Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10941
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:22

Het weitje hier ligt volledig beschut tussen hoge heggen. Dus het waait amper tot niet. Ook geen bomen op de wei voor schaduw. Dus ze staan echt graag even binnen

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:42

Wel verdikke mijn vader laat weten dat de mijne nog buiten staan. Waarschijnlijk door de wind denkt hij dat ze buiten beter af zijn dan binnen. Van zodra ik thuis kom zal ik hun stal schoonmaken en ze binnen halen en afkoelen. Ik weet werkelijk niet met dit weer waar je goed aan doet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:14

Ik denk vooral ook niet te zeer panikeren.
Niemand is comfortabel met dit weer maar ze overleven het wel.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:47

Tjonge wat een oven buiten. Niets voor mij dit weer. Hoe hou jij het zelf uit en je honden? Mijn stro is ook binnen en ik was super blij met hulp van 2 vrienden. Zo was alles relatief snel geladen en gelost maar een auto met airco is wel een zegen nu.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 23:04

Ik kan hier enorm goed tegen. :) Het is niet dat ik wil gaan sporten in dit weer maar ik heb er ook niet extreem veel last van in alle eerlijkheid. Alleen als ik mijn medicatie krijg met dit weer heb ik last omdat ik dan al koorts maak door de medicatie en dat is niet fijn met 40 graden. :+ Maar moest dat zo zijn dan hebben we airco in de slaapkamer en kan ik me daar terug trekken. De honden zitten hier door de dag ofwel in de slaapkamer ofwel in de kelder (die relatief fris is) of ze liggen voor de ventilator. :+ Mijn man heeft wel enorm veel last van dit weer. Dat is eigenlijk het lastigste deel van dit soort temperaturen. O:)

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:56

Vandaag en gisteren gelukkig heel wat frisser. Alleen voor zondag en maadag geven ze weeral 30 graden of rond de 30 graden uit. :\

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 15:10

petraaken schreef:
Vandaag en gisteren gelukkig heel wat frisser. Alleen voor zondag en maadag geven ze weeral 30 graden of rond de 30 graden uit. :

Ik hoop dat dat nog naar onder veranderd gezien vandaag ook koeler us dan voorspeld :x

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 00:14

:wave: we hebben vandaag heerlijk in de miezer rond getuft, Sam en ik. De paarden genoten duidelijk van de afkoeling, woensdag heb ik ook niet gereden uiteindelijk omdat ik ze wilde laten herkomen.

Sam das zijn geweldige zelf, mijn lijf doet verschrikkelijk pijn maar Sam bewoog zacht en soepel. :+: zelfs toen hij schrok van een ekster hield hij rekening met me.
We hebben ook niet veel gedaan. Laag en ontspannen. Wat recht richten en contra zonder wissels.

Hoewel Rêve ook zou moeten toch besloten haar te laten staan, morhen heeft Sam rust zodat hij zaterdag kort gereden kan worden en zondag wedstrijd. Dus Rêve kan morgen.

Dat was een wijze beslissing want ik lig nu in bed maar vanaf een uur of 8 deed ademen pijn. :roll:

Ik heb een blog geschreven. Wel te laat. Dus ben nog even aan het wachten op wanneer ik die moet posten. Ik dénk dat het onderwerp herkenbaar zal zijn ook al heeft het misschien minder raakpunten met paarden als bokt graag heeft. Anderzijds is het júist een belangrijk deel om te belichten denk ik... paarden houden en wat ze doen voor mij op mijn slechte momenten... en hoe vaak ik ‘niks’ doe met ze omwille van die momenten...

Ik bedacht me vandaag nog dat weinig wedstrijd ruiters op wedstrijd zouden gaan met een paard dat twee keer gereden is die week. _O- Maar ik vertrouw Sam... Hij laat me niet in de steek. :n en Rêve ook niet. Ze heeft veel bravoure en attitude maar ze gaat me niet in de steek laten. Ze gaat doen wat binnen haar kunnen ligt. Net zoals Sam dat zondag zal doen.

Dat kan deels denk ik omdat mijn paarden veelal in training een heel stuk verder staan dan hun wedstrijdniveau... wellicht moet ik dat nog toevoegen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 18:55

Zó, vandaag op wedstrijd geweest. Sam vond het een prima weertje :roll:

Hij heeft een galop-onderdeel toegevoegd aan de proef (twee keer), de wissels waren slordig en ik was mijn teugel kwijt bij de 1e contra.
Daarmee kwamen we op een 4e plaats op nog geen halve procent buiten de prijzen. :+ (nummer 1 had 65 en wij 63,2 oid)
Ik lijk gewoon mijn ritme niet te vinden. Zulke stomme fouten maak ik normaal niet. Het zit er in en ik krijg het er gewoon niet uit precies. :\

Rocamor

Berichten: 10941
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:16

Proficiat met je punten. Menigeen die met dit soort fouten niet eens in de buurt van winst komt...

Hoe vaak heb je nou een wedstrijd gehad? Hoeveel last heb je van de warmte. En vergeet niet dat je ook moe bent.

Als je dan als in acht neemt, is dit toch een prachtige score?!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 19:59

Niet zo vaak als ik zou willen. Dit was de 4e wedstrijd terug. Hij heeft echt alles om bovenaan te eindigen maar we maken gewoon te veel domme fouten. Volgende week gooien we het eens over een andere boeg. Kijken of dat werkt. :+
Maar Vlaams kampioenschap wordt m niet vrees ik. :+

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:55

Nou, ondanks de "domme fouten" gaan jullie zo te lezen toch heel aardig als ik zie met wat voor klein percentage verschil je net buiten de prijzen viel. Je mag best een beetje trots zijn op jou en Sam. In je blog schrijf je dat je moe bent. Die moeheid zit tot in je tenen en nog weet je het voor elkaar te krijgen om Sam, en ook Rêve, te trainen en te verbeteren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 22:38

Volgende week rijd ik hem lang en laag in en pak ik hem op als we binnen moeten. Kijken of ik zo kan voorkomen dat ie zo heet wordt dat hij geen blijf weet met zichzelf. :(:)

Hoewel hij zelf wel happy was. _O-
Mijn man heeft me nadat we Sam gekoeld hadden gedwongen te gaan zitten en te drinken omdat ik kippenvel had (en daar was het echt te warm voor. :+) maar Sam kon nog wel een paar rondjes. _O-

Er was ook een nationale wedstrijd aan de gang en we hebben een spelletje gedaan: afkeurende blikken tellen. _O- en als we dan gaan in rijden komen ze toch geleidelijk allemaal kijken. :+

Ik heb een filmpje maar het is erg bewogen zelfs met dat ik heb proberen te stabiliseren. Ben op zich ook niet teleurgesteld. 4e met grote fouten is veelbelovend… ik wil gewoon mijn ritme terug vinden. :o



Ik denk dat ik gewoon minder aan hem moet klooien. Ik wil het te perfect en dat ergert hem denk ik.

Ik dacht trouwens dat we rond de ring moesten want in theorie als er plaats is moet dat maar na 1 rondje zei de jury dat ik ook in de ring mocht. Daarom zie je me de ring in rijden voor ik daadwerkelijk start. :+

Die eerste S moet in draf. Ik weet niet wat ik daar gedaan heb dat hij dacht ‘galop’ maar als ik op de hoefslag kom gooi ik bewust even los, omdat ik besefte dat ik hem te vast had en hij daarom zo geërgerd was. :o

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:52

Had jij wel de juiste focus c.q. connectie met Sam of was dat een beetje zoek doordat je momenteel niet zo fit bent?

Het is trouwens voor de andere ruiters maar goed dat je niet gewonnen had, scheelt hen weer een minderwaardigheidscomplex. :D

Mars

Berichten: 33277
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 22:55

Zo zeg, ook niet de meest prikkelarme omstandigheden om zo weer even te starten :oo Beiden wat gespannen maar wat zie je hem dan toch zijn best voor je doen. Ik zit me dan stiekem te bedenken hoe Sam die proef door zou gaan als er een random andere ruiter van dat terrein op hem stapt. Na alle verhalen van jou denk ik zomaar dat die dan geen proef rond komt. Het is toch een hele prestatie hoe je met hem samenwerkt en toch tot zulke mooie resultaten komt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 00:12

Het was érg druk op het terrein, die middelste ring was een soort losrij-ring voor de nationale wedstrijd die ook aan de gang was en Sam wist niet goed wat hij moest vinden van dat gehuppel. := terwijl ik groette kwam er ook nog eentje steil overeind. Het mag in theorie niet uit maken maar Sam heeft net als ik geen filter. Op zich wel een erg mooie accommodatie maar nationaal + regionaal is miss niet ideaal voor Sam.. Ik dénk dat Rêve daar nuchterder in gaat zijn.

Sam wil echt heel graag. Hij doet idd echt zijn best. Was ook oprecht trots op hem. Hij heeft het goed gedaan. Ik heb gewoon wat domme dingen gedaan. Ik corrigeer de fouten van vorige proeven en maak nieuwe in de plaats. :+
Processie van echternacht noemen we dat hier. Toch zijn de omstanders over het algemeen positief. Het is ook geen rampzalige proef. Gewoon miscommunicaties die opgelost worden meer punten kosten,

Had eigenlijk niet door dat het nog maar de 4e keer terug was. :+

Maflinger: ze hebben sowieso ‘last’ van me want Sam en ik zijn die combinatie op de startlijst die nooit echt wint maar waarvan ze weten dat ie ze desalniettemin hun beker kan in pikken. _O- dus hoewel ik steeds buiten de prijzen ben merk je dat alle nieuwe ruiters alweer weten wie Sam is. :+ de ‘winnaars’ hebben nl. Ondanks alles allemaal al wel eens achter hem gestaan ook. :+ alleen de winnaar van vandaag nog niet. Maar nummer twee wel. _O- dus het is niet dat we ze niet het vuur aan de schenen leggen. Het is écht even terug die ontspanning vinden in de ring. Als we die terug hebben moeten ze gewoon rekening met hem houden.

Ik was gek genoeg niet nerveus. Wel moe idd en ook ‘fysiek’ alsin: bij mijn keertvolte in galop verloor in mijn linkerteugel (als ik moe ben faalt mijn vermogen tot vast houden en coördineren gewoon.) en ik kreeg hem niet terug op gepakt. Na drie pogingen heb ik het gelaten voor wat het was tot het stap moment. Daarom maak ik ook te veel stappen. Was mijn teugel aan het zoeken want in die volgende contra sprong hij vorige keer wissels. :+

Vind het alleen jammer dat oefeningen zoals zijn middendraf dan eigenlijk niet echt beloond worden, als je een 4 durft geven, geef dan ook die 8… ook zijn middenstap en AW zijn gewoon netjes en dat zijn dan 6’jes… Daar haal je niks mee op terwijl die IMO goed waren. De wissels niet. De middengalop ook niet. Maar de goede stukken waren 6 en 6,5 en een 8 voor de laatste binnenkomst die ik nog minder begrijp (als ze hem dan niet voor de middendraf geeft) want daar zat ook een hakkeltje. :+ het tweede deel van de stap (na de AW ) is een apart onderdeel dat dubbel telt en daar krijgt hij dan een 6. Terwijl hij IMO mooi stapt… ook zijn AW is netjes: 6 zonder commentaar… dat vind ik dan wel jammer… :o

Toen Sam naar mij kwam had hij bij een GP ruiter in training gestaan om te verkopen als FEI pony maar die heeft het op gegeven omdat ze in training amper een normale gang er uit kreeg… := (toen had hij al L gelopen 1 proef met de 1e ruiter.)

Zelfs aan de hand gaat hij niet zonder mij weg van de camion…. Dus ik durf zonder veel te riskeren te gokken dat hij zonder mij niet naar de ring gaat. := dat is nl. Al geprobeerd door goed bedoelende grooms (al naar de piste wandelen aan de hand of gewoon stappen.)
Hij moet mij in het zicht hebben. Anders steigert hij om zich los te trekken. :o

Mijn man wandelt ook niet meer met hem. Na de 1e poging kwam ie na vijf meter terug naar mij met een passagerende briesende totaal over zijn toeren zijnde Sam en gemompel dat klonk als ‘stomme ezel is nog erger dan die giraf thuis.’ (De giraf is de mechel pup die mij zo beschermd. _O-)

Ik heb geen ide wat hij zou doen als iemand anders hem zou rijden met mij er bij. In wezen is Sam heel braaf en licht, gevoelig en erg voorwaarts maar hij zal niet bokken. Hij gaat wel rennen als je hem niet loslaat in galop of hupsen als je hem te strak houdt vanvoor maar heel beheerst.

Ik kan echt niet zeggen dat hij stout is. Hij communiceert gewoon erg duidelijk. Het rennen is het meest enge. Dat doet hij met mij niet meer maar toen hij pas bij me kwam was dat zijn go-to move, steigeren, vooruit springen en dan rennen zo hard als hij kan en hij is snél met die korte pootjes… dan voel je ook dat je hem compleet kwijt bent. Zo ziet het ook uit blijkbaar want met de wissel aanleren deed ie het nog eens en Chris kreeg een kleine paniekaanval in mijn plaats. :+

Maar dat doet hij normaal niet meer. Je moet wel weten zoals bv vandaag. De 1e galop is hij dan wat onbehouwen. Dat moet je dan even een paar passen negeren. Rustig ronder vragen en dan tempo terug vragen op je zit en dan ben je er. Als je hem dan vast pakt zie je alle hoeken van de ring aan heel hoog tempo en is hem stoppen echt niet zo simpel…. Dus je moet wel echt durven ‘laten gaan’ en dan terug nemen. Sam is geen paard voor iemand die alles altijd onder controle wil hebben. Tis geven en nemen met hem.

Als een ander hem teugel durft geven dan krijgen ze hem vast de proef wel door hoewel de persoon die mij het langst kent als ruiter laatst wel zei dat ik echt extreem veel op gevoel rijd dus wellicht onderschat ik hoeveel ik kanaliseer
maar hoe dan ook: Sam voelt altijd alsof hij op ontploffen staat… :+ zodra je gaat zitten is hij AAN. En dan trippelt hij aan losse teugel naar de piste. Vertrouwen geven en hij blijft bij me. Na een paar minuten is hij zijn ei kwijt en gaat hij zelf normaal stappen, Hij is van nature gewoon extreem voorwaarts en snel ‘geactiveerd’.

Ik denk dat veel ruiters te veel in gevecht zouden gaan met hem (hem niet laten trippelen en hinniken op weg naar de losrij piste bv terwijl hij zo juist een deel van zijn spanning kwijt raakt ) en dan krijg je wel problemen… ondanks dat ik hem hier ook te vast heb. Zie je me alsnog af en toe mee geven. Als je dat geheel niet doet en ‘met een kg in de hand’ rijd dan zie ik het somber in… draf lukt dan vast nog maar in de galop ga je dan records breken…



Het mooie is dat op mijn FB we het nu met de eigenaar van mijn club hebben over het Madeleine cakeje dat hij me al iets van zes jaar beloofd. Hij grapte vandaag ‘ale hé Kathleen kon die halve procent nu echt nie er bij?’ Waarop ik zonder nadenken ‘misschien was het gelukt als ge me een Madeleineke gegeven had…’

Zijn moeder kwam ook niet meer bij omdat we dus al járen over dat cakeje bezig zijn en alleen wij snappen waar het over gaat dus iedereen aan het secretariaat stond verward te kijken toen ik bloedserieus zei ‘dus eigenlijk is het uw fout dat ik al drie keer net buiten de prijzen ben en ik begin het wat beu te worden…’

Inmiddels heb ik via FB laten weten dat als hij wil dat ik presteer op de interclub hij weet wat hem te doen staat,.. _O- )
(Dit begon dus allemaal met een cakeje toen we elkaar leerde kennen. Een sarcastische opmerking en toen we eens gelijktijdig bij Chris waren had ik snoep in zijn camion gelegd (in de laadruimte) en hij had een lege verpakking achter mijn ruitenwisser gestoken… _O- toen wisten we dat we van hetzelfde laken een pak waren, _O- )

Bij onze eerste ontmoeting heb ik hem bedankt voor het te weinig wedstrijden rijden waardoor ik een podiumplaats had. _O- hij zei heel droog ‘graag gedaan…’ (die conversatie kwam omdat ik echt op een heel zure wijze mijn podium plaats verloor en hij zei dat hij dat op een eerder kampioenschap voor gehad had. Daar was ik dus 3e geworden dus ik zei ‘oh Mercie dan dat ik er toen ook niet net naast gevallen ben.’ )

En op een of andere manier zijn we zo vrienden geworden en zijn ouders (schatten van mensen) ook. _O-

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:13

Als ik je verhaal zo lees zullen er maar heel weinig iets van Sam gedaan krijgen onder het zadel. Als je met zo'n fouten als dat percentage bij een rijdt dan denk ik dat de anderen het in broek mogen doen als jullie eens ontspannen in de ring.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:29

Zo te lezen ben jij voor Sam gewoon echt "zijn mens". Hoe mooi is het dat een paard dat een groot deel van zijn leven blijkbaar onbegrepen is geweest, nu zo goed gehoord en gezien wordt.

Nieuwe fouten maken terwijl je bezig bent om oude fouten te herstellen lijkt vooral wel heel veel op leven. Zonder verandering/progressie kan je wel in je graf gaan liggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 15:44

Sam is ook echt "mijn paard". Is moeilijk te omschrijven maar zelfs als we "out of sync" zijn zoals in de proef, zijn we nog steeds één en aan het communiceren. Geen frustratie, geen angst of ergernis gewoon "ik begrijp je niet" "weet ik, sorry we proberen opnieuw." en hij kalmeert en probeert samen met me opnieuw.

Als hij echt ontspannen is in de ring en we zitten in ons ritme dan kan Sam makkelijk scores boven de 70% lopen en de paarden die bedoelt zijn om door te stromen naar nationaal achter zich houden. :+:

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 21:13

Afbeelding

Afbeelding
Joy’ke


Afbeelding

Afbeelding
Sam heeft een nieuw halster :+:


Afbeelding
Rêve blijft nu ook staan als ze niet aangebonden staat. Touw lag over de plank terwijl ik Sam zijn halster om deed. :+ Ze leert het wel. <3

Mars

Berichten: 33277
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:21

Jeutje wat een wijs koppie heeft Joy!

Sam, dat staat je goed hoor :j

En Rêve staat er zo voldaan bij als in ‘gnagna ik wist al lang dat ik dit kon hoor, maar zal mij nu eens gedragen’ :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 22:09

Ja normaal heeft ze de ketting niet aan maar ze gingen naar de grote weide over de straat. Dan krijgt miss bulldozer wel de ketting om :=

Zij krijgt een roze. _O-

Bloemetje75
Berichten: 1992
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:11

Ohhh dat halster! Waar vond/bestelde je die? Mette heeft er nu een met “troublemaker” op zijn neus. Helaas past dat. Wie weet gaan zijn grapjes over met zo’n halster….

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:22

Mooi neusnetje heeft Joy.

Sam heeft echt een supergaaf halster. Als Rêve ook zo'n mooie krijgt, heb je een mooi setje. Lekker ook dat hoofd van haar: "Ik kon het wel maar had geen zin".

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 22:48

Bloemetje75 schreef:
Ohhh dat halster! Waar vond/bestelde je die? Mette heeft er nu een met “troublemaker” op zijn neus. Helaas past dat. Wie weet gaan zijn grapjes over met zo’n halster….

Epplejeck. Als ik op de site op ‘halster Epplejeck’ zoek staat ie er tussen.

Troublemaker bestel ik niet voor Rêve. _O-


Maflinger_S schreef:
Mooi neusnetje heeft Joy.

Sam heeft echt een supergaaf halster. Als Rêve ook zo'n mooie krijgt, heb je een mooi setje. Lekker ook dat hoofd van haar: "Ik kon het wel maar had geen zin".

Als Vigo het helemaal opgevreten heeft krijgt hij een nieuw maar zolang het zijn neus bedekt houdt hij dit. _O- de nieuwe zijn wel goedkoper gezien Vigo ze op vreet. _O-

Rêve was beetje rustig naar mijn zin zo aan de hand dus houd haar wat in de gate maar onder het rijden was ze goed voorwaarts dus het zal wel niks zijn.

Rêve heeft ook een bijpassend touw. (Toevallig hoor _O- ) Sam gewoon een zwart.