Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5928
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:30

Ja dat kan ik me heel goed voorstellen, ik zou daar ook wakker van liggen. Hopelijk lukt het dan.. Is het alleen met een trailer geprobeerd? Of ook met een vrachtwagen? Of eventueel zonder opstapklep?

Bedankt!

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:18

Ketly schreef:
Ja dat kan ik me heel goed voorstellen, ik zou daar ook wakker van liggen. Hopelijk lukt het dan.. Is het alleen met een trailer geprobeerd? Of ook met een vrachtwagen? Of eventueel zonder opstapklep?

Bedankt!

Alles geprobeerd. Vrachtwagen, trailer. De vrachtwagen staat wel hoog, de klep is best steil. Snapte wel dat ze daar niet op wilde.
We hebben zo'n trailer waarvan je de klep als deur kan gebruiken, deed ze ook niet. Klep ook niet.

Ketly

Berichten: 5928
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:00

Heel vervelend en frustrerend. Ik heb een paard gehad die alleen de trailer op ging met een jas over het hoofd. En eentje alleen met twee longeertouwen. En eentje met een longeertouw om de stang voor (uiteraard niet er omheen geslagen). En eentje die er niet af wilde.. Als ik zo nadenk heb ik eigenlijk nog nooit een gehad die er normaal op ging :+

Wij bleven wel altijd de rust bewaren en ondanks dat we streng en consequent waren, hebben we er nooit een met geweld of iets dergelijks op hoeven te zetten. Maar het vergt wel veel geduld en creativiteit..

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 00:13

We hebben veulen gehad wat ook moeizaam verliep. Bij deze was het punt kwamen achter dat de zwarte klep een No go was. Met stro op de klep en in de trailer liep hij er wel op.

Soms kan het euvel in hele kleine dingen zitten.

Maar als het een kilometer is, is te voet niet een optie?

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:10

SunnyHorse schreef:
We hebben veulen gehad wat ook moeizaam verliep. Bij deze was het punt kwamen achter dat de zwarte klep een No go was. Met stro op de klep en in de trailer liep hij er wel op.

Soms kan het euvel in hele kleine dingen zitten.

Maar als het een kilometer is, is te voet niet een optie?


Met stro, met zaagsel, met vlas, met hooi, zonder al die dingen. Het hielp niet meer.

Te voet, dat stelde mijn man ook voor. Maar de opfokeigenaar heeft het heel stellig afgeraden: levensgevaarlijk!
Dus dat doen we maar niet..

Ketly

Berichten: 5928
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:30

Ik hoop dat er snel een oplossing is Nicky!

Sauvelle is aangekomen in de opfok *\o/*

Ze was echt ontzettend braaf. Mams is eerst meegegaan de trailer op tot Sauvelle er op stond, toen is ze er weer afgehaald en dat ging echt heel goed. Ze is de hele reis rustig geweest en ook met het eraf halen was ze weer braaf. Ze was daar wel iets onrustig maar dat is logisch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waren er hier ook nog meer in het topic die dit jaar naar de Gouden Hoep gaan? Ik woon in de buurt dus zou dan best ook foto’s van jullie paarden/veulens willen maken.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:18

Misschien hier handig om te vragen? Voor volgend jaar alvast aan het oriënteren voor te laten castreren, ik heb al een dierenkliniek gebeld, en die komen op locatie, en met mijn paard hebben ze een ruw nummer kunnen geven kwa prijs, en dat was rond de 400-470 euro, voor castratie op locatie (stal is 20 min van kliniek af) paard zal niet ouder dan 1,5 jaar zijn, komen dan 2 artsen zij ze. Ik vind dit een aardige smak geld voor een castratie? of licht dat aan mij, is het tegenwoordig zo duur geworden?

ook een castreur is een dying breed volgens mij? Iemand die eentje weet in zuid-holland?


@Ketly gefeliciteerd, wat een aanwinst, zo leuk als ze aankomen, ik kan ook niet wachten *\o/*

3heathcliff5
Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:37

Bij mij op de opfok gebeurt dat collectief en kostte het ongeveer de helft van het bedrag wat jij daar noemt. Daar komen ze langs van een grote kliniek daar in de buurt. Als het bij jou niet vanuit de opfok geregeld wordt, kan je misschien een collectieve afspraak regelen met andere eigenaren die daar ook staan?

MariekeS_

Berichten: 4707
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:42

Die van mij is begin dit jaar in de opfok staand gecastreerd icm röntgenfoto's.
Castratie + deel van de visitekosten was €250 incl btw in Overijssel.

Spookje29

Berichten: 107
Geregistreerd: 25-06-22
Woonplaats: Droom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:55

3heathcliff5 schreef:
Bij mij op de opfok gebeurt dat collectief en kostte het ongeveer de helft van het bedrag wat jij daar noemt. Daar komen ze langs van een grote kliniek daar in de buurt. Als het bij jou niet vanuit de opfok geregeld wordt, kan je misschien een collectieve afspraak regelen met andere eigenaren die daar ook staan?


Lol hele tekst geschreven, en it's gone... :') nog eens.

De opfok waar hij komt te staan moeten ze voor hun 2e jaar gecastreerd zijn, en wat jij zegt met collectief is er wel, en wordt allemaal geregeld, dus indd een stuk goedkoper, en er staan er wel een aantal die gedaan moeten worden dan, daar maak ik mij ook hellemaal niet druk om, hun hebben ervaring er in en het is geregeld. En het is echt een hemels plekje met geweldige mensen die het runnen, dus dat hij daar blijft staan is %1000

Maar.. ik denk altijd handig om zelf geïnformeerd te zijn, en ga eens op onderzoek uit, nooit verkeerd toch? stel je voor ik moet het zelf gaan regelen, en paard komt ergens anders te staan (you never know, stuk land dat ze niet meer mogen huren...mensen die het runnen willen iets anders gaan doen, 100.000 redenen dat iets kan veranderen toch, that's life doe je niks aan), ondanks dat niet aan de orde is, ben ik liever geïnformeerd en weet ik wat/waar/hoe/wie/kosten ... dan dat het wel gebeurt, en ik in de stress alles snel moet gaan uitzoeken :j :Y). Ben liever te geïnformeerd over iets wat niet nodig is, zal je altijd zien... als je geïnformeerd erover bent is het niet nodig, en ga je er vanuit dat het allemaal goed komt, en hij blijft daar staan, dan precies het tegenovergestelde :')

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:07

@Ketly, stille meelezer van dit topic, maar mijn oudste paard staat sinds een maand of 3 bij de Gouden Hoep als veulen begeleider. Liefste paard ooit met een heel groot sociaal hart, in de 18 jaar welke hij bij mij doorgebracht heeft zijn er al meerdere veulens met hem opgegroeid. Hoor tot nu toe alleen goede berichten, ze zijn erg blij met hem in de koppel en paard heeft het zelf ook naar zijn zin. Collega van mij is laatst nog bij haar veulen wezen kijken en foto's voor me gemaakt. Ben erg te spreken over deze opfok en de gang van zaken, contact met de eigenaar.

Ketly

Berichten: 5928
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:04

Wat leuk BopjeBo! Gaat het om een fries? Deze staat bij Sauvelle in, is echt een lieverd <3 Maar er wordt inderdaad echt super op gepast!

Afbeelding

Sauvelle doet het ook heel goed!

Afbeelding

Afbeelding

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:00

Klopt, friese ruin Bo, maar de eigenaar noemt hem inmiddels Bop (officieel z'n stamboeknaam) :D
Herkenbaar aan nogal grijs aan het worden, maar hij is inmiddels al 22

Ketly

Berichten: 5928
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:32

Oh dan heb ik hem ook gezien, een hele lieve met een hanglipje.. :D

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:12

Staan er paardjes van Bokkers uit dit topic bij de opfok Veldhuisen?

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:52

Ik ben ex-pensionklant bij Veldhuisen, ik heb er 10 jaar gestaan met mijn paard ( nu overleden) verzorg er nog steeds een aantal arabieren waarvan ook een aantal in de opfok staan.
Kom er nog steeds een aantal keer per week.

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:53

ElCamino schreef:
Ik ben ex-pensionklant bij Veldhuisen, ik heb er 10 jaar gestaan met mijn paard ( nu overleden) verzorg er nog steeds een aantal arabieren waarvan ook een aantal in de opfok staan.
Kom er nog steeds een aantal keer per week.


Ik heb het verhaal over jouw paard destijds gevolgd, wat jammer dat hij er niet meer is..
Mijn oogappeltje staat nu daar in de opfok. :)

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:51

Hoihoi! Ik kom lekker meelezen & kletsen!

Solinda hebben we afgelopen zaterdag naar de opfok in Friesland gebracht. Ik ben vandaag even wezen kijken en ze doet het echt mega goed! Blij met mijn keuze om haar toch naar de opfok te brengen.

Afbeelding

Solinda toen ze nog klein was O:)


@Ketly Wat ziet ze er super uit zeg!

Ketly

Berichten: 5928
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:29

Leuk Hootje! :D Bij welke opfok staat ze?

Sauvelle doet het echt super! Ze liep vrijdag eerst even weg maar toen ze ons herkende was het meteen klaar.

Afbeelding

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:27

Afbeelding


Afbeelding


Mijn merrie inmiddels weer 2 maandjes thuis. Heerlijk karakter heeft ze. In februari word ze 2.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:49

Bijzonder getekend! Heel mooi!!

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 00:18

Ketly schreef:
Leuk Hootje! :D Bij welke opfok staat ze?

Sauvelle doet het echt super! Ze liep vrijdag eerst even weg maar toen ze ons herkende was het meteen klaar.

[ [url=m/6sipuk.jpg]Afbeelding[/url] ]



Bij Stal Geertsma! Wat ziet ze er top uit joh!

Puppetje
Berichten: 1013
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 00:21

Ik heb ook nog 2 hengsten (van 2021) bij Stal Geertsma lopen. De andere 2 (van 2020) heb ik eind oktober opgehaald. Fijn plekje!

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 12:36

Staan er toevallig bokkers bij opfok van Laar in Nijkerk? <3

Dit monster is daar 3 weken geleden heen gegaan.
Afbeelding

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:33

Wat leuk, een topic over paarden in de opfok! Ik ben eigenlijk meer een meelezer maar wil graag proberen een beetje actief mee te praten :o

Ik heb afgelopen zomer een Gelderse jaarlingmerrie gekocht en verhuisd naar een particuliere opfok iets dichterbij huis. Daar staat ze nu samen met het veulen van een vriendin in de groep. Ik ga ongeveer 1x per 3 weken dus ga van de week weer even kijken hoe ze erbij staat. Leuk om te zien hoe ze dan elke keer weer veranderd is, vond haar de laatste 2x dat ik er was al echt weer meer paard worden, in plaats van zo'n bij elkaar geraapt zooitje lichaamsdelen :=

Afbeelding
Afbeelding