Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:35

Ik baal ook van het weer dat geen rekening houdt met onze planning. Al die voorspelling over hevige buien en onweders. Krijg je een bui s'nachts die 5 liter water heeft gegeven. Dat is beter dan niets natuurlijk maar dan hoor je die weermannen en vrouwen spreken dat er tot 40 l kan vallen en moet je het doen met amper 5 liter. Dan denk je wel eens heb ik daarvoor alles uit de kast gehaald om alles te beschermen en binnen te zetten die je kan binnen zetten omdat ze zo'n hevige regen en onweer uitgeven en dan krijg je slechts een gewone regenbui. ^)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 22:47

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Joy desensilibeert zijn kleuters al vast. :+ moet hem nog even tonen waar het zadel komt zodat ie op de juiste plek zit. :+


Afbeelding
Leo en Sky zijn ook dikke vriendjes geworden.

Afbeelding


<3
Waar Joy over Leo hangt had ik al gepost? :+

Verder zijn we hier erg druk. Sky heeft een kuch dus het was even zoeken en afwegen hoe hem te behandelen. Veel overleg dus. Ondanks dat hij uiterlijk en kwa gedrag nu goed lijkt is hij toch nog degene die wat in te halen heeft kwa immuunsysteem. :(:) gelukkig merken we sinds vandaag dat hij veel minder kucht en geen snotneus meer heeft.

Elke dag een stuk vrij maken van st jacobs kruiskruid voor het in het zaad komt. Tis een behoorlijk werkje. Ik hoop tegen het weekend al een heel eind te zijn en de eigenaresse van Sky heeft aangeboden om dan een dagje te komen helpen. Met een beetje geluk kunnen we dan samen het werkje af maken. Heb haar gezegd dat ze zich niet verplicht moest voelen want uiteindelijk is het mijn plicht niet de hare maar ze zei gewoon ‘het was ook niet jouw plicht om Sky een maand op stal te nemen en er boven op te halen en nog minder om vervolgens drie maanden geen veulen er bij te nemen tot hij helemaal herkomen was. Dus die komt helpen. :+: voor mijn lijf scheelt het natuurlijk per dag wat ik gedaan krijg.

De mensen die op het tweede stuk zitten zijn ook bezig met hun deel. Als we het daarna bijhouden groeit het zichzelf met wat geluk dood op termijn. Zeker icm bemesten wanneer dat kan. (De veulens kunnen dan zolang ze er niet op mogen even naar Eisden. Gaat meestal toch maar op een tweetal weken. Dan wennen ze ineens aan laden en vervoerd worden.)

We hadden gehoopt dat het met het behandelen in februari niet zou terug komen maar helaas en het lijkt alsof het over de nacht de grond uit schiet als je denkt dat je het weg gekregen hebt en dus niet heel alert bent. :\

Joy amuseert zich wel kostelijk met in de weg lopen maar gelukkig wil geen van de veulens iets te maken hebben met de planten zolang ze leven. (Daarom is het ook een nú-werkje)

Ze hebben ook hooi wat heb ook weg houdt er van. Mijn ‘buren’ hebben ondanks mijn waarschuwing de planten op hun mesthoop in de weide gegooid…. Deze gaan niet verspreiden want ze hebben nog geen zaden dus dat is het issue niet maar hun paarden kunnrn er wel aan en eens droog eten ze ze wel op. :\ tis hier drie dagen 35graden geweest en morgen en dinsdag ook nog 28…:\ dus die dingen gaan in no time droog zijn en nog steeds giftig. :\
De veulens kunnen er niet aan maar ook al zijn ze ongewenst ik gun het hun paarden ook niet. :\

DA heeft besloten zijn merrie niet te brengen wat ik kwa werk op zich niet zo erg vind. Pretty blijft voorlopig dus waar ze is.

mmajar
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:42

Hoi,
Je schrijft dat jkk nog geen zaad gevormd heeft. Ik heb altijd begrepen dat juist die plant versneld zaad kan vormen als je t uit de grond trekt of afknipt. En dat de enige manier om geen zaad te hebben de vuilverbranding is.
Het kan zijn dat mijn info inmiddels achterhaald is, maar waard om te onderzoeken.
Dit gezegd hebbende: ik lees altijd met veel belangstelling en bewondering je topic en je blogs.
Groeten, mmajar

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 00:08

Het ide is wel om het zo snel mogelijk af te voeren. Ik wil het in plastick zakken steken voor de zekerheid. Bij maaien vormen ze idd sneller zaad. Bij handmatig verwijderen kunnen ze nog zaad vormen maar minder snel dan bij maaien. Maar voor de zekerheid toch maar in plastick zakken en af voeren. :j

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:14

Hier staat het JKK al een tijdje in bloei langs de bermen van de wegen. Gelukkig staat het niet in de bermen langs mijn weides.

Hopelijk krijg je de klus geklaard.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:25

Mijn ervaring is eigenlijk wel dat als het echt al gele bloemen heeft en je trekt het eruit, dat het alsnog wel in het zaad schiet daarna en alle kanten op pluist. Dus echt meteen afdekken/afvoeren. Hopelijk krijg je dan geen nieuw zaad van de buren.....

Fijn als je hulp krijgt +:)+ Ook wel terecht vind ik....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 22:20

:j heb de ‘buren’ ook gevraagd om het meteen af te voeren omdat anders ons werk voor niks is.

Afbeelding
Dag water…. :x
Een van de meiden kwam net aan rijden toen ze ‘m met zijn drieën kantelde. :x en ik heb echt met hulp van de twee andere mensen dat ding terug moeten stoppen. :x :x Dus het zit er niet los in. Wij kregen het er iig niet uit toen we hem terug geduwd hadden maar ik ga toch maar in de weer met tie wraps want vanaf 1/4e vol krijgen ze hem er uit. :roll:

Neem hengsten….. is leuk. :j zet jonkies bij elkaar….. Die leren elkaar vanalles. :j

Afbeelding
Twee van de drie waren trots op hun werk. :j

Freyr
Berichten: 702
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:24

Sorry, ik schoot toch in de lach _O-

Hoe komen ze erop?!

friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:25

Oepssss

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:44

Ach merries kunnen het ook hoor... Na een tandarts bezoek vorig jaar mochten ze even niet eten dus we hadden de hooibakken ondersteboven gezet. Na 20 minuten was mel het zat, pakte er een met haar mond op en smeet hem weg waarna hij weer overeind neerkwam. De tandarts keek ernaar en zat zo nouuu... Ik denk dat ze wel wakker is ... _O- _O-

pien_2010

Berichten: 43730
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:50

_O- die twee snoeten :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 00:03

Freyr schreef:
Sorry, ik schoot toch in de lach _O-

Hoe komen ze erop?!

Ze leren elkaar echt allerhande dingen die wij ze simpelweg niet kunnen leren. :+


Of je daar nou ook altijd blij mee bent boeit ze weinig…. _O-

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 05:52

Ayasha schreef:
:j heb de ‘buren’ ook gevraagd om het meteen af te voeren omdat anders ons werk voor niks is.

[ [url=m/7fEPfa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dag water…. :x
Een van de meiden kwam net aan rijden toen ze ‘m met zijn drieën kantelde. :x en ik heb echt met hulp van de twee andere mensen dat ding terug moeten stoppen. :x :x Dus het zit er niet los in. Wij kregen het er iig niet uit toen we hem terug geduwd hadden maar ik ga toch maar in de weer met tie wraps want vanaf 1/4e vol krijgen ze hem er uit. :roll:

Neem hengsten….. is leuk. :j zet jonkies bij elkaar….. Die leren elkaar vanalles. :j

[ [url=m/Hlyb1O.jpg]Afbeelding[/url] ]
Twee van de drie waren trots op hun werk. :j


Ik heb een deja-vu gevoel door die laatste foto :D
Maar dan in volwassen versie :)
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:31

Wat een etterballen zeg! Had Joy een team-building uitje bedacht voor de kleuters....? :=

En dan komen er 2 van die trotse koppen tevoorschijn als je naar beneden scrollt _O-

Maar wat heb jij nou voor omheining daar eigenlijk? Ziet er echt superstrak uit +:)+
Mooi ook zo met de draden door de palen heen, maar hoe hou je daar stroom op dan...?

Nou dan toch een voordeel nog aan de "buren" dat zij dat deel schoonmaken van JKK.

Rocamor

Berichten: 10964
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:40

Ze waren errug moe na het werk. Heel erg moe.
Vooral het vosje...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 12:23

Farjen: Ahw zo cute!! :+:
Joy gaat eerder naar huis komen dan het vosje dus volwassen gaan we ze niet meer samen op de foto krijgen vrees ik. Ze alledrie netjes samen krijgen is al onmogelijk. Er is altijd wel eentje die echt wat beters te doen heeft. _o-

pmarena: Zo zou je het kunnen zien. _O- Het heeft nog gewerkt ook want Sky en Leo zijn dikke vriendjes nu. :') :')

Wij hebben gerecycleerde kunststof palen met om de X aantal palen een treinbils die 1m in de grond steekt. Omdat het kunststof is geleidt het niet en kan de draad dus door de palen heen. Je kan er ook isolatoren in draaien maar wij hebben gekozen om een gaatje door de paal te boren en de draad daar door te steken ivm afbreken van de isolatoren als ze verduren. In de treinbilzen zitten wel isolatoren maar die hebben hout genoeg om ze te vervangen. Met gewone palen ben je na X aantal jaar aan het zoeken waar je hem terug kan zetten. Het zijn 6 draden en de laagste zit op 15cm van de grond geloof ik. Door dat de grond niet helemaal waterpas is wisselt dat wel afhankelijk van hoe de grond loopt. Tussen in is 15 a 20cm (ik dacht de onderste twee 15cm en dan steeds 20cm). En dan natuurlijk 1 draad bovenop. Bovendraad en de draad daar onder zijn een plus en min draad dus altijd stroom als ze er over willen gaan hangen. Speciaal voor buldozers die graag over de draad hangen om 'm zo om te duwen. :D

Wb de buren; Het staat ze maar schoon dat ze dat doen IMO. :o Niet moeten betalen wringt mij al. Als ze ook nog eens niet moesten onderhouden bracht ik de knollen met de hand terug naar hun huis. :o (tis niet ver dus tis een optie. :=)

De draad hebben we eergisteren hersteld omdat een van hun paarden er in gehangen had. (de draad was naar hun kant getrokken) en de jongste van haar liep rechts voor wat onregelmatig. Dat zorgde voor enige ergernis bij mijn man. :+ Dat ze de bramen niet bij snoeien ook.

Kath zegt niks. :+ Kath had gewaarschuwd voor dit soort onzin.

Als zij hun draad niet vrij houden verliezen wij echter ook stroom. We houden beide weides altijd onder stroom ook als hun paarden er niet staan moest één van de veulens door de draad gaan in het midden dat de volgende weide nog steeds onder stroom staat. Dus ondanks dat weide onderhoud wél binnen hun taken pakket valt is dit kruid uit trekken vooralsnog het enige dat ze gedaan hebben. Mijn man heeft hun draad vrij gemaakt recent. Maar hij had ook een heel deel van de weide vrij gemaakt van bramen en is daar dagen aan bezig geweest en die staan allemaal terug. := Daar is ie op zijn zachts niet zo blij mee.


Rocamor schreef:
Ze waren errug moe na het werk. Heel erg moe.
Vooral het vosje...

:j Kan ik me best voorstellen als ik zag hoe ik heb moeten klooien om dat ding er terug in te krijgen. _O-
Het vosje heeft maar twee uitdrukkingen eigenlijk. Dit en hyperalert. Maar vergrijp je niet, tis de geniepigste van de drie. :') wolf in schaapskleren.

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:28

Grappig hé, ik zag jouw foto en ik dacht tiens, ik heb er ook zo één :D

Jammer van de buren, maar de perfecte klant, huurder, gebruiker, ... bestaat helaas niet. Mensen doen altijd dingen anders dan je zelf verwacht. Maar hun stroomdraad vrijhouden is wel het minste, anders kunnen er ongelukken gebeuren

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 12:29

Farjen schreef:
Grappig hé, ik zag jouw foto en ik dacht tiens, ik heb er ook zo één :D

Jammer van de buren, maar de perfecte klant, huurder, gebruiker, ... bestaat helaas niet. Mensen doen altijd dingen anders dan je zelf verwacht. Maar hun stroomdraad vrijhouden is wel het minste, anders kunnen er ongelukken gebeuren

Het zijn geen huurders. Ik noem ze momenteel freeloaders tot ergernis van mijn man. :+
Het ergert mij ook dat ik blijkbaar geen beslissingsrecht had over deze situatie dus ik trek me er weinig van aan. :+

zegt hij laatst "waarom zeg jij er niks van?" "omdat het jouw 'klanten' zijn. Als ik iets zeg is het dat ze moeten opladen."

Farjen

Berichten: 8023
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:31

Jammer hé dat sommige mensen zo profiteren, meestal het type dat enkel neemt en nooit iets geeft/doet

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:39

Hoe hou ik mijn bazen bezig. :')

Hier moet ik ook de stroom op de draden houden of mijn veulen kruipt er gewoon tussendoor. Hij is ook veel brutaler dan zijn volle broer.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:47

Ja...nee....natuurlijk moeten zij dat doen, is wel het minste zeg als ze dat stuk gratis mogen gebruiken :=
Maar ik bedoel meer dat dat dan nog een voordeeltje is, als zij er niet gestaan hadden maar je zelf het hele stuk in gebruik had, had je dat er bij moeten doen, snap je...? Nu nemen ze dan tenminste nog een klein stukje van het werk aan het perceel uit handen.

Die Fjord ook op de achtergrond, daar staat nog zat JKK.... of is dat wat anders....?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 23:44

pmarena schreef:
Ja...nee....natuurlijk moeten zij dat doen, is wel het minste zeg als ze dat stuk gratis mogen gebruiken :=
Maar ik bedoel meer dat dat dan nog een voordeeltje is, als zij er niet gestaan hadden maar je zelf het hele stuk in gebruik had, had je dat er bij moeten doen, snap je...? Nu nemen ze dan tenminste nog een klein stukje van het werk aan het perceel uit handen.

Die Fjord ook op de achtergrond, daar staat nog zat JKK.... of is dat wat anders....?

Dat is ook JKK. Sorry naast het dagelijks uit trekken van JKK zolang mijn lijf het toe laat is het ook Rêve wat trainen gezien we zondag nog eens op wedstrijd gaan. Ik ben blij wanneer ik in de zetel zit ‘s avonds en dan ben ik moral support voor Sky zijn eigenaar. _O-

Heb nu vier grote zakken van elk zo’n 20kg en nou..

Afbeelding
Het stond tot tegen de draag maar….
Heb nog even te gaan zeg maar. :+
Tis vreselijk zwaar voor je rug dus 2,5 uur is helaas ook echt mijn maximum. Dan kan ik nog net naar huis rijden maar worden mijn benen wel al doof. Morgen heb ik wat helpers en in het weekend normaal ook.

Als de buren er niet gestaan hadden zouden we het hebben laten spuiten met gif dat enkel twee lobbige planten aan pakt. (Het heeft iig iets te maken met het type zaad.) dat laat het gras met rust maar maakt ook netels enz stuk. Ook wel de klaver maar das een kleine opoffering.

Terwijl ik onkruid trek houdt Joy zich enthousiast bezig met mijn vuilzak proberen af te pakken. :roll:
Hij is ook zijn halster weer kwijt. Kom het wel tegen ergens gedurende het onkruid trekken. _O-

Het goede nieuws echter is dat mijn man wel mijn punt begint in te zien. :)

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 00:14

Het ziet er behoorlijk dicht uit dat woud van JKK, hele klus zo te zien :(:)
Hopelijk krijg je nog een beetje hulp.

Ik vind 2,5 uur op een dag JKK trekken allang knap! Vooral die planten die wat vaster zitten vind ik echt killing voor je rug. En als het een toch nog wel zweterige dag is dan is dat steeds bukken ook niet echt tof.

Kun je halsters niet gewoon per doos inkopen joh voor dat monster :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 00:28

Achteraan en helemaal vooraan staat het iets minder dik. Sommige komen heel goed uit maar sommige zijn inderdaad volhardend… heb ook een kras op mijn been en wat op mijn armen dus iets heeft terug gevochten. JKK is op zich niet scherp maar het heeft duidelijk kennissen met klauwen. >;)

Man: ‘waar is Joy zijn halster?’
Ik: *maakt vaag gebaar richting de weide* ‘daar ergens gok ik….’
Man: ‘ je gaat niet zoeken?’
Ik: ‘hang wel een reserve in de schuur voor als we hem nodig hebben tot ik het tegen kom. :+
Man: ‘spaart ons waarschijnlijk wat halsters uit ook. :+

:+

Oh. En ra-ra van wie heeft Joy het geleerd:


Sam zijn masker is duidelijk heel boeiend. :j
En ja ze had haar touw ook al los geprult in de tijd dat ik haar staart kamde. Daarom staat ze dus altijd dubbel vast. _O-

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:21

Zo, je bent inderdaad nog wel even bezig met die JKK eruit te krijgen. :\
Best dat je hulp krijgt dit weekend.

Slim van je om er niet perse om te gaan zoeken. Bespaart je energie die je voor iets anders kan gebruiken. :)