[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:56

Ik heb de vader even opgezocht....kende hem niet...prachtdier. Het is een Jazz x Negro. Maar als de moeder ook een Jazz is dan zit er wel erg veel Jazz bloed in dit paard en dat verklaard misschien ook het gevoelige karakter :D

https://youtu.be/EAcDS7QqfqM

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 12:17

Ik vind haar ook onwijs op haar vader lijken eigenlijk, en op opa :j maar dat bloed heeft er zeker mee te maken.
Al zien we nu ook andere karaktereigenschappen. Jazz was ook gewoon echt een kwajongen, een boefje, en dat komt er steeds meer uit :D ze is ook wel echt een clown :')

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 12:55

Anyway. Amable, les 1.

Amable neemt haar hond mee, en dat is eigenlijk wel fijn, want het leidt wat af. Uiteraard heb ik Amable de volledige anamnese gegeven, met dit paard willen we eigenlijk niet blanco beginnen.

Madam vindt het spannend. Ik merk het. Ze ademt snel, is snel afgeleid en doet boos tegen de hond. Ze vindt honden helemaal niet eng. Ze zoekt iets om te doen.

We gaan beginnen met voeten optillen. Zweepje tegen haar been laten trillen en wachten tot ze reactie geeft. Dit doet ze, maar oh wat is dit spannend. Het belonen vindt ze wel leuk, en al snel werkt ze meer mee. Het gaat nog niet enthousiast, maar dat kunnen we ook niet verwachten.

Dan vragen we haar om te flemen, en dat kan ze. Dat is ook het enige kunstje wat ze nu kent, en ze vindt het echt leuk. Click, beloning.
Dan het kusje, en ook dat is leuk, want met mij, en ik ben veilig en leuk. Ze snapt niet helemaal nog wat de bedoeling is, maar begint inmiddels wel na te denken, en mij aanraken durft ze.

Terug naar het been. Weer veel spanning. Ze doet haar ogen dicht, neusgaten open, snuift, en even is ze weg. Ze snapt het niet, vindt het eng, en grijpt terug op haar normale repertoire. We laten haar gaan. We kijken wat er gebeurt, maar vragen niets. Het duurt een paar minuten, dan is ze terug. Ze kijkt naar mij, kijkt naar het zweepje....... en tilt haar voet op.

Ik bouw een feestje. Wat ze net heeft gedaan, is eigenlijk heel, heel bijzonder. Ze is niet in haar spanning blijven hangen, ze komt terug. Ze heeft uiteindelijk gekozen om weer na te denken. Knappe, knappe meid. Ik vind dit zo stoer van haar. Knap kind. Ja, tuurlijk krijg je een knuf, en een wortel, en snoep. Verdiend!

Ze zucht heel diep uit, en ik beloon haar weer.
Hiermee is de les over. Voor vandaag is dit genoeg. Morgen weer een dag. We hebben genoeg om wat mee te spelen, zij heeft iets om over na te denken, en vooral heeft ze heel goede keuzes gemaakt. Ik vind haar knap.

Ze mag lekker naar buiten. Geen les meer. Spelen nu.

jeetje77

Berichten: 3480
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:15

Ik vind dit echt interessant om te lezen. Ik volg gezellig mee.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 13:20

Wees welkom :D

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:23

Je schrijft heerlijk duidelijk en vol liefde over jullie samenwerking. Ga zo door!

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:43

Ik volg ook, interessant om te lezen aangezien ik een merrie heb staan die snel van de leg is en er vast dingen voorbij komen waarvan ik denk op die manier eens proberen om het in de omgang makkelijker te krijgen.

Hoe is de afstamming van jou merrie verder?
Blue Hors First Choice x Jazz x ?

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 13:44

Dankjewel <3 ik ben ook zo verliefd op dit meisje, en elke dag een beetje meer. Ze is zo leuk, en ze doet zo haar best.

@ Kabouterdans: Contender zit er ook nog achter. Het deel omgang doe ik vooral in de dagelijkse omgang :D gewoon in het buiten zetten, binnen halen, voeren, mesten. Daarin ben ik vooral heel consequent, maar ook heel relaxed.

In principe beloon ik gedrag wat ik wil zien. Dus hoofd naar beneden beloon ik. Braaf meelopen beloon ik. Dat bespaart me een heleboel "nee, nee" "doe normaal" enzovoort. Het voordeel voor jezelf is dat je veel positiever in het proces staat, je kijkt namelijk actief naar alle dingen die wel goed zijn, ipv te kijken naar wat niet gaat.
En dan blijkt er heel veel te zijn wat gewoon goed is, waar je blij mee bent. Je krijgt altijd gedrag wat je beloont, en dus moet je slim gaan belonen. Dat is het deel waar de clicker zo fijn bij is, zodat we gedrag wat we willen heel exact kunnen markeren, en je paard dus ook echt snapt wat er nu goed was.

Het hilarische deel is dat ik af en toe een verbijsterde blik krijgt: wacht...... wat? Dat was GOED?? WTF vrouwtje :')

Dan kun je ook gaan shapen. Inmiddels steekt mevrouw zelf haar neus door de halster, omdat we het hoofd omlaag zovaak hebben beloond, en dan het halster omgedaan hebben, dat ze zelf mee is gaan denken. Dat is fijn, want voor mij veel makkelijker om haar te vangen.

Door de positieve associatie bij mij (ze doet namelijk altijd goede dingen, en dus is bij mij zijn een feestje) komt ze inmiddels ook als ik haar roep. Dit deel wil ik nog meer gaan shapen, want straks heel praktisch met opstappen.

Desireeeee
Berichten: 248
Geregistreerd: 31-10-21

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:07

Wat leuk om te horen dat het al zo snel zo goed gaat en dat je ondertussen een veilige haven oor haar bent geworden. Zo belangrijk en zo waardevol :)

Ik ben wel benieuwd, je gaf aan niet te stoppen met de voedselbeloning. Maar betekent dat dat je dus de komende jaren blijft clickeren en belonen wanneer ze haar hoofd in het halster doet? Of hoe moet ik dat voor me zien?

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 14:20

Ja, er zijn dingen die ik consequent blijf belonen. Braaf meelopen levert bij mij áltijd een beloning op. Dat heeft ook een reden. Ik wil dat dat er zo goed in zit, dat als ze schrikken, als er iets gebeurt, dat die beloning zo sterk is, en dat gedrag er zo goed ingetraind, dat wat er ook gebeurt, het veilig blijft.

Het hoofdstel in levert ook altijd iets op. Ik vind dat namelijk heel wat voor ze, dat ze het elke keer weer doen voor je.
Opstappen. Ook dat levert altijd beloningen op. Komen op commando. Super handig commando, en ook weer een commando wat maakt dat we het veilig houden met elkaar. Ook dat is iets wat er heel goed ingetraind moet worden, want er zijn bepaalde commando's die ik altijd, overal opgevolgd wil hebben, wat er ook gebeurt.
Ik wil dat ze altijd komen als ik ze roep. Ik wil altijd, overal, onder alle omstandigheden op en af kunnen stappen. Ik ben geen buitenrittenmens, ik ben een dressuurmens. Maar natuurlijk is een buitenrit op zijn tijd wel nodig, en voor die tijd wil ik dat die commando's er super goed inzitten, zodat we het kunnen oplossen als er iets gebeurt.

Nieuwe dingen leren blijft ook altijd lonend. Ze moeten willen leren, het werk met jou moet leuk zijn. Het moet voor zowel paard als ruiter/trainer een feestje zijn om aan het werk te gaan. Op het moment dat stoppen met het werk de allergrootste beloning is, doe ik namelijk iets verkeerd. Samen iets doen moet de beloning zijn.
Werk is geen noodzakelijk kwaad, maar het hoogtepunt van de dag.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:35

Avanlanche je doet het precies het zelfde als ik altijd gedaan heb. Samen dingen doen→ is beloning en vooral heel erg gezellig. Ik bleef ook altijd belonen. Ik heb altijd die dingen die jij benoemd ook beloond. Echt altijd. Het zij met een kusje een braaf of een klein appelstukje. Het op en af stappen zonder hulpstukken idem dito, zo belangrijk (was wel buitenrij mens). Het komen op roepen ook zo belangrijk (grote weilanden hier). Voor mij heel apart om terug te lezen, want ik noemde het altijd maar de methode Pien, net als met die dramaqueen en hele grote floepert van mij herken ik heel heel erg veel zoals jij het doet. Het werkt. Gedrag zal altijd wel wat blijven, zoals bij schrik 180 graden omdraaien, maar werd minder en minder en ze spurtte niet meer weg na een jaar en vluchtte zelfs naar mij toe. Zo vreselijk dapper want dan praten we wel over een paardje dat letterlijk flauwviel, toen iemand aan de rand van de bak jas uit deed terwijl ik daar langs kwam, het eerste jaar dat ik haar had.

miereneter

Berichten: 2588
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:37

Ik kom ook volgen, dit is voor mij enorm leerzaam. Vindt het heel mooi hoe jij het aanpakt met dit paard, Avalanche. En van je geduld kan ik ook leren. Prachtig aansprekend paard, mooi om te zien hoe jullie samen groeien in relatie en vertrouwen.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:46

Ik volg ook graag mee!
Super interessant!
Na jaren lang brave goedzakken te hebben gehad heb ik nu een merrie die brutaal is en nooit begrenzing heeft geleerd.
Ze kwam op bijna 4 jarige leeftijd en kon geen voeten geven of aan een touwtje lopen, ze rende daar gewoon de box uit als de deur open werd gedaan en als er voer in de bak werd gegooid rende ze weer terug). Ze heeft als veulen een wond op haar schouder gehad en heeft toen wel geleerd om vast te staan maar dat was echt het enige.
Heel ander verhaal dan die van jou maar ik heb wel echt problemen met haar gehad in de omgang. Met heel wat hulp kan ik haar nu alleen laden en zadelen. Met rijden hebben we nooit een probleem gehad, onder zadel is ze altijd enthousiast en meewerkend.
Ik ben heel benieuwd hoe jij het aanpakt en waar jullie eindigen.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 16:43

Interessant om te lezen en ook ik denk dat vrijheidsdressuur een goede keuze is. Gezien het type paard denk ik niet dat het veel met haar geprobeerd is. Dus nieuw en minder vaste patronen qua gedrag/makkelijker te doorbreken patronen omdat het er in die situatie nog niet zo diep ingebakken zit als in andere situaties. Het kan in hele kleine stapjes en doordat ze haar lijf op een andere manier moet gebruiken wordt ze veel bewuster en krijgt ze denk ik meer vertrouwen. Dat leidt dan hopelijk tot ook meer handvatten en vertrouwen op andere vlakken. Ben benieuwd!

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 18:49

Gaabje schreef:
Interessant om te lezen en ook ik denk dat vrijheidsdressuur een goede keuze is. Gezien het type paard denk ik niet dat het veel met haar geprobeerd is. Dus nieuw en minder vaste patronen qua gedrag/makkelijker te doorbreken patronen omdat het er in die situatie nog niet zo diep ingebakken zit als in andere situaties. Het kan in hele kleine stapjes en doordat ze haar lijf op een andere manier moet gebruiken wordt ze veel bewuster en krijgt ze denk ik meer vertrouwen. Dat leidt dan hopelijk tot ook meer handvatten en vertrouwen op andere vlakken. Ben benieuwd!

Dat is idd niet met haar geprobeerd, en dat is nu onze ingang. Plus dat het redelijk undemanding is natuurlijk. We verwachten geen prestatie, er zit geen score aan vast, het is alleen maar leuk en grappig. Ik wil ook bewust met stressvrije zaken beginnen. Op zeker moment moet je die spanning weer gaan opzoeken, maar nu op dit moment is dat niet in haar belang.


Tijn8 schreef:
Ik volg ook graag mee!
Super interessant!
Na jaren lang brave goedzakken te hebben gehad heb ik nu een merrie die brutaal is en nooit begrenzing heeft geleerd.
Ze kwam op bijna 4 jarige leeftijd en kon geen voeten geven of aan een touwtje lopen, ze rende daar gewoon de box uit als de deur open werd gedaan en als er voer in de bak werd gegooid rende ze weer terug). Ze heeft als veulen een wond op haar schouder gehad en heeft toen wel geleerd om vast te staan maar dat was echt het enige.
Heel ander verhaal dan die van jou maar ik heb wel echt problemen met haar gehad in de omgang. Met heel wat hulp kan ik haar nu alleen laden en zadelen. Met rijden hebben we nooit een probleem gehad, onder zadel is ze altijd enthousiast en meewerkend.
Ik ben heel benieuwd hoe jij het aanpakt en waar jullie eindigen.

Die pak ik overigens wel anders aan. Paarden zoals die krijgen bij mij eerst een paar lessen in persoonlijke ruimte. En ook daar ligt de focus eerst op de dagelijkse omgang, maar daar plant ik sneller een maat 37 onder de kont. Uiteraard zit er echt wel een beloning aan goed gedrag vast, maar bij die paarden corrigeer ik veel meer. Ik ben dan veel strakker in mijn persoonlijke ruimte bewaken, en wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet, en volgende week niet, en volgend jaar ook niet.

Maar ook daar beloon ik goed gedrag. Want dat moet altijd de moeite waard zijn.
Het is een beetje een weegschaal en paarden zijn opportunisten, die doen gewoon wat het meest oplevert, en de merrie die jij beschrijft, doet dat helemaal. Als je box inrennen veel oplevert, zal ze daar 100% van de tijd voor kiezen. Wat ik bij die paarden doe is in de eerste plaats de beloning weghalen, dus geen voer meer in de box op het moment dat ze haar box in komt. Wél voer op het moment dat ze beleefd wacht tot ze mag.

De box uitrennen is ook zoiets. Ook daar ga ik belonen op het moment dat ze beleefd wacht tot ik er klaar voor ben, maar de box uitrennen maak ik sowieso onmogelijk, en ten tweede ga ik dat heel vervelend maken, door ze steeds weer achteruit te zetten, tot ze echt gewoon rustig wachten tot jij er klaar voor bent. Hetzelfde met aan een touwtje lopen, hetzelfde met opstappen. Wachten. En dan geduld uiteraard ook belonen.

Madame is niet brutaal. Begrenzing is ook wel iets wat ze heel goed begrijpt, een beetje te goed. Deze moet echt aangemoedigd worden om ook haar eigen ruimte in te nemen, aan te geven als het moeilijk is of spannend, aan te geven dat ze even genoeg heeft. Wat bij madame soms aan de hand is, is dat ze in paniek raakt, en dan alles om zich heen vergeet. Dat is iets wat gebeurt als ze zoveel spanning heeft, dat ze het niet meer kwijt kan, en vooral niet begrijpt wat er gebeurt. Juist door haar én het begrip te geven wat ik aan het doen ben, en dus heel veel uitleg, en haar de ruimte te geven aan te geven dat ze genoeg heeft, voorkom ik dat ze op een kookpunt komt.


miereneter schreef:
Ik kom ook volgen, dit is voor mij enorm leerzaam. Vindt het heel mooi hoe jij het aanpakt met dit paard, Avalanche. En van je geduld kan ik ook leren. Prachtig aansprekend paard, mooi om te zien hoe jullie samen groeien in relatie en vertrouwen.

Thanks <3
Ik denk dat dat vooral mijn sterke punt is: ik heb met paarden echt een eindeloos geduld, en ik raak nooit gefrustreerd met ze. Wel met mezelf soms :+
Dankjewel, en als je vragen hebt, stel ze vooral :)


pien_2010 schreef:
Avanlanche je doet het precies het zelfde als ik altijd gedaan heb. Samen dingen doen→ is beloning en vooral heel erg gezellig. Ik bleef ook altijd belonen. Ik heb altijd die dingen die jij benoemd ook beloond. Echt altijd. Het zij met een kusje een braaf of een klein appelstukje. Het op en af stappen zonder hulpstukken idem dito, zo belangrijk (was wel buitenrij mens). Het komen op roepen ook zo belangrijk (grote weilanden hier). Voor mij heel apart om terug te lezen, want ik noemde het altijd maar de methode Pien, net als met die dramaqueen en hele grote floepert van mij herken ik heel heel erg veel zoals jij het doet. Het werkt. Gedrag zal altijd wel wat blijven, zoals bij schrik 180 graden omdraaien, maar werd minder en minder en ze spurtte niet meer weg na een jaar en vluchtte zelfs naar mij toe. Zo vreselijk dapper want dan praten we wel over een paardje dat letterlijk flauwviel, toen iemand aan de rand van de bak jas uit deed terwijl ik daar langs kwam, het eerste jaar dat ik haar had.

Prachtig, en in wat je vertelt herken ik veel. We noemen het methode Pien :D
Dat pragmatische heb jij ook wel idd :) gewoon doen wat werkt, en hoe de methode dan heet, interesseert me heel weinig. Als het maar werkt en in het belang is van het paard.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 19:02

Ik geniet al en paar pagina's van de lekker geschreven verhalen en de hoe en waaroms! Ik heb nu voor het eerst een jong paard waarmee ik zelf ook flink aan het zoeken kom wat werkt en ik lees hier een aantal dingen waarvan ik denk dat dat wel eens een goede ingang kan zijn.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 19:09

Wat leuk :D lekker mee gaan spelen ook :j

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 19:17

Ik heb een (naar mijn idee) nogal onzekere dame die blokkeert als ze niet meer weet/durft. Pushen levert gevaarlijke situaties op.

Anoniem

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 20:10

Vooral de stukjes waarin je een verslag doet vind ik leuk, de rest vind ik iets minder interessant.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 20:10

Qimm schreef:
Ik heb een (naar mijn idee) nogal onzekere dame die blokkeert als ze niet meer weet/durft. Pushen levert gevaarlijke situaties op.

Dan blijf vooral volgen, want dit is wat er met deze dame aan de hand is :j

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 20:34

Vooral de basiszaken als personal space en naast mij lopen, niet voor mij zijn altijd heel belangrijk.
Er voorbij? paar passen terug, ho is ho en terug is terug. En eerst afzadelen ook al staat er een warme bak slobber voor je klaar :+
Bij enge of nieuwe dingen, uitnodigen.
Grootste beloning was een paard rustig loslopend in de binnen bak naast mij terwijl er iemand op de bakrand een feestje aan het bouwen was met een geluidinstallatie.
Alleen de uiterste hoek helemaal achterin de grote buitenbak waar hazelaars staan. :D

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 20:46

Ik lees ook mee :)

In mei is een van mijn paarden overleden en zij was net zo'n bijzonder paard. Compleet getraumatiseerd omdat ze te snel moest, het niet begreep en het niet aan kon, er werd geen rekening met haar gehouden en ze heeft alleen maar geleerd dat mensen vooral niet te vertrouwen zijn. Maar er bleek een wonderlijk slim menselijk karakter onder dat trauma te zitten, een paard met een enorm sterk karakter en natuurlijk leiderschap. Ik heb er 7 jaar over gedaan om haar goed te krijgen. En achteraf besef ik me pas dat veel lessen voor mij waren bedoeld en niet eens zozeer voor haar. Ik heb echt enorm veel van haar geleerd, ze is echt mijn soul mate geworden. Enorm diepe band, echt heel bijzonder. Na haar overlijden is de liefde en dankbaar die ik voor haar voel sterker als het verdriet en gemis.

Mooi hoor, deze paarden. Ik lees dus mee :)

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 20:53

Ach Zorro :knuffel: wat mooi omschreven, sterkte .

Avanche.... "methode pien" proest _O-

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 21:02

Ik volg mee, wat schrijf je leuk! En heel veel herkenning.
Hier ook samen met mijn gevoelige merrie in een proces, een merrie die in haar korte leven al veel teveel mensen in haar leven heeft gehad die haar niet respecteerde. We hebben geduld en de laatste weken wordt ik steeds meer beloond voor mijn geduld. Het is het zo waard! Succes met je knappe dame.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 21:02

Welkom :D

De smid.

Het moment waar ik wat tegenop zag is gekomen: merrie moet naar de smid. Er zitten te krappe ijzers onder haar voorhoeven, met lippen, waardoor haar hoefmechanisme niet goed werkt. De ijzers gaan er dus af, en het hangt van de conditie van de hoeven af of we er weer nieuwe ijzers onder zetten.
De hoeven zijn voor zover ik begrepen heb, altijd wat brokkelig geweest.

De smid dus.
Merrie uit de box en zodra ze de auto van de smid ziet, voel ik haar verstijven. Ze loopt kort, de ademhaling hoog, de neusgaten wijd open.
We besluiten eerst de ijzers eraf te halen, en dan eerst even goed te kijken wat wijsheid is. De ijzers zijn er snel genoeg af.

De hoef is dramatisch. Samengeknepen stralen, te hoog op de hielen, steunsels die te lang zijn. Haar voeten moeten vreselijk zeer hebben gedaan. Met de foto's van de voeten besluiten we de ijzers eraf te laten, de hoef moet zich herstellen, en zonder ijzers zal dit beter gaan.

De merrie is nog steeds gespannen, en de beloon momentjes zijn maar kort.

Dan moeten de hoeven bekapt worden. Achter gaat goed, en ze is braaf.
Dan pakken we een voorhoef en de merrie zakt in elkaar. Paniek. Ze heeft een blackout. We laten haar voet met rust, heel even, ik aai haar, en ze komt weer iets bij. Wat is wijsheid? We besluiten door te gaan. Sorry merrie, het móet af, anders kunnen je voeten niet beter worden.

Voorzichtig maken we de straal wat open, halen wat steunsel weg, en verder halen we er minimaal af. De andere voorvoet is iets minder spannend, maar net als ik denk dat het gaat, zakt ze weer weg. Weer troost ik haar. Weer moeten we door.

Dan is het klaar, en ze is opgelucht. Er komt geen ijzer. Geen brandlucht. Ik zet haar op stal, met warme slobber en hooi, en ik geef haar een kus. Meisje toch. Wat is het verdomme allemaal moeilijk.

Ik veeg de rommel op, en dan ga ik bij haar zitten. Ze duwt haar hoofd tegen me aan, en zo zitten we nog een hele tijd.