volgen, leerzaam om te lezen hoe een ander ditsoort dingen oplost!

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 16:39

Bereid je er op voor dat er in dit verhaal geen quick fixes zijn.
Dit is namelijk niet snel en simpel op te lossen, dit is een paard wat de basis mist, en nog heel, heel veel moet leren.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:47

Avalanche81 schreef:
Bereid je er op voor dat er in dit verhaal geen quick fixes zijn.
Dit is namelijk niet snel en simpel op te lossen, dit is een paard wat de basis mist, en nog heel, heel veel moet leren.


Ik vind de manier hoe jij die kleine dingen uitlegt heel verhelderend.
Zoals dat hoofd omhoog doen bij het halster en hoe je dat oplost.