Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:52

Jeetje, die botten van jou doen denken aan een gatenkaasje. Da's echt niet tof.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:10

DuoPenotti schreef:
Jeetje... wat dat betreft zit het je ook niet mee zeg. :knuffel:

De afleiding die je hebt staat wel prachtig op de foto.
Lekkere stoere spelende jongens.

Was heerlijk om te zien idd :+: dat hij nu ook speelt! :+:

Zijn moeder was vandaag ook flink.

Afbeelding

Anoniem

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:18

Kijk haar glanzen <3 Sterkte met je knie!

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:22

Goudhaartje :9

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:52

Knappe paardjes <3
Jeetje dat MRIbeeld :oo wat enorm heftig zeg!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 22:55

loez schreef:
Knappe paardjes <3
Jeetje dat MRIbeeld :oo wat enorm heftig zeg!

Zo zijn mijn heupen en enkels dus ook, die van mijn heupen kan ik ook opzoeken als jullie daar een beeld willen hebben. Enkels weet ik niet zeker of die er op staan.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:32

Jeetje! Heb in elk geval veel respect voor hoe je overal mee om gaat! Je laat je niet zomaar uit het veld slaan! :knuffel:

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 09:25

Ik baal nu een beetje omdat ik het niet kan door spreken met mijn vaste kine maar nog een weekje geduld hebben.. Als de rechter ook vol zit dan weet ik dat de huidige pijn wel gaat minderen. Als het blijft zoals het nu is kwa pijn zal ik er ook mee moeten leren copen maar dan ga ik toch nog een paar keer vloeken over de komende maanden.

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:17

Wat ontzettend rot voor je. Ik had hier echt nog nooit van gehoord. Maar zelfs als leek mis ik heel veel botweefsel op de foto's. Ik ben idd wel nieuwsgierig naar de andere foto's.

Wat is hierbij de prognose? Kan dit nog verder uitbreiden in je lichaam.? Is er een verklaring voor? Kan het in gang gezet zijn door die bielsbotsing?

Sorry heel veel vragen, dus als je het te brutaal vindt, vooral niet antwoorden. :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:11

Muga schreef:
Wat ontzettend rot voor je. Ik had hier echt nog nooit van gehoord. Maar zelfs als leek mis ik heel veel botweefsel op de foto's. Ik ben idd wel nieuwsgierig naar de andere foto's.

Wat is hierbij de prognose? Kan dit nog verder uitbreiden in je lichaam.? Is er een verklaring voor? Kan het in gang gezet zijn door die bielsbotsing?

Sorry heel veel vragen, dus als je het te brutaal vindt, vooral niet antwoorden. :o


Ik vind vragen helemaal niet erg. Ik merk in mijn omgeving vaak dat mensen overtuigd zijn dat ik overdrijf kwa schade omdat ik relatief goed functioneer. Maar je ontwikkeld gewoon een bewegingspatroon dat je toe staat om te bewegen en daarnaast train ik samen met mijn fysio heel gericht spieren om het gewricht zo veel mogelijk te ontlasten en in geval van mijn heupen: op hun plek te houden. En osteonecrose is een vrij ongekend fenomeen blijkbaar.

prognose hierbij is heel onzeker. Best case blijft het stabiel. :) Ja, het kan uitbreiden over je lichaam De vraag is natuurlijk of er bij mij sprake is van uitbreiding of dat het er zat. Knie is "nieuw" maar ik sukkel ook al ettelijke jaren met mijn knieën (en schouders en polsen) dus het kan ook zijn dat het gewoon in alle gewrichten zit maar ze kijken pas wanneer je dramt dat het niet meer functioneert.. Osteonecrose is eigenlijk een botinfarct. Er is tijdelijk geen of niet voldoende bloedtoevoer naar het bot waardoor het "afsterft". Meestal zit het rond de gewrichten, als er genoeg bot afgestorven is dan "zakt het in" en krijg je een verstijving van het gewricht. Ik kan links mijn tenen niet verder dan 90 graden naar me toe trekken. Je kan daar aan sleuren en duwen zoveel je wil, buiten dat je mij pijn doet buigt die enkel niks. :+ Rechts is beter maar niet veel.

Er zijn risicofactoren:
-roken
-alcohol
-chemo
-cortisonen gebruik
-auto immuunziektes
-transplantaties
en inderdaad extern trauma maar met de schade die er is zit dit er al veel langer dan die ene botsing met de biels. Er is wél een heel reële kans dat die knieschijf verschoven is omdat de necrose er zit. Het gewricht "werkt" simpelweg niet meer zoals het hoort, past niet meer mooi in elkaar waardoor het gevoeliger is voor luxaties.

Mijn heup kan bv lichtjes "uit de kom" hangen net als mijn schouder, dan heb ik een constante zeurende pijn maar ik kan functioneren omdat het zeg maar niet volledig uit de kom is, weet niet goed hoe ik het moet uit leggen. Omdat het niet meer goed past allemaal kan je het zien als een sluiting van een halstertouw die stuk aan het gaan is: Er komt een punt dat het haakje heel "los" zit maar dat het toch nog werkt. (tot het geheel breekt natuurlijk.) Zo werkt het met mijn heupen en schouder ook. Schouder kan ik meestal zelf terug duwen (tenzij ie naar achteren er uit schiet, dan kan ik niet op de juiste plek tegendruk geven) maar als mijn heup er uit hangt moet de fysio het doen omdat die spieren er rond dan zo strak spannen dat er gewoon geen beweging in te krijgen is. Heup gebeurt gelukkig niet veel en dat merk ik wel instant. Ik kan dan amper lopen, gaan zitten is beperkt mogelijk en mijn eigen schoenen aan doen vergt dan heel veel creativiteit want die "buiging" kan simpelweg niet meer in mijn bekken. Het zit gewoon geblokkeerd. Als ik tegen mijn fysio zeg dat mijn heup blokkeert weet ie al hoe laat het is. :+ het is me één keer zelf gelukt maar toen was fysio ook op vakantie (en geen vervanger) dus ik was wanhopig en heb toen echt gecrepeerd tot ik die doffe "klak" hoorde die zo typisch is. :+

Bij mij steken ze het op de cortisonen maar mijn heupen dateren al van lang voor dat ik cortisonen nam, ik heb al zo lang ik me kan herinneren (10/11 jaar) moeite met lopen en een "snapping hip". De cortisonen kwamen pas rond mijn 24e ten tonele. Ik heb collitis wat eigenlijk (wat veel mensen niet weten) een reumatische aandoening is. Dus in mijn geval zal het een combinatie zijn van auto-immuunziekte en de cortisonen nu zullen waarschijnlijk niet helpen (of juist wel gezien ze ontsteking tegen gaan maar dat weet dus niemand. als ze infiltreren spuiten ze cortisonen in dusja.. :+)

Verder is er niet echt een verklaring en dan noemt het idiopatische osteonecrose. Zelfs met mijn ziekte en cortisonen zou het nl niet zo snel mogen ontwikkelen als het doet bij mij. en niet zo heftig. Wat vooral in mijn enkels op een 10tal jaar tijd gebeurt is, is normaal een beeld dat ze pas na 20 a 25 jaar zien... :)
Heupen: Zowel "bovenaanzicht" als vooraanzicht, bovenaanzicht zie je dat de bol "overal" aangetast is. Op deze foto zie je zelfs dat die rechter (links voor de kijker) niet 100% "in" de kom zit. Hij is er ook niet uit maar je ziet dat die ruimte tussen de kom en de kop best een stukje groter is dan aan de andere kant. Je ziet ook dat er niet echt iets is dat nog kan "verankeren" in de kom zoals aan de andere kant wel is. Die paar mm maken een enorm verschil.
Afbeelding
Afbeelding
Rechter enkel, deze is lang heel goed geweest kwa pijn maar heeft nu steeds meer "opflakkeringen" dus is niet meer stabiel. Hier is er een "gedeeltelijke collaps" volgens de verslagen. Het gewricht onder mijn scheenbeen (dat ook plekken heeft) is dus gedeeltelijk in gezakt.
Afbeelding
Linker enkel; die is nu op het punt dat ie zo slecht is dat ie nog zelden echt pijn doet. Alleen als om eender welke reden (bv door me op te vangen als ik struikel) hij in een positie gedwongen wordt die niet meer kan krijg ik een pijnsteek en dan kan ie soms een paar dagen even pijn doen. Maar over het algemeen is die nu gewoon "stijf" alsin: hij beweegt niet meer. :+
Dit noemde ze in het verslag een volledige collaps en je ziet een vergroeing in de voet. Het gewrichtje langs het hielbeen heeft een "inkeping", dat is dus een stuk van mijn enkelgewricht dat zo vergroeid is dat het de gehele enkel blokkeert. Ook hier zie je duidelijk veel necrose in het onderbeen (sprongbeen) en zelfs in het hielbeen. Eigenlijk was in deze voet elk gewricht zwaar aangetast en/of misvormd. Rechts was niet geweldig maar links was/is echt beyond repair.
Afbeelding

Het grootste probleem is dat je Osteonecrose op RX pas ziet als er sprake is van collaps. Mijn knie is in 2019 op RX nog "gezond verklaart" behalve dat er "veel vocht" rond zat wat "wees op een actieve ontsteking". :+ Dat werd dan vervolgens op ontstoken ligamenten oid gestoken.

MRIs zijn duur dus het duurt lang voor je een dokter overtuigd krijgt om je eentje voor te schrijven. :) Met mijn enkels zo'n 10 jaar, heupen kreeg ik alleen omdat die enkels zo beroerd waren maar omdat necrose in de knie minder vaak voor komt wilde hij dan weer de knie niet nakijken. :+ tot ik dus op het punt kom dat ik zeg "het is dik, blauw en ik kan amper steunen." :+ En de dokter dacht overigens nog steeds dat het de ligamenten zouden zijn.

Dus tenzij die schouder ooit echt compleet blokkeert ga ik die waarschijnlijk nooit op beeld krijgen om over mijn polsen nog maar te zwijgen. Je "ziet" het trouwens van buiten af ook. Mijn polsen hebben lichte vervormingen. Knieën ook. :) enkels al helemaal.

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:43

Jemig nog even en ze moeten alles vervangen voor kunststof := damn je bent nog veel te jong om er al zo uit te zien op de foto damn... :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:49

Dát is probleem twee... Necrose is een contra indicatie voor protheses... Het is niet dat je geen prothese krijgt, ze komt alleen met een waarschuwing; Protheses moeten vast gezet worden. Als het bot te broos is komt de prothese los of krijgen ze 'm gewoon niet vast gezet. In mijn enkel links wilde de dokter zelfs geen pinnen meer zetten. (enkels worden wel eens vast gezet; arthrodese als ik het juist schrijf) omdat dat de pijn verminderd en de voet dan in de "meest bruikbare positie" gezet wordt ipv dat ie vergroeid in een positie die onhandig is. Want vergroeien doet ie.) maar dat wilde hij met mijn enkels niet meer want als de pinnen los komen "hebben we een groot probleem". Laat staan dat ie nog met protheses aan de slag wilde. Het bot in mijn onderbeen en mijn hielbeen waren gewoon te slecht om nog iets in vast gezet te krijgen. En de dokter die ik toen had was een professor overigens.... hij heeft oa de spiersparende methode uitgevonden voor heupprotheses.

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:55

Dus je bot verpulvert dus gewoon en je kan het niet vervangen. :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:56

Klopt. :j Daar komt het op neer. Het "hersteld" zich wel gedeeltelijk maar meestal niet zoals je zou willen, dus het is niet dat je na verloop van tijd door je botten heen zakt... Maar het misvormd zeg maar. Beetje zoals een breuk "verkalkt". Meestal breek je een bot niet op dezelfde plaats want een genezen breuk is sterker dan je gewone bot maar juist er onder of er boven. Dus er komt wel "versteviging terug" als je het natuurlijke proces zijn gang laat gaan. Maar blijkbaar doet het bot het veel slechter met protheses "vast laten groeien" dan met misvormen. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-04-22 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:57

Dus het is hopen dat het allemaal maar weer aan elkaar groeit op gunstige wijze. Is dit erfelijk? Hoe kom je eraan? jemig je bent nog zo jong en knap enzo en leeft volgens mij ook best gezond.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:59

In theorie is er geen erfelijke factor. Meestal is necrose "secundair". Dus een gevolg van een andere "factor". In mijn geval mogelijk van mijn auto-immuunziekte. Auto-immuunziektes hebben dan weer wel een erfelijke factor maar necrose zelf dus niet. :)

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:02

Maar jeetje ben je mooi klaar mee zeg.... :=

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:26

Damn, dat is nogal een hele dikke portie ellende :oo

En dan zie je een foto van jou en je paarden waar je dan op rijdt waar menig mens echt wel wat van kan leren zo goed en ontspannen en vooral samenwerkend ziet het eruit maar eigenlijk ben je bijna helemaal kapot van binnen.

Je schiet er niks mee op om in een hoekje te gaan zitten treuren maar je zou er alle redenen voor hebben.

Je bent een krachtige vrouw. :j

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:13

Daan13 schreef:
Damn, dat is nogal een hele dikke portie ellende :oo

En dan zie je een foto van jou en je paarden waar je dan op rijdt waar menig mens echt wel wat van kan leren zo goed en ontspannen en vooral samenwerkend ziet het eruit maar eigenlijk ben je bijna helemaal kapot van binnen.

Je schiet er niks mee op om in een hoekje te gaan zitten treuren maar je zou er alle redenen voor hebben.

Je bent een krachtige vrouw. :j


Nou hier sluit ik mij volledig bij aan. Menig persoon zou in dat hoekje zijn gaan zitten denk ik!

Bedankt voor je uitleg, erg leerzaam maar jeetje wat heb je een hoop te verduren zeg! :knuffel:

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:16

Muga schreef:
Daan13 schreef:
Damn, dat is nogal een hele dikke portie ellende :oo

En dan zie je een foto van jou en je paarden waar je dan op rijdt waar menig mens echt wel wat van kan leren zo goed en ontspannen en vooral samenwerkend ziet het eruit maar eigenlijk ben je bijna helemaal kapot van binnen.

Je schiet er niks mee op om in een hoekje te gaan zitten treuren maar je zou er alle redenen voor hebben.

Je bent een krachtige vrouw. :j


Nou hier sluit ik mij volledig bij aan. Menig persoon zou in dat hoekje zijn gaan zitten denk ik!

Bedankt voor je uitleg, erg leerzaam maar jeetje wat heb je een hoop te verduren zeg! :knuffel:


ook ik sluit me daar bij aan.
Mooier als Daan het beschrijft kan ik niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:25

:+: Thx dames. Het is bij elk "nieuw dingetje" even zoeken geweest. Maar met in een hoekje zitten huilen schiet ik niks op. Ik heb wel mijn momenten hoor, ben ook maar een mens. Vaak is dat als ik moe ben/drukke dag gehad heb én dan ook nog eens pijn heb. :+ Maar meestal ben ik er vrij nuchter onder.

Ik ben ook wel hard geworden voor anderen weet ik... Ik heb de neiging om te zeggen "als ik het kan, kan iedereen het" en dan bedoel ik vooral fysiek... Ik weet dat dat vaak als bot gezien wordt en dat is het ook maar van mij uit is dat meer een poging om duidelijk te maken dat je je geen grenzen moet laten opleggen door dokters. Luister naar je lijf, zoek naar alternatieven... Geef geen dingen op die je gelukkig maken omdat een dokter zegt dat het niet kan. Alleen druk ik me dan vaak nogal bot uit. := :=

Ik had gisteren mijn wrongen een stuk verder naar voor en "naar boven" verplaatst en iets schuin. (zo ver dat gaat met mijn zadel wat best wel wat cm scheelt). Vandaag probleemloos kunnen lichtrijden op Sam. en dat niet alleen: Zijgangen gingen veel makkelijker, hij sprong zijn wissel veel soepeler... Ik weet niet of het er perse mooier uit ziet maar ik zit hem duidelijk minder in de weg. :j Had ook veel minder last van mijn heup en merkte dat ik vrijer kon bewegen in mijn been nu mijn knie "plat" ligt ipv tegen de wrong. Sam ondergaat maar gewoon. _O- Als ik een nieuw zadel zou kopen zou ik wel een platter zoeken denk ik dat ik nog wat "vrijer" kan zitten in mijn bekken ook. Weet niet of dat te vinden is met dijbeenwrongen.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:35

Ook ik sluit mij aan bij wat Daan schrijft. Pfffrrt zeg, zit er maar mee opgescheept.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:09

Wow, die foto's van jouw botten ... ik krijg het er plaatsvervangend benauwd van.

Wel mooi trouwens dat je nu gedwongen bent geweest om te kijken naar anders op je paard zitten en supergaaf dat je hiermee Sam ziet verbeteren. Da's mooi meegenomen (hoewel ik je andere omstandigheden had gegund).

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 20:39

Vervang-fysio had ook even nodig na de foto en het verslag. _O- (ben met mijn broer geweest vandaag). Die was een beetje onder de indruk. :+

Vroeg hoe ik dat klaar gekregen had. Ja weet ik veel.. :+

Maar het was idd fijn om Sam te voelen verbeteren. Hoop alleen dat het ook een beetje uit ziet... _O-

Als ik een vlakke zit wil met dijbeen wrongen, én goed leder. Bij welke merken ga ik dan moeten zoeken?

Er is een of ander bizar duur Frans merk waar ik nu weer niet op kom: op zo’n zadel heb ik ooit gereden toen ik voor iemand anders reed. Die deden 15 jaar geleden al aan dijbeen wrongen en had heel mooi leder (en 16,5 inch zadels.) maar ik kom niet meer op het merk...

Edit: een vriendin wist het. Devoucoux. We hebben het er ooit over gehad omdat ik het nog steeds het fijnste zadel vind waar ik ooit in gezeten heb.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:54

Ach, die arme vervang-fysio. Je mag 'm niet zo plagen. :(:)

Als Sam beter loopt, maakt het dan veel uit of het er nog een beetje uitziet? Als jij zo doorgaat vermoed ik dat er een moment gaat komen (over een jaar of 100 hoop ik) dat het er niet meer uitziet. Who cares als jij nog kunt rijden. Sam hoogstwaarschijnlijk niet, Rêve niet, je man niet en de rest is niet interessant.

Qua zadels met een vlakke zit moet ik gelijk aan IJslanderzadels denken, maar geen idee of die dijbeenwrongen hebben. Ben zelf meer van de boomloze zadels. Een mooi Frans zadel klinkt goed.