Jaarlinghengst vermist Friesland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:13

Ik vind het een beetje jammer dat jullie zeggen dat de opfokker in gebreke gebleven is. Terwijl jullie zelf daar geweest zijn en jullie éigen dier niet hebben gevonden en ook niet gebleven zijn om het te vinden. Hoe wil je dan in vredesnaam zeggen dat de opfokker in gebreke gebleven is omdat hij geen 100 dieren elke dag telt als jullie het zelf niet eens doen wanneer jullie je eigen dier niet vinden?

Ik denk dat het niet realistisch is op de eigenaar van de opfok hier de schuld van te geven. Dit is een heel spijtig en jammerlijk ongeval maar je hoeft geen ervaring te hebben met fokken om te weten dat als je het zelf niet kan, dat een ander het waarschijnlijk ook niet kan om de dieren te tellen. IMO is dit gewoon een heel treurig ongeluk. Ik denk niet dat je dit in de nek van de opfokker moet willen schuiven.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:18

Ik vind wel dat je de eigenaar van de opfok nalatigheid kunt verwijten hoor. Je neemt een dienst af. Je bent zelf geen expert, daarom vraag je die dienst van een ander (anders deed je het zelf wel). Als je een dienst afneemt mag je aannemen dat de dienstverlener weet wat-ie doet. Als je naar een garage gaat en geen idee hebt waar je oliepeilstok zit, mag je aannemen dat je garagehouder niet alleen weet waar het ding zit, maar die olie ook controleert en zonodig aanvult. Dáár gaat het om. Je mag (zelfs zonder er expliciet om te vragen!) een zeker niveau van kwaliteit van dienstverlening verwachten.

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:20

Ayasha schreef:
Ik vind het een beetje jammer dat jullie zeggen dat de opfokker in gebreke gebleven is. Terwijl jullie zelf daar geweest zijn en jullie éigen dier niet hebben gevonden en ook niet gebleven zijn om het te vinden. Hoe wil je dan in vredesnaam zeggen dat de opfokker in gebreke gebleven is omdat hij geen 100 dieren elke dag telt als jullie het zelf niet eens doen wanneer jullie je eigen dier niet vinden?

Ik denk dat het niet realistisch is op de eigenaar van de opfok hier de schuld van te geven. Dit is een heel spijtig en jammerlijk ongeval maar je hoeft geen ervaring te hebben met fokken om te weten dat als je het zelf niet kan, dat een ander het waarschijnlijk ook niet kan om de dieren te tellen. IMO is dit gewoon een heel treurig ongeluk. Ik denk niet dat je dit in de nek van de opfokker moet willen schuiven.


Zij kunnen niet in het weiland…. De opfokker kan daar enkel komen.
De opfokker neemt de verantwoordelijkheid met het “opfokken” van deze groepen om zorg te dragen voor deze paarden. Bij het aangaan van deze verbinding leg je daarom deze zorg in de handen van de opfok. En een opfokker heeft een tel- en zorgplicht. Dus dat!

En om te zeggen dat het niet realistisch is om de eigenaar van de opfok hier de schuld van te geven: We hopen dat er snel meer boven water komt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:23

Ibbel schreef:
Ik vind wel dat je de eigenaar van de opfok nalatigheid kunt verwijten hoor. Je neemt een dienst af. Je bent zelf geen expert, daarom vraag je die dienst van een ander (anders deed je het zelf wel). Als je een dienst afneemt mag je aannemen dat de dienstverlener weet wat-ie doet. Als je naar een garage gaat en geen idee hebt waar je oliepeilstok zit, mag je aannemen dat je garagehouder niet alleen weet waar het ding zit, maar die olie ook controleert en zonodig aanvult. Dáár gaat het om. Je mag (zelfs zonder er expliciet om te vragen!) een zeker niveau van kwaliteit van dienstverlening verwachten.

Ik vraag me af of je dit wint als je het voor de rechter zou brengen. Er is nl ook nog steeds zo iets als eigen verantwoording... Je weet dat 100 paarden tellen op zo'n oppervlakte geen doen is. Toch kíes je er voor om hem daar te laten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:24

Ben het eens met Ibbel.

Vraag me trouwens ook af hoe dat ontwormen gegaan is als opfokker geen idee heeft hoe hij ze moet tellen met zo'n groot aantal.
Allemaal in een kleiner stuk wei, vangkraal ? Stallen ?

Stel dat vangkraal en stallen er zijn of kleinere stuk wei dat omheind is, dan is tellen toch ook zo moeilijk niet? 1x per maand naar die vangkraal of stallen en eventjes controleren op wondes en eventueel per 5 dieren weer los laten. (makkelijk te doen dmv een sas)

Dan denk ik dat de opfokker hier ook maar eens zijn les uit moet trekken en kleinere aantallen moet houden. Of ze opsplitsen in groepen die beter te tellen zijn.

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:26

Ayasha schreef:
Ibbel schreef:
Ik vind wel dat je de eigenaar van de opfok nalatigheid kunt verwijten hoor. Je neemt een dienst af. Je bent zelf geen expert, daarom vraag je die dienst van een ander (anders deed je het zelf wel). Als je een dienst afneemt mag je aannemen dat de dienstverlener weet wat-ie doet. Als je naar een garage gaat en geen idee hebt waar je oliepeilstok zit, mag je aannemen dat je garagehouder niet alleen weet waar het ding zit, maar die olie ook controleert en zonodig aanvult. Dáár gaat het om. Je mag (zelfs zonder er expliciet om te vragen!) een zeker niveau van kwaliteit van dienstverlening verwachten.

Ik vraag me af of je dit wint als je het voor de rechter zou brengen. Er is nl ook nog steeds zo iets als eigen verantwoording... Je weet dat 100 paarden tellen op zo'n oppervlakte geen doen is. Toch kíes je er voor om hem daar te laten.


Waar staat dat zij dit wisten? Bij mijn zus was het niet bekend dat er nooit geteld werd.

ruitje

Berichten: 12339
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:34

Heeft de opfokker beloofd wel te tellen/ staat dat in het contract?

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:36

Ik vind het echt vreselijk voor je zus en over de opfokker is in mijn ogen ook wel alles gezegd daar wil ik geen woorden aan vuil maken wel wou ik als tip geven dat een zoekhonden groep wellicht een idee is om te benaderen (als de opfokker dat toestaat natuurlijk)om naar hem te zoeken. In veel van deze honden groepen word ook op lijkenlucht getraind en honden kunnen deze ook op oud spoor of onder water opsporen mochten jullie dat als optie willen gebruiken. Ik train met mijn honden ook op levend en overleden geur en honden kunnen gemakkelijker een groter gebied uit pluizen met de geleider.

Sterkte voor jullie in deze onzekere tijd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:39

Ingeltje schreef:
Waar staat dat zij dit wisten? Bij mijn zus was het niet bekend dat er nooit geteld werd.

Gewoon, logica. Ik denk dat een 30 tal veulens al niet simpel is om te tellen, laat staan 100.

Komt nog bij dat jullie, toen jullie zelf zijn gaan kijken er ook geen beginnen aan vonden om tussen de bende te zoeken naar jullie dier. Het is niet dat je die beesten kan vragen om even braaf stil te blijven staan terwijl je telt he. En als ze zo op elkaar lijken dat je je eigen veulen niet eens herkend. Dan gaat de opfokker ze al zeker niet uit elkaar kunnen houden.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:43

Seven wat een goed aanbod,ik hoop ontzettend dat er een antwoord komt voor jou Ingeltje en je familie.

@Seven,pakken de honden niet alle geuren van dode dieren op?
Of moeten ze dan bv aan een dekje of borstel ruiken?



Mocht iemand het interessant vinden,bij de opfok van Junior komen de groepen in een vangkraal en worden daarvan uit de aanhanger in gestuurd.

Ieder paard heeft een halsband met nummer om.

Bij iedere groep staat een senior paard dus die weet wel wat de bedoeling is.

Paarden gaan naar de stal, worden uitgeladen en bekapt, ontwormd etc en gaan weer terug naar de weilanden.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:48

Ayasha schreef:
Ingeltje schreef:
Waar staat dat zij dit wisten? Bij mijn zus was het niet bekend dat er nooit geteld werd.

Gewoon, logica. Ik denk dat een 30 tal veulens al niet simpel is om te tellen, laat staan 100.

Komt nog bij dat jullie, toen jullie zelf zijn gaan kijken er ook geen beginnen aan vonden om tussen de bende te zoeken naar jullie dier. Het is niet dat je die beesten kan vragen om even braaf stil te blijven staan terwijl je telt he. En als ze zo op elkaar lijken dat je je eigen veulen niet eens herkend. Dan gaat de opfokker ze al zeker niet uit elkaar kunnen houden.



Hier had de opfokker natuurlijk iets op kunnen vinden, bijvoorbeeld tellen met een drone, foto maken van de kudde en natellen. Lijkt me dat dat mogelijk moet zijn.

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:49

Ayasha schreef:
Ingeltje schreef:
Waar staat dat zij dit wisten? Bij mijn zus was het niet bekend dat er nooit geteld werd.

Gewoon, logica. Ik denk dat een 30 tal veulens al niet simpel is om te tellen, laat staan 100.

Komt nog bij dat jullie, toen jullie zelf zijn gaan kijken er ook geen beginnen aan vonden om tussen de bende te zoeken naar jullie dier. Het is niet dat je die beesten kan vragen om even braaf stil te blijven staan terwijl je telt he. En als ze zo op elkaar lijken dat je je eigen veulen niet eens herkend. Dan gaat de opfokker ze al zeker niet uit elkaar kunnen houden.


Waarom logica als andere opfokkers in exact ditzelfde gebied aangeven wel zulke grote groepen dagelijks (of tweemaal daags) te controleren en te tellen? Het kan dus blijkbaar wel! En er zit ook nog een wezenlijk verschil tussen dagelijks/wekelijks tellen of NOOIT tellen…

Geen beginnen aan inderdaad, het moet al toeval zijn wil hij net op zo’n dag vooraan staan. Dichterbij dan een bepaald punt kun je bij de kwelders niet komen. Althans, niet te voet/met de auto. En als ze achterin staan zijn ze met het blote oog amper te zien.

Maar als dit topic puur is om verwijten te maken over hoe vaak ze zijn wezen kijken en achteraf alles beter weten dan ben ik snel weer pleite hier!

Feit blijft dat ze in alle vertrouwen met alle goede bedoelingen hun jaarling voor een paar maandjes in de opfok wilden na een klote start om hem te laten genieten met leeftijdsgenoten en in oktober weer terug te halen, te ruinen en lekker aan huis te laten opgroeien. Iets wat nu verder weg lijkt dan ooit.
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 18-10-21 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:50

Seven schreef:
Ik vind het echt vreselijk voor je zus en over de opfokker is in mijn ogen ook wel alles gezegd daar wil ik geen woorden aan vuil maken wel wou ik als tip geven dat een zoekhonden groep wellicht een idee is om te benaderen (als de opfokker dat toestaat natuurlijk)om naar hem te zoeken. In veel van deze honden groepen word ook op lijkenlucht getraind en honden kunnen deze ook op oud spoor of onder water opsporen mochten jullie dat als optie willen gebruiken. Ik train met mijn honden ook op levend en overleden geur en honden kunnen gemakkelijker een groter gebied uit pluizen met de geleider.

Sterkte voor jullie in deze onzekere tijd.


Dankjewel Seven, wat een mooi meedenkend antwoord! Ik zal het aan haar doorgeven!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:51

Ik heb paarden geteld in natuurgebieden (nog wel grotere groepen dan 100). Als je een beetje ervaring hebt, is het heus niet zo ingewikkeld.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:00

Daan13 schreef:
Ieder paard heeft een halsband met nummer om.

Bij iedere groep staat een senior paard dus die weet wel wat de bedoeling is.

Paarden gaan naar de stal, worden uitgeladen en bekapt, ontwormd etc en gaan weer terug naar de weilanden.


ieder paard heeft halsband met nummer, dan kan daar ook een gps tracker aan dus, kan je op je laptop precies zien waar dier nr ... is en of deze beweegt met de groep, zo niet is er iets aan de hand en dan visueel checken, op de waarde van een paard lijkt me een tracker echt geen overbodige uitgave..

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:02

@Daan13
Ze pakken dan inderdaad elke lijk lucht (om het maar even zo te noemen) op maar gaan wel voor de grootste geur bron die ze ruiken. Het zoeken gebeurd in lussen terwijl de geleider juist meer in rechte lijnen loopt dus als een hond iets tegen komt zal het blaffen bij de gevonden persoon of geur als deze los is en dus een groot gebied moet doorzoeken. Als ze aangelijnd zijn verwijzen ze door de neus erop te plaatsen, te zitten of te liggen bij de gevonden geur bij bijv koffers of bakjes ea zoals bijv. een drugs geur.

Wij trainen voornamelijk met mensen en dus dan slachtoffers die ze moeten op zoeken en het is verbazingwekkend hoe goed een hond kan zoeken naar de grootste geurbron ookal is het bijv een bos waar honderden mensen door hebben gelopen.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:27

@Ingeltje: ik wil je zus en familie veel sterkte wensen, heel sneu dit!

V.w.b. de aansprakelijkheid van de opfokker, ligt het er uiteindelijk maar aan wat er in het contract staat. Ws heeft hij/zij daarin alle aansprakelijkheid uitgesloten, hoewel ik persoonlijk het gelijk met je eens bent dat hij/zij wel degelijk een zorgplicht heeft die verder gaat dan de paarden op een groot stuk terrein 'dumpen' en aan het einde van het seizoen kijken of alles er nog ongeschonden vanaf komt. Dat is althans de indruk die ik nu heb gekregen.

Ibbel

Berichten: 49202
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:30

Juridisch gezien kun je aansprakelijkheid niet (volledig) uitsluiten, dus dat kan best nog wel een aardig geintje worden...

Als jij je banden laat vervangen bij een garage, controleer je over het algemeen niet of de bouten wel zijn aangedraaid. Dat zou je misschien wel móeten doen, maar niemand doet dat (control freaks even buiten beschouwing latend)
Als je wegrijdt bij de garage en vervolgens een ongeluk krijgt omdat er een wiel van je auto afloopt, reken maar dat je de garage aansprakelijk kunt stellen. Want je mag ervan uitgaan dat je je auto terug krijgt in veilige vorm, maw, met wielbouten die zijn aangedraaid.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:02

Ingeltje, heel veel sterkte voor je zus en haar familie.

Je zegt dat de sloten zijn gecontroleerd, maar ook dat je te voet of met de auto's er eigenlijk niet kunt komen.

Wie heeft alle sloten gecontroleerd dan?
En staan ze = alle betrokkenen evt er voor open om een zoektocht te organiseren met een hele grote groep?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:06

Dank voor de toelichting Ibbel! Ik hoop dat ze daar dan in deze casus ook iets mee kunnen, zou toch te gek voor woorden zijn dat zo'n opfokker ongeschonden en met al z'n centen voor het hele seizoen (terwijl dat paard misschien al maanden kwijt was), fluitend weg zou kunnen komen.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:15

laten we alsjeblieft ophouden met modder gooien.
er is iets misgegaan en voor de volgende zomer opfok iets om rekening mee te houden.
Heeft de eigenaresse nu niks aan. maar het is hier vol van de aannames.

wat wel of niet kan doet er niet toe, wat er afgesproken is wel. of wat aannemelijk is wettelijk misschien. maar ik weet niet of dagelijks tellen bij "het goed op je paard passen" hoort.


ik hoorde via via dat het paard gevonden is? in een andere kudde? is een gerucht (ik woon in de regio). als dat zo is zou het fantastisch zijn. dan is hij waarsch. door de sloot gegaan en bij een andere groep aangesloten, wat ook best aannemelijk is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:20

Joltsje schreef:
laten we alsjeblieft ophouden met modder gooien.
er is iets misgegaan en voor de volgende zomer opfok iets om rekening mee te houden.
Heeft de eigenaresse nu niks aan. maar het is hier vol van de aannames.

wat wel of niet kan doet er niet toe, wat er afgesproken is wel. of wat aannemelijk is wettelijk misschien. maar ik weet niet of dagelijks tellen bij "het goed op je paard passen" hoort.


ik hoorde via via dat het paard gevonden is? in een andere kudde? is een gerucht (ik woon in de regio). als dat zo is zou het fantastisch zijn. dan is hij waarsch. door de sloot gegaan en bij een andere groep aangesloten, wat ook best aannemelijk is.

Dat zou fantastisch nieuws zijn.. Ik hoop dat dit bevestigd wordt..

HorsePassion
Berichten: 981
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:21

Ik ben niet erg actief op Bokt maar dit is toch een topic wat ik steeds aanklik.
En steeds hoop ik op een positieve update. Ik hoop dat het paardje snel gevonden wordt en dan natuurlijk levend. Ik hoop dat deze nachtmerrie een happy end gaat krijgen.

DuoPenotti

Berichten: 29758
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:22

Ik ga duimen dat dat klopt!

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:32

Joltsje schreef:
ik hoorde via via dat het paard gevonden is? in een andere kudde? is een gerucht (ik woon in de regio). als dat zo is zou het fantastisch zijn. dan is hij waarsch. door de sloot gegaan en bij een andere groep aangesloten, wat ook best aannemelijk is.


Bij ons niets bekend, waar heb je dit gehoord? Er staan geen kuddes meer op de kwelders, alles moest voor 15 oktober van de kwelders af.

Of het moet toch ergens op stal zijn? Is diegene die dit opgepikt heeft telefonisch bereikbaar? Ik kom graag met hem/haar in contact. Maar ik hoop niet op de zoveelste dooie mus
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 18-10-21 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt