Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:38

Dat klinkt wel als een fijn plan +:)+

Hoe ver was het dan ook alweer van je huis....?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 23:43

pmarena schreef:
Dat klinkt wel als een fijn plan +:)+

Hoe ver was het dan ook alweer van je huis....?

Mijn moeder woont denk ik 2km van mijn huis over de weg. Misschien 500m ín vogelvlucht. :D
Mijn moeder vindt het ook leuk om weer wat in de weide te hebben lopen dus aan toezicht gaan ze geen tekort hebben. :D

Vandaag bij de fysio geweest. Die is een beetje bezorgd. Er is een lichte zwelling op een wervel (die ook constant pijn doet maar zonder uitstraling dus geen breuk.) sinds mijn klein ongelukje maandag. Moet dus een beetje uitkijken en maandag kijken we verder.

Balli was vandaag wat gulzig en had even wat hulp nodig met een prop in de slokdarm. :(:)
Herkende gelukkig snel de symptomen en heb hem los gemasseerd gekregen. Als we nieuw hooi brengen hem dus wat in de gate houden gezien hij daar wat gulzig van wordt blijkbaar. Tegen dat ik weg ging (drie uur later. :+ ) at hij terug goed maar rustiger. Hij was ook weer alert en happy.

Zondag moeder en kind ophalen. Hopelijk willen die mijn lijf wat sparen. :=

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:46

Jeetje Kathleen dat had totaal anders kunnen aflopen. Goed op tijd bij geweest.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 00:33

Ik heb sowieso de neiging om ze lang genoeg in de gate te houden dat ik zeker ben dat iedereen in z’n normale doen is. Wanneer er een nieuwe bij staat doe ik dat bewuster omdat ik natuurlijk zijn gewoontes nog moet leren kennen. Mijn man weet dat ik de eerste week a twee weken minstens drie uur weg ben. Niet dat het zoveel werk is maar omdat ik wil kunnen observeren. Zowel hoe ze het doen in de kudde als wat hun normale individuele patronen zijn.

Hij at hooi en ineens spuugde hij een pluk uit en wilde nier meer in de buurt van het hooi komen. Hij ging echter ook niet wandelen of grazen en gezien zijn relatief beperkte vrijheid de maand voor hij kwam (omdat hij een blessure had opgelopen door uit te breken) is dat wat hij al de hele week doet als hij geen hooi eet.

Bleef even in zijn buurt en had zo’n voorgevoel.
Hij ging op rust staan maar je zag de spanning in zijn lijf en gezicht. Er zijn maar twee redenen om zo accuut te stoppen met eten en die lichaamstaal te tonen zonder verdere koliek-symptomen (also hij had net gemest.) tanden of slokdarm. Dus in zijn mond gekeken en gevoeld maar daar was niet meteen iets dat zijn reactie verklaarde en ook geen gevoelige of defensieve reactie. Dus voelde aan zijn keel en je voelde de prop gewoon zitten achter zijn kaken. Ik weet dat je het soms nog weg kan masseren áls de prop hoog genoeg zit dat de spier niet in je weg zit en natuurlijk als de prop niet te groot is maar sowieso adviseert een DA ook te masseren ‘in afwachting’ als ie zou moeten komen.

Dus meteen beginnen masseren, dat waardeerde hij niet (op een gegeven moment verkrampte hij zodanig in de bovenlijn dat zijn achterhand scheef trok)

DA gebeld. Die nam niet op. Eigenaar gebeld. Andere DA gebeld, (ik bleef masseren) en terwijl de 1e DA terug belde voelde ik ineens de verdikkingen minder worden. DA even aan telefoon gehouden (mijn man was er bij) en ineens ontspande hij volledig en ging hooi eten…

DA gaf aan dat als hij terug at de prop weg was. Heb ze alleen (vrij natte) slobber gegeven want droge meuslie voelde niet goed… soms moet je je intuïtie volgen.

Eigenaar was blij met de oplettendheid maar voelde ook een beetje dubbel. Ze staat er pas. Toch een beetje ‘nood telefoon’ van mij uit en dan passeert het toch zonder DA. :o
Eenmaal de prop weg zijn ze nl weer geheel zichzelf. Maar toen die hele bovenlijn verkrampte was ik gewoon bang dat het echt vast-vast zat. Sowieso gaf hij bij de massage ook pijn aan door de nek voorwaarts te strekken (maar dat is ook wat je wil hoe naar ook voor het dier maar dat strekken geeft ruimte terwijl de massage het slikken (en dus speeksel ) en de slokdarm blijft motiveren. )

Je voelde en hoorde ook echt gebroebel… zoals je soms de darmen geluid hoort maken… dat was dus voelbaar en hoorbaar in zijn slokdarm. :(:)

Ik weet nu iig dat ik hem na eten en nieuw hooi best even in de gate houd just in case. Hij ging dan wel weer (instinctief) de slobber eten die hij tot nu niet heeft willen aanraken.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:44

Hier ook al 2x een slokdarmverstopping gehad maar die ging niet weg zonder DA. De mijne adviseerde ook om dan een paar dagen slobber te geven ipv hun gewone muesli. Nu doe ik bij mijn oudste s'avonds standaard een slobber omdat het bij haar telkens s'avonds gebeurde. Voorlopig bij haar geen slokdarmverstopping meer gehad. DAt van dat wegmasseren had ik nog niet gehoord. GA ik proberen te onthouden voor het geval het hier nog eens gebeurt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 13:43

Altijd van de kaak naar de borst masseren en proberen de ‘prop’ te lokaliseren en die zeg maar ‘naar beneden’ masseren.
Het garandeerd niks. Als de prop te groot is moet de Da gewoon komen maar als het gelijk nu hooi is dat wat snel af geslikt is dan kan het je wel een DA besparen. Ik masseer Max een kwartier. Als het dan niet oplost bel ik de DA. In dit geval heb ik ook de DA gebeld maar net toen ik belde zag je Balli veranderen.

Proberen de hals ‘horizontaal’ te houden. Balli maakte gisteren erg pijnlijke krampachtige bewegingen maar die voelde je ook echt in zijn slokdarm vlak voor de rest van zijn lijf reageerde. Die laat ík ‘passeren’ en dan masseer ik verder. Heeft geen zin om te masseren als alles toch in de kramp zit.

Balli was wel extremer. Heb het nog bij eentje gedaan en die leek vooral opgelucht, niet gepijnigd. Maar bij die voelde je de prop ook niet zo duidelijk zitten en die zijn keel was niet zo gezwollen. Balli had echt een dikke keel. :(:)

De andere heeft het ook uit gespuugd. Bij Balli is het door gegaan naar de maag.

Ik geef hier ook altijd slobber ‘s avonds en de veulens krijgen die ook altijd na de meuslie eigenlijk om dit soort dingen te voorkomen.. maar als ze dan een prop hooi afslikken zonder degelijk te knabbelen…. :=
Maar nu heeft hij wel slobber gehad na de prop.

Ze zijn het zo gewend dat de ‘anciens’ me ook niet echt naar huis laten gaan zonder dat ze slobber gehad hebben. _O-

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 16:04

Ik heb het bij mel ook twee keer zelf weggemasseerd, de eerste keer was het het ergste. Dat kwam van een stukje peer, ze moest heel erg kuchen en krampen maar ik kreeg het losgeduwd. Daarna bleef ze wel wat hoesten en flemen dus ik heb er ook nog een spuit vol lijnzaadolie (bij gebrek aan hoestsiroop xD) in de mond gestopt. Heel gemeen :+ maar toen hield het flemen en hoesten wel op.
De tweede keer had ze het van een handje grasbrok inhaleren, dat kwam heel snel weer los gelukkig.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 23:16

Nood breekt wet. Balli waardeerde de massage ook niet maar een darm in de keel had ie vast niet leuker gevonden. Ik ben er eigenlijk toevallig achter gekomen dat het kan bij de eerste die het had. Had het nog nooit meegemaakt maar door dat die iets deed wat verdacht fel op kokhalzen leek ging ik instinctief zijn hals masseren en na tien minuten spuugde die ineens een brok voedsel uit. Toen ben ik het op gaan zoeken en bleek het dus idd mogelijk te zijn áls de verstopping niet te ernstig is natuurlijk. Als het muurvast zit moet het met de DA.

Ik heb leuke filmpjes van de mannen maar ze zijn voor morgen… ben doodmoe… morgen de dames ophalen. Hopelijk gaan die een beetje makkelijk mee… lang recht staan is mijn rug nog steeds niet blij mee. :\

Sintara

Berichten: 7400
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:52

Ja precies, de dierenarts behandeling ervoor is nog wel ruiger. Maar ook dat, als het nodig is is het nodig.

Fijn dat ze lekker spelen <3

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:10

Succes met het ophalen van de dames, hopelijk gaat het heel soepel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 12:37

Hoop het ook. We hebben om 14:00 afgesproken. We hebben geen ide hoe de merrie laad dus ze kan er zo op lopen maar het kan ook zijn dat we niet voor het donker thuis zijn. Dat er een nieuwsgierig veulen bij is helpt soms wel. Zo kregen we Rêve op de trailer (Joy liep er zo op en Rêve ging er luid murmelend en brommend achteraan. :+ )

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 16:51

Merrie en veulen zijn veilig op weide aangekomen. De kleine heeft ons wel flink bezig gehouden. :+

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:02

Fijn

Vertel vertel??

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 20:12

Het gupke is nog niet halstermak en de eigenaresse was erg nerveus waardoor de merrie nerveus geworden was en vervolgens ook het veulen. :+

We kwamen er snel achter dat we Rêve 2.0 gevonden hebben. :+ na een uur en wat snelle reflexen hebben we uiteindelijk een lus om haar hals gekregen (we wilden dat eigenlijk voorkomen ivm stress maar je moet wat op een gegeven moment.)
Zo konden we haar al ietwat controleren en toen liet ze haar halstertje om doen. :+

De merrie liep zo met mij mee de trailer op, veulen sputterde even maar bij poging twee kon ik haar wel tegen houden om terug naar buiten te hupsen en toen besloot de brutale aap dat ik officieel haar beste vriendin was (dat ze al een keer of vier naar me geschopt had en twee keer gebeten was spontaan vergeten.) en kroop ze bijna in mijn zak. :+

Rustig naar de weide gereden en afladen ging rustig. Ze had nog nooit gras gezien dus ze moest even kijken wat onder haar voeten was. :+ maar ze was snel vertrokken met spelen. Momenteel blijft ze echter in rondjes zo groot als de box rennen. := :(:)

Kon voor ik vertrok haar wel aaien enz dus gok dat het Echt nervositeit was maar tis een pittige dame. :=

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:14

Hahahahaha. Ben je wel voorzichtig voor jezelf?

Leuk omschreven. Ik zie het helemaal voor me.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 20:51

Doe mijn best. :+
De merrie was wel veel braver dan verwacht. De merrie heeft ook een reputatie op die stal maar die liep doodbraaf met mee door de gang en de trailer op terwijl mijn man de kleine draak (die nog niet heeft leren mee lopen) onder controle mocht houden. :+ ze waren echt zo geladen maar die kleine rat vast krijgen… :+

Ze is ook ontzettend groot en snel. Normaal op twee maanden als je met twee bent en zeker als eentje de bouw van mijn man heeft zou je ze bij wijze van spreken in een hoek tussen de merrie en de muur duwen en het halster om doen maar we kwamen niet binnen een meter zonder aan de kant te moeten gaan voor een hoef. := en ze gebruikt de voorvoeten even flexibel als de achtervoeten. Maar zodra ik haar zag zei ik ook meteen ‘Jezus wat voor hengst heeft daar op gezeten?’
De moeder is kleiner dan Rêve en het veulen zou je zo zes maanden geven. :=
En een en al spieren en ego. :+

De moeder heb ik nu goed kunnen zien en dat is wel echt helemaal mijn type paard. :o :o
Zou volgens mij nog een prachtige combinatie met Joy zijn. :o en das de eerste merrie waarbij ik dat gevoel heb. :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 23:03


Heb de video’s die ik beloofde achter elkaar gezet. :+

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 08:27

Ik geniet altijd zeer van je paardenfilmpjes. Niets zo leuk als paarden observeren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 23:06

Gezien ze tijdelijk deel uit maken van de club, ook al is het wel de lusten (schattige baby <3) en niet de lasten. _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Wat me dan boos maakt is dat de stal waar ze van komt echt alles heeft om een paradijsje te zijn voor paarden en ze zijn te mottig om de basis veiligheid van de paarden te garanderen. Kleine is twee maanden en heeft zondag voor het eerst regen gevoeld. :n Deze stal biedt ook opfok aan he. :x het enige dat ze moeten doen is degelijke draden spannen. :x :x
Verder kan je alleen maar dromen van die accomodatie. Grote stallen. Brede gangen. Mogelijkheden zat om de verluchting goed te maken…. Ze doen het gewoon niet. Het zou ze niet eens zoveel kosten. (En ja ik weet wat palen en draad kosten.) echt, ik kan alleen maar dromen van de faciliteiten en service die deze stal zou kunnen bieden…

Daarom wilde ik geen nee zeggen toen de eigenaar haar wilde verhuizen zodra ze stevig genoeg op de benen stond.

Het naveltje is me op de foto (foto is van deze avond/namiddag) ook op gevallen. We kijken het morgen na. Gisteren had ze dat niet. Wellicht een teek… ik weet het morgen. Heb de foto’s door gestuurd zonder echt te kijken (ik kreeg ze van mijn moeder en stuur ze door naar de eigenaresse) maar het was weer een dag met te weinig uren. :+ blog is nog steeds maar half af en alleen omdat ik ‘s nachts schrijf.) en toen ik deze avond bij mijn fysio zat en ze bekeek viel het op.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:01

Wil je zeggen dat die kleine in 2 maanden niet uit die stal is gekomen? :oo

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:56

Wat een leuk parmantig veulentje. Gezellig Kathleen weer een veulen om je heen. Dat kun jij wel aan.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:16

Wat een mooi stel, moeder en kind!
Die krijgen fijn de kans wat bij te trekken zo :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 12:31

petraaken schreef:
Wil je zeggen dat die kleine in 2 maanden niet uit die stal is gekomen? :oo

Enkel als de eigenaresse er bij kon blijven en zelfs dan was het eigenlijk niet veilig voor het veulen. En enkel in de paddock want de weides zijn helemaal een boeltje daar. Gras snapte ze niks van. :(:)

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:11

werkelijk en dan noemt zich dan stal die ook aan opfok wilt doen. :n

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 13:14

petraaken schreef:
werkelijk en dan noemt zich dan stal die ook aan opfok wilt doen. :n

Twee van de hengsten die bij mij lopen komen van daar. Waren te gevaarlijk om buiten te zetten. :roll:
Als je draad 40cm hoog is, is Sam zelfs niet veilig buiten te zetten. :roll: