[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:19

Ach meisje toch. Ik lees al een paar pagina’s mee en vind het zo bijzonder om te lezen. Heel veel succes de komende tijd en er zal gelukkig ook genoeg zijn om samen te genieten!

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 21:27

De eerste periode is gewoon echt het allerzwaarst. Dit is de periode waarin de knop om moet. Maar waarin we ook dingen móeten die eng zijn en naar, en die ze niet wil.

Wat er hier gebeurde is een flight-fight-freeze response. Merrie kan dit ook niet helpen. Maar dit is wel hoe extreem het is, en daarom vond ik het goed om dit te schetsen. Dit is puur angst, en dit is wat er gebeurt als ze het niet meer kan handelen. De reactie is ook niet te voorspellen op dat moment, ze kan zich losrukken en vluchten, ze kan gaan vechten, wat ze bij de vrachtwagen deed, en ze kan bevriezen, wat hier gebeurde.

Je laat ze dan bijkomen, en je troost, maar op dat moment stoppen is geen optie. Niet omdat je het gedrag beloont of niet (bij deze extreme reactie wordt dat sowieso niet geregistreerd) maar omdat die hoef haar pijn deed en dus gewoon klaar moest. Haar langer met pijn laten lopen kan en mag ook niet.

Dit soort dingen zijn gewoon klote, wat je er ook van maakt, en dat zijn de momenten dat ik sta te vloeken soms.

pien_2010

Berichten: 43697
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:29

Heftig en goed (klinkt zo tuk in deze situatie) dat je hebt doorgepakt.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 21:32

Ik snap je........ :(:) en dat was het ook. Maar ik denk dat het goed is zo. Moeilijke momenten zijn dit.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:32

Ik vind het heerlijk om te lezen

Hevonen

Berichten: 5638
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:46

Dat ze zoveel pijn aan haar voeten moet hebben (gehad) zal zeker geen goed hebben gedaan. Ben blij dat jullie besloten hebben om de ijzers af te laten, alleen vanwege haar pijn en trauma's zou ik dat ook hebben gedaan als het maar even mogelijk was.
Denk dat je al heel goed op weg bent om haar vertrouwen te winnen. Heb zo het idee dat er een heel fijn paardje onder al die angst en afweer vandaan kan komen.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:56

Jeetje wat een heftige reacties die ze dan heeft inderdaad. Echt heel sneu. Is dit "gewoon" omdat ze de wereld in het algemeen niet kan handelen (en zoja, hoe komt dit dan? is dit karakter of is ze met heel weinig prikkels opgegroeid ofzo?) of is er specifiek iets met een smid geweest?

Wel interessant om te lezen. Vind het echt leuk dat dit soort inzichten meer gedeeld worden op o.a. bokt, ik hoop echt dat het langzaam gaat doorsijpelen naar heel paardhoudend Nederland en dat mensen wat geduldiger en begripvoller worden voor hun dieren :(:)

ellepel

Berichten: 47419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:57

ik lees mee maar begrijp een aantal dingen niet sorry. :o
dus ik ga het toch vragen.
met dat bekappen.wat bedoel je nou met dat ze wegzakt.
valt ze dan om of wat doet ze?

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 22:06

Hevonen schreef:
Dat ze zoveel pijn aan haar voeten moet hebben (gehad) zal zeker geen goed hebben gedaan. Ben blij dat jullie besloten hebben om de ijzers af te laten, alleen vanwege haar pijn en trauma's zou ik dat ook hebben gedaan als het maar even mogelijk was.
Denk dat je al heel goed op weg bent om haar vertrouwen te winnen. Heb zo het idee dat er een heel fijn paardje onder al die angst en afweer vandaan kan komen.

Ik ook.
Ik hoop dat ze me durft te vertrouwen. Dat ze durft te geloven dat ik goede dingen voor haar wil. Ik ga nog even voeren. Daarna nog een update. Nu hooi en de slobber staat weer klaar.

Met dit weer vindt ze warm water ook heerlijk, al wil ze er vooral mee spelen. Maar spelen is goed :j

Fillis schreef:
Jeetje wat een heftige reacties die ze dan heeft inderdaad. Echt heel sneu. Is dit "gewoon" omdat ze de wereld in het algemeen niet kan handelen (en zoja, hoe komt dit dan? is dit karakter of is ze met heel weinig prikkels opgegroeid ofzo?) of is er specifiek iets met een smid geweest?

Wel interessant om te lezen. Vind het echt leuk dat dit soort inzichten meer gedeeld worden op o.a. bokt, ik hoop echt dat het langzaam gaat doorsijpelen naar heel paardhoudend Nederland en dat mensen wat geduldiger en begripvoller worden voor hun dieren :(:)

Het is voor een deel karakter. Dit is een extreem sensibele merrie, en dingen die de meeste paarden gewoon kunnen handelen zijn voor haar heel heftig. Veel paarden zijn ook minder reactief, en laten het van zich af glijden, dat is iets wat zij niet kan.

Voor een deel gebeurt dit omdat mensen simpelweg niet begrijpen dat dit heftig is, en ze te weinig tijd krijgt om even te kijken, te ruiken, zodat ze snapt wat er gebeurt, en mensen hebben de neiging dingen dan nog sneller te doen, om te voorkomen dat ze gek gaat doen, wat haar reactie versterkt.
Dus eigenlijk verschillende factoren die elkaar versterken, en mensen hebben een uitgesproken talent precies het verkeerde te doen op dat moment.


ellepel schreef:
ik lees mee maar begrijp een aantal dingen niet sorry. :o
dus ik ga het toch vragen.
met dat bekappen.wat bedoel je nou met dat ze wegzakt.
valt ze dan om of wat doet ze?

Haar ogen draaien weg, en ze zakt letterlijk door haar benen, ze verliest de controle over haar lichaam. En dat gebeurt omdat de angst en de pijn op dat moment voor haar te heftig worden.

pien_2010

Berichten: 43697
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 22:15

Citaat:
Haar ogen draaien weg, en ze zakt letterlijk door haar benen, ze verliest de controle over haar lichaam. En dat gebeurt omdat de angs
dat had Polie toen de jas werd uitgetrokken :x ik kon zo afstappen en was stom verbaasd en vond het zo zielig.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 23:32

Ja, zo sneu..... en vooral zo rot dat je het niet kunt voorkomen.

Ik werd begroet met een vrolijk murmeltje en 100.000 kusjes.
Ze eet goed, inmiddels. In het begin at ze erg langzaam en moest ik van alles bedenken om haar te laten eten, nu likt ze de emmer leeg. Grote bergen hooi gaan ook op.

We gaan de goede kant op :D

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 00:01

Ook 1x meegemaakt met de mijne, he-le-maal over de flos van de dubbele longeerlijn (totaal onverwacht ook want ze is helemaal geen echte bangebroek). Tot ze helemaal vastzat als een soort mummie en zich uiteindelijk liet vallen en helemaal niet meer bereikbaar was. Dit gaf gelukkig de tijd om alles uit de knoop te krijgen. Maar wat een verschrikkelijk iets om mee te maken ;(

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 00:07

Ik vond het ook zo heftig, en ik had zoveel medelijden met haar. Het enige wat je dan ook wilt is zeggen dat het goed komt, dat het echt, echt goed komt, en dat we haar geen pijn gaan doen, dat we dit door voor haar....... en tegelijk kan ik dan geen woord uitbrengen. Lief, lief meisje........

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:26

Bah het is zo herkenbaar wat ik hier lees. Maar het is blijkbaar heel moeilijk te herkennen.

Ik vond het in ieder geval moeilijk te herkennen. En alle (zeker niet nitwit) mensen om mij heen ook. Daarmee lopen dit soort paarden ook echt wel eerder het risico om helemaal de verkeerde afslag te nemen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 09:39

Oh god... wat ben ik toch een mietje... zit ik hier weer te janken om hoe je dit omschrijft. Wat is het voor veel paarden toch eng en schadelijk om in de mensenwereld te leven met sommige eigenaren/ in sommige omstandigheden.
Jij bent wel een pot goud die ze gevonden heeft zeg...

Wanneer ik jouw aanpak lees word ik daar zo blij van, dat er toch ook gewoon hele fijne, leuke, goede dingen gebeuren in paardenland!

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:22

Ik lees erg graag mee. Wat je beschrijft met instinctief aanvoelen, zelf rustig en relax blijven en engelengeduld hebben, heb ik met honden, ik heb al heel mijn leven honden en je voelt de omslag, de stress, de verandering meer dan dat je ze ziet.

Ik ben samen met mijn oudste dochter beginnen te rijden en nu ongeveer 6 jaar verder hebben we drie paarden :D .
Ik heb dus niet dezelfde connectie met paarden als ik met honden heb en ik loop daar echt wel tegenaan.

Hier ook heel pragmatisch en een combinatie van positieve bekrachtiging en druk indien noodzakelijk voor veiligheid.

Mijn vraag is hoe jij zo rustig blijft en zelf niet schrikt, met honden lukt dat, met de paarden niet voor mij. Ik schrik namelijk mee ... Ik herstel wel snel maar het blijft een werkpunt, heb je vanuit je lange ervaring eventueel tips om dit op te lossen want het ligt bij mij, niet bij de paarden :o

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:26

Wel heel fijn dat ze goed gaat eten, dat betekend toch ook dat ze de rust daarvoor heeft en zich veilig genoeg voelt. Ze begint echt te landen in dit management. Heel goed om te lezen.
Arm dier!
Ik vraag me toch steeds meer af waarom er in de fokkerij niet meer naar wat ongecompliceerdere karakters wordt gekeken, dat zou het leed toch veel minder maken. (of heel kort door de bocht: hou toch een op met al die bokken te fokken die heel goed bewegen maar helemaal gek worden van zichzelf)
Arme, arme merrie die zo haar best doet.

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:52

Dat heb je met de 'bloederige' paarden inderdaad, maar ik heb bijvoorbeeld een fjord x Welsh gehad, die kruising was ook niet goed. Heel heet karakter en het fjorden lichaam paste daar gewoon echt niet bij. Die zat ook wat gevangen in een onhandig lichaam.

Dat paardje was juist recreatief gefokt. We moeten allemaal meer nadenken over wat we op de wereld zetten, bij alle dieren.

En tuurlijk mogen er best bloederige paarden gefokt worden, want in de juiste handen is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Alleen er zijn zo weinig juiste handen..

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 10:56

En zelfs in de juiste handen kan zo een paard zichzelf inderdaad in de weg zitten, gewoon om hoe ze zijn en hoe hun karakter is. Kan je nog zo netjes en goed opvoeden, die aanleg om een stressbommetje te zijn blijft ergens wel aanwezig.

irmaz

Berichten: 4846
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:20

Gini schreef:
En zelfs in de juiste handen kan zo een paard zichzelf inderdaad in de weg zitten, gewoon om hoe ze zijn en hoe hun karakter is. Kan je nog zo netjes en goed opvoeden, die aanleg om een stressbommetje te zijn blijft ergens wel aanwezig.

Hoe bedoel je dat ze zichzelf in de weg zitten?
Mijn ervaring is dat paarden die makkelijk stress opbouwen (gevoelige dieren) vaak intelligent zijn en kunnen heel goed geleerd worden hoe om te gaan met hun stress en de wereld. Vaak zijn het dan de meest moedige paarden die in staat zijn zelf keuzes te maken en waar je als ruiter lekker "lui" kunt zijn. Ze zullen wel altijd extrovert blijven in de uiting van emoties, maar laat ze, ik vind dat persoonlijk prettiger dan de binnenvetters waar je van moet raden wat ze er van vinden.

Als ik het verhaal van Madame (heet ze zo Avalanche?) lees dan gaat het bovenstaande voor haar helemaal op.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:40

Ach paard zoveel stress bij de smid. Maar soms moet je even door omdat jij weet dat het voor iets later dan dat moment zoveel fijner is. Zij kan niet bedenken dat ze daardoor minder zere voeten krijgt

Misschien voor de toekomst een idee om vrijheidsdressuuroefeningen en de hoefsmid min of meer te combineren. Ik gebruikte doen en en kusjes bij mijn paard om de stress-modus om te buigen naar nadenken. Als ze iets heel spannend vond en dreigde te ontploffen vroeg ik haar de flemen. Een oefening die ze graag doet en die altijd beloond wordt. Daardoor kwam ze weer met vier voeten op de grond.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 11:42

Irmaz: maar jij gaat uit van extravert.
Maar je hebt ze ook introvert. Die in eerste instantie alles opkroppen. En dan 'normaal' lijken. En dan pas over de rand heen gaan en 'gek' worden.

Dat zijn de paarden die het grootste risico lopen om verkeerd begrepen te worden. De types die overal meteen een weerwoord komen minder snel helemaal knel te zitten. Maar dat zijn ook niet de types die zo ver komen (bij normale paardvriendelijke mensen) dat ze zo ver over de rand gaan dat ze er bij neer ploffen.

Maar misschien is het interessant om te horen hoe ts haar merrie ziet?

Al is dat introvert en extravert ook weer niet echt zwart wit. Ik heb er iig één die heel snel daarin schakelt. En datzelfde geldt daarmee parallel lopend ook voor de 'intelligentie'. Die kan net zo vlug helemaal van 0 naar 100 en weer terug gaan..

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:08

Volg <3

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 12:19

irmaz schreef:
Mijn ervaring is dat paarden die makkelijk stress opbouwen (gevoelige dieren) vaak intelligent zijn en kunnen heel goed geleerd worden hoe om te gaan met hun stress en de wereld. Vaak zijn het dan de meest moedige paarden die in staat zijn zelf keuzes te maken en waar je als ruiter lekker "lui" kunt zijn.


Ja dat is ook mijn ervaring. Mijn paard en ik deelden toen ze weer beter was het leiderschap. Wat een heerlijkheid, als ik op een buitenrit iets tegen kwam waarvan ik dacht: en nu?! Dan nam zij de leiding en kwam met een veilige oplossing. Reden we met een groep en wou iedereen linksaf, maar ik rechts: prima, gaan wij alleen naar rechts. Ik heb mij nog nooit zo veilig gevoeld bij en op een paard. Terwijl ik aan het begin van de ellende echt wel angst heb gevoeld soms, en ik ook heel volhardend was in: ik help haar om weer normaal te functioneren maar ik ga er nooit meer op. Wat hebben we een kilometers gemaakt :')


Een introvert paard die eerst alles opgekropt en dan ontploft, is in mijn ogen nog niet zover om zich te kunnen of durven uiten. Het is nog niet goed, het voelt nog niet goed. Daar zit in mijn ogen nog wat werk in.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 13:09

Tijn8 schreef:
Ik vraag me toch steeds meer af waarom er in de fokkerij niet meer naar wat ongecompliceerdere karakters wordt gekeken, dat zou het leed toch veel minder maken. (of heel kort door de bocht: hou toch een op met al die bokken te fokken die heel goed bewegen maar helemaal gek worden van zichzelf)

Ik zou zelf graag zien dat zo'n karakters minder zouden worden gefokt. Ze zijn simpelweg te gecompliceerd voor de doorsnee ruiter.

Waarin ik het niet met je eens ben, is dat ze gek worden van zichzelf. Ze worden gek van de mensen die ze niet begrijpen. Zodra je je verdiept in ze, ze echt leert kennen, en je respecteert ze zoals ze zijn, zijn het echt ontzettend goede, intelligente en bijzondere paarden, die idd heel moedig en prettig zijn om mee om te gaan, en die zelf ook echt heel veel lol in het leven hebben.


zorro schreef:
En tuurlijk mogen er best bloederige paarden gefokt worden, want in de juiste handen is er waarschijnlijk weinig aan de hand. Alleen er zijn zo weinig juiste handen..

Dit dus :j


irmaz schreef:
Hoe bedoel je dat ze zichzelf in de weg zitten?
Mijn ervaring is dat paarden die makkelijk stress opbouwen (gevoelige dieren) vaak intelligent zijn en kunnen heel goed geleerd worden hoe om te gaan met hun stress en de wereld. Vaak zijn het dan de meest moedige paarden die in staat zijn zelf keuzes te maken en waar je als ruiter lekker "lui" kunt zijn. Ze zullen wel altijd extrovert blijven in de uiting van emoties, maar laat ze, ik vind dat persoonlijk prettiger dan de binnenvetters waar je van moet raden wat ze er van vinden.


pol013 schreef:
Irmaz: maar jij gaat uit van extravert.
Maar je hebt ze ook introvert. Die in eerste instantie alles opkroppen. En dan 'normaal' lijken. En dan pas over de rand heen gaan en 'gek' worden.

Dat zijn de paarden die het grootste risico lopen om verkeerd begrepen te worden. De types die overal meteen een weerwoord komen minder snel helemaal knel te zitten. Maar dat zijn ook niet de types die zo ver komen (bij normale paardvriendelijke mensen) dat ze zo ver over de rand gaan dat ze er bij neer ploffen.

Maar misschien is het interessant om te horen hoe ts haar merrie ziet?

Deze 2 zet ik even onder elkaar.

Deze dame is eigenlijk heel introvert. Ze is misbegrepen als dominant, omdat ze zo ontzettend kan ontploffen, maar dat is zij niet.
Zij heeft respect voor oudere merries, zij heeft ook echt respect voor mij en mijn ruimte, en naar nieuwe mensen toe is ze heel verlegen vaak. Zij moet echt aangemoedigd worden om zich te uiten, anders doet ze dat niet. Ze mág laten weten dat het genoeg is, ze mág laten weten dat ze het niet snapt, maar we moeten dat ook echt goed duidelijk maken, anders gaat ze gewoon door, ook in het werk, en ze blijft aanbieden, en ze biedt dan ook dingen aan die ze eigenlijk nog niet kan.

Vanuit zichzelf gaat dit paard nooit aangeven dat ze het niet meer aankan. Tot het genoeg is, haar hoofdje vol zit, en dan krijg je dus echt extreme reacties, van rodeo's waarbij ze niet tot rede te brengen is, tot eerder idd het ineenzakken bij de smid, tot het extreme steigeren en daarbij ook gericht gaan aanvallen.

En dan kan ik zeggen: steigeren is stout, en dat is het ook, maar als je kijkt naar het hele proces ervoor, is het volkomen oneerlijk om haar daarvoor op de kop te geven. Maar voor die tijd is ze zó subtiel in de manier waarop ze zegt genoeg te hebben, dat het heel vaak ook gewoon gemist wordt. En dán krijg je dus het beeld van: een rodeo "uit het niets".

Het komt niet uit het niets, het komt uit een emmertje dat vol zit, en waar gewoon niets meer bij kan.

Wat ik haar nu aan het leren ben, is dat ze zelf het emmertje leert leeggooien. Ze mag aangeven dat het genoeg is, ze mag leren dat we luisteren, dat haar mening en gevoel telt en belangrijk is voor ons. Wij willen dat ze gelukkig is en blij.

Dat dit paard Grand Prix potentie heeft, weten we allang. Maar dat is voor mij niet het hoogst haalbare. Het hoogst haalbare is een gelukkig en blij paard, dat zich geliefd voelt, gehoord en begrepen en zich welkom weet.

Al de rest is bonus.

Begrijp goed, dat dit paard echt heel moedig is. Elke dag gaat ze nieuwe dingen aan, nieuwe uitdagingen, leert ze dingen, en ondanks dat ze helemaal geen held is, doet ze het maar gewoon wel. En ik vind dat zo ontzettend stoer, en zo moedig.