[VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 14:28

Ja zijn inderdaad merries van klant! Ze wordt zelf in december geopereerd en mag dan paar maanden niets doen (ze heeft ze normaal thuis staan). De merries zijn allebei in mei uitgerekend, afhankelijk hoe haar herstel gaat blijven ze hier tot ze bevallen zijn en dan waarschijnlijk daarna terug naar huis (of toch met andere merries met veulens hier de wei op, ze was enorm onder de indruk van de toekomstige merrie/veulen wei haha).

Wel leuk. Eerste echte klant op ons nieuwe plekje (staan er nog wel wat in de planning voor alleen bevallen en ook alvast paar voor opfok volgend jaar).

Hier helaas nu ook blubber en modder. -O-
Maar vanaf morgen gaat het vriezen en dit weekend weer ca 20cm sneeuw voorspeld (en daarna blijft het vriezen). Helaas is het spul er nog niet. |(
Ze hebben moeite om een retour vracht te vinden nu en ze kunnen wel komen leveren zonder retour vracht maar dat is 600 euro per container extra.

Mijn grootste varken op stal:

Afbeelding

Afbeelding


Godzijdank zijn alle 3 de blonde paardjes wel schoon. :))


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe lampjes op stal. <3
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43722
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:10

Modderpaard en 3 beauty's..hahaha

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 21:40

Ik heb net het veulentje van Carice gevoeld. <3 *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

De winter gaat nu echt beginnen, sneeuw en komende week wordt het koud.
Afbeelding

En met black Friday dekens ingeslagen, dus ze zijn klaar voor de winter. :brr:
Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43722
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:19

Kom maar op met die koude. Gaaf dat je het veulen hebt gevoeld. Speciaal.

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 23:38

*\%/* <3

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 20:51

:brr: :brr: :brr:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 00:39

<3

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 02:25

Oeh die laatste foto, echt heel gaaf!!!

pien_2010

Berichten: 43722
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:21

De mannetjes hebben het niet koud. Mooie foto's.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 15:01

Die kleine mannen doen het super 24/7 buiten. <3
Ze voelen ook heerlijk warm en staan gewoon rustig te eten en languit in het zaagsel te slapen. Heel fijn dat ze het zo goed doen! Dekentjes zijn vooralsnog ook niet nodig. Ze groeien allebei ook goed.

Meisjes wel lekker dik ingepakt. Amigo dekens zijn alleen niet gemaakt voor drachtige merries. _O-

Foto van het huis is gemaakt in het donker bij maanlicht, zo mooi. En op dit moment door de sneeuw is het best wel licht buiten, gelukkig want de dagen zijn kort.

Er is code geel voor vanmiddag/vanavond/vannacht voor zware sneeuwval, ben benieuwd... zou wat extra sneeuw wel fijn vinden, dan wordt de bodem wat vlakker voor de paarden. Maar liever ook niet al te veel. :=

pien_2010

Berichten: 43722
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 16:17

Dat had ik even niet door dat dit jouw huis is. Wat prachtig en wat enorm groot. Wouw. Daar mag je inderdaad zeer blij mee zijn Quir. Goed gedaan.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 22:35

Ja dat is inderdaad ons huis, het verlichte gebouw links is de stal.

Onwijs blij met dit plekje! <3

Mijn kleine haarbal. :):)
Afbeelding

Afbeelding

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:58

Wat een mooie foto's.
Bij ons huis in Zweden is ook een inimini laagje sneeuw gevallen zien we op de webcam. Daar wordt wel stuk meer verwacht de komende dagen.

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:18

Jij hebt zeker geen last van die energiecrisis! Lampen aan terwijl je buiten aan het wandelen bent. >;) >;)

pien_2010

Berichten: 43722
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:31

Selente schreef:
Jij hebt zeker geen last van die energiecrisis! Lampen aan terwijl je buiten aan het wandelen bent. >;) >;)


Klopt , Zweden heeft geen energie crisis, wist je dat niet? :P }>

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 00:44

Energie crisis? Wat is dat? :))
Gelukkig is het ook niet koud of zo.


Er ligt hier nu ongeveer 30cm sneeuw, hoeft niet echt meer.
Afbeelding

Het wordt nu wel echt koud. :brr:
Afbeelding

Baby Finnsie heeft zijn voetje auw gedaan. ;(

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 08:22

Prachtig hoor
Wat heeft finns gedaan dan?


Hoe doe jij dit met drinkwater eigenlijk? Überhaupt in Zweden, voor vee en voor wild?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 15:42

Ik heb geen idee wat Finneman gedaan heeft, ze zijn regelmatig als wilde hengsten aan het spelen. Wellicht verstapt of iets dergelijks nu in de sneeuw.

Maar ik denk dat hij nu vooral leed aan "ik-heb-ballen-syndroom" of een "ik ben een man", of te wel aanstelleritus. _O-
Vandaag helemaal niets meer van terug te zien... gelukkig.

Water wordt in Zweden in thermobar aangeboden, zijn geïsoleerde en verwarmde bakken. :D

Zo krijgt het vee en zo ook water, wild zolang riviertjes en zo ontdooid blijven. Daarna denk ik dat ze sneeuw eten? Geen idee eigenlijk. :=

Het is nu wel mooi weer! Zonnetje en koud. :brr:


Afbeelding

Vanochtend lagen ze lekker gezellig samen te slapen. <3
Uitzicht vanuit de slaapkamer haha
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En nieuwe bodembedekking aan het uit proberen. Groot te kort aan zaagsel, dus nu dit als tip. Strokorrels waarbij het niet nodig is nat te maken (nu met deze kou ook wel zo fijn) en niet stoffig. In het begin was het nogal schraal, dun laagje korrels. Maar nu een mooi dik (20cm), stabiel en zacht bed. Ze lopen ook het beton niet kaal. En ook nog eens super makkelijk uit te mesten, nog geen 5 minuten per stal. :):)

Vind het heel belangrijk dat ze een dik, zacht en droog bed hebben. Zonder dat ze het snel aan de kant lopen en op het beton komen.

Liggen nog steeds veel korrels doorheen, dus wordt waarschijnlijk nog wat dikker.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was voor, niet zo enthousiast. :=
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Maar na een paar uur was het al veel beter.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:09

Ook interessant spul! Fijn dat het werkt
Heb je dit liever dan stro?

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:55

Quir schreef:
Ik heb geen idee wat Finneman gedaan heeft, ze zijn regelmatig als wilde hengsten aan het spelen. Wellicht verstapt of iets dergelijks nu in de sneeuw.

Maar ik denk dat hij nu vooral leed aan "ik-heb-ballen-syndroom" of een "ik ben een man", of te wel aanstelleritus. _O-
Vandaag helemaal niets meer van terug te zien... gelukkig.

Water wordt in Zweden in thermobar aangeboden, zijn geïsoleerde en verwarmde bakken. :D

Zo krijgt het vee en zo ook water, wild zolang riviertjes en zo ontdooid blijven. Daarna denk ik dat ze sneeuw eten? Geen idee eigenlijk. :=

Het is nu wel mooi weer! Zonnetje en koud. :brr:


[ [url=m/knoQ5s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanochtend lagen ze lekker gezellig samen te slapen. <3
Uitzicht vanuit de slaapkamer haha
[ [url=m/BJF7dY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Pq4WN1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pcIBrP.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/SqqwBA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cHfrxA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oX6SRs.jpg]Afbeelding[/url] ]


En nieuwe bodembedekking aan het uit proberen. Groot te kort aan zaagsel, dus nu dit als tip. Strokorrels waarbij het niet nodig is nat te maken (nu met deze kou ook wel zo fijn) en niet stoffig. In het begin was het nogal schraal, dun laagje korrels. Maar nu een mooi dik (20cm), stabiel en zacht bed. Ze lopen ook het beton niet kaal. En ook nog eens super makkelijk uit te mesten, nog geen 5 minuten per stal. :):)

Vind het heel belangrijk dat ze een dik, zacht en droog bed hebben. Zonder dat ze het snel aan de kant lopen en op het beton komen.

Liggen nog steeds veel korrels doorheen, dus wordt waarschijnlijk nog wat dikker.

[ [url=m/pnmTgi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7lwRDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was voor, niet zo enthousiast. :=
Spoiler:
[ [url=m/1hIDhb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WE3QSa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1TXVeh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar na een paar uur was het al veel beter.


Heb dit spul ook voor de cavia-kooi gehad. Erg fijn spul inderdaad.
Buurmeisje gebruikt het ook al langer voor haar paard en is er ook enthousiast over. Ik wil er ook op overstappen zodra ik door mijn voorraad vlas heen ben.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:16

Wij hadden voorheen strokorrels die nat gemaakt moesten worden, was geen succes. Ze aten alle korrels die niet uit elkaar gevallen waren. Nog geen idee wat we straks geen gebruiken. Zat te denken aan turfstro ofzoiets.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 18:20

Hasufel, stro is zwaar met mesten, veel verspilling (gaat altijd wel veel schoon stro mee met uitmesten), redelijk grote mesthoop en veel opslag binnen voor nodig. Voor de paarden heeft stro als voordeel dat ze altijd wat te knabbelen hebben, maar ik heb altijd alles op onbeperkt hooi, dus altijd (binnen en buiten, zomer en winter) kunnen ze hooi knabbelen. Ook is kwaliteit van pakken stro niet altijd gelijk, kunnen hele slechte of stoffige bij zitten, met korrels en zo heb je dat probleem niet.

Ik wil straks de opfok stallen wel graag op stro. Beetje zoals een potstal (alleen in de winter), omdat dat ook warmte geeft. Ze zullen in principe dag en nacht buiten staan met toegang tot een ruime stal en op die manier kan je een warm bed creëren (wel elke dag nieuw er bovenop gooien dat het ook altijd schoon en droog is) .

Goed stro is alleen in Zweden ook niet super makkelijk aan te komen. In het zuiden is het makkelijker.

Tot nu toe veel uitgeprobeerd maar eigenlijk altijd terug op zaagsel gekomen, maar deze strokorrels voor nu wel positief! Heb andere korrels geprobeerd gehad voorheen en daar werd ik niet zo blij van. :+
Voordeel is ook de ruimte die het inneemt, 77 zakken op 1 pallet. Zaagsel liggen er 18 op 1 pallet en 1 zak korrels is zo goed als vergelijkbaar met 1 pak zaagsel. :))

Flettie, valt het in de cavia kooi ook goed uit elkaar? Dacht dat het vooral uit elkaar viel door het gewicht van de paarden, maar cavia is niet zo zwaar natuurlijk haha.

Nickolay, gelukkig eten de 2 die er nu op staan het niet. Ze hebben allebei een hapje korrels geproefd, maar dat werd meteen uitgespuugd. _O-

Nat maken is hier nu ook niet zo fijn, bang dat het direct bevriest. Maar deze werkt tot nu toe perfect zonder water.

Torv vond ik zelf verschrikkelijk, super stoffig en alles werd zwart en het bevriest snel als het echt koud wordt. Ook is het belastend voor het milieu. Maar er zijn mensen die er bij zweren. Het mest wel ook makkelijk.

Maar gewoon wat dingen gaan uit proberen, kom je vanzelf achter wat het fijnste werkt voor jullie en de paarden. :D

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:10

En vlas, is dat bij jullie te krijgen?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 21:47

Ja dat is er wel, maar ook vrij beperkt en 25 euro per pak. :=

Beetje sneeuw. :))

Afbeelding

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [VOLG] Mijn pony droom in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 01:54

Wow dat is prijzig.