Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:54

Liefjes :+:

boyca
Berichten: 1081
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:35

Je hebt prachtige mechels. Heerlijk ook dat ze bij schoothondjes zijn (een paar dan). De meeste mensen gaan denk een straatje om voor ze. Hier ook zo bij mijn rottweiler (60kg) maar die zit thuis ook het liefst op schoot. En de veulens, wat zijn ze een mooi stel samen en hoe die hierachie ontwikkelt is zo gaaf om te lezen en je brengt t ook zo leuk. Dit is echt een van mijn favoriete topics.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 13:10

Als we met ze wandelen dan hebben we altijd plaats in elk geval. :j :+
Het zijn zulke lieve pups. :+:

de eigenaar van het vosje stuurt me net een filmpje:

_O-

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:30

Tja Rottweilers en Mechelse herders. Ik ben er als de dood voor. Als kind bedreigd door die twee rassen. Ik hou veel van honden maar niet van die rassen.
Teveel mensen zijn ongeschikt om baasje te zijn van die rassen.
Ik begrijp het plezier als jullie de ruimte krijgen maar vaak zitten er aan de andere kant negatieve associaties die angst op roepen.
Ik steek ook altijd over bij dit soort rassen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 13:38

Plezier is een groot woord maar ik ga me ook niet schuldig voelen voor andermans gebrek aan opvoeding. Onze honden lopen tegen ons been op en zijn overduidelijk goed afgericht en altijd aangelijnd. (Als je met onze honden loopt wordt je letterlijk lichtjes "opzij" geduwd omdat hen dat aangeleerd wordt. Zo dicht moeten ze lopen. We moeten hun gewicht lichtjes tegen ons been voelen en als ze enthousiast zijn dan voel je dat iets meer :') ) Reageren totaal niet op andere honden of mensen die passeren. Ik ga niet mijn excuses aanbieden omdat mensen mogelijk negatieve associaties hebben als ze ons zien wandelen om redenen waar ik niets aan kan doen. Dan kan ik met mijn tattoo's en piercings uberhaupt niet meer buiten komen. _O-

Als ik moet tellen hoe vaak ik kleine rassen of "gezindshonden" bij de kraag gegrepen heb omdat ze op Yaiko vlogen dan moet ik vanaf nu ook gaan oversteken als er een labrador of beagle aan komt. En dan "hij doet niets hoor."
Jawel, ze bijten hem veelal in zijn poten of in de nek en als Yaiko zich verdedigd bij een kleinere hond met zijn training dan is het beste geval dat die de hond ernstig verwond gezien zijn bijtkracht gewoon veel groter is door de training.
En dan is het Yaiko zijn schuld waarschijnlijk als ie bijt omdat de andere in z'n nek hangt. Dus nu pak ik ze bij de nek en dan is het mijn schuld als ze janken (wat de meeste doen puur van het schrikken.)

Ze hebben dan meestal ook geen halsband aan anders zou je ze nog bij de halsband kunnen pakken.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:14

Die Joy! Lekker over met z’n neus bij.

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:42

Ayasha ik weet dat je goed met de honden bent. Ik liet je alleen een andere kant zien. Normaal reageer ik niet op je honden. Ik weet hoe belangrijk ze voor je zijn.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:28

Heeft Joy geen last van zonnebrand eigenlijk....? Met dat roze neusje :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 20:00

Voorlopig nog niets van gezien. Vorig jaar wel ondanks de neusnetjes en het smeren. :(:)
Rêve heeft het eigenlijk ook nooit en die heeft ook een roze neusje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 00:26

Afbeelding

Afbeelding
Leo zijn baasje maakt ook graag foto’s :+:

Afbeelding
Als baasje ‘neen!’ Zegt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sky beetje etteren terwijl ie eet..

Afbeelding
‘Nu zegt baasje wéér mijn naam. :roll:

Neusje lijkt dus geen last te hebben maar ik moet zeggen dat tussen hier thuis en de weide het volgens mijn auto maar liefst 7 graden scheelde in temperatuur. De natuurlijke bescherming van de bomen zorgt er vermoedelijk ook voor dat hij niet zo veel in de zon staat. Als ze kunnen eten in de schaduw kiezen ze daarvoor natuurlijk. Vorig jaar hadden ze wel een schuilstal maar geen enkele natuurlijke bescherming. Waar ik thuis echt niks kon met de paarden behalve ze hier onder de boom laten staan had ik bij de veulens gerust kunnen rijden. En het is een 20 tal minuten van thuis dus aan het uur ligt het niet.


En gewoon omdat het een grappige gewoonte is die we beide niet snappen:

Afbeelding
Dit kan toch niet comfortabel slapen… _O-
Dit is dus een gewoonte van Yaiko. _O- als ik op de zetel zit ligt hij of op mijn schoot of zo. _O-

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:25

ahum, comfortabel slapen ziet dat er toch niet uit mijn ogen. :')

Zucht kan Joy niet wat van zijn chille en maak er geen drama van vibes doorgeven aan mijn hengstveulen? Tjonge maakt die er een drama van als we hem leren zijn voetjes te geven. Het ergste is dat hij gericht slaat als je ze wilt vastpakken. :\ heb nog hengstveulens gehad maar zo moeilijk als dat deze nu doet op zijn voetjes waren de anderen niet. DAt wordt even flink doorpakken vrees ik de komende tijd. Heb het geprobeerd met de zachte aanpak maar dat gericht slaan heeft vandaag uitgewezen dat we even voor de hardere aanpak gaan moeten gaan of meneerke gaat over zijn toekomstige baas heen lopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 13:05

een zacht touw in een lus om het been doen en zo de voet vragen. Zo sta jij buiten "schopbereik" en kan je hem toch blijven vast houden. We hebben hier een paar paarden gehad die dat deden en Sky was de meest recente die zo gericht schopte. :) Zacht katoenen longe touw (niet zo'n stijf, zo'n soepel) in een lus er om heen en zo vast houden tot ie ontspant, dan laten neer zetten. Door dat je het touw vast hebt kan je mee bewegen net zoals wanneer je de voet zou vast houden alleen kan je wat afstand houden. Als ze eenmaal over die fase heen zijn dat ze met panikeren terug in hun comfortzone geraken (jij laat immers los, wat logisch is) dan ben je vaak al een heel eind.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 14:25

Zorg er wel voor dat het touw voldoende dik is. :) Zodat je geen schuurplekken of pijn veroorzaakt. Dus geen halstertouwen, die zijn vaak te dun. :) (desnoods een halsterbontje er om heen knutselen. Het ide is dat je de lus vrij groot legt en ze er in laat "stappen" en dan het touw om het been trekt.

Ook een methode om een paard dat gericht trapt/zich niet wil laten verzorgen terwijl dat echt, echt moet, relatief veilig te verzorgen of bv te kappen. :) Als je het diagonale been omhoog houdt gaan ze veelal niet meer ver. Ideaal is het niet en het is altijd een tussenstap maar je hebt niet altijd de luxe om dingen rustig aan te leren. Als ze zich in de nesten werken voor je het ze rustig kan aanleren zijn dit relatief vriendelijke manieren om ze toch te helpen zonder zelf het licht uit je ogen getrapt te krijgen.

Wij hebben eigenlijk vrij veel verschillende technieken met touw uitgewerkt omwille van de paarden die ik meestal in handen krijg om ze veilig dingen aan te leren. := Voor Leo hebben we een soort "tuig" gemaakt met de longe om de achterhand heen in een lus naar de hand en dan een apart touw aan het halster. Zo kon ik hem iets meer "bij me houden" terwijl mijn man hem de klep op hielp. Als ze écht niet willen werkt dat allemaal niet maar als het onzekerheid is dan vinden ze op één of andere manier steun in het feit dat ze "kunnen leunen" op dat touw. (een goed gedacht is veel waard)

Longe aan één kant vast maken doen wij dan weer nooit. Dat heb ik alleen nog maar fout zien gaan. Met het tuigje kan je in geval van "mee bewegen" maar met het touw aan één kant vast heb ik al te veel paarden zich er overheen zien gooien.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 22:03

Dat van die Linge kunnen we inderdaad proberen. Bedankt voor de tip.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 22:55

Leo vandaag niet zo braaf met de ontworming. Iets doet me vermoeden dat ie nog niet eerder ontwormd geweest is. :x

Kleine throwback naar 2 jaar geleden:
Afbeelding

Toen zo klein en nu zo’n bink. :+:

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 23:53

Of wellicht is zijn vorige ontworming niet erg paardvriendelijk geweest?

Heerlijke foto van jou en Joy, wat een gupje was ie daar nog <3

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:04

Gaaf die foto!

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:13

Haha die lag wel echt te slapen hè :))

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 12:38

Mars schreef:
Of wellicht is zijn vorige ontworming niet erg paardvriendelijk geweest?

Heerlijke foto van jou en Joy, wat een gupje was ie daar nog <3

Hij is twee maal na elkaar ontwormt op aanraden van de DA. De 1e ging probleemloos. Gewoon spuit in de mond en klaar. De 2e gisteren verliep een stuk minder vlekkeloos…. Wat me doet vermoeden dat ie eergisteren dus nog niet wist wat uit die tube ging komen.

Ongelooflijk dat zo’n klein ding twee jaar later een heel paard is hè :+:

pmarena schreef:
Haha die lag wel echt te slapen hè :))

:j :+:

Pien; :+:

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:51

Mooi is dat hoe ze echt finaal buiten westen zijn als ze zo klein zijn :+:

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 00:53

Mag ik jullie advies?

Ik heb iemand die een plek zoekt voor een drachtige merrie. De weide waar de veulens eerst stonden is daar ideaal voor en als Pret dan terug moet komen heeft ze gezelschap.
Ik heb alleen nooit gerekend voor drachtige merries. :+

Wat zouden jullie redelijk vinden voor:
Weide met schuilstal, onbeperkt hooi, krachtvoer (meuslie en slobber). Dagelijkse controle. Smid kan door ons geregeld worden indien gewenst dus in wezen geen omkijken naar behalve de dracht en de eigenaar is een DA dus ik ga er van uit dat hij het medische deel zelf wil regelen. Eigenlijk dus vol pension drachtige merrie maar dan met 24/7 weide gang en natuurlijk onbeperkt hooi. (Letterlijk een DA bij de hand hebben is ook een luxe natuurlijk. O:) )

Ik wil een faire prijs maken. Ik ben niet op zoek naar dikke winst maar wil ook niet bij leggen natuurlijk. Het is pakweg 5km extra. Als het aan mij lag ging ze naar het lege stuk in Zutendaal gezien ze toch drachtig is (en ook bedoelt is als full time fokmerrie dus ze gaat niet boeiend zijn voor de hengsten.) maar mijn man wil dat stuk nog niet terug eisen. Als ik de juiste triggers vind is zij mogelijk wel een manier om mijn weide terug op te eisen. :+

Ze staan nu ook langs een merrie dus de stroomdraad heeft zich al bewezen dat ie zijn werk doet. En die merrie is niet drachtig.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 06:49

Hihi evil genius aan het broeden op de juiste trigger om de wei terug te krijgen ~~}>
Heb je al wat gevonden...? O:)

Is het de baas van de eigenaresse van Sky....?

Ik ben erg uit de kosten dus zou het niet weten, je weet zelf waarschijnlijk het beste wat al die dingen kosten op die locatie, en voor welk bedrag het je tijd en moeite enzo waard is. Zou Pretty goed gaan met merrie met veulen denk je? Wel genoeg ruimte / gras voor 3 stuks? En is het niet een beetje eenzaam voor de merrie nu...? En het veulen straks. Ook wel heel erg duimen dat het een hengst is zeker :=

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:10

Geniale stok om je stuk wei terug te krijgen. }:)

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je zou kunnen vragen. Weet je wat ze in de omgeving vragen aan stalling? Daar misschien net iets onder gaan zitten?

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:17

Ayasha schreef:
Mag ik jullie advies?

Ik heb iemand die een plek zoekt voor een drachtige merrie. De weide waar de veulens eerst stonden is daar ideaal voor en als Pret dan terug moet komen heeft ze gezelschap.
Ik heb alleen nooit gerekend voor drachtige merries. :+

Wat zouden jullie redelijk vinden voor:
Weide met schuilstal, onbeperkt hooi, krachtvoer (meuslie en slobber). Dagelijkse controle. Smid kan door ons geregeld worden indien gewenst dus in wezen geen omkijken naar behalve de dracht en de eigenaar is een DA dus ik ga er van uit dat hij het medische deel zelf wil regelen. Eigenlijk dus vol pension drachtige merrie maar dan met 24/7 weide gang en natuurlijk onbeperkt hooi. (Letterlijk een DA bij de hand hebben is ook een luxe natuurlijk. O:) )

Ik wil een faire prijs maken. Ik ben niet op zoek naar dikke winst maar wil ook niet bij leggen natuurlijk. Het is pakweg 5km extra. Als het aan mij lag ging ze naar het lege stuk in Zutendaal gezien ze toch drachtig is (en ook bedoelt is als full time fokmerrie dus ze gaat niet boeiend zijn voor de hengsten.) maar mijn man wil dat stuk nog niet terug eisen. Als ik de juiste triggers vind is zij mogelijk wel een manier om mijn weide terug op te eisen. :+

Ze staan nu ook langs een merrie dus de stroomdraad heeft zich al bewezen dat ie zijn werk doet. En die merrie is niet drachtig.

Ik zou een All in prijs maken maar zonder het krachtvoer. Je hebt merries die prima rondkomen op een halfje brok de hele dracht en zoogperiode, en je hebt er die kilooo's merriebrok nodig hebben om een beetje op gewicht te blijven.
Dus ik zou een prijs nemen zoals voor een normaal paard met stalling + onbeperkt hooi. En ofwel het krachtvoer zelf laten voorzien of volgens verbruik rekenen.
Veulen zou ik vanaf een maand of 3 aanrekenen aan opfokprijs. Vanaf dan eten ze volwaardig hooi mee neem ik aan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 14:44

petraaken schreef:
Geniale stok om je stuk wei terug te krijgen. }:)

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je zou kunnen vragen. Weet je wat ze in de omgeving vragen aan stalling? Daar misschien net iets onder gaan zitten?

Hier in de omgeving zijn ze vrij duur, niet duur naar jullie normen maar ik ben met 200 euro als opfok echt spotgoedkoop. De opfok waar Joy stond staat nu op 280 euro en krachtvoer zelf aankopen. Nu goed, die man moet er ook aan verdienen en dat hoeft voor mij niet perse. Ik wil gewoon het gevoel hebben dat ik iets nuttig doe. :o
Het enige punt is wel wat de hengsten gaan doen als ze moet werpen. Maar ik moet sowieso nog eens terug met hem bellen want de kans is reëel dat hij haar voor het veulenen even "naar huis" haalt om haar beter te kunnen monitoren (of naar de kliniek waar hij werkt.).

Op een merrie met veulen zouden ze in principe niet anders mogen reageren dan op een merrie lijkt me. En als het mormel een hengst is heeft ie ineens een opfok. :+
Maar dat moet ik dus nog allemaal vragen, ik werd gisteren gebeld vlak voor ik naar mijn vader vertrok met de vraag of ik plaats had en ik kan haar zetten waar de veulens stonden maar alleen is ook maar alleen. Pretty is een optie natuurlijk. Dus heb gisteren gezegd dat ik dat even thuis moest bespreken, dat ik wel een weide had waar ze kon staan maar dat ik moest overleggen met mijn man. :+


pmarena schreef:
Hihi evil genius aan het broeden op de juiste trigger om de wei terug te krijgen ~~}>
Heb je al wat gevonden...? O:)

Is het de baas van de eigenaresse van Sky....?

Ik ben erg uit de kosten dus zou het niet weten, je weet zelf waarschijnlijk het beste wat al die dingen kosten op die locatie, en voor welk bedrag het je tijd en moeite enzo waard is. Zou Pretty goed gaan met merrie met veulen denk je? Wel genoeg ruimte / gras voor 3 stuks? En is het niet een beetje eenzaam voor de merrie nu...? En het veulen straks. Ook wel heel erg duimen dat het een hengst is zeker :=

Nog niet echt omdat het de vraag is wat de hengsten gaan doen met een bevallende merrie. Maar als het niet daarvoor is dan kijk ik in oktober om het stuk op te eisen als er pas afgespeende veulens zouden komen om die eerst even "samen te laten komen" op dat vrije stuk en dan in te scharen. Zodat die guppies even veilig kunnen kennis maken met de grotere heren. Ik wil dat stuk terug. Ik heb er helemaal niks aan nu, geen hulp, geen geld, nada. Alleen stress.

Nee, het is de DA die rêve ook begeleid heeft met haar dracht. Hij is gestopt met zijn prive praktijk dus doet geen huisbezoeken meer. Waardoor ik nu dus een andere DA heb maar we hebben wel wat contact gehouden (hij is een "leeftijdsgenoot" ) gezien hij ervoor wel toch een 8tal jaar bij mij kwam en zeker met de Rooie hebben we elkaar goed leren kennen zeg maar. :+ Hij heeft overigens ook Pretty haar dracht begeleidt. Dus we hadden sowieso wel vriendschappelijk contact zij het sporadisch. Toen hij me gisteren belde heb ik ook gestuurd van "was het per ongeluk of had ge me nodig?" dus hij stuurde dat ie een vraag had. En toen ik hem terug belde vroeg hij hoe het ging enz maar dat doet ie normaal niet. Kijk ik kan, geloof het of niet, met best veel mensen om. Deze persoon is geen "koetjes en kalfjes" persoon. Beleefdheden maakt hij normaal geen tijd voor tenzij ie geld aan het verdienen is. :+ Desondanks mag ik hem wel omdat dat ook betekent dat ik niet alles in watten moet draaien. _O-
Maar ik had zo iets van "dit is verdacht" als ie zo beleefd is. _O- Dus hij zegt al lachend "ge klinkt zo achterdochtig?" waarop ik: "da's omdat ik achterdochtig ben. Gij zijt alleen zo beleefd als ge iets nodig hebt dus ofwel irriteert het u dat ge hulp moet vragen ofwel gaat ge iets vragen dat zelfs gij er over vindt gaan en dat laatste is verontrustend." _O-
Kreeg heel droog terug "ik hoor dat ge nog altijd even charmant zijt." _O- _O-
Maar dat geeft dus wel een beetje de dynamiek weer tussen ons twee. :))

In principe is die weide wel genoeg voor drie. :j Zeker omdat ik sowieso altijd onbeperkt hooi geef. Het zou mij ook de mogelijkheid geven om nu Pretty te gaan halen en niet in oktober ineens weer voor een verrassing te komen want nu woont ze bij haar moeder maar voor hetzelfde geld krijg ik over een paar maanden toch een bericht dat ze weg moet.

Mijn man belde net omdat ik zei of hij nog dingen wilde weten omdat ik van plan was om dadelijk even te bellen (man is trainen met de honden) en die zei "160 als wij alleen hooi moeten regelen en 220 als we ook het voer moeten doen zolang ze puur zoogt, zodra het veulen mee eet komt er een bedrag voor het veulen bij maar dat zal dan eerder iets van 50 euro zijn voor hetgeen een veulen eet aan hooi zolang het ook nog gezoogd wordt. Als ie naar de opfok zou gaan gewoond dezelfde voorwaarden als de rest van de hengsten."

Hij zei alleen ook dat we dan Pretty ook ineens konden laten dekken. := Ik heb niks tegen nog een nakomeling van Pretty maar dan wil ik toch eerst een onderzoek of Pretty daar fysiek nog goed genoeg voor is.