Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:36

Ik kom ook meekletsen.
Ik heb mijn hengstveulen afgelopen zondag naar de opfok gebracht, vanavond ga ik voor het eerst bij hem kijken.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:51

Leuk topic,

Ik heb een hengstje van 2020 in de opfok bij Kimswerd (Friesland) top plek én hele goede verzorging.
Dat vond ik al, maar doordat de mijne een ongeluk heeft gehad in de opfok, kwam ik erachter hoe toegewijd deze opfok is. Ze hebben er zo goed voor gezorgd, dat had ik zelf niet zo gekund met m'n werk en kinderen.

Alles gaat nu gelukkig goed en ben ik heel tevreden.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:25

Zonnebloem92 schreef:
Ik kom ook meekletsen.
Ik heb mijn hengstveulen afgelopen zondag naar de opfok gebracht, vanavond ga ik voor het eerst bij hem kijken.

Leuk waar heb je hem heen gebracht?

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:26

Tinkels schreef:
Leuk topic,

Ik heb een hengstje van 2020 in de opfok bij Kimswerd (Friesland) top plek én hele goede verzorging.
Dat vond ik al, maar doordat de mijne een ongeluk heeft gehad in de opfok, kwam ik erachter hoe toegewijd deze opfok is. Ze hebben er zo goed voor gezorgd, dat had ik zelf niet zo gekund met m'n werk en kinderen.

Alles gaat nu gelukkig goed en ben ik heel tevreden.


Ach wat fijn dat die mensen het ook zo fijn voor je oppakken. Ik snap dat je heel tevreden bent!

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:02

JoellaLoves schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik kom ook meekletsen.
Ik heb mijn hengstveulen afgelopen zondag naar de opfok gebracht, vanavond ga ik voor het eerst bij hem kijken.

Leuk waar heb je hem heen gebracht?

Maar iets kleinschaligs in Hardinxveld-Giessendam.
Er was hier in de omgeving sowieso weinig beschikbaar en hij kwam ineens op mijn pad dus moest snel iets vinden.
Ben bij van Laar in Nijkerk geweest maar ik had daar geen goed gevoel bij, veel paarden in de stallen ook.
Nu staan ze met zijn 5en in een groepje, ruime stal met uitloop buiten en de paarden mogen er ook gewoon uit. Dat vind ik ook wel erg fijn, kan ik er soms even een borstel overheen halen en lekker knuffelen.
Verder kan ik er nog weinig over zeggen, tot nu toe bevalt het en zijn de mensen vriendelijk.
Er staat nog een Fries in de groep en die meid gaat bijna elke dag, ze stuurt dan me dan foto's van die van mij.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:07

[/quote]
Maar iets kleinschaligs in Hardinxveld-Giessendam.
Er was hier in de omgeving sowieso weinig beschikbaar en hij kwam ineens op mijn pad dus moest snel iets vinden.
Ben bij van Laar in Nijkerk geweest maar ik had daar geen goed gevoel bij, veel paarden in de stallen ook.
Nu staan ze met zijn 5en in een groepje, ruime stal met uitloop buiten en de paarden mogen er ook gewoon uit. Dat vind ik ook wel erg fijn, kan ik er soms even een borstel overheen halen en lekker knuffelen.
Verder kan ik er nog weinig over zeggen, tot nu toe bevalt het en zijn de mensen vriendelijk.
Er staat nog een Fries in de groep en die meid gaat bijna elke dag, ze stuurt dan me dan foto's van die van mij.[/quote]


Oh wat grappig, ik sta daar ook! Je staat een stal naast ons, Die van mij is een van de 2 bonte veulens! Grappig om je hier zo tegen te komen.

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 12:12

Ik kom ook meekletsen.
Mijn ukkie gaat volgende week naar de opfok. Opgroeien tussen andere hengstveulens.
Afbeelding

Dit is voor mij (bewust) de eerste keer dat ik een veulen naar de opfok doe. De merries zijn altijd thuis geweest, maar dat gaat met het hengstje helaas niet. X aantal jaar geleden wel een ruintje gehad die op dezelfde plek in de opfok heeft gestaan maar toen was ik te jong om me dat goed te herinneren (10/11)

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:12

Ik meld mij ook :D leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik heb de paarden aan huis, maar sinds bijna 2 weken ook een hengstje in de opfok. Vind het supereng om hem helemaal uit handen te geven, maar de mensen wekken wel echt mijn vertrouwen. En als er iets mis zou zijn, kan k hem alsnog naar huis halen.

Hij staat op een kleinschalige opfok op een dressuurstal, jaarrond 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:31

JoellaLoves schreef:
Oh wat grappig, ik sta daar ook! Je staat een stal naast ons, Die van mij is een van de 2 bonte veulens! Grappig om je hier zo tegen te komen.

Ow joh wat toevallig inderdaad. Grappig zeg!
Hoelang sta jij er nu?

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:49

Zonnebloem92 schreef:
JoellaLoves schreef:
Oh wat grappig, ik sta daar ook! Je staat een stal naast ons, Die van mij is een van de 2 bonte veulens! Grappig om je hier zo tegen te komen.

Ow joh wat toevallig inderdaad. Grappig zeg!
Hoelang sta jij er nu?


Ik sta er nu 3 weken, dus ook nog niet lang! Ik ben samen gekomen met vrienden van mij. Die hebben die tinker!


Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:43

Vanmiddag mocht ik de wei in om te knuffelen, nou dat scheelde enorm, ze kwam meteen naar me toe gedraafd en hebben geknuffeld als vanouds <3

Pas nu zag ik goed hoe groot ze al is geworden, de 27e is ze 8 maanden.
Mn fluffy solaantje <3

Ik ben echt blij met de opfok waar ze staat, ze heeft het zo goed

Afbeelding

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:27

Rianne1807 schreef:
Vanmiddag mocht ik de wei in om te knuffelen, nou dat scheelde enorm, ze kwam meteen naar me toe gedraafd en hebben geknuffeld als vanouds <3

Pas nu zag ik goed hoe groot ze al is geworden, de 27e is ze 8 maanden.
Mn fluffy solaantje <3

Ik ben echt blij met de opfok waar ze staat, ze heeft het zo goed

[ [url=m/8TK6eK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Aah dat ziet er goed uit!

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:13

Wat een leuk topic!
Die van mij staat nu wel al op een weide, maar ik ben voor volgend jaar wel weer opzoek naar wat anders.
Het is best lastig om in de buurt van Eindhoven een opfok te vinden waar je je veulen ook uit kan halen. Ik wil die van mij namelijk rustig aan trainen voor de shows van volgend jaar. Paint merrie ;)
Is er heel toevallig iemand die iets weet rond eindhoven? Ik vind zelf enkel opfok plekken waar ze swinters bijna 24/7 binnen staan en je ze niet uit de groep mag halen.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:33

Sweetiee schreef:
Wat een leuk topic!
Die van mij staat nu wel al op een weide, maar ik ben voor volgend jaar wel weer opzoek naar wat anders.
Het is best lastig om in de buurt van Eindhoven een opfok te vinden waar je je veulen ook uit kan halen. Ik wil die van mij namelijk rustig aan trainen voor de shows van volgend jaar. Paint merrie ;)
Is er heel toevallig iemand die iets weet rond eindhoven? Ik vind zelf enkel opfok plekken waar ze swinters bijna 24/7 binnen staan en je ze niet uit de groep mag halen.

Hoe oud is ze? Kan je dan niet beter een paddock paradise zoeken waar ze in een stabiele kudde kan? Kan ze veel leren van de oudere paarden en is het een stuk makkelijker (en veiliger) om haar uit de groep te halen.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:58

Julia schreef:
Sweetiee schreef:
Wat een leuk topic!
Die van mij staat nu wel al op een weide, maar ik ben voor volgend jaar wel weer opzoek naar wat anders.
Het is best lastig om in de buurt van Eindhoven een opfok te vinden waar je je veulen ook uit kan halen. Ik wil die van mij namelijk rustig aan trainen voor de shows van volgend jaar. Paint merrie ;)
Is er heel toevallig iemand die iets weet rond eindhoven? Ik vind zelf enkel opfok plekken waar ze swinters bijna 24/7 binnen staan en je ze niet uit de groep mag halen.

Hoe oud is ze? Kan je dan niet beter een paddock paradise zoeken waar ze in een stabiele kudde kan? Kan ze veel leren van de oudere paarden en is het een stuk makkelijker (en veiliger) om haar uit de groep te halen.


Ja die heb ik ook verschillende gebeld, maar die willen allemaal geen veulen in de groep.
Wat ik opzich wel begrijp. Dus volgend jaar als ze bijvoorbeeld 1,5 is dat het dan wel zou kunnen lukken misschien.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:38

Ik ben gisteren even bij die van mij wezen kijken.
Hij doet het goed en voelt zich meer op zijn gemak in de groep.
Heb hem ook even kunnen borstelen.
Afbeelding

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:05

Ik kom mij ook aansluiten.
Heb, geheel ongepland, een hengstveulen gekocht vorige maand.
Hij is deze maand naar een kleinschalige opfok verhuisd. Ik heb de indruk dat hij er blij is!
Afbeelding
Het verhuis! Super spannend, direct 1u40 op de trailer. Maar heel erg braaf samen met Caramel de pony.

Afbeelding
Eerste kennismaking


Afbeelding
Ondertussen spelen ze gezellig!


Afbeelding
Ik kreeg net een foto doorgestuurd, dat ze hem in de poetsplaats hebben leren staan om hem te poetsen.
Leuke verrassing!

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:13

Leuk zeg Webster, waar heb je hem staan?

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:01

Dat zou ik zelf juist erg heftig vinden, dat anderen ongevraagd mijn dier iets gaan leren. Dalijk gaat het verkeerd oid of ze doen het heel anders dan ik het zou doen (hardhandiger bijv). Maar ik heb überhaupt ook wel een beetje moeite met het concept merk ik. Vind het erg lastig om het los te laten allemaal. Nog 1 jaar en 8 maanden te gaan voor hij thuis komt... :Y)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:14

Hij staat in Maasmechelen.
Nou, ik snap het wel, het vast staan in een poetsplaats is nodig voor de veiligheid. Ik kan zelf maar 2-3 keer per maand langs gaan, heb ook duidelijk gezegd dat ik vertrouwen heb in hun handelen. Zolang ze open kaart houden. Dat doen ze, dus ik ben blij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:21

Zonnebloem92 schreef:
Leuk zeg Webster, waar heb je hem staan?

Waar ik weg gegaan ben. :+

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:23

Afhankelijk van de kennis van de stalhouders zou ik er ook geen problemen mee hebben. Het gaat vaak natuurlijk ook om hun veiligheid..

Mijn Arthur is vandaag vertrokken naar zijn opfok plekje. Nu mag hij opgroeien tussen hengsten en ruinen van verschillende leeftijden.
Afbeelding
Afbeelding

Met een groot ego kwam hij binnen, maar al gauw had hij door dat hij zeker de kleinste was. Zelfs de kleinste uit de groep is nog groter dan onze eigen grootste. Maargoed, hij staat zijn mannetje wel, gaat zeker goed komen daar.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:02

Wat bijzonder Webster dat ze dat doen, is de opfok meer hobby matig? Lijkt me toch ook best veel werk om de veulens dat te leren.
Wel een hele knappe man is het.

Mijn veulen staat in Blija, zo’n fijne plek waar ook een ouder paard in de kudde staat. Je merkt dan toch wel dat de groepjes een stuk rustiger zijn dan wanneer je alleen maar veulens bij elkaar gooit. Ze krijgen ieder seizoen ook een andere ‘mentor’, elke ‘mentor’ heeft zijn eigen jaargang.
Afbeelding
Mijne is de voorste
Afbeelding
Ik moest wel even schakelen in hoe ze ‘achteruit’ gaan zodra ze opfok in gaan en natuurlijk ook de winterperiode.

Afbeelding
Zo leverde ik ‘m af :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57945
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:06

Dat vosje zijn bles!! :+: :+:


Klinkt heerlijk Willemiens . Op zo’n opfok zou ik mijne meteen willen hebben...

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:12

Bijzondere bles, dat vosje!
Komt zeker goed, willemiens!

Het is heel kleinschalig.
Ik heb momenteel niks te klagen. Dus hopelijk houden zo.
Plan is om hem volgend jaar oktober-november te castreren en in maart-april 23 hem naar huis te halen.